Názory k článku Trvalé bydliště vám právo na bydlení nezaručí

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 12. 2006 8:09

    Pegas (neregistrovaný)
    Nevím, proč se autor zmiňuje o Sovětském svazu, kde měli občané s hlášením pobytu ještě ostřejší režim, když neuvádí, v čem to měli přísnější. Pokud o tom nic bližšího neví, nemusel se o tom vůbec zmiňovat, pokud ví něco bližšího, měl to v článku uvést.
    Na druhou stranu byl hlásený přechodný pobyt dobrá věc. Nebyly maily ani mobily a tak se nedalo vvyřídit všechno tak operetivně jako dnes. Ale když člověk potřeboval něco poslat na jinou adresu, tak to tam obdržel. Dnes pokud odesílatel neví přímo od příjemce, že se zdržuje na jiné adrese, tak mu zbytečně posílá zásilky, které se vrací jako nevyzvednuté. A pokud jde o nějaký úřední akt, kde se neprodlužuje "skladovací" lhůta, tak zásilka se stává doručenou posledním dnem lhůty, i když se tam příjemce nezdržuje, nebo si ji nestihne v rámci úložní doby vyzvednout, Když jste někde na dovolené v cizině na 14 dnů, tak lhůta proběhne ani nevíte jak...

    Nejen v Sovětském svazu, ale i v této zemi je bordel, když např. poškozený musí dokazovat svá práva. Pak se lehce stane, že exekutor zabaví majetek úplně cizí osobě, která není aktu přímo přítomna. A pokud je, exekutor na to stejně mnohdy nebere zřetel. Inu, i taková je "demokracie"...
  • 1. 12. 2006 9:03

    papouch (neregistrovaný)
    pokud se dobre pamatuju, nesmeli volne cestovat ani v ramci statu, jen v okoli bydliste

    bez prislusne "bumazky" neslo koupit listek na vlak jinam nez do okoli, zadat se muselo asi mesic dopredu (Minsk, 1976)
  • 26. 2. 2010 22:26

    Rusko (neregistrovaný)

    Spatne to pamatujete, mohli cestovat, ani zadny doklad pro nakup listku nepotrebpvali. Netykalo se to spis cizincu?

  • 24. 2. 2014 14:53

    petragrimm@seznam.cz (neregistrovaný)

    dobry den je mi to blbe prosim potrebuji poradit nevite jak se dela kdyz je clovek v pronajmu a nepovoluje majitel bytu trvale bydliste jak s eto dela moc dekuji za pomoc a informaci

  • 1. 12. 2006 12:27

    asdf (neregistrovaný)
    > Jste-li vlastníkem objektu či bytu, příslušná ohlašovna na místím úřadu
    > vám podle zákona musí na vaši žádost sdělit jména a data narození osob,
    > které jsou ve vašem domě či bytě přihlášeny k trvalému pobytu.

    Neco jako ohlasovna uz dneska neexistuje. Mozna je neco podobneho, ale jmenuje se to jinak. To je videt, ze autor uz nebyl nekolik let na urade. Taky by nam mohl doplnit cislo platneho zakona, o kterem mluvi.
  • 4. 12. 2006 14:02

    hana (neregistrovaný)
    Problém ovšem je také v tom, že na městském úřadě neposkytnou mně jako vlastníkovi bytové jednotky, která se nachází v domě s více bytovými jednotkami různých majitelů, žádnou informaci. Naráží na zákon o ochraně osobních údajů, tj. že mohou poskytnout majiteli domu /v tomto případě jednateli společenství vlastníků bytů v daném domě/ výpis s všemi osobami hlášenými na trvalý pobyt v celém domě. A tento jednatel tedy musí podat žádost a zprostředkovaně ji dát mně jako vlastníkovi. Opravdu není jednodušší varianta, jak se dopátrat, jestli mám někoho přihlášeného ve svém bytě???
  • 13. 12. 2006 14:29

    J.A. (neregistrovaný)
    Jednatel SVJ ani SVJ není majitelem nemovitosti, nastíněný postup je tak dle mého názoru zásadně nesprávný.
  • 1. 12. 2006 18:14

    J.A. (neregistrovaný)
    Dobrý článek. Akorát bych nesouhlasil s tím, že by pronajímatel mohl neumožnit zapsání trvalého pobytu nájemníkovi. Nájemník se ho ptát totiž ani nemusí.
    Pokud nájemník předloží pro zápis místa t.p. úřadu jako podklad nájemní smlouvu, doloží tím oprávněnost užívání bytu, a splní tak zákonnou podmínku.
  • 29. 12. 2010 11:20

    Petr Krok (neregistrovaný)

