Čas výprodejů je v současné době v plném proudu. Někteří prodejci začali s výprodeji už před Vánocemi, další mezi svátky a někteří slevové akce teprve spustí. Někdy se však vyplatí se na slevu zadívat podrobněji a nevěřit všemu, co jako sleva vypadá.
Obchodníci se často snaží vzbudit dojem, že levnější už zboží nebude a bez váhání byste měli nakoupit okamžitě. Výlohy tak plní nápisy jako 1 + 1 zdarma, krach cen, totální výprodej, slevy až 80 %, vše za polovinu
apod. Podobné slogany je ale nutné brát s rezervou. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko ‚až‘. Zboží s nejvyšší uvedenou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněno,
říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Na zboží musí být vždy uvedena konečná cena a vyčíslení dané slevy, přičemž musí sedět na haléř. Jestliže čísla na cenovce nesedí, podejte podnět na Českou obchodní inspekci.
Velmi se také vyplatí mít alespoň přibližný přehled, kolik může dané zboží stát. To, že daný obchod hlásá slevu 50 % ještě neznamená, že za tuto „sníženou“ cenu ho jinde nekoupíte běžně i bez slevy. Někteří obchodníci se uchylují i k dočasnému navýšení ceny, aby ji pak mohli snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu.
Obchodníci někdy zkoušejí i taktiku, kdy zákazníkům tvrdí, že na zlevněné zboží neplatí záruka nebo je tato záruka omezena. Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi,
vysvětluje Lukáš Zelený.