Bravo, to je slibny zacatek. Zalozte rubriku "Rozdíly mezi ČR a Rakouskem" a muzete pokracovat srovnanim v nasledujicich oblastech:
- ceny potravin
- ceny energii, pitne vody, plynu ... (dodavatele, podminky)
- najemni bydleni (priklad Praha versus Viden), nejen ceny ale i podminky (napriklad handrkovani se o institut trvaleho bydliste)
- ceny v horskych strediscich
- ceny ubytovani pro turistiku
Vzdy nezapomente uvest udaje o prumerne (mozne lepe jeste median) mzde v obou zemich. Sance na zmenu totiz zacina presnym popisem problemu.
Ohledne mobilnich operatoru, z jejich sluzeb vyuzivam pouze mobilni internet. Verim ze nebyt iPhonu a dalsich "chytrych" telefonu, dodnes tu neni lepsi standardni technologie nez GPRS/EDGE. Diky tomu, ze tyto pristroje nefunguji s experimentalnimi/nestandardnimi technologiemi nakonec nezbylo operatorum nic jineho, nez zacit budovat standardni 3G sit. Coz mohlo byt uz od zacatku jako jinde, ale my jsme prece v CR ... Do te doby tu byly jen pokusy jako "T-Mobile Inernet 4G" (ktere vyzaduje nestandardni hardware jehoz vyrobce pokud vim mezitim zkrachoval) nebo O2 a Ufon s CDMA na nestandardni frekvenci (opet vyzaduje specialni hardware).
A přidal bych pak rubriku
kvalita potravin
kvalita drogerie
...
Také bych srovnal daně a pak právo. Jestli třeba v Rakousku také stát se snaží občana nachytat nějakou fikcí doručení, či zda se čeká až dluh uzraje a exekutor si mohl nabalit pěný balík. Či zda tam exekutor může vybrat úplně jiného člověka než dluží a vše je ok.
A nakonec si k tomu pridejte odpoved na otazku, proc jeste zustavate v Cesku a neodejdete do Rakouska, kdyz je tam vsechno o tolik lepsi. Hranice jsou otevrene, jste obcan EU a nic vam nebrani se v ramci Schengenskeho prostoru prestehovat a zit a pracovat tam, kde vam to nejvic vyhovuje.
Třeba proto, že má svou zemi rád a byl by rád, kdyby se tu i tady hejbalo k lepšímu. Co budeme mít z toho, když nám spousta lidí zdrhne za kopečky? Myslíte, že to tomuto státu prospěje? Tomuto státu mohou prospět lidé, kteří projdou světem, mají zkušenosti a přenesou je sem. Jenže my pro ně nemáme ani uznání, ani práci, to je pak těžké. Znám lidi se zkušeností ze zahraničí, co se z nejrůznějších důvodů vrátili do Čech, a tady jsou nevítanými hosty, o práci nezavadí, a jaký by mělo smysl, aby chodili zametat chodníky nebo náměstí? Copak kurník nedovedeme jejich zkušenosti využít a zúročit?
Ja bych to videl na stejny problem, jako u bank. Lide cekaji, ze za ne stat neco vyresi, ale sami neudelaji nic.
Co treba akce Vodafonu se 75 % slevou? Za 88 Kc ziska zakaznik kredit 350 Kc, coz predstavuje asi 70 minut a potrebuje k tomu jen IN kartu CD. Pravda i zde doslo ke zdrazeni, minuly rok sla poridit bez slevove aplikace za 100 Kc na 3 roky, nyni je nutne koupit nejmene 3 mesicni aplikaci IN 25 (vcetne karty 150 Kc), ale po jejim "projiti" plati karta dale, celkem porad ty 3 roky.
