Ministerstvo zdravotnictví v čele s Adamem Vojtěchem minulý čtvrtek vydalo mimořádné opatření, ve kterém nařizuje mobilním operátorům a bankám předávat jemu nebo hygienickým stanicím některá data lidí nakažených koronavirem.
Po mobilních operátorech resort žádá informace o pohybu telefonních čísel nakažených uživatelů, po bankách chce údaje o době a místě použití elektronických plateb.
Účelem má být trasování a identifikace lidí, kteří se s nakaženým koronavirem potkali a mohli by tak být také nakaženi. Odkrytí dat je však dobrovolné, nakažený s nimi musí souhlasit a souhlas může vzít kdykoliv zpět.
Mobilní operátoři mají podle opatření zpracovávat a předávat údaje za dobu maximálně tří týdnů zpětně, v případě bank budou zpracovány a předány údaje o využití elektronických plateb. Podle resortu bude možné údaje zachovat maximálně 6 hodin.
Porušování karantény ve velkém
Iniciativa Covid19CZ založená skupinou firem a online podnikatelů, kteří se rozhodli pomoci státu se zvládáním epidemie koronaviru, minulý týden zveřejnila data, podle nichž téměř polovina lidí (46 %) vracejících se z Itálie v prvním týdnu po návratu porušila alespoň jednou karanténu. Data pocházela z bankovních transakcí.
Iniciativa však včera k datům dodala, že jde o hrubý výpočet, který nebere v potaz například to, že karanténa se nevztahovala úplně na všechny, že někdo mohl kartu někomu půjčit atd. Do uvedeného čísla se započítával i jediný nákup.
Naše analýza měla především ukázat na fakt, že docházelo k rozsáhlému porušování karantény, přičemž přesné procento je asi lhostejné. Lidé nepřikládali vládnímu opatření žádnou váhu a neuvědomovali si vážnost situace. To donutilo vládu sáhnout k mnohem přísnějším opatřením, než jaká by byla nutná v případě spolupráce obyvatelstva,
uvedla iniciativa Covid19CZ na svém webu.
Složení iniciativy Covid19CZ k 22. 3. 2020 za firmy (bez IT nadšenců)
- Actum
- Alza.cz
- CleverMaps
- Česko.Digital
- DataSentics
- Dateio
- Expertkom
- Invia.cz
- Keboola
- Liftago
- mluvii
- O2
- Pale Fire Capital
- Reservio
- Rockaway
- Stories.bi
- Seznam.cz
- WMC/Grey
Zmíněné číslo 46 % tedy podle zástupců iniciativy není možné chápat jako odhad počtu lidí, kteří skutečně porušili karanténu. Ve skutečnosti prý bude nižší. Dále je potřeba přihlídnout k tomu, že použitá data jsou starší a týkala se období po skončení jarních prázdnin, kdy opatření státu ještě nebyla tak přísná.
Od té doby můžeme v jiných agregovaných analýzách vidět, že transakce za dopravu (vlaky, autobusy apod.) a na nádražích a letištích výrazně klesají. Poslední opatření tedy mají znatelný pozitivní dopad,
dodala Iniciativa Covid19CZ.
Ta v pátek 20. března spustila lokalizační callcentrum, které má hygienikům pomáhat s trasováním potenciálně nakažených lidí. Základem jsou telefonáty s lidmi, u kterých už byla nákaza potvrzena. Dále použití dat od mobilních operátorů a možná také od bank. Na jejich základě má vznikat tzv. vzpomínková mapa míst, kde se nakažený v uplynulých dnech pohyboval.
Skupina pracuje také na dalších projektech – jedním z nich je i mobilní aplikace, která by varovala uživatele, že mohl být v kontaktu s nakažených člověkem.
Data se musí vymazat nejpozději do šesti hodin od ukončení hovoru. Aby nevznikly nějaké dohady, najali jsme nezávislou firmu PwC, která celý proces audituje a dohlíží na něj,
říká Patrick Zandl v rozhovoru pro server Lupa.cz.
Auditorská firma PwC Lupě potvrdila, že na to, aby se s citlivými daty zacházelo bezpečně a veřejnost měla jistotu, že nebudou zneužita, dohlíží pro bono tým specializovaných technologických auditorů z oddělení Risk Assurance PwC. Stejně jako u komerčních zakázek identifikujeme kontrolní mechanismy a budeme je následně v průběhu pravidelně testovat, abychom zajistili, že daný projekt nevybočuje ze stanovených mantinelů. Zaměříme se také na kontroly ukládání dat, přístupu k nim a mechanismy jejich výmazu na konci projektu,
vysvětluje partner PwC pro řízení rizik Tomáš Kuča.