Ročně změní dodavatele elektřiny přibližně 10 % Čechů. Dražší dodavatelé totiž u mnohých lidí vzbuzují zdání jistoty. Neochota se orientovat v trhu a věnovat energii a čas k tomu, aby rozuměli nabídkám a dokázali si rozumně vybrat pak způsobují to, že ačkoli by Češi na změně dodavatele leckdy ušetřili, nezmění jej.
Ani aktivita, v rámci které se lidé přihlásí do aukce energií, ještě neznamená, že v konečné fázi přejdou k jinému dodavateli, byť je nová nabídka výhodnější. Většina odběratelů se nezávazně přihlásí, aby zjistila možnou úsporu, není ale pevně rozhodnuta, zda nabídky využije. I když je vždy nová kalkulace výhodnější, stává se, že zvítězí spotřebitelova lenost. Často totiž nechce trávit čas s dohledáváním smluv, porovnáváním podmínek jednotlivých dodavatelů nebo papírováním. Mnoho Čechů se nechce věnovat něčemu, co je přímo existenčně neohrožuje,
říká Vítězslav Grygar, partner komunity spotřebitelů licit.cz. Češi jsou tedy v tomto ohledu poměrně věrnými zákazníky a pokud už u nějakého dodavatele jsou, těžko ho mění, i když jsou podmínky méně výhodné, než jinde.
Lidé ale nechtějí být za hlupáky, kteří mají nejdražšího dodavatele energií. Často jim však stačí, když se poptají ve svém okolí a pokud zjistí, že cena, kterou platí, není mezi nejvyššími, výrazně opadává motivace se pídit po lepších nabídkách.
Z výzkumů také vyplývá, že Češi často něco jiného říkají a dělají. Právě z průzkumů totiž často vyplývá, že ke změně dodavatele energií je nejčastěji motivuje cenový faktor. Reálně jsou ale motivováni především necenovými faktory, a to právě složitostí celého procesu, objemem času, který musí vynaložit a schopností zorientovat se na trhu. Tento proces pak hodnotí jako nepřehledný a raději zůstávají tam, kde jsou.