    Sám se svou rodinou bydlím za posledních sedm let po podnájmech. Tvrzení, že lze obejít pronajímatele je v praxi těžko realizovatelné. Ve skutečnosti to funguje tak, že pokud vám pronajímatel nedovolí nahlásit se k trvalému pobytu, a vy ho obejdete, koledujete si o výpověď z podnájmu, nebo neprodloužení smlouvy. Běžné je, že se podnájemní smlouvy uzavírají na dobu určitou s následnou prolongací. Jinými slovy: obejdete pronajímatele, a můžete si hledat jiný podnájem. Mimochodem, máte někdo představu, kolik obvykle dneska stojí získat nový podnájem a přestěhovat se tam? Přes 90 % podnájmů je dnes minimálně ve větších městech podchyceno realitkami. Pokud jste ve výpovědní lhůtě z podnájmu, nebo vám smlouvu pronajímatel neprodlouží, moc času, abyste hledali levné řešení nemáte. Změna podnájmu obvykle znamená - 1 nájem "na dřevo" novému pronajímteli, vratnou zálohu na pokrytí případných škod vzniklých při pronájmu - obvykle 1 nájem, některé realitky chtějí rezervační poplatek, nebo provizi. Potom samotné náklady na stěhování. - Běžná rodina se kvůli stěhování často zadluží - zkuste v této situaci riskovat, že se za pár měsíců budete muset znova stěhovat. Osobní zkušenost mám takovou, že při hledání nového podnájmu se počet prvních nabídek redukuje, když zmíníte, že máte větší domácí zvíře (psa) - toho naštěstí nemáme, další redukci zažejete, když zmíníte, že máte děti. No a když si dáte podmínku, že se na adrese ihned nahlásíte k trvalému pobytu - nabídka klesne skoro k nule. - Jistě, najít se dá jak seriózní pronajímatel, tak levnější řešení než zde uvádím, ale hodně těžko, jste-li s řešením bydlení v časové tísni 2-3 měsíců, což je obvyklá výpovědní lhůta.

  • 1. 12. 2006 22:06

    so (neregistrovaný)
    K čemu potřebuje člověk trvalé bydliště na poště? Zásilka přijde na udanou adresu, vezmete doručenku a občanský průkaz a zásilku po zkontrolování jména v občance dostanete. Bez ohledu na adresu zapsanou v papírech.

    Jinak mám pocit, že si autor dost protiřečí. Pokud se musí občan žijící v nájmu doprošovat majitele nemovitosti, aby se mohl na dané adrese přihlásit k trvalému pobytu, není úprava nijak zvlášť liberální a pro konkrétní osobu to může v důsledku znamenat, že zůstane přihlášen na již neexistující adrese a tudíž nebude standardní cestou úřady k zastižení. Tohle považuji za jeden z nejstrašnějších bolševických přežitků (až na to, že přechodné bydliště tuto nevýhodu částečně odstranilo a postkomunističtí páprdové to pohnojili dodatečně). Pokud ovšem platí teze J.A., je situace poněkud jiná a pokud člověk má nájemní smlouvu, je ve výrazně lepší pozici. V tom případě ovšem autor prokázal dost zásadní neznalost.
  • 2. 12. 2006 16:13

    Tomáš Marný (neregistrovaný)
    Jasně, každý Josef Novák si může na poště vyzvednout poštu pro kteréhokoli Josefa Nováka, když náhodou někde najde tu Vaši "doručenku"...
  • 2. 12. 2006 16:44

    so (neregistrovaný)
    Ovšem v případě, že o vydání zásilky pro Josefa Nováka I požádá Josef Novák II, dopouští se trestného činu (předpokládám) podvodu. Pošta si zapisuje číslo předloženého průkazu totožnosti, takže je možné zjistit, který Josef Novák si zásilku vyzvedl a podepsal převzetí.

    Česká pošta Vám vydá zásilku i na cestovní pas, který žádné údaje o bydlišti (z logických důvodů) neobsahuje.
  • 2. 12. 2006 16:53

    so (neregistrovaný)
    Dále si laskavě uvědomte, že kombinace plného jména a adresy vůbec jednoznačně neidentifikuje adresáta zásilky (na jedné adrese může bydlet i 10 Josefů Nováků, u vícegeneračních domácností běžně dochází k podobným situacím - obyčejně v menším rozsahu), k adrese je ale možné podle poštovních předpisů (http://www.cpost.cz/data/psc/zps.pdf) přidat datum narození a dokonce i rodné číslo, které je v občance i pasu obsažené.

    Je samozřejmě smutné, že mezi lidmi koluje velké množství bludů, ale daleko smutnější je, pokud je dále šíří neinformovaní "novináři".
  • 2. 12. 2006 7:04

    libor (neregistrovaný)
    V článku je řada i závažných chyb a nepřípustně zkreslujících informací. Podle v současnosti problematiku upravujícího zákona č. 133/2000 Sb. ve znění jeho změn a doplňků, osoby v ČR, na rozdíl od předchozího zák. č. 135/1982 Sb. nemají povinnost hlásit změnu svého "místa trvalého pobytu". Proto například informace o povinnosti změnu nahlásit, dokonce tří dnů, je nepodložená, nepravdivá a zavádějící. S tím přímo souvisí zde uvedená nepravdivá informace o možné sankci za neprovedení přehlášení trvalého pobytu. Není-li úkon povinný, nelze za jeho nevykonání stanovit sankci.
  • 2. 12. 2006 13:21

    Trained.Monkey (neregistrovaný)
    Nevim presne, ale myslim ze cloveka nemuzete z trvaleho bydliste vystehovat bez nahrady...

