Hlavní navigace

Falešní zástupci ČEZ lákají na nevýhodné smlouvy. Počet podvodů podle firmy roste

Jiří Hovorka

Podle energetické společnosti ČEZ by se měli mít lidé na pozoru před podomními prodejci. Firma v poslední době eviduje například nárůst nepoctivých prodejců, kteří si vydávají za obchodní zástupce ČEZ. Polostátní firma přitom podomní prodejce nevyužívá.

Oblíbenou záminkou prodejců bývá výměna elektroměru, vrácení přeplatku, kontrola údajů, ukončení produktové řady či poskytnutí slevy. Objevuje se také mnoho případů, kdy zákazníci některému z dodavatelů nevědomky podepíšou plnou moc a ten za ně bez jejich vědomí poté uzavírá smlouvy. Dochází i k tomu, že dodavatelé využívají tuto plnou moc několik let poté, co ji zákazník podepsal. 

Nekalosoutěžní praktiky a neetické jednání při obchodování s elektřinou odmítáme. V zájmu ochrany našich zákazníků před nimi si je dovolujeme důrazně upozornit na skutečnost, že jsme přímý prodej v terénu, takzvaný podomní prodej, zrušili a domácnosti se u sebe doma nemohou setkávat s obchodními zástupci společnosti ČEZ, říká generální ředitel společnosti ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Při kontaktu s podomním prodejcem, který koncového zákazníka přemlouvá k odběru či změně smlouvy jménem společnosti ČEZ nebo si jakýmkoli způsobem vynucuje osobní a platební údaje, doporučujeme obrátit se na bezplatnou zákaznickou linku 800 810 820 nebo na naše zákaznická centra, dodává Kadlec.

ČEZ také varuje před triky, kterých se podomní prodejci často dopouštějí. Někteří ve svých nabídkách uvádějí koncové ceny bez DPH, čímž je uměle snižují. Častým trikem je „dárek“ k podpisu smlouvy, například ve formě úsporných žárovek. Když se zákazník následně rozhodne v rámci svého zákonného práva smlouvu zrušit, je mu za žárovky naúčtován nesmyslně vysoký poplatek v řádu tisíců korun.

Objevují se také případy, kdy zákazník bez upozornění obchodníka podepíše smlouvu, která mu zaručuje stanovenou cenu jen po krátkou dobu a pak se bez jeho vědomí automaticky výrazně zvýší.

Obvyklým doplňkem těchto praktik bývá nátlak a spěch. Neseriózní obchodníci přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy a argumentují přitom časově omezenou nabídkou. Nenechávají zákazníkovi dostatečný čas na prostudování podmínek pro správné rozhodnutí.

Zákazník by se neměl nikdy nechat zahnat do kouta a začít hned smlouvu podepisovat na místě. Měl by si dát třeba i několik dní čas na to, aby si smlouvu pečlivě přečetl, porovnal se stávající nabídkou a případně se i poradil s příbuznými nebo kamarády, vysvětluje Michal Kovařík, ředitel pro prodej a obsluhu společnosti ČEZ Prodej.

Příklady nekalých praktik z poslední doby:

  • Podomní obchodník tvrdil zákazníkovi, že ve skutečnosti neodebírá elektřinu od ČEZ, ale od zahraniční firmy a že mu je schopen zajistit „ryze českou elektřinu“. Vyžadoval kontrolu faktury. Zákazník mu fakturu neukázal a zavolal do ČEZ.
  • Falešná pracovnice ČEZ volala zákaznici po obnovení smlouvy, že pro ni mají „další slevu“. Místo toho zákaznice podepsala smlouvu s jiným dodavatelem a dostala „dárkem“ žárovky. Poté, co se snažila smlouvu zrušit, byly jí za tyto žárovky naúčtovány 2000 korun.
  • Podomní prodejce vydávající se za pracovníka ČEZ tvrdil, že nabízí levnější způsob fakturování, než firma, která „fakturování pro ČEZ běžně dělá“. Prodejce nabízel údajnou fakturaci „napřímo“ u ČEZ, ve skutečnosti odběratelům dával k podpisu smlouvy od jiného dodavatele.
  • Podomní obchodník přišel k zákazníkovi zkontrolovat, zda správně využívá nízkého tarifu. Vydával se za pracovníka ČEZ, ve skutečnosti byl od jiného dodavatele.
  • Podomní obchodník jiného dodavatele tvrdil, že jeho společnost koupila aktivity ČEZ ve východních Čechách. Dalších několik obchodníků zákazníkům tvrdilo, že se ČEZ přejmenoval na jejich společnost a smlouvy musejí být takzvaně uzavřeny znovu.
  • Zákaznice podepsala takzvanou „kontrolu údajů“ od takzvaného zástupce ČEZ. Ve skutečnosti podepsala smlouvu o dodávkách od jiného obchodníka.
  • Podomní obchodník zákazníkovi tvrdil, že je zástupcem ČEZ a pořádá aukci energie.
  • Pracovník jiného obchodníka telefonoval zákaznici, že bylo její odběrné místo přepsáno na tohoto obchodníka, se kterým musí nyní podepsat smlouvu a získá slevu.
  • Obchodníci jiného dodavatele navštívili zákazníka, kterému tvrdili, že jdou zkontrolovat, zda mu neuniká plyn. Při „kontrole plynu“ chtěli zároveň vidět jeho smlouvy.
Našli jste v článku chybu?