Při nákupu na internetu se můžete setkat nejen s poctivými obchodníky, ale také s podvodníky, kteří chtějí ze zákazníků jen vylákat peníze, ale zboží nikdy neodešlou. Spotřebitelská organizace dTest zveřejnila několik tipů, jak podvodný e-shop odhalit.
Před nákupem se vždy podívejte, jaké údaje jsou o obchodníkovi na daném e-shopu k dispozici. A pokud nenaleznete identifikační údaje provozovatele, nenakupujte. Takový obchodník tím totiž porušuje zákon. Tyto internetové obchody totiž mnohem častěji bývají ty podvodné. Většinou neumožňují platit dobírkou, což rovněž nevěstí nic dobrého. Zákazník, který pošle platbu předem na účet, se často slibovaného výrobku vůbec nedočká a internetová stránka za nějaký čas zmizí z povrchu zemského,
upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Údaje o obchodníkovi by vám navíc chyběly i při případné reklamaci. Pokud totiž nevíte, kam reklamaci můžete jet uplatnit, spoléháte se jen na interaktivní formulář či e-mailovou adresu obchodníka. Tím tento obchodník rovněž porušuje zákon.
Ať už je nabídka e-shopu jakákoli, dejte si pozor na strojově přeložený text nabídky. Pokud prodejce ani nepochází z České republiky, bude veškerá komunikace i případné vyřizování reklamací o to obtížnější. Pokud se obchodník v rámci své podnikatelské činnosti zaměřuje na Českou republiku, bude se sice smlouva se spotřebitelem řídit českým právem, to ovšem nezaručuje snadnou vymahatelnost nároků zákazníků,
varuje Lukáš Zelený.
U značkového zboží buďte obzvláště obezřetní. Nízká cena nemusí znamenat výhodnou slevu, ale padělek.
Před nákupem si proto prodejce vždy prověřte. Podívejte se do živnostenského či obchodního rejstříku. Přečtěte si i recenze ostatních zákazníků, kteří učinili obchod před vámi.