Hlavní navigace

B jako nafta. Nové značení nezabrání omylům u pump, myslí si asistenční společnosti

Jiří Hovorka

Od letošního října se sjednotí značení paliva na evropských čerpacích stanicích. Podle členů České asociace asistenčních společnosti (ČAAS), se však výrazně nesníží počet motoristů, kteří u čerpací stanice sáhnou po špatné pistoli a natankují do svého vozidla jiné palivo. Podle zkušeností z terénu je totiž hlavní příčinou těchto přehmatů nepozornost.

Ročně asistenční společnosti vyjedou zhruba ke 2000 případů, z čehož je pouze 13 procent v zahraničí, kde bývají motoristé právě kvůli rozdílnému značení paliva obezřetnější.

Dle nařízení Evropské komise budou muset všechny čerpací stanice povinně používat jednotná loga pro jednotlivé typy paliv. Kolečko bude označovat stojan s benzinem, čtverec s naftou, kosočtverec bude určený pro plyn. V kolečku pak bude napsané písmeno E a číslo označující maximální podíl biosložky – u současného benzínu označovaném Natural 95 půjde o označení E5. Ve čtverci označujícím naftu bude písmeno B a číslo označující podíl biopaliva. U běžné nafty je tento podíl maximálně sedm procent, označení tedy bude B7.


Autor: Česká asociace asistenčních společností

Nové značení pohonných hmot.

Ročně si vyžádá pomoc asistenční společnosti v souvislosti s natankovaným špatným palivem zhruba 2000 českých motoristů. Naše statistiky ukazují, že výrazně převažují zásahy v České republice. Za hlavní příčinu proto považujeme nepozornost řidičů, kteří například současně jezdí vozidly na rozdílná paliva. Naopak v zahraničí jsou Češi výrazně obezřetnější a ujišťují se, že do vozidla tankují skutečně správné palivo, vysvětluje Vladimír Fuchs, viceprezident ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Europ Assistance.

Záměně benzínu za naftu dnes brání zejména užší hrdlo nádrže u benzinových vozidel, které neumožňuje zasunout hrdlo nesprávné pistole do nádrže, avšak benzinovou pistoli do naftové nádrže zasunout lze. Motor a palivový systém však může poškodit i natankování paliva s jiným než předepsaným podílem biosložky, čemuž se mj. snaží předejít právě nová evropská legislativní úprava.

Jednotná evropská pravidla pro značení paliva jsou určitě vstřícným krokem pro motoristy, nicméně na počet případů, kdy motorista načerpá špatné palivo, nejspíš nebudou mít zásadní vliv, nadále proto budeme připraveni řidičům s touto nepříjemnou chybou pomoci, doplňuje Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR a člen prezidia ČAAS.

Vozidlo se špatným palivem je lepší ani nezkoušet startovat. V případě že si chybu řidič uvědomí až po nastartování, měl by vozidlo ihned odstavit a v jízdě nepokračovat, jinak hrozí závažné poškození automobilu. 

V drtivě většině případů je nezbytné vozidlo odtáhnout do servisu, kde vyčerpají špatné palivo, zkontrolují zasažení palivového systému a otestují plnou funkčnost motoru. Asistenční zásah v takovém případě vyjde průměrně na 1900 Kč, říká Marek Jaroš, generální ředitel společnosti Global Assistance a člen prezidia ČAAS.

Našli jste v článku chybu?