Mnoho Čechů stále přichází o peníze protože nakupují v e-shopech bez kontaktních údajů ani podmínek nákupu. Pokud na svém webu internetový obchod tyto údaje nemá, je to často znakem neférového obchodníka, který zboží nepošle vůbec nebo přece jen, ale v nízké kvalitě.
Poslední dobou se na nás obrátila řada lidí, kteří se nechali zlákat nabídkou profesionálně a evropsky vyhlížejícího e-shopu a zakoupili na něm obuv, oblečení, kabelku či parfém. Vůbec přitom nevěnovali pozornost tomu, že prodejce neuvádí všeobecné obchodní podmínky ani jakékoli kontaktní údaje. Za takový údaj přitom nelze považovat pouhý kontaktní formulář,
upozornil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC ČR) při České obchodní inspekci s tím, že dnes už neplatí, že podvodníka značí špatná jazyková úprava webu či inzerátu.
Upozornil i na to, že někteří asijští prodejci si zakládají weby i s koncovkou .de, což evokuje německý e-shop. Kupní smlouva se přitom evropským právem neřídí a spotřebitel ztrácí právo na reklamaci nebo odstoupení od smlouvy bez udání důvodu.
Indikátorem důvěryhodnosti mohou být i možnosti platby. Mezi ty spolehlivé můžete zařadit platbu kartou přes zabezpečenou bránu nebo systém elektronické peněženky.
Pokud máte podezření, zkuste si zahraniční e-shop nejprve ověřit podle návodu na webu ESC ČR.