Od 15. ledna 2014 mají organizátoři předváděcích akcí povinnost je oznamovat kontrolním orgánům. Za rok 2014 oznámilo 66 pořadatelů více než 27 tis. akcí. Na trhu ale působí firmy, které zákon nerespektují, po uzavření smluv nekomunikují se spotřebiteli ani kontrolory a často mění sídlo i název, takže jsou nedohledatelné a pohledávky vůči nim takřka nevymahatelné.
Přestože novela některé problémy spojené s organizovanými akcemi zmírnila a poskytla České obchodní inspekci větší přehled o podnikatelských aktivitách provozovaných mimo obchodní prostory, není všespasitelná. A také nezbaví nikoho odpovědnosti za důsledky vlastních neuvážených rozhodnutí, zdůraznil Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce s tím, že dokud zde budou spotřebitelé uzavírat nevýhodné smlouvy, počet akcí a jejich pořadatelů, schopných pro co největší zisk udělat cokoliv, se nesníží. A to bez ohledu na to, jak časté budou kontroly či ukládané pokuty. Opakovaně doporučujeme zejména seniorům, a to i na preventivních přednáškách, aby na tyto vysoce rizikové akce nechodili. Jedině tak se vyhnou případnému psychickému nátlaku prodávajících a možné finanční ztrátě,
dodal Bezecný.
Za minulý rok provedla ČOI celkem 683 kontrol těchto akcí, přičemž nějaká forma porušení zákona byla shledána na více než 80 % z nich. Vysoký podíl zjištění je ale do určité míry ovlivněn i zacílením na konkrétní pořadatele.
Výsledky kontrol předváděcích akcí – rok 2014
Výsledky kontrol předváděcích akcí – rok 2014 | ||||
---|---|---|---|---|
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištěná porušení v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 251 | 229 | 91,2 | |
Jihočeský a Vysočina | 52 | 38 | 73,1 | |
Plzeňský a Karlovarský | 63 | 34 | 54,0 | |
Ústecký a Liberecký | 109 | 80 | 73,4 | |
Královéhradecký a Pardubický | 75 | 67 | 89,3 | |
Jihomoravský a Zlínský | 42 | 33 | 78,6 | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 91 | 73 | 80,2 | |
Celkem | 683 | 554 | 81,1 |
Cílem novely zákona o ochraně spotřebitele bylo usnadnit kontrolní činnost zaměřenou na prodejní předváděcí akce a podle ČOI do značné míry svůj cíl splnila. Dokud ale spotřebitelé, kteří nedokáží odolat uzavření nevýhodné smlouvy, budou tyto akce navštěvovat, pořád organizátorům bude jejich činnost dávat smysl a vynášet zisk.
Kromě toho se část prodávajících pokouší zneužít výjimky z povinnosti oznamovat pořádání organizované akce a vydává své aktivity za degustace, konzumace a prodej degustovaných výrobků, takže pozvánkami láká na hody a ochutnávky a nakonec opět nabízí kuchyňské potřeby či jiné výrobky a na ochutnávku čehokoli kromě hořkého pocitu často nedojde.
Pro rok 2015 lze předpokládat, že bude problematika subjektů pořádajících předváděcí prodejní akce stejně aktuální jako v roce 2014, a to i přes skutečnost, že v 2. pololetí mírně klesl počet oznámených organizovaných akcí, uvádí zpráva ČOI, podle které ale toto může být signálem, že se ve druhé polovině roku 2014 začaly mezi oznamovateli organizovaných akcí objevovat zahraniční firmy, což může souviset s přísnějšími právními úpravami pro pořádání organizovaných akcí v sousedních zemích.