Ona to není spíš ani tak akce Vodafone, ale Českých drah. Takže u operátora jí mezi tarify člověk nenajde. A ani u Vodafone ani u ČD se přesné podmínky bez zakoupené karty člověk nedozví. A ne každý koupí IN kartu jen proto aby zjistil, jaká že ta výhoda je a nebo čte tento a podobné weby, kde to někdo náhodou v 1/2 roku starém článku někdo napsal.
a zavedl ING a mBank. Nyní jsem už prozřel a tak mám VoIP od 802.cz a dvojsimkový mobil s tarifem Slyším Vás od Vodafone za 12 kč měsíčně/kus se 40 volnými minutami v rámci Vodafone. Rodina se proto přezbrojila na tehdy Oskara. Toto řešení však není aktuální. Nejlépe se odolává minimalizací hovorů, řešení textovkami a doma VoIP. Nic nového to ovšem není.
Mno nevím o tom, že by 802 byla levná. Mrkněte na http://www.ipvox.cz/cs/ceniky-informace/novinky-aktuality#n28 Navíc účtují po vteřinách a dobíjet lze přímo přes MPeníze.
Však já to mám podobně (také mám tarif za 12 Kč a v SVJ jsem ho pořídil i do výtahu spolu s GSM bránou z německé eBay, abychom vyhověli liteře zákona povinného telefonního spojení z výtahu a nemuseli platit několik set korun paušál za pevnou linku). Bohužel pro soukromou osobu je nyní přímým způsobem nemožné tento tarif získat.
Ono je úplně jedno, jak to kdo vyřeší, důležité je, že vůbec něco řeší, že není líný změnit operátora nebo dokonce způsob komunikace.
Já skoro netelefonuji, většinu věcí vyřizuji e-mailem nebo přes ICQ/Jabber, v mobilu mám instalovaný i Skype.
Někdo ale není schopen/ochoten podstupovat toto řešení nebo nemá možnost přesvědčit své okolí a pro toho je nabídka Vodafone zajímavá (kromě Nabito 350 s 75 % slevou je tu i levnější varianta Nabito 119 s 75 % slevou), není to sice to, co se nabízí v Rakousku nebo Francii, ale jak se říká "mezi slepými jednooký králem".
Kdyby byli lidi ochotni i kvůli 10 % rozdílu změnit operátora, tak budou postupně ceny klesat, protože na to budou ostatní operátoři reagovat, až nastane nový rovnovážný stav na nižší cenové hladině. Bohužel lidi budou raději nadávat a čekat co udělá stát, než by udělali něco sami.
Jelikož na rozdíl od účtů, kde číslo účtu nelze převést k jiné bance, je převod čísla k jinému operátorovi nejen možný, ale i bezplatný, tak je to asi opravdu jenom o tom, že se nechce. Já jsem byl 5 let u Vodafone, ale dostal jsem nabídku od T-mobile a tak místo cca 2-3K platím jenom 600,- Služeb využívám víc, protože mám i internet což jsem u Vodafonu neměl.
Taky jsem měla tarif Slyším Vás od Vodafone. Jenže: operátor se mně chtěl asi zbavit nebo co, asi jsem mu posílala málo peněz. Tak mi začaly chodit faktury každý měsíc na 200-300,- Kč a víc, někdy i 650,- Kč, a to jsem téměř netelefonovala. kde ty položky sebral, mi bylo záhadou. Jeden měsíc jsem dokonce SIMku vyndala z telefonu a nevolala na ni, a bác ho, zase faktura na 350,- Kč. Tak jsem tarif vypověděla a vzteky přešla k T-Mobile. Potřebovala jsem levný tarif, abych byla k zastižení, téměř jsem nevolala. Od té doby mám u Vodafonu kredit a musí jim stačit 200,- za rok (mám to hlavně kvůli netovému bankovnictví, chodí mi tam SMSky s kódem).