    Ted jsem v Irsku. Zadne takovehle picoviny tady nejsou. Jako dukaz adresy staci ze na ni prebiram postu.
  • 2. 12. 2006 15:25

    so (neregistrovaný)
    Tak to opravdu nevíte přesně. Existují případy, kdy nelze někoho (bez náhrady) vystěhovat z bytu, ale ty se týkají např. rodin z malými dětmi a nesouvisí s místem trvalého pobytu.
  • 3. 12. 2006 17:30

    Dick (neregistrovaný)
    Nejsem si jist, zda Vám řeknou (jako majiteli nemmovitosti), kdo je u Vás hlášen. Mně to na Policii ČR odmítli. Ale mám jiný problém, v baráku, který je již čtyři roky můj, je jakési S.R.O., zjistil jsem to až náhodou na Obchodním rejstříku... Pokusy poslat jednateli výpověď skončily tak, že to přišlo na moji adresu! Nevíte někdo, jak se té firmy jednoduše zbavit? A jaká rizika pro mne plynou z toho, že u mne sídlí?
  • 4. 12. 2006 9:06

    XXL (neregistrovaný)
    Řeším podobný problém. Napíšu na Obchodní rejstřík doporučený dopis, ve kterém mu sdělím, že jsem vlastník objektu a že dotyčné s.r.o. na této adrese nesídlí a že se odstěhovalo neznámo kam. Přitom je požádám, aby moji adresu z OR vyškrtli. Uvidíme, co bude dál.
  • 7. 12. 2006 14:28

    loolee (neregistrovaný)
    Skromně se domnívám, že by rejstříkovému soudu mělo stačit oznámení Vaše, jako vlastníka nemovitosti, že jste s uvedením adresy objektu jako sídla dotyčné s. r. o. nedal souhlas a doložíte potřebné skutečnosti (např. to, že jste vlastník). Soud by měl nejenom že sídlo zrušit, ale rovněž zahájit kroky vedoucí k likvidaci a následnému zrušení (tzn. výmazu z OR) této s. r. o.
  • 4. 12. 2006 15:01

    packa (neregistrovaný)
    Vážený pane autore, pokud byste chtěl napsat další obsahlý článek co čeká majitele, když chtějí nejakou pofidérní osobu ze svého domu odhlásit, mohu Vám poskytnout mnoho podkladů a dokumentů - tedy co všechno nejde. Mám ve svém domě již 10 let hlášenou osobu,kterou tam prokazatelně nikdo nikdy neviděl, ale obvodní úřad mi ji neodhlásí, protože ji tam nahlásil nájemce (samozřejmě fiktivně, bez mého vědomí, aby jí časem "prodal" nájemní právo) a já do toho pochopitelně nemůžu mluvit. Dopisovali jsme si s OÚ asi 1/4 roku, každý dopis s doručenkou, ať se daňoví poplatníci prohnou. Já jakožto pronajímatel mám jen právo vrážet statisíce do oprav a zametat psí hovínka na chodníku, který patří městu.
  • 4. 12. 2006 15:58

    XXL (neregistrovaný)
    Požádejte o zrušení trvalého bydliště soud. Pokud tam ona osoba nikdy nebydlela, není to problém.
  • 4. 12. 2006 16:42

    Ifka (neregistrovaný)
    No je to ostuda, ale trvalé bydliště máme u rodičů a bydlíme pár měsiců v novostavbě-bez kolaudace, ještě to, ale musí pár měsíců vydržet...
  • 2. 10. 2007 6:25

    nick2007 (neregistrovaný)
    Poradíte mi někdo,jak získat úřední adresu? O trvalé bydliště jsem přišel skončením pracovního poměru (služební byt) už v roce 1996. Asi do roku 2003 jsem bydlel v bytě po zemřelé tetě bez možnosti převedení na trvalý pobyt. V roce 2003 jsem bydlení po sérii stání u soudu prohrál. Musel jsem se ihned vystěhovat. Sehnal jsem si pronájem garsonky za neuvěřitelných 7.500Kč (od ledna 2007 už za 8.000)! V roce 2007 mi byl přiznán plný invalidní důchod. Do té doby jsem používal OP s trvalou adresou toho poslední bydliště. Jenže mi v červenci 2007 platnost OP vypršela. Jiné trvalé bydliště nemám. Bez platné občanky jsem nikdo. Když jsem byl na úřadě tak mi u okénka paní řekla,že si mám sehnat někoho,kdo by mi poskytl adresu trvalého pobytu. Nikoho jsem nenašel a podle mne jen blázen by to v dnešní době udělal. Dozvěděl jsem se o možnosti trvalého pobytu na místním úřadě. Je na to nějaký paragraf nebo nařízení? Už mne jednou vyhodili s tím,že si mám hledat trvalý pobyt u někoho. Mám vůbec na něco nárok? Děkuji.
  • 13. 11. 2007 18:19

