Hlavní navigace

Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře. Neokradl nás nikdo

20. 6. 2016
Doba čtení: 18 minut

Sdílet

 Autor: Dalibor Z. Chvátal
Aktualizováno 20. 6. 2016 14:45
Otestovali jsme pražské taxíky. Neokradl nás nikdo a jízdu jsme si užili. Máme pro vás zprávu: nebojte se jezdit taxíky. Ale musíte dodržet určitá pravidla.

Inspirací našeho testu byl test kolegů z iDNES.cz, kteří ve článku Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře: okradli nás skoro všichni popisují stále převládající špatné zkušenosti s pražskými taxikáři. Jenže autor tohoto článku má osobní zkušenosti se slušnými taxikáři, a proto jsme chtěli ukázat, že na světě jsou i ti hodní a že dokonce tvoří většinu.

Protože nikdo nemá na čele napsáno, kdo je hodný a kdo zlý taxikář, testovali jsme je pomocí univerzálních aplikací, které samy o sobě chtějí zapojovat pouze seriózní taxikáře.

Pro test jsme použili tyto taxi aplikace:

Čtete správně, v testu je i Uber, a to hlavně proto, že přestože se oficiálně vymezuje pojetí, že jde o taxi (Uber placenou jízdu nazývá spolujízdou, resp. cestováním), v praxi samozřejmě jde o plnohodnotnou konkurenci taxíkům. Proto jsme Uber zařadili do testu taky, bez ohledu na možné právní problémy řidičů, kteří přes Uber POP nepodnikají podle platné české legislativy. Ale to je už jiná problematika.

Dozvíte se

  • Jak dlouho jsme čekali na taxík.
  • Kolik jsme skutečně platili.
  • Jak probíhala cesta.
  • Co není úplně v pořádku.
  • Kolik si vydělali řidiči.
  • Koho se (ne)musíte bát.

Test začíná

Pátek 17. června 2016, 8 hodin ráno v Praze. Opletalova ulice pod hlavním nádražím. Prší a je docela zima. Záměrně stojíme před značkovou prodejnou Zbrojovky, aby přijíždějící taxíky měli šanci bezpečně zastavit a podle potřeby se i otočit. Nechceme je trápit ani nachytat, jen se chceme seriózně dostat z bodu A do bodu B.

Zkoušíme krátkou trasu z Opletalovy ulice na Pařížskou, přímo před Staroměstské náměstí. Brzy zjišťujeme, že chytat v 8 ráno taxík na 2km trasu vzdušnou čarou, kterou pěšky přejdete za 20 minut, není moudrá volba. Řidiči nereagují.

Přitvrzujeme a nabízíme trasu Opletalova – letiště Václava Havla. Na nabídku vyššího rita se už chytají, ale po potvrzení objednávky nám jeden taxík jízdu zruší sám od sebe, nad druhým se smilujeme my sami, protože vidíme, že se nehýbe ze zácpy a bez pomoci vrtulníku se k nám včas nedostane.

Pokorně se tedy vracíme k původními plánu krátké trasy a doufáme, že se nám konečně podaří někoho chytit za jakoukoli cenu. Budeme brát všechno. A podařilo se.

Měsíc taxikářem

Vyzkoušeli jsme si jízdu taxíkem také z druhé strany. Pořídili jsme si auto. Udělali koncesi. Namontovali taxametr. Udělali zkoušky a začali jezdit. Zapojili aplikace a postavili se na ulici. Reálný taxík, reálné doklady a reálný život na ulici.

Krátká trasa. Pátek 17. 6. 2016, od 8:00 hod.

  • Start: Opletalova 1284/37, Praha 1
  • Cíl: Pařížská 934/2, Praha 1

Krátké trasy nemají taxikáři rádi. Drbete se v zácpách a výdělek nic moc. Jenže když někdo spěchá, anebo nese třeba nějaký náklad, klidně zaplatí za přepravu. Právě od toho je volba tarifů a rovněž my jsme očekávali, že nám taxikáři nabídnou tzv. magistrátní tarif, tj. 28 Kč/km, 40 Kč nástup a 6 Kč za minutu čekání.

