Ta anketa mi pripomnela jednu pravdivou humornou prihodu meho kamarada Slovaka (takze rozumejiciho i mluviciho skoroCesky). Vystoupil v Praze na hlavnim vlakovem nadrazi bez jedine Ceske koruny a chtel na zachod. Takze jako majiteli platebni karty mu stejne nezbylo nic jineho, nez jit "za kericek"...
No, někdy ani ta hotovost nepomůže. Já jsem se naopak při cestě na Slovensko vybavil hotovostí, ale v pražských směnárnách tehdy měli jen pětitisícové bankovky (obíhal jsem mnoho směnáren půl dne). Myslím, že i s touto hotovostí bych skončil za keříkem :)
Ono s tou hotovostí je to někdy opravdu těžké. V mnoha evropských zemích v obchodě neuspějete s větší bankovkou než padesátieurovkou, podobně může být v Americe velký problém zaplatit stodolarovkou. Když jsem v Anglii platil padesátilibrovkou, vždycky volali šéfa, aby ji zkontroloval a povolil její přijetí a trvalo to i půl hodiny. Na druhou stranu ve směnárnách v Saudské Arabii zase brali bankovky jen od stodolarovky vejš (aspoň v těch, na které jsem natrefil).
Ale neni, neni. Existují i desetitisícidolarové bankovky, dokonce prý byly kvůli nějaké spciální obchodní transakci vydány i bankovky několikamiliónové (nevím přesně, kolik). Jen ty bankovky s vyšší hodnotou se nepoužívají pro běžné nákupy.
V USA platim stodolarovkou naprosto bezne, ale zalezi, co kde kupujete. Pokud noviny, tak asi neuspejete. Pokud treba obleceni, tak zadny problem. Stejne tak v Anglii s padesatilibrovkou. Proste jako u nas v CR, kdyz chcete platit dvou/peti-tisicovkou.
Banky sice říkají, že neúčtují poplatky za platbu kartou, ale už neříkají, že jejich směnné kurzy jsou podstatně dražší než kurzy ve směnárnách. Karty jsou mnohem pohodlnější než cash, ale karty svádějí k vyšším útratám a proto je mají bankéři a obchodníci rádi.
Posledni dobou mam v Cesku pocit, ze uz obchodnici prisli na to, ze platit cca 3% provizi bance (a jeste se musi do te banky nejak na vlastni naklady dovolat) za platbu kartou je neprimerene a chteji po me cim dal casteji radsi hotovost.
MasterCard uvádí, že pro přepočet svých kartových plateb ze zahraničí využívá měnový kurz "střed", a právě takto přepočtená částka je vám následně z účtu stržena.
Banky rikaji devizy prodej. ???????????
V minulosti jsem měl u České spořitelny sporožirový účet a k němu i platební kartu) společně i manželka. V rámci "došlatrpělivost" jsem se rozhodl ukončit automatickou výměnu PK a postupně přejít k jiné bance. I když jsem v předstihu nařízeném ČS (asi 2 nebo 3 měsíce) uplatnil požadavek, aby mi již novou PK nevyráběli (byl jsem ujištěn, že k výrobě opravdu nedojde), přesto ji vyrobili a ještě chtěli za to nehorázný poplatek (šlo o mezinárodní Visu). To jsem odmítl a tak se mnou sepsali "žádost o vyřazení karty". Když jsem chtěl na jedné ze svých cest platit v Praze zboží přes elektronický terminál, byla má původní karta tvrdě odmítána. Bylo to v Tescu v Letňanech a jelikož tam v té době ještě měla náhodou otevřeno pobočka ČS (dnes má otevřeno již pouze do cca 19:30), zkusil jsem nejprve bankomat a když ani on mi nedal oběživo, šel jsem je zeptat do ČS. Tam mi potvdili, že spořitelna zrušila jak budoucí PK, tak i ty stávající, co měly ještě platnost. Samozřejmě i u manželky, kterou jsem musel sehnat na opačném konci areálu, abych mohl zaplatit původní nákup, která naštěstí u sebe měla hotovost. Když jsem si pak stěžoval u ombudsmana ČS, bez jakékoliv omluvy mi jen sdělil, že