    SM (neregistrovaný)
    Pokud nemáte nikde trvalé bydliště, měl byste být přihlášen na městském úřadě, měli by Vám to umožnit. Paragraf nevím, ale na internetu jsem našla tento příspěvek:
    Takže - zde je návod, jak se stát úředně bezdomovcem: Zašel jsem na evidenci obyvatel v místě svého trvalého bydliště a tam jsem se zeptal, že mám ten a ten problém a že bych potřeboval zrušit své trvalé bydliště a jestli to vůbec jde a jak to pak bude s bydlištěm v občanském průkazu. Bylo mi řečeno, že to jde a že v občance pak budu mít jako trvalé bydliště adresu jejich městského úřadu. Aby ale vše mohlo proběhnout, musí se mnou na jejich úřad přijít i majitel domu, u kterého mám trvalé bydliště a zde pak musíme spolu podepsat, že oba dva s tímto krokem souhlasíme. Pak jsem musel ještě asi týden čekat, aby to také schválil příslušný šéf evidence obyvatel. Pak jsem si přišel pro lejstro, na základě něhož jsem si zažádal o novou občanku, kde jsem měl jako trvalé bydliště uvedenou pouze ulici s číslem popisným, kde sídlí úřad a město. Tzn., když se vám někdo koukne do občanky, je tam normální adresa a nikdo nemá ani ponětí, že je to adresa úřadu a že jste vlastně úředně bezdomovec. Takže když se vrátím k tomu o čem se diskutovalo, má zkušenost je taková, že nelze nemít trvalé bydliště. Docílí se akorát toho, že občan má trvalé bydliště v městském úřadě. Pomůže to jen těm, kdo se chtějí z nějakého důvodu ztratit úřadům.
  • 1. 4. 2009 12:06

    anonymní
    Dekuji za radu,

    vratil jsem se po 17 letech z ciziny a urady na mne chteji poplatky za smeti a pojistovna pres pul milionu za zdravotni pojisteni i kdyz jsem se v obou pripadech odhlasil.


    Dik, skvela rada.
    Jan
  • 17. 6. 2009 11:48

    anonymní
    Kdyby jste byl odhlaseny z trvaleho bydliste, smeti ani zdravotni by dnes po vas nechteli. Je mozne krasne existovat bez trvaleho bydliste i OP a prokazovat se jen pasem, dela to stale vice lidi, aby se vyhli placeni 1300 zdravotniho i smeti, i kdyz v CR fyzicky ziji, jsou odhlaseni z duvodem "trvaly pobyt v cizine", ktery nase urady nemaji jak overit.
  • 4. 12. 2011 20:44

    mickey (neregistrovaný)

    No super, tak na tuto adresu si vypujcime u nejakych lichvaru par tisic a pak jim tam prijdou exekutori :-))) at vidi, jake to je, kdyz nevinnemu cloveku je zabaven majetek kvuli cizimu dluznikovi.

  • 10. 1. 2013 1:32

    Kasanka (neregistrovaný)

    Zajímavá diskuze:-) Sama teď řěším to samé: Byt, kde jsem měla trvalé bydliště, se prodává a během měsíce bych si měla zřídit nové. Jsem však nezaměstnaná a nájem ve městě, kde doposud bydlím a kde již nechci setrvat ani minutu, mi nyní též končí!
    Nevím tedy kde budu vegetovat, zda vůbec v ČR, natož abych si někam hlášila tvr. bydliště!! Zdravotní pojištění mi též přijde jako pěkná vydírárna, jelikož nemocnice nesnáším a když už se vyskytnu u lékaře, stejně platím., je to jen způsob, jak lidi držet pod pokličkou a vydírat z nich peníze!
    Proto řeším, zda lze nemít trv. bydliště a jak to vůbec udělat..
    Pochopila jsem tedy, že zajdu na úřad, kde se odhlásím z důvodu trv. povytu v cizině (kam se stejně chystám co nejdřív) a zároveň se odhlásím z pojišťovny? Nebudu tedy platit smetí apod. Ale kam mi bude chodit úřední pošta, když budu oficiálně v cizině? A jak se o ní vůbec dozvím?:-) Nebo by bylo třeba hlásit změnu doručovací adresy každých 14 dní, podle toho kde se zrovna vyskytnu? A co až se budu chtít "vynořit"? Nevzpomenou si, že jsem X let bez zdr. pojištění?:-)
    Co kdybych bydlela v maringotce v lese, nebo v karavanu?:-)
    Vím, že ta diskuze je stará, ale budu ráda za odpověď!!
    Kasanka