  • První poptávka: 8:21 hod.
  • Skutečný nástup do taxíku: 9:00 hod.
  • Doba čekání: 40 minut
Liftago. Sehnat ráno v Praze na krátkou trasu taxík je docela umění. Nám se to podařilo až po 40 minutách.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Liftago. Sehnat ráno v Praze na krátkou trasu taxík je docela umění. Nám se to podařilo až po 40 minutách.

Nekritizujeme, že jsme na první taxík museli čekat 40 minut, toto je prostě realita. Naproti nás přitom stál taxík od City Taxi Praha a když jsme se pána šli zeptat, za kolik by nás hodil na Pařížskou, odpověděl nám toto: Není to daleko, ale se mnou jedete oficiálně dle taxametru. Bude to okolo 150, maximálně do 200 Kč. 

Vzít si taxík na hlavním nádraží v Praze z ulice? Beze strachu, tento je „ten hodný“, musíte ale vyjít na Opletalovu uluci. Nesmíte si brát žluté taxíky, co stojí přímo na hlavním nádraží u vestibulu, ty nejsou OK.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Vzít si taxík na hlavním nádraží v Praze z ulice? Beze strachu, tento je „ten hodný“, musíte ale vyjít na Opletalovu ulici. Nesmíte si brát žluté taxíky, co stojí přímo na hlavním nádraží u vestibulu, ty nejsou OK.

Náš test ukázal, že jeho odhad byl správný, za taxíky platili jsme do 150 Kč. Zpráva pro všechny milovníky taxi aplikací proto zní: když na vaši poptávku v aplikaci řidiči nereagují, zkuste oslovit taxík, který stojí vedle vás. To, že nepoužívá mobilní taxi aplikace, ještě neznamená, že je ten špatný. A hlavně – můžete jet hned. My však pokračujeme v testu.

Liftago

Po 40 minutách pružného zkoušení se chytá pan Jaroslav se Škodou Octavia. Nabídka ceny je 28/6/40, tj. pražský strop. Beru ho a po příjezdu nasedám. Řidič přijíždí včas podle očekávaného dojezdu a ještě při nasednutí se omlouvá: Já jsem se k vám skoro nemohl dostat, bylo to totálně zasekané. Víme. Volbu trasy necháváme na něm a jedeme přes Dvořákovo nábřeží, což je delší trasa, ale v tuto dobu naprosto hladce průjezdná.

Taxametr, stvrzenka, úsměv, výstup. Cena 146 Kč. Není co vytknout.

Liftago. Sehnat ráno v Praze na krátkou trasu taxík je docela umění. Nám se to podařilo až po 40 minutách.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Liftago. Sehnat ráno v Praze na krátkou trasu taxík je docela umění. Nám se to podařilo až po 40 minutách.

Hopin

Čekání na taxík od Hopinu bylo rovněž dlouhé, čekali jsme přesně 44 minut od prvního pokusu. Potvrzenou objednávku navíc řidič sám zrušil kvůli dopravní zácpě. Taxíky nejsou vrtulníky, máme pro to pochopení, tak zkoušíme dál.

Přijíždí pan Michal s Volkswagenem Passat. Kolegyně Veronika volí vlastní, kratší trasu přes ulici Na Poříčí a nechá se vézt na Pařížskou. Ke konci jízdy je řidič trošku nervózní z toho, zda na konci Pařížské zaparkuje, tak pasažérce navrhuje, aby cca 300 m šla pěšky. To kolegyně odmítá a vida, na konci Pařížské je několik míst pro krátké najetí k výstupu.

Hopin. Taxík jsme sehnali až po nabídnutí příplatku, tedy spropitného. I tak jel pro nás pomalu 20 minut.
Autor: Veronika Doskočilová

Hopin. Taxík jsme sehnali až po nabídnutí příplatku, tedy spropitného. I tak jel pro nás pomalu 20 minut.

