E-shopy často chybně informují o vašich zárukách. Nenechte se zmást

13. 9. 2012

Sdílet

Ačkoli provádí Česká obchodní inspekce četné kontroly jak e-shopy dodržují své povinnosti, stále se najde spousta těch, které to nedělají. Zjistili to právníci časopisu dTest při průzkumu zaměřeném na správné informování o zárukách.

Každý obchodník má povinnost spotřebitele o jeho záruce informovat, jak vyplynulo z průzkumu, někteří dosud záruky nezákonně zkracují. Zákonnou dvouletou záruku nelze zkrátit v neprospěch spotřebitele, přesto je velmi časté, že prodejci uvádějí v rozporu se zákonem šesti nebo dvanáctiměsíční záruku na takzvaný spotřební materiál, kterým jsou například baterie, uvedl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest a dodal, že častým omylem prodejců a spotřebitelů je zaměňování záruky a životnosti výrobku. Životnost závisí na typu výrobku a způsobu používání a skutečně může být kratší než záruka, doplnil Borovička.

Průzkum odhalil pochybení nejčastěji u elektroniky. Zejména u baterií, které bývají součástí výrobků. Obchodní podmínky sice uvádějí záruku v délce 24 měsíců, jak požaduje zákon, ale v popisu některých výrobků je uvedena záruka kratší, řekl Borovička.

Zvláštní kategorii podle zprávy časopisu dTest pak tvoří použité výrobky. U nich totiž právní úprava umožňuje odchýlení a zkrácení záruky. Obchodník se se zákazníkem může dohodnout na zkrácení záruky, ta ale nesmí být kratší než jeden rok. Tu a tam se setkáváme s takzvanou repasovanou elektronikou, kde prodejce zkracuje záruky i na půl roku a může tak obcházet zákon pro levně dovezenou elektroniku, které nedokáže zajistit servis, vysvětlil Borovička.

Výsledky průzkumu i další informace si můžete bezplatně nechat zaslat na váš e-mail z webu časopisu dTest. 

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).