  • 23. 10. 2007 23:03

    Jarča (neregistrovaný)
    Žádala jsem obecní úřad o změnu užívání stavby před jejím dokončením z rekreačního užívání na trvalé bydlení.S touto změnou zastupitelstvo nesouhlasí a neuvedlo důvod.Prosím, toto je podpora rozvoje vesnic!!!!!
  • 9. 11. 2007 17:35

    optimistickalucie (neregistrovaný)
    Jsou v tom článku jedna větší kravina než druhá !
    jestliže jste dnes majitelem např. činžovního domu a pronajímáte byty, tak zásadně se u mě nikdo nepřihlašuje k trvalému bydlišti.
    /bydlí zde dva studenti VŠ, Slovák zaměstnaný u počítačové firmy zde v Praze, 2x mladí lidé, kteří spolu jen tak žijí atd./
    Nikdy bych nikomu nedala povolení k trvalému bydlišti a pokud někdo chtěl nechat zapsat na příslušném úřadě, tak vždy vyžadovali souhlas majitele domu. /jak to dělají města a obce nevím, těm je asi všechno jedno, vždyť nemají zájem, TI úřadníci, o nějakou ochranu majetku apod.
  • 24. 1. 2008 15:13

    lil (neregistrovaný)
    Dobrý den,mám dva dotazy: 1. trvalé bydliště mám na Moravě-u rodičů,stejně to má i přítel,ale žijeme v Čechách v pronajatém bytě. Kam se máme "hlásit" na jaký úřad,co je k tomu potřeba. Nebo stačí nahlásit pouze změnu kontaktní adresy? 2. pokud má OSVČ místo podnikání v místě trvalého bydliště-Morava,ale provozovnu v Čechách,má se hlásit na živnost.úřadě i v Čechách nebo stačí ohlášení na hygien.stanici,kde je provozovna? Bylo mi úřednicí na živnost.úřadě řečeno,že se ohlásí pouze provozovna na hygině v místě působení a na živnost.úřad se vyplní jen ohlášení změny adresy provozovny .Děkuji
  • 24. 1. 2008 23:29

    mahule (neregistrovaný)
    Jo, tvaly pobyt je je evidencniho charakteru, ale odhlasit misto trv .pobytu napr. byvalemu manzelovi je i po letech nemozne,prestoze predlozite doklad o tom, ze jste vlastnikem, dolozite, ze rozvodem mu zaniklo pravo uzivaci a jeste otravujete dva lidi, kteri dosvedci, ze dotycna osoba se tam leta nevyskytuje.Vy vite, ze se ten dotycny zdrzuje mimo vasi obec nebo mesto,ale nevite bohuzel kde; mohl koupit byt nebo domek, to nemate sanci zjistit, pokud si nekoho na to nezaplatite, a on bojuje za to,aby mu TP nebyl zrusen. Prihlasovaci povinnost neni a tak s pozehnanim uradu vse zustane pri starem. Napadlo me uz, ze pro obec kazda duse dobra,ale to by ho prece mohli prihlasit na ohlasovne. Snad ho nechteji zatezovat vyrizovanim novych dokladu, taky by chudak musel zmenu nahlasovat v bance, na zivnostenskem urade, na sprave duchodoveho zabezpeceni a co ja vim kde jeste.Postu si vyzvedne jak je potreba,vysli mu vstric.
  • 11. 11. 2009 20:24

    jar (neregistrovaný)
    Souhlasím. Problémy mám s bývalým manželem stejné. Problém dělá i družstvo se změnou (byť doloženou soudně)
  • 29. 11. 2009 17:21

    zákony (neregistrovaný)
    Moje bývalá snacha se přihlásila k trvalému pobytu u mého syna pouze na policii, tedy fiktivně.Nikdy se nepřihlásila na družstvu, takže nikdy žádné poplatky neplatila.
    Se synem jsou již 5 let rozvedení, syn již dávno v bytě nebydlí, ale ona se stále
    prokazuje trv. bydlištěm v tomto domě.Pochopitelně nic neplatí, žádnou schránku v domě nemá ,neboť družstvo ani neví, že je tam fiktivně přihlášena, ale když ji přijde na tuto adresu nějaký písemný doklad, pošta vrátí odesilateli doklad s tím, že v tomto domě taková osoba nebydlí.Také to má výhodu, že bydlí v domku u rodičů,kde má svůj byt 3+1 1. kat. ale pochopitelně tam není hlášena a tak tam nemá povinnost platit např. TKO, TV, radio atd. I takhle se dá šetřit.
  • 10. 12. 2009 11:30

    henry@seznam.cz (neregistrovaný)

    Spise dotaz. Je pravda, ze studujici do 26 let ma automaticky trvale bydliste tam, kde rodice? je na to narok?