Taxametr ukazuje 107 Kč, Veronika dává slibovaný příplatek 40 Kč. Celková suma: 147 Kč. Výtka? Řidič dámě neotevřel dveře a chtěl ji vysadit dřív. To je už subjektivní dojem, z pohledu zákona je ale vše v pořádku.

Hopin. Taxík vezl testerku z Opletalovy ulice na Pařížskou. Vše bylo v pořádku.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hopin. Taxík vezl testerku z Opletalovy ulice na Pařížskou. Vše bylo v pořádku.

Taxify

Už odbila 10. hodina a na dostupnosti taxíků je to znát. Pro Taxify je to výhodou, nečekáme na něj déle než 12 minut. Přijíždí řidič Pavel se žlutou Škodou Octavia a opět volíme kratší trasu přes ulici Na Poříčí.

Taxify. Cena je naoko luxusní, ale je dotovaná. Taxametry přitom neumí zpoplatnit dobu jízdy.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Taxify. Cena je naoko luxusní, ale je dotovaná. Taxametry přitom neumí zpoplatnit dobu jízdy.

Na konci jízdy taxametr ukazuje 86 Kč, na které dostávám stvrzenku. Taxify si ale v aplikaci účtuje 90 Kč. Využívám promo kód na 100 Kč a za jízdu tak neplatím. Jenže jet za stovku taxíkem i mně připadá málo, a proto se ptám řidiče, zda se mu tato zakázka vůbec vyplatila, když pro mě jel 12 minut. Taxify má prý jakousi dohodu s O2, takže nám naštěstí doplácejí 50 Kč ke každé jízdě, jinak bych pro vás nejel, poodhaluje tajemství jízdy řidič. Problém je i v tom, že Taxify funguje podobně jako Uber: účtuje kilometry a dobu jízdy. Jenže taxametry schválené v ČR pro provoz neumí účtovat podle doby jízdy, takže bude-li zákazník využívající Taxify striktně trvat na platbě dle taxametru, může ušetřit. Anebo naopak zaplatit více, jak se dočtete níže.

Placená jízda: 90 Kč. Taxikář získá: 140 Kč.

Taxify. Cena je naoko luxusní, ale je dotovaná. Taxametry přitom neumí zpoplatnit dobu jízdy.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Taxify. Cena je naoko luxusní, ale je dotovaná. Taxametry přitom neumí zpoplatnit dobu jízdy.

Uber

Pro Veroniku přijíždí řidič Kamol (nejde o překlep) ve Škodě Superb. Auto je to pěkné, Veronika nasedá a vyčkává mě na Pařížské. Kamol je cizinec a Uber si pochvaluje. Spokojená je i Veronika, které přístup Kamola zatím připadá nejlepší.

Jízda přes Uber Veroniku stála 109,55 Kč.

Uber. Veronika nasedá do vozidla, které jezdí pro službu Uber.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Uber. Veronika nasedá do vozidla, které jezdí pro službu Uber.

Uber. Lidé lidem. Oblíbená služba s dobrou cenou má potíže s legislativou. Ale ani cena nemusí být nižší, než u běžného taxíku.
Autor: Veronika Doskočilová

Uber. Lidé lidem. Oblíbená služba s dobrou cenou má potíže s legislativou. Ale ani cena nemusí být nižší než u běžného taxíku.

Porovnání taxi aplikací pro trasu Opletalova 37 → Pařížská 2, Praha 1
Liftago Hopin Taxify Uber
Cena jízdy dle taxametru 146 Kč 107 Kč 86 Kč 109,55 Kč
Doba jízdy 8 minut 12 minut 10 minut 11 mnut
Ujeto km 3,5 km 3,2 km 2,9 km 3,6 km
Sazba km/čekání/nástup 28/6/40 20/4/30 16,90/4/30 11/4/27
Cena jízdy dle aplikace nesledováno nesledováno 90 Kč 109,55 Kč
Spropitné 4 Kč 40 Kč (povinné, bylo součástí nabídky) 0 Kč 0 Kč
Způsob platby platební kartou v aplikaci platební kartou v aplikaci platební kartou v aplikaci platební kartou v aplikaci
Cena CELKEM pro ZÁKAZNÍKA 150 Kč 147  90 Kč 109,55 Kč
Provize/dotace –13 % provize (18,98 Kč) 0 Kč (měsíční poplatek 500 Kč, ale zatím se neúčtuje) 0 Kč –25 % provize (33,14 Kč vč. DPH)
Příjem ŘIDIČE po odečtu provize/poplatku 135,02 Kč 147 Kč 90 Kč 76,41 Kč