Při českém právním bordelu jsem se radši neptala. Vycházel jsem ze dvou obdobných případů: brácha měl pevnou linku. Kdosi mu ji naboural a přišel mu účet na 20.000,- za měsíc. První měsíc zjezdil rodinu a s těžkým srdcem zaplatil. Druhý měsíc se vzbouřil a odpojil telefon. Když dostal fakturu i třetí měsíc, službu reklamoval. Telefon byl zapečetěn úředně, přesto volání naběhlo. Takže faktury byly stornovány a jemu doporučeno změnit číslo za nenabourané. Tak ho zrušil úplně, stejně už ho moc nepoužíval. No, a ten druhý případ byl totéž, jenže u 1.generace mobilů. Taky nabourané číslo, taky byla doporučena změna čísla. Jenže tenkrát jsme uhádali s operátorem jen stovku, zbytek spadal do tarifu. Poučena těmito zkušenostmi jsem tarif vypověděla, za to hádání mi to nestálo. Pokud zaplatím na kreditu 200,- Kč za celý rok, a to tu sumu navíc provolám nebo proSMSkuju, tak mi to vyjde prakticky nastejno. Nezapomeňte, že v tomto tahá zákazník za kratší konec provazu, měří jen operátor, já na mobilu nemám kontrolní měřič, kde by byly záznamy, kdy, komu, do které sítě a na jak dlouho byly hovory spojeny. Navíc jsem to brala tak, že nenažraný operátor chtěl moc, nakonec nedostal nic (nebo jen zlomek). A to by měl být přece cíl, ne?
To je jako u internetu. Tak dlouho byl drahý a nekvalitní, až se objevily různé na koleně montované wifi-sítě a wifi-operátoři. Dneska je výběr široký a cena přiměřená. Řada lidí používá Skype a další možnosti, píšou si free SMSky z webu, pak mají mobil jen na příjem SMSek. Kredit za 200,- tak mají na půl roku. Vy v tom vidíte nějaký problém?
I tady mobilní operátor - aby přilákal zákazníka - nabízí tu a tam něco zdarma. T-Mobile např. nabídnul na rok volání o víkendech zdarma těm, co si prodlouží smlouvu o dva roky. Sice jen do sítě T-Mobile, ale i tak.
:-D
To je přesně můj případ, provolám mobilem (vč. SMS) asi 30 Kč měsíčně.
Jinak volám doma a v kanclu přes VoIP.
Teď aktuálně řeším, že koupím nějaký chytrý mobil, připojím se permanentně k netu a budu volat přes VoIP i na mobilu. Internetové tarify u operátorů jsou ale docela nepřehledné, nedá se v nich zorientovat, který potřebuju k volání přes net. Konkrétního operátora favorita nemám, může být Vodafone, O2 i T-Mobile.
Máte tip?
O Tele-hajzlů (O2=OO... jak příhodné) je v poslední době FUP striktně dodržován. Což znamená a způsobilo, že služby Internet v mobilu (IVM1 i IVM2) jsou nepoužitelné. Internet vám bude fungovat jen do vyčerpání stanoveného mini-pidi-limitu a pak bude rychlost ponížena na 16 kbps. Při této rychlosti nemá cenu pokoušet se browsdat ani bez zobrazování obrázků a se zakázaným JS.
U "klasického internetu" (V očích Telefonica OuOu) bude uplatněna FUP v podobě rychlosti 32 kbps, prakticky také nepoužitelné. Staré dobré nalogové modemy (dial-up) měly často rychlost neklesající pod 48 kbps. To by byl dnes hukot... mít tak ůžasnou rychlost, o odezvě nemluvě!?
Prakticky dnes u OuOu funguje až internet od 300 Kč/500 MB (nejsem ochoten zaplatit - po vyčerpání je Internet opět nefunkční), nebo Internet na hodinu/den. Internet na hodinu/den (15/30 Kč) je v podstatě nejdražší forma Internetu, ale OuOu si to zřejmě uvědomuje a proto zde není FUP striktně uplatňován. Shrnu-li to platíš ne málo, ale nejsi vyloženě okraden jak u ostatních služeb (nebo například Vodafone) týkajících se internetu (v současné chvíli, v boucnu se může situace měnit), snadno si ohlídáš účtování a nemusíš předplácet nic co nepotřebuješ.
