V případě zpoždění letu může cestujícím vzniknout nárok na finanční odškodnění. To ale jen za podmínky, že byl let zpožděn z důvodů zaviněných leteckým dopravcem.
O pravidlech, kterými se řídí náhrady cestujících v letecké dopravě, jsme informovali v článku Za zrušený nebo zpožděný let můžete získat i finanční náhradu. V jaké výši?
Pokud naopak zpoždění zavinilo špatné počasí (nebo jiné mimořádné okolnosti jako např. stávka, terorismus, válečný konflikt nebo politické nepokoje apod.), a to i na jiném letišti (které má s vaším zpožděným letem nějakou spojitost), nárok na finanční kompenzaci nevzniká.
Ke zpoždění letadla kvůli počasí mohlo dojít úplně někde jinde. Stručně řečeno: zpoždění mohlo nastat při tzv. rotaci letů. To znamená, že letadlo, kterým má cestující odlétat například z Prahy se musí nejprve na letiště dostat. A takové letadlo do Prahy nejprve letí z Osla, kde je v tu chvíli bouře a tudíž lety nemohou startovat a nabírají zpoždění. To se pak může promítnout i do následného letu a ačkoli se to nemusí na první pohled zdát, na vině zpoždění je opravdu počasí a cestující tak nárok na odškodné nemají,
vysvětluje zpráva společnosti Click2Claim.
Ta ale zároveň upozorňuje na to, že aerolinky jsou si faktoru počasí dobře vědomy, a tudíž se na něj mohou snažit vymlouvat i v případě, kdy nemusí být zcela hlavním viníkem zpoždění. Proto je dobré se snažit uvedené informace o důvodech zpoždění vždy ověřit.