Taxikáři ve vatě? Rozhodně ne poctiví

Aby čtenáři měli základní představu, že taxikáři živící se poctivě nedisponují zlatými doly, propočítali jsme i čistý příjem z daných jízd po odečtení provize. Například Liftago si vezme od taxikáře 13 % z jízdy, pokud však co 14 dnů odjede více jak 70 jízd, procentní poplatek se změní na paušální ve výši 15 Kč za jízdu.

Hopin po taxikářích zapojených do aplikace vyžaduje měsíční poplatek 500 Kč, ale jeho placení už několikrát posunul, takže řidiči jezdící pro Hopin neplatí (zatím) žádnou provizi.

Taxify je na tom opačně a každou jízdu dotuje částkou 50 Kč, aby získalo vůbec nějaké řidiče.

Uber po řidičích vyžaduje provizi 25 % z jízdy. A z této provize řidiči ještě musejí odvést českému finančnímu úřadu 21% DPH, čímž se jejich čistý výdělek snižuje.

Ve všech případech je potřeba brát v potaz nejen tabulkově čistý výdělek, ale i náklady řidiče spojené s dojezdem k zákazníkovi, náklady spojené s provozem vozidla a náklady, které vyžaduje platná legislativa. V tomto kontextu ani sazba 28 Kč/km není nijak drahá.

Podmínky pro řidiče/provozovatele taxislužby

  • Taxametr s tiskárnou (6–20 tisíc Kč podle typu).
  • Montáž taxametru (1000–2000 Kč).
  • Svítilna taxi (1000–2500 Kč)
  • Metrologické ověření při každé změně sazeb, max. co 5 let (626 Kč).
  • Povinné ručení pro taxík (od 7000 Kč výš). Pokud pojišťovně nesdělí, že jde o taxík, při pojistné události doplatí rozdíl pojistného.
  • Emise a technická kontrola každý rok (cca 2200 Kč).
  • Silniční daň finančnímu úřadu (1200–4200 Kč ročně).
  • Průkaz řidiče taxislužby (500 Kč, platí 5 let)
  • Místopis a zkoušky z právních předpisů (zdarma, ale musí mít samostatně pro každé město/obec, které je vyžaduje, platí 5–10 let). Řidič musí mít třeba i 20 zkoušek za sebou, pokud jezdí ve 20 obcích/městech vyžadujících zkoušky. Neplatí jen jedna zkouška pro celou ČR. V opačném případě nastupuje sankce od 30 000 Kč bez výjimky a bez ohledu na to, zda zákazník obdržel dobrou cenu a kvalitní službu. Příklad: Zákazník si předem objedná na pražské letiště svého oblíbeného taxikáře z Turnova a ten jej tam vyzvedne. Pokud turnovský řidič nemá pražský místopis (letiště je území Hl. m. Prahy), při kontrole dostane velmi vysokou pokutu v řádech desetitisíců korun a k tomu se může přidat i zákaz činnosti. Úřední šiml je spokojený, pro řidiče je pokuta často likvidační.
  • Provozovatel taxislužby musí mít koncesi na silniční přepravu osob.
  • Oprávnění k živnostenskému podnikání.
  • A k tomu přidejte očekávané EET.

Výše uvedené podmínky řidiči Uberu splňovat nemusejí. Resp. měli by, ale nedělají to.

