Na co nezapomenout, když reklamujete zájezd?

29. 7. 2016

Sdílet

Jak jsme vás informovali v nedávném článku, pokud má zájezd nedostatky, může ho reklamovat. Můžete dokonce chtít i slevu za ztrátu radosti z dovolené.

Reklamovat zájezd můžete například pokud bylo ubytování horší než jste zaplatili, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu, slibovaný bazén u hotelu vůbec nebyl, neměli jste okna s výhledem na moře ale místo toho vás rušila velká ulice atd.

Cestovní kancelář vám jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou a to bez ohledu na to, zda služby poskytuje ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel (hotel či letecký přepravce).

S reklamací se můžete vždy obrátit přímo na cestovní kancelář. Pokud byl zájezd zprostředkován jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné oznámit vady zájezdu i zde, poradil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest s tím, že konkrétní podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu. Jedno z toho musí mít podle něj písemnou podobu, takže si nenechte od nikoho nic slibovat bez toho, aniž by to zapsal do jednoho z těchto dokumentů.

Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit
nápravu. Vaše nároky se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění.  Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací, vysvětlil Zelený s tím, že naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Pokud se jedná o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje), máte právo pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů. Pokud neodpovídá například jen výhled z pokoje nebo vybavení, reklamujte je hned na místě u delegáta a požadujte okamžitou nápravu. Pokud není možná, žádejte vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci a vše si zdokumentujte fotoaparátem či kamerou, popřípadě si zajistěte i svědky.

Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě. U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci, řekl Zelený, podle kterého sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas (např. chybějící bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště apod.). Výši slevy můžete požadovat podle tzv. frankfurtské tabulky slev, podle které rozhodují hlavně německé soudy.

Zájezd můžete reklamovat do jednoho měsíce od jeho skončení. Reklamaci musí cestovka vyřídit do 30 dnů od jejího podání. S neuznanou reklamací musíte buď k soudu nebo třeba k ČOI, která bezplatně řídí mediaci.

Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu, kupříkladu již zaplacená víza u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá v případě, kdy škoda vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu, zdůraznil Zelený a dodal, že cestovka musí také kompenzovat i narušení dovolené například jejím zkrácením nebo úplným zmařením, kdy se jedná právě o zmíněnou ztrátu radosti z dovolené.  Máte-li tedy již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když budete muset sami od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit, uzavřel Zelený.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).