  • 16. 12. 2010 19:19

    František (neregistrovaný)

    Necelý dva roky bydlím jinde a teď při výměně řidičáků jsem si chtěl dát do pořádku trvalý bydliště, tak jsem zašel na Městský úřad, že nemám možnost si zaevidovat místo trvalýho bydliště kde aktuálně bydlím a tam se mě sbavili, že si to mám nějak zařídit u Obecnýho úřadu jeho spádové obce. Tam mě odkázali zas na Obecný úřad, pod který bych měl aktuálně patřit. Takže na úřady seru a uvádím posledně zapsanou adresu trv.bydliště a kde je potřeba mi něco napsat, tak uvádím kontaktní poštovní adresu aktuálního bydliště. Ať si bývalý Obecný úřad a současný majitele nemovitosti poradí sami.

  • 15. 8. 2013 11:45

    Hathor51 (neregistrovaný)

    všude se píše o rušení trvalého bydliště, kvůli exekucím a tak dále, ale nezlobte se na mě jakou ochranu má člověk v případě, že přestane být spoluvlastníkem nemovitosti ve které se i narodil takže získal tvz. domicilní trvalé bydliště s rodiči a jeho úžasný bratr se rozhodne si do toho domu nastěhovat novou frajerku ještě před tím než se rozvede a vlastně z toho domu všechny včetně vlastní matky vyštve, kdo by taky žil pod jednou střechou s násilnickým neandrtálcem, navíc se ani nedozvíte jaká vám došla pošta a podobně co dělat v takových případech a věřím že takových je mnohem víc

  • 4. 9. 2013 13:14

    Brouk (neregistrovaný)

    Bydlím v obecním bytě. Mohu do bytu k trvalému bydlišti přihlásit přítelkyni, která je slovenka? I když nemá v české občanství?

  • 27. 8. 2017 9:23

    Vanesa (neregistrovaný)

    Je pravdou , že pokud se Odstěhujete z Trvalého pobytu a necháte si pobyt v OP ano Exekutor jde prvně tam kde máte Pobyt ohlášený . Ale nastává i úvaha když majitel toho domu či bytu odhlásí takového člověkajen za učelem Exekucí ? Tak je ten to člověk přihlášen na Magistrát či obecní úřad !
    Vem te si to že ten to člověk hledá svojí poštu a nenajde jí jen proto , že Úřad jí odmítne zdůvodu že nemá Občan zřízenou schránku či ODNOS NA POŠTĚ ! Pošta vám nenechá poštu převzít nebot v den doručení jí pošle zpět BEZ VAŠEHO VĚDOMÍ ! Nejen to , že OBČAN JE HLÁŠEN NA MAGISTRÁTU ČI OBECNÝM ÚŘADĚ EXEKUTOR BUDE DÁL ZASÍLAT DOPISY I NA TUTO ADRESU NIC SE NEZMĚNÍ JEN MAJITEL DOMU ČI BYTU UDĚLAJÍ PROBLÉM OBČANOVI ABY SI NA MÍSTNÍ POŠTĚ MOHL ZŘÍDIT ODNOS NA POŠTU TRVALÉHO POBYTU A VYBÍRAT SI JÍ A PONECHAT SI ADRESU TRV POBYTU NEŽ BUDE MÍTI JINOU !
    HORKÝ BRAMBOR TAK DÍKY NEUVÁŽNOSTI MAJITELŮ JE PŘEDÁN VE VĚTČÍM MĚŘÍTKU !
    JÁ SAMA JSEM TO ZAŽILA 6 LET TRVALÍ POBYT BRNO ŽIDENICE NAJEDNOU JSEM BYLA JEN JÁ SAMA ODEBRÁNA Z TRVALÉHO POBYTU A NEZL DĚTI MOHLY MÍT TRVALÍ POBYT KDE JSEM SNIMI BYLA ? ANO CHODILY MY EXEKUCE NA ADRESU S ODNOSEM POŠTY A NA POŠTĚ SE STÁVALO ŽE POŠTU NENAŠLI JENPROTO ŽE BYLA VE SCHRÁNCE DOMOVNÍ . A TAK SE MY STRÁCELA POŠTA A EXEKUCE CHODILY I NEOPRÁVNĚNÉ . 1 JSEM MUSELA VYŘÍDIT ODNOS NA POŠTĚ S TRVALÍM POBYTEM A TO NA HLAVNÍ POŠTĚ BRNO PAK ODNOS NA ÚŘEDNÍ ADRESU ALE I TAK MY DOPISY NĚKTERÉ OD ÚŘADU NECHODILY NEBOT POŠTA MY JE NEPŘEDALA V DENDORUČENÍ ! A TAK NASTALY KOMPLIKACE S POŠTOU A ÚŘADY . NAKONEC AŽ REKLAMACE POMÁHALY ALE JEN DOČASNĚ . V ROCE 2016 JSEM DOSTALA MOŽNOST BYDLET V RD S RODINOU A PŘIHLÁŠENÍM TRVALÉHO POBYTU COŽ SE STALO A 4 NEZL DĚTI A 2 DOSP JSME SE PŘIHLÁSILY . ANO JDE NÁMO TO ŽE KDYŽ UŽ VLIVEM ÚŘADU NEBYDLIME NA TRVALÉM BYDLIŠTI OD 1.4.2017 MÁME PRÁVO SI ZANECHAT ADRESU ZKZ POŠTU A ÚŘADY ABY NEVZNIKLY KOMLIKACE JAKÉ BYLY V OBDOBÍ 2015 ČERVENEC AŽ DO SRPNA 2016 . ZAMYSLETE SE NAD SEBOU NEŽ ZRUŠÍTE POBYT OBČANOVI , KTERÝ FIZICKY NA ADRESE NEBYDLÍ ! ANO SVÉ PROTI TO MÁ ALE OCHRANA VAŠEHO MAJETKU SE DÁ TAKÉ JINÝM ZPŮSOBEM ZABEZPEČIT .

