V posledních letech si Češi oblíbili povánoční slevy a novoroční výprodeje. Jak se ale ukazuje (a jak potvrzují zkušenosti poradenské linky časopisu dTest), někteří obchodníci jsou vynalézaví a snaží se spotřebitele přesvědčit ke koupi zboží označením slevy z ceny bez toho, že by se skutečně o slevu jednalo.
Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem,
komentuje počínání některých obchodníků Jan Votočka, právní poradce dTestu s tím, že občas dochází ke krátkodobému zvýšení ceny jen proto, aby s ta mohla následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem,
dodává.
dTest upozorňuje i na situace, kdy se lákavé – například „až 70%“ slevy vztahují jen na nejlevnější sortiment v prodejně a výrobky, po kterých je skutečně poptávka, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již dávno vyprodané.
Přesto reklama dostane zákazníka do prodejny a pak už chybí už jenom kousek k tomu, aby si skutečně něco zakoupil.
Pozor také na to, aby bylo patrné, kolik sleva či cena vlastně činí. Platí, že cena na věci má být konečná, přitom by ale měla být čitelná i cena původní.
Někdy můžete narazit i na případy, kdy obchodník prohlašuje, že na zlevněný sortiment neposkytují záruku vůbec, nebo jen v kratší lhůtě. Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze naoko dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce,
upozorňuje závěrem Votočka.