Taxi aplikace jsou bezpečné

Vyzkoušeli jsme čtyři taxi aplikace s univerzálním použitím (tedy nejen pro Prahu) a konstatujeme, že jejich používání je zcela bezpečné a bez obav z možného předražení nebo jiného, neseriózního jednání.

V případě potřeby lze kontaktovat správce aplikace a ten může snadno prošetřit cestu a její průběh. Pokud shledá závažné porušení, často dojde k ukončení spolupráce s řidičem.

Nepoctivé nebo problémové řidiče v aplikacích moc dlouho neuvidíte. Skončí sami tím, že jim bude klesat průměrné hodnocení. Čím je nižší, tím hůř budou shánět zakázky a zákazníci budou preferovat řidiče s lepším hodnocením.

Dlouhá trasa. Pátek 16. 6. 2016, od 19:00 hod.

Jízda na letiště je dobré rito, nad tím žádný taxikář nos neohrne. Objednáváme si proto taxi přímo od redakce a jedeme na letiště.

  • Start: K Brusce 281/9, Praha 6
  • Cíl: Terminál 2, Schengenská, odlety (1. patro), Praha 6

Na stejném místě já a tester Marek spouštíme aplikace Liftago a Hopin.

Liftago

Dojezd 5 minut a na letiště za 350 Kč. Není co řešit, Marek bere hned první nabídku a za šest minut už sedí ve Škodě Octavii, kterou řídí Vladimír.

Liftago. Auto přijíždí za 5 minut a tester Marek s nim vyráží na letiště.
Autor: Marek Zouzalík

Liftago. Auto přijíždí za 5 minut a tester Marek s nim vyráží na letiště.

Cesta je pohodová, na jejím konci je na taxametru 322 Kč. Marek přihazuje 18 Kč a vystupuje.

Řidič by si však měl dát do pořádku tiskárnu, protože stvrzenka je čitelná jen pod značně zvýšeným úsilím a za použití lomu světla. Člověk s horším zrakem je bez šance.

Liftago. Auto přijíždí za 5 minut a tester Marek s nim vyráží na letiště.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Liftago. Auto přijíždí za 5 minut a tester Marek s nim vyráží na letiště.

Hopin

Zatímco Marek je už na letišti, já se stále snažím přesvědčit taxíky od Hopinu, aby mě tam taky zavezly. Daří se to až nabídkou příplatku 60 Kč, poté pro mě vyráží taxík přes půl Prahy, protože je až za Budějovickou. Na Hradčanskou docela štreka.

Hopin. Na taxík od Hopinu jsme museli čekat, připlatit dýško a pán jel pro mě přes půl Prahy.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hopin. Na taxík od Hopinu jsme museli čekat, připlatit dýško a pán jel pro mě přes půl Prahy.

Vladimír s oktávkou je pohodář, ví o mých předchozích snahách objednat si Hopin taxi. Když jsem viděl, že vás nikdo nebere, tak jsem vás teda vzal, asi tu nikdo jiný nebyl, říká mi po dotazu, proč jel pro mě tak daleko. A rozpovídá se o tom, že Hopin je sice fajn, ale je málo řidičů. Bylo jich víc, ale poté, co museli povinně jezdit za 16,90 Kč, jim utekli. Teď už je to prý lepší, ale mají potíže sehnat nové. Fanda fotbalu celou cestu poslouchá aktuální zápas a hlasitě jej komentuje. Jsme jen lidi, mne zajímá placení a to je naprosto bez problémů. Na konci jízdy přihazuji domluvených 60 Kč a vystupuji.

Hopin. Na taxík od Hopinu jsme museli čekat, připlatit dýško a pán jel pro mě přes půl Prahy.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hopin. Na taxík od Hopinu jsme museli čekat, připlatit dýško a pán jel pro mě přes půl Prahy.