Uživatelé služeb ISP (OuOu) upozorňují už dlouho, že je sere a dělá chybu. On na to nedbá a tak jeho služby využíváme čím dál méně. On vydělá méně a klesá mu využití sítě pro datové přenosy a je zřejmě spokojený. Například u mne získá jen 56% objemu mé dřívější útraty, ale mám za to jen to co opravdu nutně potřebuji.
Důležité je jen nekecat a opravdu se chovat ekonomicky. Jsem připraven přestat používat Internet úplně, pokud cena přesahovat moji představu o přiměřenosti...
*** Rozšíření úvahy ***
Například OuOu udělal loni svoji "speciální" nabídku pro předplacenkáře: 3,5 Kč/min hovoru + 1,5 Kč/SMS při nepřerušeném měsíčním dobíjení 200 Kč. Vodafone udělal něco podobného, ale za 300 Kč/měsíc.
Pokud přestanu používat Internet v mobilu tak podobné nabídky nedokáži využít. Protože, po slevě, prostě každý měsíc dvě stovky neprovolám a operátorovy větší objem peněz (třeba i postupně nastřádaný) nesvěřím. V minulosti, při neoznámené změně platnosti kreditu, mi málem propadlo několik tisíc v kreditu. Kvůli nedůvěře také s operátorem odmítám sepsat smlouvu o poskytování služeb a raději služby předplácím. Nevěřil jsem už Eurotelu a Telefonica je na první pohled méně stabilní ve svých vizích a slovu danému zákazníkům.
... je prostě nevolat. Spousta lidí volá naprosto zbytečně (máňo, co mám koupit? (5x během minuty) nebo Už jsi to slyšela? apod.) - nemluvě o obtěžování lidí hlasitým a hloupým hovorem v autobuse, tramvaji, restauraci a jiných veřejných místech.
Když se mi nějaká služba z nějakého důvodu nelíbí, nevyužívám ji. Jednoduché a prosté. Nadávat za účty můžete hlavně sobě.
Jistě. máte pravdu v tom, že zbytečných hovorů je většina. Nicméně to neznamená, že se musím smířit s pokřiveným stavem mobilních sítí v ČR. A nejen sítích, jak tady už zaznělo, v podstatě v všem taháme za kratší konec. Kvalita potravin. Zákazník by dražší nekupoval - jak to můžou vědět, když prodávají jenom šunty. Znečištěné životní prostředí - topíte PET lahvema... Z tohoto pohledu máte pravdu. Je třeba nedýchat, nejíst, netopit a ušetříte ;-)
to je poněkud zjednodušený pohled. Pokud zákazník nebude službu využívat, bude muset firma s cenou dolů. Pokud ne, objednám si ji jinde - třeba i v zahraničí, bude-li třeba.
Stejně tak nakupuji potraviny v NSR, protože prostě nechci jíst sojové párky a eidam z Polska 100x jinak, ale masové. Stojí to skoro stejně (něco i méně) a cesta není tak drahá (z Prahy za cca 600 Kč). Brambory beru u sedláka, mléko, zrovna tak. I chleba, který mi chutná a nezplesniví do druhého dne, jsem našel.
Pokud - jak píšete - "v podstatě ve všem zákazník tahá za kratší konec", je to jen proto, že je líný s tím něco dělat a vlastně mu to vyhovuje, protože by pak neměl na co věčně nadávat. Druhá část problému je v tom, že "čecháčci" si stále musí dokazovat, že "na to mají". Proto tu jsou drahé mobily, auta, oděvy, boty, hovorné atd. a proto jsou tu taky "levné" a notně ošizené potraviny.
