Hlavní navigace

Nenašli jste po příletu své zavazadlo? Oznamte to ihned. Můžete získat až 36 000 Kč a další výhody

Sdílet

Ztráta zavazadla dokáže zkazit i celou dovolenou. A i přes veškeré snahy leteckých společností se bohužel stává, že se ne vždy podaří všechna zavazadla dopravit správně. Každý rok se podle statistik ztratí až 25 000 000 kufrů. Přinášíme proto několik rad, jak postupovat, pokud tato nepříjemná situace potká i vás. Jakmile po přistání zjistíte, že vaše zavazadlo nedorazilo, vyhledejte přepážku pro reklamaci zavazadel. Pokud na letišti není, vyhledejte zástupce letecké společnosti, se kterou jste letěli. Letecký dopravce je za vzniklou škodu odpovědný a musí vám ji nahradit, což je zaneseno v Montrealské úmluvě platné v podstatě po celém světě, vysvětluje Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz

Na přepážce pro reklamaci zavazadel, případně u zástupce letecké společnosti si vyžádejte dokument označovaný jako PIR (Property Irregularity Report). Aby byly vaše šance na nalezení zavazadla co největší, měli byste u sebe mít číslo rezervace (najdete ho na letence), zavazadlový lístek, popis zavazadla, adresu a telefonní číslo, na kterém budete k zastižení a bankovní spojení. Po obdržení písemného potvrzení a referenčního čísla reklamace budete moci sledovat online, co se s vaším zavazadlem zrovna děje.

Většina leteckých společností má navíc v záloze takzvanou sadu pro přenocování, která slouží právě pro případy ztráty zavazadel. Nenabízejí ji však automaticky, tudíž se musíte ozvat a na tuto možnost se vyptat. To platí i o úhradě výdajů souvisejících se zpožděním nebo ztrátou zavazadla. Informujte se u přepážky i v reklamačním řádu dané letecké společnosti, co všechno a do jaké výše vám bude ochotná uhradit. Většinou vám potom zpětně proplatí přinesené účtenky. S trochou štěstí někdy můžete rovnou dostat i hotovost nebo poukaz na nákup v místním obchodě, radí Josef Trejbal.

Nejčastější příčinou ztracených zavazadel je stržení či poškození zavazadlového štítku, bez kterého není možné zjistit, kam má být doručeno. Takové zavazadlo jsou pak letecké společnosti schopny nasměrovat teprve až na základě vašeho popisu.

Většina zavazadel se ke svým majitelům statisticky vrací do 48 hodin. V krajní situaci, kdy se vaše zavazadlo nepodaří do 21 dnů najít a je prohlášeno za ztracené, můžete až do dvou let zažádat o odškodnění. V současnosti je maximální výše odškodnění na jedno zavazadlo 1445 EUR, což je zhruba 36 000 Kč.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).