Taxify

Od objednání je taxík na místě za 6 minut. Jízda je příjemným zážitkem, veze mě zcela nová Škoda Octavia G-TEC, vybavená i tablety pro cestující na zadních sedadlech. Robert nejezdí jen pro Taxify, jezdí pro všechny aplikace, ale jako hlavní používá Green-Prague taxi spadající do skupiny Student Agency. Jenže protože řidiči zatím nemají tolik zakázek z vlastního dispečinku, resp. z vlastních aplikaci Green-Prague, mohou v rozumné míře svobodně používat i konkurenční aplikace.

Taxify. Během pár minut přijíždí auto s polepy Green-Prague, tedy značky Student Agency.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Taxify. Během pár minut přijíždí auto s polepy Green-Prague, tedy značky Student Agency.

Jízda je bezproblémová a na jejím konci platím neuvěřitelných 245 Kč. Na stvrzence z taxametru je však 279 Kč. Řidič tak musí zdanit peníze, které ode mne nedostal. Kdyby mu Taxify cestu nedotovalo 50 Kč, jak mně říkal řidič, musel by v účetnictví přiznat vyšší příé

Aktualizováno: Taxify nedoplací za jízdu 50 Kč, jak v článku uvádíte. Namísto toho garantujeme řidičům výdělek 28 nebo 30 Kč na kilometr podle kvality automobilu – tzn. pokud ujede řidič 10 kilometrů, Taxify mu garantuje, že si vydělá minimálně 280 Kč nebo 300 Kč (dle kvality automobilu), reagoval na článek Roman Sysel, manažer Taxify pro Českou republiku.

Taxify. Během pár minut přijíždí auto s polepy Green-Prague, tedy značky Student Agency.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Taxify. Během pár minut přijíždí auto s polepy Green-Prague, tedy značky Student Agency.

Uber

Objednání Uberu bylo překvapením pro mě i pro řidiče, byl totiž doslova za rohem. Když mu přišla poptávka, jen zařadil neutrál a sjel pro mně dolů. David s Chevroletem Orlando byl pohodář, ale kvůli mým zvídavým otázkám mě začal pomalu podezřívat z nějaké kontroly. Tak jsem přestal mluvit o Uberu a věnovali jsme se raději tématu o LPG, jehož jsme oba fandové.

Uber. Že je Uber levný? Jak kdy. Umí i pořádně zdražit až na 2,5násobek.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Uber. Že je Uber levný? Jak kdy. Umí i pořádně zdražit až na 2,5násobek.

Na konci cesty platím 251,06 Kč, loučím se a raději rychle mizím v letištní hale.

Uber. Řidič byl doslova za rohem, přistavení bylo okamžité.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Uber. Řidič byl doslova za rohem, přistavení bylo okamžité.

Porovnání taxi aplikací pro trasu K Brusce 9 → Letiště, Terminál 2, Praha
Liftago Hopin Taxify Uber
Cena jízdy dle taxametru 322 Kč 307 Kč 279 Kč n/a
Doba jízdy 18 minut 19 minut 18 minut 20 minut
Ujeto km 13 km 13,8 km 13,3 13,3
Sazba km/čekání/nástup 19,80/6/40 (nečitelné) 19,90/9/25 17/5/40 (taxametr), 9,90/4/30 (aplikace) 11/4/27
Cena jízdy dle aplikace nesledováno nesledováno 245 Kč 251,06 Kč
Spropitné 18 Kč 60 Kč (povinné, bylo součástí nabídky) 0 Kč 0 Kč
Způsob platby platební kartou v aplikaci platební kartou v aplikaci platební kartou v aplikaci platební kartou v aplikaci
Cena CELKEM pro zákazníka 350 Kč 367  245 Kč 251,06 Kč
Provize/dotace –13 % provize (41,90 Kč) 0 Kč (měsíční poplatek 500 Kč, ale zatím se neúčtuje) 154 Kč dotace (13,3 km x garantovaných 30 Kč/km) –25 % provize (75,95 Kč vč. DPH)
Příjem řidiče po odečtu provize/poplatku 280,10 Kč 367 Kč 399 Kč 175,11 Kč

První jízda se slevou

Všechny testované aplikace nabízejí bonusy za doporučení. Na internetu najdete mnoho slevových kódů, s jejichž pomocí můžete mít první jízdu se slevou 100–400 Kč. Když doporučíte nového zákazníka vy a on se s aplikací sveze, opět dostanete slevu a nový zákazník také. Slevy nelze zneužívat, za to následuje blokace aplikace.

