Hlavní navigace

Jak reklamovat vyúčtování energií?

Sdílet

Gabriela Hájková 26. 1. 2017

V případě, že se vám nezdá vaše vyúčtování za elektřinu nebo plyn, můžete ho reklamovat. Jak ale upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest, to vás nezbavuje povinnosti případné nedoplatky ve vyúčtování uhradit. Peníze se vám totiž v případě uznané reklamace vrátí zpět. Pokud byste nedoplatek neuhradili, zbytečně se dostanete do prodlení a riskujete navýšení plateb o sankční pokutu.

Jak správně podat reklamaci a do kdy ji musí dodavatel energií vyřídit? Pravidla pro uplatnění reklamace stanovuje zákon i smlouva a obchodní podmínky dodavatele. Často je najdete i na jeho webu v samostatném článku.

Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznických linek. Ty určitě můžete využít pro získání prvotní informace, ale samotnou reklamaci podejte vždy písemně, abyste později měli důkaz o jejím podání a obsahu, zdůraznil Zelený s tím, že v reklamaci by mělo být především uvedeno, že se jedná o reklamaci.

Dále musí obsahovat:

  • jméno a příjmení,
  • adresu,
  • zákaznické číslo,
  • číslo odběrného místa,
  • variabilní symbol faktury,
  • čísla měřidel a jejich stavy, pokud jsou předmětem reklamace,
  • popis reklamované skutečnosti, tedy zda reklamujete měření, výpočet nebo jinou chybu (a jakou),
  • pokud je to možné, ideálně přiložte důkazy, například fotografii stavu měřidla.

Dodavatel musí vyřídit reklamaci do 15 kalendářních dnů ode dne jejího doručení. Pokud ji uzná, musí vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.

Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování spotřeby elektřiny, má zákazník právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč, u plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7500 Kč, vysvětlil Zelený a dodal, že pokud dodavatel reklamaci nevyřídí nebo to neudělá ve stanovené lhůtě, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud.

Ještě jednou připomínáme, že samotná reklamace nemá odkladný účinek na platbu za nedoplatek. Součástí dohody nebo rozhodnutí může být podle Zeleného i to, že dodavatel uhradí vaše případné náklady spojené s reklamací.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 1. 2017 16:16

    Bartl (neregistrovaný) 193.90.12.---

    Dobrý informační článek, díky. Koukal jsem u svýho dodavatele a postup má na stránkách celkem dobře popsaný. Takže kdyby něco, tak vím, ale snad to nebude zapotřebí. U BE jsem tři roky a zatím mi vždy vyúčtování sedělo ve všech položkách.

  • 4. 5. 2017 5:50

    Zb (neregistrovaný) ---.hsi7.kabel-badenwuerttemberg.de

    Zajimalo by mne, odkud ma pan "Zeleny" tuto informaci,

    "Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování spotřeby elektřiny, má zákazník právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč, u plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7500 Kč",

    pripadne odkud autor/autorka cituje.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).