Hlavní navigace

Za vymáhání kompenzace za zpožděný let zaplatíte zprostředkovatelům i tisíce korun

Autor: Depositphotos.com

Zrušili vám let a nevíte, jak se domoci finanční kompenzace? Řada společností vám ochotně pomůže. Za služby ale zaplatíte v řádech tisíců korun. To je daň za pohodlí, že se o nic nemusíte starat. Když si to vyřešíte sami, ušetříte.

Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Za zpožděný či zrušený let vám v některých případech náleží i finanční náhrada. Ta může dosahovat až 600 eur (cca 15 500 Kč). Tuto náhradu je ale potřeba vymáhat po tom, kdo daný let obsluhoval. Tam je kámen úrazu pro řadu lidí, kteří se například necítí na komunikaci v cizím jazyce, nebo si nejsou jisti, kde vlastně nároky uplatnit.

Letecká společnost, která let obsluhovala, totiž nemusí být ta, u které jste si letenku zakoupili. Sporný může být pro řadu lidí i případ, kdy mají návazný let s jinou leteckou společností, ale kvůli zpoždění prvního letu jej nestihnou.

Této nepřehledné situace využívá na českém trhu řada společností a nabízí, že vám pomohou se vašich nároků domoci. To zní jistě příjemně. Sami se nebudete o nic starat a někdo cizí pro vás vymůže i přes 15 000 Kč. Nic ale není zadarmo a ani tyto společnosti nepodnikají nezištně.

Za co si účtují poplatky?

Obecně si tyto společnosti mohou účtovat poplatky v podstatě za cokoli. Odklepnutím nabídky a objednáním služby jim k tomu dáváte svůj souhlas. Máte samozřejmě možnost si o všem dopředu přečíst v obchodních podmínkách. Málokdo to ale udělá.

V praxi si tyto společnosti nejčastěji účtují dva druhy poplatků. Jedním je poplatek za to, že za vás žádost zpracují a odešlou, tedy poplatek za to, že vlastně kontaktují leteckou společnost. Druhým poplatkem je pak provize z vymožené částky.

Některé společnosti si účtují pouze provizi, jiné i zmíněný poplatek. Podívejme se tedy, za jaké služby si platíte.

Vymáhání nároků stojí peníze

Pro srovnání jsme zvolili 4 společnosti, které na českém trhu poskytují zmíněnou službu. Jednou z nich je společnost Click2Claim. Ta nabízí v rámci svých služeb dvě varianty, jednu s poplatkem a provizí, druhou bez poplatku.

Ceník za zastupování společností Click2Claim
Balíček Cena s DPH  Provize
Basic 0 Kč 27 % + DPH
Premium 206 Kč 23 % + DPH

V obou případech platíte za to, že společnost vaším jménem podá leteckému dopravci jednu stížnost. Balíčky se liší pouze tím, jakou provizi nakonec odevzdáte v případě, že nějakou kompenzaci Click2Claim vymůže. V případě balíčku Basic platíte až v případě, že nějakou kompenzaci získáte. Provize je ale vyšší. V balíčku Premium platíte poplatek při podání žádosti, a pokud bude neúspěšná, nikdo vám jej nevrátí. V případě získání finanční náhrady ale platíte menší provizi.

Někdy je potřeba službu objednat dopředu

Další společností poskytující tyto služby je ClaimCloud. Ta nabízí 2 varianty. První je služba SkyCloud. Tam platíte 25 % + DPH v případě úspěšně vymožené finanční kompenzace. V případě, že společnost vymůže voucher, platíte jí 25 % + DPH z hodnoty voucheru. A pokud pro vás vymůže letecké míle, platíte poplatek 500 Kč. Případně od vás tyto míle může společnost SkyCloud odkoupit, ale to až po vzájemné dohodě. Pokud by došlo k soudnímu sporu, je už třeba se domluvit individuálně.

U této společnosti tedy můžete platit peníze z vaší kapsy v případě, že dojde k vymožení nefinanční kompenzace. Pokud ale nedojde k žádnému vymožení jakékoli náhrady, neplatíte v případě využití služby SkyCloud nic.

Nebo si u ClaimCloudu můžete sjednat tzv. Smart asistenta, který za vás v případě problémů bude komunikovat s leteckou společností a bude za vás kompenzaci vymáhat. Služba stojí od 99 Kč do 550 Kč podle toho, kolik osob chcete pojistit. Službu si ale musíte objednat nejpozději den před plánovaným odletem.