Zpět z letiště do redakce

Aby test byl co nejpřesnější, vždy jsme taxíky absolvovali trasu tam a zpět jeli či šli po vlastní ose. Letiště ale bylo výjimkou a po cestě taxíkem na něj jsme zkusili jet i zpět. Tady jsme netestovali, kolik kdo bude stát, ale zda vůbec přijede. S Taxify a Uberem jsme měli smůlu, bezproblémové bylo Liftago a s trpělivostí i Hopin.

První jede Liftago. Jan se Superbem je u nás za 7 minut a na konci cesty platím 374 Kč. Bezproblémová cesta i cena.

Liftago. Zpět z Letiště jedeme do 7 minut.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Liftago. Zpět z letiště jedeme do 7 minut.

Druhý zkoušíme Hopin. Na mapě černá autíčka vidím, ale jsou až v centru. První objednávka zůstává bez reakce, Hopin se mě snaží povzbudit přidáním spropitného. To tentokrát odmítám a nakonec objednávku přijímá Pavel s Hyundai i30. Chudák pro mě jede přes půl Prahy a cesta mu trvá 25 minut.

Hopin. Na letiště si pro mě musel taxík Hopinu přijet z centra, v okolí nebyl.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hopin. Na letiště si pro mě musel taxík Hopinu přijet z centra, v okolí nebyl.

Pavel je milovník řízení levou rukou a bez pravé loketní opěrky by se mu řídilo těžce, ale jízda s radiem Beat ubíhá rychle a na jejím konci platím 327 Kč. Pohoda.

Hopin. Na letiště si pro mě musel taxík Hopinu přijet z centra, v okolí nebyl.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hopin. Na letiště si pro mě musel taxík Hopinu přijet z centra, v okolí nebyl.

Pro poslední jízdu z letiště nakonec opět volím Liftago, nic jiného blíže není, pokud nechci brát taxík z ulice. Blíží se půlnoc, jsem unavený, tak prostě chci jet domů. Reakce na moji poptávku je okamžitá, ale cena nejde pod 400 Kč. Dávám si pauzu a zkouším znovu, s taxikáři to ale nehne a trvají na ceně 400+ a je jich méně. Vzdávám to a beru první nabídku.

Liftago. V noci na letišti bylo jen Liftago, ale ceny byly vyšší.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Liftago. V noci na letišti bylo jen Liftago, ale ceny byly vyšší.

Přijíždí Margita, dáma v letech, která se již při nástupu moc omlouvá, že jsem její první zákazník přes Liftago a možná, že s tou aplikací bude chvilku bojovat, ale že vše vyřeší k mé spokojenosti. Cena 437 Kč za jízdu z letiště na Hradčanskou byla nejvyšší a paní Margita poctivě kopírovala magistrátní tarif 28 Kč/km. Jenže až po usazení do vozu jsem pochopil, proč. Zcela nový vůz Škoda Superb s maximální výbavou, průhlednou střechou, vnitřní výbava včetně bezpečnostních kamer pro cestující a řidiče a řidička, která se taxikařením živí přes 20 let s excelentním přístupem k zákazníkovi. Tuto jízdu jsem si doslova užil. A mimochodem, paní jezdí hlavně pod dispečinkem „Áček“.

Pro paní Margitu jsem byl první zákazník Liftaga. Pokud ji chytnete, jízdu si užijete. Je skvělá.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Pro paní Margitu jsem byl první zákazník Liftaga. Pokud ji chytnete, jízdu si užijete. Je skvělá.