  • 27. 8. 2017 10:32

    Vanesa (neregistrovaný)

    19. 8. 2015ID: 98744upozornění pro uživatele
    Připravované změny v zákoně o evidenci obyvatel a jejich praktické důsledky

    Ze strany Ministerstva vnitra je v současnosti připravován nový zákon o evidenci obyvatel a rodných číslech (zákon o evidenci obyvatel), jehož účinnost se předpokládá na rok 2018. Z důvodu dosavadních četných novelizací platného zákona se bude jednat o zcela nový zákon, který komplexně upraví problematiku evidence obyvatel. V rámci chystané úpravy dojde ke změně samotného evidenčního charakteru, na kterém je zákon v současné době založen. Praxe ukázala nedostatečnost v tomto pojetí vzhledem k důsledkům, jež jsou s evidencí obyvatel spjaty a které budou předmětem tohoto příspěvku.

    CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář

    Základním institutem nově připravovaného zákona je trvalý pobyt občanů ČR, který v mnoha případech zasahuje do života fyzických osob a je spojen s různými právními následky. Právě pojetí trvalého pobytu prochází zásadní změnou, která se týká zejména zavedení ohlašovací povinnosti na tzv. ohlašovnách, a to podle místa skutečného pobytu občana.[1] V současnosti je běžnou praxí mít hlášen trvalý pobyt na místě odlišném od místa bydliště, kde se občan reálně zdržuje a vyřizuje si své záležitosti. Tento faktický nesoulad s sebou nese problémy týkající se nejenom nerovnoměrností v rozdělování státních příspěvků na činnost státní správy, ale rovněž obtíže pokud jde o úkony spjaté s konkrétními fyzickými osobami. Odklonu od evidenčního charakteru svědčí i dřívější usnesení Nejvyššího správního soudu: „Podle své volby tak může (občan) pobývat i na více místech. Pouze na jednom místě však může mít pobyt trvalý (adresu), a s tím, kde je evidováno místo jeho trvalého pobytu, je spojena řada důsledků jak pro něho, tak i případně pro vlastníka objektu, v němž je místo trvalého pobytu evidováno. Znamená to, že místo trvalého pobytu nelze zaměňovat s jakýmkoliv jiným místem pobytu a evidování tohoto místa má vliv na práva a povinnosti subjektu.“[2]
    Institut trvalého pobytu je důležitý i pro účely určování místní příslušnosti některých správních úřadů. Mezi nimi je třeba zmínit finanční úřady. Z hlediska správy daně má institut trvalého pobytu význam pro podání přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Daňové přiznání se podává místně příslušnému správci daně, kterým je podle daňového řádu u fyzické osoby správce daně v místě pobytu, přičemž pro účely správy daní se místem pobytu fyzické osoby rozumí primárně adresa trvalého pobytu občana ČR.[3] Z hlediska správy daní je proto trvalý pobyt občana určujícím faktorem. Za situace, kdy dojde ke změně trvalého bydliště v souvislosti s připravovaným zákonem, to znamená, že se změní trvalé bydliště z adresy fiktivní na adresu skutečnou, musí dojít ke změně i v rámci daňových povinností. Daňové přiznání bude daná osoba podávat finančnímu úřadu, který je příslušný podle nově uváděného trvalého pobytu. Je ale nutné rozlišit situaci, zda je osoba u finančního úřadu registrována a zda dochází ke změně trvalého pobytu v rámci územní působnosti finančních úřadů. Pokud se daná osoba stěhuje v rámci této působnosti, její daně budou sice spravovány totožným finančním úřadem, ale dojde k přesunu daňového spisu k místně příslušnému pracovišti, což zapříčiňuje zmíněnou povinnost hlášení změny.[4] Jedná se tedy o jeden z případů, kdy bude mít změna trvalého bydliště dopad na povinnosti těch občanů, kteří doposud jako své trvalé bydliště uvádějí adresu, na které se nezdržují.

