Hlavní navigace

Kdy nemůžete vrátit zboží z e-shopu do dvou týdnů?

Gabriela Hájková

Většinou platí, že při nákupu v internetovém obchodě můžete odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Z tohoto pravidla ale existují výjimky.

Odstoupit nemůžete například od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru, nebo pokud se jedná o hygienické potřeby prodávané v zataveném obalu, který byl rozbalen. Je tomu tak jednoduše proto, že věci jako dioptrické brýle vyrobené na předpis či rozbalený zubní kartáček jsou znovu neprodejné. Zákon tak v odůvodněných případech poskytuje ochranu podnikatelům před lehkovážnými zákazníky, kteří si svůj nákup předem dobře nerozmyslí. Stejné pravidlo platí i pro produkty, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou potraviny či řezané květiny, vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, podle kterého existují ale i situace, která jsou diskutabilní.

Názory se podle něj liší například na to, zda je možné vrátit rozbalená sluchátka s vyměnitelnými špunty nebo koberec, u nějž si sami zvolíte metráž. V prvním případě je nutné dobře posoudit, zda obal výrobku plní určitou hygienickou funkci a zda je možné zboží uvést do prodeje schopného stavu. U druhého případu lze vycházet z toho, zda je zboží ve zcela stejném provedení nabízeno i ostatním zákazníkům. Pokud pouze mechanicky vybíráte z nabídky obchodníka, aniž by vám byl dán prostor pro zohlednění individuálních potřeb, nejedná se o úpravu na míru, upozornil Zelený.

Vrátit podle něj není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým sofwarem, je-li porušen jejich původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv. Je pochopitelné, že ani noviny, které už jste si přečetli, nemůžete e-shopu poslat zpátky. To samé platí u novin a pozor byste si měli dávat také při nakupování vstupenek na různé kulturní akce nebo při závazné rezervaci ubytování. Ani v těchto případech není obchodník podle Zeleného povinen akceptovat vaše odstoupení od smlouvy.

Trochu jinak je tomu v případě služeb. Objednáte-li je telefonicky, přes internet nebo mimo obvyklé obchodní prostory, neměl by vám je obchodník začít poskytovat dříve, než uplyne zákonná 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy, upozornil Zelený s tím, že pokud by to bez vašeho výslovného souhlasu udělal, měli byste právo odstoupit od smlouvy a žádat vrácení plné ceny i tehdy, pokud by objednaná služba byla již kompletně poskytnuta. Vyslovením souhlasu se započetím poskytování služeb před uplynutím 14denní lhůty se naopak sami předem zříkáte práva od smlouvy odstoupit, zdůraznil Zelený.

Našli jste v článku chybu?