Kde funguje Liftago
  • Bratislava
  • Brno a okolí
  • Ostrava a okolí (Bohumín, Frýdek-Místek, Havířov, Opava)
  • Praha a okolí
  • Plzeň (sem tam jeden dva vozy)
  • Obecně kdekoli, kde se řidiči zaregistrují a začnou jej používat.
Kde funguje Hopin
  • Bratislava
  • Košice
  • Ostrava a okolí (Bohumín, Frýdek-Místek, Havířov, Opava)
  • Praha
  • Obecně kdekoli, kde se řidiči zaregistrují a začnou jej používat.
Kde funguje Taxify a Uber
  • Praha

Výsledek

Každý člověk je jiný. Někdo má rád hudbu při jízdě, jiný ji nesnáší. Každý má také jiný styl řízení vozidla. A někdo si rád povídá, jiný ani nepozdraví. Toto jsou jen subjektivní pohledy, my jsme se zaměřili hlavně na to, zda se musíte bát jezdit taxíkem. A co jsme zjistili? Jeli jsme pražskými taxíky a neokradl nás nikdo. Nevzali jsme si ale taxíky z ulice, nýbrž pro jejich objednání jsme použili univerzální aplikace sdružující různé taxikáře, tedy nejen od jednoho dispečinku.

Jakou aplikaci pro objednávání taxíků preferujete?

Všimli jsme si:

Liftago má obecně vyšší ceny, ale výrazně lepší dostupnost než jeho konkurenti. To je dáno tím, že u Liftaga nabídku ceny dávají přímo řidiči.

Hopin má ceny velmi příjemné a jsou garantované pro všechny zákazníky. Aplikace přidělí nejbližšího řidiče, ale můžete si vybrat i konkrétního řidiče a toho si objednat. Řidičů je méně, proto mají delší dojezdy a někdy raději zakázku odmítnou, protože by ji nestíhali včas uspokojit.

Taxify klame čísly, reálné ceny jsou vyšší. Výhodou Taxify je jedna aplikace pro svět. Kdekoli najdete Taxify, stačí vám již nainstalovaná aplikace. Pro Taxify jezdí jen licencované taxíky (podobně jako u Liftaga a Hopinu). Ceny jsou příjemné, ale jsou dotované, což zákazníci netuší. Dlužno dodat, že s dotací řidičů začínaly všechny zmiňované taxi aplikace.

Aktualizováno: V Taxify se vždy platí dle aplikace (tak aby jsme zamezili předražování zakázek), řidič má pak zapnutý taxametr pouze proto, aby splnil podmínky magistrátu. Na taxametru musí být dle vyhlášky stejně nebo více než je v aplikaci. První testovaný řidič udělal tedy chybu, vysvětluje Roman Sysel z Taxify.

dan_z_prijmu

Uber je cenově skvělý, pokud ale nenarazíte na zvýšený tarif. Pak vás snadno může výrazně levněji vyjít řádný taxík. Výhodou je opět jedna aplikace pro celý svět a zkrátka to, že v Uberu se nemusíte bát, že by vás někdo podvedl. Uber umí pro jízdu vystavit řádný doklad do účetnictví, jen je trošku krkolomně skrytý. Musíte jít na web Uberu, přihlásit se a u dané jízdy si stáhnout fakturu. Pak vypadá například takto:

Za jízdu přes Uber můžete obdržet platný daňový doklad. Musíte si jej ale ručně stáhnout z webu aplikace.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Za jízdu přes Uber můžete obdržet platný daňový doklad. Musíte si jej ale ručně stáhnout z webu aplikace.

Řízení nebylo nebezpečné, interiér vozidla nebyl znečištěný. Všichni taxikáři neokrádají cestující nebo stát. Ti slušní stále převládají. Byly to pohodové cesty a možné mírné nedostatky byly prkotiny, které nestojí ani za pár řádků. Jestli chcete mít jistotu odvozu za dobrou cenu, klidně si nainstalujte všechny čtyři aplikace a budete mít šanci chytit alespoň jeden bezpečný odvoz. Vyzkoušejte to sami a možná uvidíte, že se na jízdu taxíkem budete těšit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).