    Naproti tomu současná úprava v o.s.ř. stanoví, že k řízení je příslušný obecný soud žalovaného. U fyzické osoby je to zpravidla okresní soud, v jehož obvodu má bydliště.[5] Zpravidla se pojmy trvalého pobytu a bydliště překrývají, ale neplatí to vždy. Za současné právní úpravy je proto třeba uvedené pojmy odlišovat a pracovat s nimi v závislosti na tom, v jakém právním předpisu se nacházejí a jaké nesou důsledky. Bydlištěm se proto podle o.s.ř. rozumí obec, v níž osoba bydlí s úmyslem se zde trvale zdržovat[6], a to bez ohledu na to, zda je toto bydliště i trvalým pobytem dané osoby. V závislosti na připravované úpravě se dá předpokládat, že v budoucnu dojde k obsahovému sjednocení pojmů trvalý pobyt a bydliště, neboť je navrhováno, aby byla změna trvalého pobytu hlášena do patnácti dnů na již zmíněných ohlašovnách.[7] Tato povinnost má být sankcionována, a to pokutou až do výše 15.000,- Kč.[8] Naznačená dvojkolejnost pojmů se týká i dalších oblastí, jako například zdravotních pojišťoven, kde platí, že pokud se osoba v místě uvedeného trvalého pobytu nezdržuje, je povinna oznámit pojišťovně i adresu, kde se zdržuje. I zde dojde s účinností nového zákona o evidenci obyvatel k pojmovému sjednocení.

    Jinou významnou oblastí, která se přímo dotýká otázky trvalého pobytu, je činnost exekutorů. V současnosti exekutoři počítají se skutečností, že se místo trvalého pobytu často neshoduje s místem faktického pobytu. Nejsou proto při provádění soupisu movitých věcí vázáni pouze oficiálně uváděným místem trvalého pobytu. Takový postup se využije nejen v případech, kdy si dotyčná osoba, na jejíž majetek byla exekuce nařízena, nepřehlásila své trvalé bydliště z předchozí adresy, ale rovněž v případech osob, jejichž trvalý pobyt je evidován na tzv. úředních adresách. Majitelé bytů se v souvislosti s přípravou nové právní úpravy, která již nebude vázat nahlášení trvalého bydliště v nájemním bytě na souhlas vlastníka nemovitosti, obávají toho, že nespolehliví nájemníci budou uvádět adresu dané nemovitosti jako své trvalé bydliště i po skončení trvání nájmu bytu. Tato situace by mohla být řešena prostřednictvím speciálních klauzulí v nájemních smlouvách, jež by stanovily, že trvalý pobyt se umožňuje pouze po dobu trvání této smlouvy.[9] Touto cestou by se mělo předejít situacím, kdy exekutor při výkonu své činnosti přijde na adresu, kde již dotyčná osoba nebydlí a trvalý pobyt uvádí nepravdivě, čímž rovněž riskuje výše zmíněnou sankci.

    Připravovaná úprava reaguje na situaci, kdy stále roste počet občanů, kteří jsou hlášeni na adrese sídla obecního úřadu, na tzv. úředních adresách. Prostředkem k dosažení nápravy tohoto nežádoucího stavu, který v důsledku neefektivně prodlužuje správní i soudní řízení z důvodu doručování veřejnou vyhláškou, má být i opatření, kterým bude zrušen již zmíněný požadavek souhlasu vlastníka nemovitosti s přihlášením k trvalému pobytu a současně umožnění přihlásit se k trvalému pobytu v nebytových prostorech. Připravovaná úprava však pracuje s návrhem fiktivní adresy pro případ, kdy není možné splnit povinnost nahlásit svůj skutečný pobyt. Nebudou s ním však spojena žádná práva a povinnosti. Účelem fiktivních adres bude pouze určení místní příslušnosti a doručování.[10] Nejedná se o nahrazení dosavadních tzv. úředních adres, ale o překlenutí životních situací, kdy není možné naplnit oznamovací povinnost ve vztahu k trvalému pobytu. Nemělo by proto již nadále docházet ke zneužívání tohoto institutu. V této souvislosti se často hovoří o účelovosti změn trvalého pobytu na adresy sídel obecních úřadů z důvodu vyhýbání se již zmíněnému exekučnímu řízení.

    Na okraj poznámka k právnickým osobám, jelikož předmětná úprava se týká pouze obyvatel – osob fyzických. Pokud jde o osoby právnické, úprava jejich sídel je řešena formálně, tedy jako sídel zapsaných v obchodním rejstříku. Nicméně současná úprava stanoví, že se každý může dovolat skutečného jejich sídla[11], tedy místa, kde se vedení právnické osoby ve skutečnosti nachází a odkud vyvíjí svou činnost. Jedná se proto o úpravu, která je liberálnější než připravované změny, jež se dotknou osob fyzických. Ty na rozdíl od právnických osob budou muset každou změnu svého trvalého bydliště aktivně nahlásit, a to pod hrozbou sankce.

    JUDr. Petr Kališ, Ph.D.

    JUDr. Petr Kališ, Ph.D.,
    partner

    Mgr. Veronika Fuksová,
    advokátní koncipientka

    CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář

    Týn 639/1
    110 00 Praha 1 – Staré Město

    Tel.: +420 221 111 711
    Fax: +420 221 111 725
    e-mail: office@chsh.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).