Same přesně tak to je. Čecháček nerad ukazuje, že má holý zadek a že je socka a tak raději ukáže, že na to má. A proto se zde platí ceny z říše snů. Děje se tak velmi často i za cenu následné exekuce, protože dotyčný zjistí, že na tak drahé služby prostě nemá.
U takovýho němce je to přesně naopak, ačkoli má plnou šrajtofli, tak za své peníze bude požadovat maximum možného.
Je to tak. Pokud tu má někdo pořád ten nesmyslný dojem, že nepoužíváním něčeho dosáhne zlevnění, tak je s prominutím vůl. Jsou věci, které prostě musí regulovat stát. A mezi to poplatky za telefon patří. Nebo energie, voda, jídlo. Prostý uživatel s tím moc nenadělá. Určitá cesta je skutečný útlum provozu, ale to opět bude spíše jev masový daný prohlubující se krizí, ale to bude ještě nějakou dobu trvat. Takže nic se nebude dít. Zapoměňte.
Prave tady je problem paradoxne hlavne s tim ze stat to prilis reguluje. On nedovli vstup dalsim mobilnim operatorum na trh. Nedovoli vybudovat dalsi mobilni site. Frekvence by na to samozrejme byli, ale stat to nedovoli a to pak vede k tomu, ze misto konkurence vzikne 3 cleny olygopol.
Samozřejmě by na to frekvence nebyly. To je tak, když je někdo chytrej jako rádio, ale neví o tom nic.
Ve skutečnosti jediné co je potřeba ke zlevnění je větší regulace. Povinný vstup virtuálních operátorů a další.
Máme tu předraženo, protože omezený zdroj jako jsou mobilní frekvence jsme rozdali bez dalších podmínek a kašleme na regulaci.
Tak si dáme malý test z reality: Nedávno rozvířila poklidné vody českého rybníčku informace o tarifu Francouzského operátora Free. Tento tarif vznikl tak, že:
a) Francouzský regulátor začal regulovat poplatky za telefon (váš scénář)
b) Vytvořil ho o své vůli operátor na základě odhadu trhu
Tipuji, že i kdyby takový tarif byl k dispozici v ČR, tak by si ho pořídilo jen málo lidí, většina by hledala různé výmluvy, proč si ho pořídit nemůžou. Ovšem ten opravdový důvod - že by si nemohli stěžovat, jak se mají špatně - ten by neuváděli ;)
Koneckonců, dobře to bylo vidět u bank. Češi furt kňučeli, jak je banky berou na hůl, jak by se poplatky měli regulovat a kdesi cosi. Když začali mít možnost (prakticky) bezpoplatkových účtu u Fia a pak i mBank, tak jsem podle intenzity kňučení čekal, že k nim všichni klienti přejdou a ostatní banky zkrachují. Ale nestalo se, většina Čechů je dál u těch bank, na které si několik let stěžovali a možnost, po které údajně tak strašně prahli nevyužívají. Tipuji, že s mobilními operátory by to bylo nemlich to samé.
Ač nejsem příznivce regulací, tak v oblastech s tzv. přirozeným monopolem (tedy voda, elektřina,... prostě do baráku natáhnete jen jedny trubky nebo jedny dráty), nebo tam, kde existují zákonné či fyzikální hranice pro vstup (což jsou zrovna ti mobilní operátoři) s nimi souhlasím.
Jen by měly být dělány jaksi "předem", tedy určit jasné podmínky před přidělováním frekvencí a ne až po. Bohužel když už se to nepovedlo a "samo" se to jaksi nenapraví, tak asi nic jiného nezbude.
V USA, té základně kapitalismu už dávno přišli na to, že trh v některých věcech nefunguje.
Takže jsou oblasti, kde například nesmí vodovod vlastnit nikdo jiný, než obec, a soukromník ho nesmí vůbec provozovat. Po zkušenostech přišli na to, že kromě zdražování a kašlání na úzdržbu a modernizaci nic jiného ze soukromníků nevytáhnou.