jsem podepsaný na žádosti o vyřazení karty. Ano, já podepsal vyřazení, ale těch vyrobených, co jsem vyrobit nechtěl. Na formuláři totiž žádná čísla karet nebyla uvedena, jen číslo účtu. Asi to tedy vzali komplexně. Tak jsem si s nimi ještě chvíli dopisoval, nicméně trvali na svém, že jsem podepsal onu žádost. Pak jsem se oklikou dověděl, že "fundovaná" obsluha ČS mi dala podepsat nesprávný formulář. To mám jako klient obsluze hejbat rukama a říkat, co má dělat? S podobnou "odborností" jsem se bohužel setkával u Spořitelny často, v rámci různých míst republiky. Co je platné, že obsluha je mladá a hezká, když nic neumí! Kam zmizeli všichni ti starší, co tam byli léta a opravdu dovedli poradit, ne jen uhnat klienta na uzavření nějakého "supervýhodného" (ale jen pro spořitelnu) produktu? Pokud jsem přišel do spořky a něco chtěl, skoro vždy nevěděli, museli někam volat a mezi sebou se dohadovat. Opravdu "profesionální" jednání. Dospělo to tak daleko, že ani na pokladní doklad nebyli schopni uvést údaje, co jsem si tam přál, aby byly uvedené. Když napsali dobře variabilní symbol, nezvládli z minulého dokladu opsat vkladatele. Když uvedli dobře vkladatele, neuvedli popis operace. A tak dokola. K tomu ty nekonečné fronty, výpadky počítačové i bankomatové sítě. Jednou se mi zase stalo, že o víkendu nešlo u benzínky platit kartou ČS (má svoje vlastní kartové centrum). Viselo tam si upozornění, ale co já jako klient mám dělat, abych se dostal dál? Tuto otázku jsem položil ČS. A hádejte, co mi odpověděli: navštívit nejbližší pobočku a udělat výběr v hotovosti (prý v takovýchto případech odpustí i poplatek za výběr). V rámci reklamy "jsme vám blíž": rušení poboček a redukce pokladních hodin jsem usoudil, že ve spořce nemohou pracovat normální lidi nebo že zkoušejí, jací jsou klienti debilové a co si necháme líbit. Pokud je víkend, mají v rámci ČS o víkendu otevřeno asi dvě pobočky v celé ČR: Letňany v Praze a v Liberci v Hypernově. Nedávno ještě měla otevřeno i Hypernova v Průhonicích - Čestlicích, ale to je už minulostí.
Tak jsem přešel k Živnostenské bance. Tuhle jsem platil nákup v Polsku Visou a čekal, co se bude dít. Účtování: žádné euro, ale Zlotý. A kursem v úplně jiný den, než jsem nakupoval. Navíc v tamních směnárnách i v pohraničních směnárnách v naší republice byl daleko výhodnější kurz. To jen pro informaci, jak platit kartou v zahraničí je výhodnější. Je, ale jen pokud bych musel vybírat z bankomatu. Platba za zboží sice není zatížena bankovními poplatky, ale záleží na kurzu v den účtování, ne nákupu. Co je mi platné, že v době nákupu je kurz takový a vyplatí se mi tedy platit kartou, když za několik dní je úplně jiný kurz a platba kartou po účtování již výhodná není. Mimochodem, euro vůči koruně sice ztrácí, ale třeba právě ten polský Zlotý naopak vůči koruně posiluje.
A abych udělal ŽB ještě reklamu, tak prý má k mezinárodním kartám jedno z nejlepších připojištění. U některých bank dokonce musíte kromě platby za kartu ještě zaplatit extra za připojištění.
Váš příspěvek na mě působil jako žalování rozmazleného dítěte. Podle mě v každé bance dozajista poplatky jsou a nikdo je rád neplatí.Ale bohužel zadarmo ani kuře nehrabe. Ale vzhledem k Vašemu příspěvku mi připadáte jako člověk, který nebude nikdy spokojen s ničím a nezáleží na tom u jaké banky bude.Možná ani nezáleží tak moc na bankovních službách ale spíš na Vašem celkovém postoji k životu.