Dvě třetiny Čechů nejraději nakupují podle svého uvážení a prodejce, kteří se snaží jim zboží vnutit, vnímají negativně. Stejně tak jim vadí i sběr osobních dat a pronásledující reklamy na internetu. Pouze necelá třetina uvítá, když se jim v obchodě aktivně věnuje prodejce a své služby a zboží nabízí. Vyplynulo to z průzkumu, který realizovala společnost GfK Czech pro společnost MasterCard.
Český zákazník má tendenci spíše chránit své soukromí a neposkytovat o sobě obchodníkům, zejména těm velkým, příliš mnoho informací,
říká Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. Třetina dotázaných si nepřeje, aby se jim obchodník jakkoli pletl do soukromí. Další třetina se k tomuto postoji přiklání s určitými výjimkami. Pokud jde o menší obchodníky a specialisty, jsou ochotni o svém životě něco prozradit. Pětina dotázaných ale zároveň vyžaduje aby byl odborník dobře informovaný o tom, jaký sortiment nabízí a v případě potřeby uměl kvalitně poradit.
Lidé se obávají zejména toho, že obchodník o nich bude shromažďovat osobní informace, využívat jejich kontakt k další reklamě a následně jim bude nabízet zboží, které se mu nedaří prodat.
Nabídky směřované na e-mail nebo telefonní číslo ale vnímají Češi úplně jinak. Ty totiž bývají většinou součástí dobrovolné registrace do věrnostních programů a na oplátku za to získají slevy nebo odměny za loajalitu.