Ceník Smart asistenta od společnosti SkyCloud
Počet osob Cena měsíčního balíčku včetně DPH  Cena ročního balíčku včetně DPH
1 99 Kč 588 Kč
2 149 Kč 828 Kč
3 199 Kč 1068 Kč
4 249 Kč 1308 Kč
5 299 Kč 1548 Kč
6 349 Kč 1788 Kč
7 399 Kč 2028 Kč
8 449 Kč 2268 Kč
9 499 Kč 2508 Kč
10 549 Kč 2748 Kč
11 550 Kč 2640 Kč

Za každou další osobu se připočítává poplatek 50 Kč v případě měsíčního balíčku a 240 Kč v případě ročního balíčku. Zaplacením smluvního paušálu pak získáte možnost využít tuto cestovní asistenci po celou dobu trvání objednané služby a na neomezený počet případů. Službu si objednáváte buď na měsíc, nebo na rok.

V tomto případě pak z vymožené částky nemusíte odevzdávat žádnou provizi. ClaimCloud si ale může účtovat fixní částku ve výši 1000 Kč + DPH v případě, kdy není možné získat finanční, ale jinou kompenzaci. Tou se myslí letecké míle, dárkové poukazy apod.

Pokud by pro vás společnost získala nefinanční benefit, zaplatíte provizi 1000 Kč. To platí dále i v případě náhrady škod za zpožděná, poškozená či ztracená zavazadla, kdy by odměna 25 % nedosahovala ani 1000 Kč. Na to, že byste něco platili, vás ale společnost musí dopředu upozornit, abyste se rozhodli, jestli s takovou spoluprací souhlasíte.

Třetí společností je společnost Vaše nároky.cz, která si žádné poplatky za zpracování žádosti a poskytnutí služby neúčtuje. Buď něco vymůže a strhne vám kompenzaci, nebo nic nevymůže a případné soudní náklady jdou na její vrub.

Provize je ve výši 5–25 % + DPH podle toho, o jak složitý případ jde.

S dopravcem už pak jednat nemůžete

Společnost Zpožděno.cz si účtuje 25 % + DPH z vymožené částky. Pokud nic nevymůže, nebo jí naopak vzniknou náklady, vás se to netýká, po vás nic vymáhat nebude.

V obchodních podmínkách má ale striktně uvedeno, že pokud budete s leteckou společností vyjednávat sami, může vám naúčtovat náklady. Ve chvíli, kdy se rozhodnete společnost požádat, aby vás zastupovala, nesmíte už s leteckým dopravcem komunikovat sami. Pokud vás osloví s nabídkou kompenzace, nemůžete ji přijmout, smíte jen odkázat na Zpožděno s tím, že vás zastupuje.

Pokud takový postup nedodržíte, společnost vám může naúčtovat 25 % z předpokládané kompenzace (i když ji nakonec nedostanete) a navíc reálně zdokumentované náklady.

V tabulce uvádíme souhrn poplatků, se kterými se u jednotlivých společností můžete setkat.

Společnost Poplatek  Výše provize
Click2Claim – balíček Basic 0 Kč 27 % + DPH
Click2Claim – balíček Premium 260 Kč 23 % + DPH
ClaimCloud – SkyCloud 0 Kč 25 % + DPH
ClaimCloud – Smart Asistent minimálně 99 Kč 0 Kč
Vaše nároky.cz 0 Kč 5–25 % dle předchozí domluvy + DPH
Zpožděno.cz 0 Kč 25 % + DPH

Když se nic nevymůže, platíte něco?

U společnosti Vaše nároky.cz platí, že pokud spor o finanční kompenzaci s leteckou společností prohraje, vám žádné náklady účtovat nebude. Vzhledem k tomu, že neplatíte ani počáteční poplatek, můžete vlastně jen získat. Ztratit můžete maximálně 25 % z vymožené částky + DPH. Vy sami ale nic vynaložit nemusíte.

U společnosti ClaimCloud to neplatí vždy. U Služby SkyCloud neplatíte nic v případě, že pro vás společnost nevymůže žádnou kompenzaci. U balíčku SmartAsistent platíte podle ceníku minimálně 99 Kč. Pokud společnost nic nevymůže, nebo váš let proběhl bez problémů, je toto váš náklad a peníze vám nikdo nevrátí. Pokud ale dojde k vymožení nějaké kompenzace, dostanete ji celou a nic se vám z ní nestrhává.

