Mají pojišťovny právo krátit pojistné plnění o "amortizaci" jak s oblibou dělávají? Konkrétně: měl jsem auto staré 8 let a mělo najeto 158 000 km. Já ho ale vlastnil necelý rok. Naboural mě člověk a způsobil mi škodu, jejíž oprava by stála v autorizoaném servisu 60 000 Kč. Pojišťovna viníka nehody mi sdělila, že by mi strhla 30 procent amortizace na materiál. Dostal bych 45 000 a 15 tisíc si tedy doplácel ze svého... Ptám se proč bych si měl doplácet za nehodu, kterou nezaviním? Jak může pojišťovna argumentovat zhodnocením mého vozidla (že mám nové dveře ale poškozeny mi byly dveře staré), když k žádnému zhodnocení nedošlo? Pokud bych auto prodával a dotyčný věděl, že bylo bourané, musím naopak s cenou dolů, nikoliv nahoru (protože mám nové dveře). Zkoušela mě snad pojišťovna obelhat? Děkuji za odpověď.
Pojišťovny obecně mají povinnost odškodnit poškozeného ve výši skutečné škody, což je dáno zákonem a rozhodně by klienty neměly obelhávat. Proto by klient měl být ještě před zahájením opravy seznámen s postupem likvidace a upozorněn na možná rizika amortizace, tedy odpočtu korekce nákladů na materiál, který zohledňuje náhradu opotřebených dílů vozidla novými náhradními díly v závislosti na stáří vozidla a počtu ujetých km.
V případě, kdy je pojistná událost likvidována Českou pojišťovnou, je klient vozu staršího 6 let s více než 100 00 ujetými kilometry upozorněn na možnost provedení opravy ve smluvním servisu České pojišťovny, který pro opravu vozidla použije kvalitativně rovnocenné náhradní díly (tzv. aftermarket), které jsou běžně dostupné. Pokud dojde k využití opravy s aftermarketovými díly, nedochází tak k odpočtu korekce nákladů na materiál, tzv. amortizace.