Naše telefonování bylo potentováno už monopolem Telecomu. Tím jsme zde docílili neuvěřitelně drahého pevního volání a všechno spadlo do klína postupně mobilům. A ti na základě toho omastili co se dalo.
V USA je to jinak. Pevné volání je levné a výhodné. Mobily se tak jaksi ne a ne masově chytnout, takže s českou cenovou politikou by to mohli zabalit a jít prodávat párky.
Základní problém v Česku je, že český regulační ústav je dokonale podplacen operátory, takže nedělá co má.
Jestli jste to nezaznamenal, tak právě k tomu se vyjadřuji. Že nepoužívání služby neznamená smíření s se stavem věcí...
Za sebe:
Nakupuji především v zahraničí, už léta.Brambory si pěstuju sám, ona je to v podstatě velmi nenáročná plodina.Nejsem Čech, natož Čecháček :-) Takže telefon mám levný, operátora šedivku, auto malé, ale ne na úvěr...
Vloni jsem investoval do nádrže na vodu. Při přestavbě jsem svedl vodu do jednoho místa a tam zabudoval tu nárž. Rozvody v domě jsou 2x, na pitnou a užitkovou vodu. Po půl roce mi přišli kontrolovat hodiny, protože jsem snížil o dost odběr. Po té mi přišli zjišťovat zda nemám nenahlášenou studnu. Když nic nenašli, chtěli projekt k nádrži a rozvodům... Já jej měl jako součást rekonstrukce domu - sám nevím, proč jsem tenkrát chtěl, aby to tam projektant dal. Nicméně jsem musel 3x na úřad něco vysvětlovat - to je mimo jiné to tahaní za kratší konec...
A co teda třeba v tom Německu dělají lidé jinak, že mají kvalitnější potraviny za nižší cenu, levnější volání a další věci? Co konkrétně v minulosti ti běžní němečtí občané udělali jinak než my, že tamní trh "donutili" k nižší ceně a vyšší kvalitě? Tady všude čtu, že si to necháme líbit tak prostě máme takové ceny. Ale jak vypadá v reálu to "nenechat si líbit"?
Delali preste to, co dela Honzas. Nekupovali predrazene vyrobky a sluzby. Zafungoval trh a ceny sly dolu a kvalita nahoru. Jenomze v Cesku akorat kazdej remca, ale stejne ty nesmyslne vysoke ceny plati. Ja mam treba uz leta predplacenou kartu u Vodafone, ktera me stoji max. 1000,- rocne. Jinak komunikuju zasadne pres internet (Skype, SMS, maily).
AAA - naprosto s Vámi souhlasím. Takový blábol od předchozího pisatele jsem fakt nečekal. Už vidím Němce jak nekupovali předražené služby a jezdili nakupovat potraviny 600 km někam za hranice... Obchody a firmy se z toho podělaly strachem když to viděly a až poté jim nabídly kvalitu a ceny jaké mají dodnes. :-)
Stejně tak spotřebitelské organizace mají poměrně velkou váhu. Pokud vyjde např. ve Stiftung Warentest informace, že nějaký výrobek je aušus, tak ho výrobce okamžitě stahuje z trhu.
I když i u nás se pomalu začíná blýskat na lepší časy. Postupně získává na vážnosti časopis DTest a i výrobci na něj začínají pomalu reagovat. Poslední úspěch byl, když mlékárna Kunín slíbila přenést zpět do ČR výrobu másla, protože to vyráběné ve Francii se ukázalo jako horší kvality.
www.rebvoice.com - zkuste to, deseti minutový hovor mobil-mobil (jakákoli síť) mně vyjde na 13 Kč !
Vodafone nabizi ve spolupráci s ČD 70 minut za 88Kč měsíčně. Jedná se o oficiální tarif.
http://www.cd.cz/vyhody-pro-cestujici/cd-bonus/benefity-a-partneri/-10586/