U společnosti Click2Claim opět záleží na zvoleném balíčku. V Basic variantě neplatíte nic, v Premium variantě 260 Kč.

Zpožděno.cz si pak v případě nevymožené částky nic neúčtuje.

Příklad z praxe

Vezměme si nyní příklad z praxe a ukažme si na něm, jak by to mohlo vypadat. Měli jste letět z Prahy do Ománu a váš let byl zrušen. Máte tedy nárok na finanční kompenzaci ve výši 600 eur, což je přibližně 15 500 Kč. V tabulce uvádíme, na kolik vás vyjde pomoc u jednotlivých společností a kolik vám z vymožené částky zbude.

Společnost Výše provize  Poplatek  Vymožená částka  Co vám zbude po odečtení nákladů  Kolik jste za zastupování zaplatili
 Click2Claim – balíček Basic 27 % + DPH 0 Kč 15 500 Kč 10 436 Kč 5064 Kč
Clik2Claim – balíček Premium 23 % + DPH 260 Kč 15 500 Kč 10 912 Kč 4588 Kč
ClaimCloud – služba SkyCloud 25 % + DPH 0 Kč 15 500 Kč 10 811 Kč 4689 Kč
ClaimCloud – služba Smart asistent 0 Kč 99 Kč 15 500 Kč 15 401 Kč 99 Kč
Vaše nároky.cz 5–25 % + DPH 0 Kč 15 500 Kč 10 811 Kč – 14 562 Kč 938 Kč – 4689 Kč
 Zpožděno.cz 25 % + DPH 0 Kč 15 500 Kč 10 811 Kč 4689 Kč

Vše může trvat a vy o průběhu nerozhodujete

Objednání jedné z uvedených služeb vám ještě nezaručuje, že k vymožení nějaké částky dojde, ani vám nezaručí, že k tomu dojde rychleji, než kdybyste jednali na vlastní pěst.

A bohužel nemáte ani možnost do procesu zasahovat. Pokud například vámi zvolená společnost zašle letecké společnosti dopis a letecká společnost nereaguje nebo plnění zamítne, není už na vás, jak dále postupovat. A společnost, která vás zastupuje, se může sama rozhodnout, jestli bude ve vymáhání pokračovat, jakým způsobem bude pokračovat, nebo jestli věc dále řešit nebude.

V extrémním případě tak můžete zaplatit také za to, že vybraná společnost zašle leteckému dopravci jeden dopis, nějakou výzvu k úhradě kompenzace, ta to odmítne a případ tím končí.

Prověřte si svou pojišťovnu

Další variantou může být sjednání cestovního pojištění, kde už taková služba obsažena je, než za ni samostatně platit. 

Službu letového asistenta do svého pojištění zařadila například ERGO pojišťovna. Ta ji od roku 2019 poskytovala pouze klientům Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR, ale od července 2019 je tato služba v rámci cestovního pojištění poskytována všem klientům, kteří si jej sjednají.

Služba není poskytována automaticky, ale jako volitelná. Za její připojení k cestovnímu pojištění však nic neplatíte.

Službu v tomto případě zajišťuje společnost ClaimCloud. Pokud dojde k pojistné události, naúčtuje vám náklady ve výši 19 % + DPH k vymožené finanční kompenzaci.

ERGO pojišťovna Výše provize Poplatek Vymožená částka Co vám zbude po odečtení nákladů Kolik jste za službu zaplatili
   19 % + DPH 0 Kč 15 500 Kč 11 937 Kč 3563 Kč

S nároky pomůže i letecký kalkulátor

Pokud si nejste jisti, na co máte nárok a jak postupovat, a nechcete platit provizi za to, že vás bude někdo zastupovat, můžete se obrátit například na Letecký kalkulátor.

Diners_Vanoce2019

V polovině července 2019 jej spustilo Evropské spotřebitelské centrum na své webové stránce. Vyvinula jej norská nevládní organizace Forbrukerrådet, která se zaměřuje na ochranu práv spotřebitelů.

Na webu si navolíte, jaká situace vás potkala, zadáte konkrétní informace o vašem letu a následně vás systém informuje, na co máte nárok. S tím se pak už můžete obrátit na leteckého dopravce s žádostí o kompenzaci.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).