Pracovníků je málo, firmy mají kritický nedostatek. To je situace posledních několika měsíců. Mnoho zaměstnavatelů se snaží na situaci reagovat tak, že vylepšuje balíčky poskytovaných nefinančních benefitů, aby nalákali nové zájemce. Bohužel se ale jejich nabídka často rozchází s tím, co by si přáli samotní uchazeči. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Grafton Recruitment.
Například 13. plat zaujímá v českém žebříčku populárních benefitů první příčku. Jde ovšem o výhodu, u které poptávka zaměstnanců nejvíce převyšuje nabídku zaměstnavatelů.
Největší zájem mezi uchazeči panuje o 13. plat, prémie a další finanční bonusy. Láká je i pružná pracovní doba a 5 týdnů dovolené. Oproti loňskému roku jde o poměrně zásadní posun, k hlavním preferencím zaměstnanců totiž před rokem kromě finančního ohodnocení patřilo profesní vzdělávání, jazykové kurzy či služby osobního kouče.
Nabídka firem tak často nereflektuje preference lidí. Například běžně nabízené vánoční večírky, firemní akce a občerstvení na pracovišti dnes zaměstnanci nepovažují za benefit, ale za standard. Jako benefit pak nevnímají ani bonus za doporučení nového zaměstnance. Naopak velký hlad mezi zaměstnanci panuje po placené dovolené v délce 5 a více týdnů, individuálním rozpočtu na osobní růst, možnosti práce z domova a v případě dělnických pozic i po benefitech souvisejících se zdravotním volnem nebo proplácením prvních dnů nemocenské.