V jedné z těchto diskusí někdo psal, že si termín výplaty důchodu může vybrat. To ale, jak píše pan Zítek, není pravda. Termín důchodu stanoví ČSSZ a oznámí to v důchodovém výměru. Při sepisování žádosti se úřednice ptá, kdy má výplatní termín manžel/ka. Proto, aby šli na poštu spolu anebo protože mají společný účet. Co se týká výplatního termínu, nevím, jak to mají ostatní, já mám v důchodovém termínu: splatnost 21. v měsíci. Tedy v lichý den. Pokud připadá na sobotu, dostávám starobní důchod v páte 20. a pokud připadá můj výplatní termín SD na neděli, dostávám SD na účet 22. v pondělí. Jinak už jsem se vyjadřovala. S panem Zítkem plně souhlasím. Se svýšením SD od 85 let věku a od 100 je to stejné. Tak jak valorizace není od prvního dne v roce, ale až od výplatního termínu, tak zvýšení přestárlým není ode dne data jejich narození, ale až od výplaty termínu. Takže, když má 85 roků hned prvního ledna a výplatní termín např. jako já, 21. den v měsíci, tak přijde o 1000:31x20=656,25 Kč proti tomu, který se narodil 1.1. O kolik přichází z valorizace, to jsme si tady už spočítali.
V jednom bodě jsme se s panem Zítkem nesešli. Já jsem skeptická a říkám, že i kdyby došlo k úpravě zákona, tak nazpět ty peníze nikdy nedostanu - tedy tu ztrátu za každý rok, kdy byl můj SD valorizován. On tvrdí, že právo na rovnost je nepromlčitelné. To je pravda, to nám zaručuje Základní listina lidských práv a svobod a Ústava České republiky. Ale dle mého názoru a mých zkušeností existuje v zákonech spousta paragrafů, v jejichž záludnosti se toto základní právo občas ztratí.
zdravím a asi tak:
1) v článku je zařazeno i
Stáhněte si: Rozdíl v důchodech vlivem chybné valorizace (.XLS)
tedy stáhnout si xls lze, ale čtenář neví co s ním - tedy dosud nebyl zveřejněn "návod k použití". Jde o závěry znaleckého posudku v názorné podobě - tedy je pro justici hmatatelně dokázáno, že zde rozdíly při valorizacích jsou. Je to dokázáno tak že to vidí doopravdy každý. Návod vyjde snad časem a nebo kdo chce a o něj si napíše, tomu jej mailem pošlu
2) Listina /součást Ústavy a tedy = Ústava říká:
Čl.1
Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a
svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné.
xxxx jde o to, jak ke změně zákona dojde.
a) kdyby se stal ten omyl a poslanci novelou zákon opravili, nikdo nikomu nic zpětně nedá
b) pokud by (o co se již 9. rok snažím) Ústavní soud řekl, že tak jak je to dnes je v rozporu s Ústavou je situace dost jiná. Bylo by to na "vědeckou diskusi právníků"
b1) jistě by zde byl morální nárok na to aby toto morální právo bylo naplněno a nepromlčitelný dluh byl zpětně proplacen a to pozor "samozřejmě" včetně inflace
b2) a možná je na to i nárok právní - každopádně by se pak již snadno sehnalo "10.000" důchodců co by zažalovalo stát, že byly nepromlčitelně okradeni a chtějí ty peníze a pak by třeba státu došlo že než to zaplatit i se soudními výdaji je lepší to proplatit "dobrovolně" všem
tedy já netvrdím, že až to jednou vyhraju všichni všechno dostanou, ale myslím si, že zde je jistá pravděpodobnost, že to tak dopadne
K III.
jo a ještě jsem zapomněl - pokud jde o "Co se týká výplatního termínu, nevím, jak to mají ostatní, já mám v důchodovém termínu: splatnost 21. v měsíci. Tedy v lichý den." není to pravda - je to tak jak je v článku uvedeno.
SSZ pro MO, MV, MSp (vězeňská a justiční stráž) = "ozbrojení" důchodci berou důchody jinak a sice počátkem měsíce na běžný (běžící) měsíc kalendářní a tento problém tak nemají
do ÚSP (domovy důchodců a pod.) je společný hromadný termín 15.
a všichni ostatní vyplácení ČSSZ mají výplatní termín v den sudý. To že máte peníze na účtu již 21. je logické. Výplatní termín máte 22. To ale znamená, že v bankomatu si můžete vyzvednout ty peníze již 22. v čase 00:01 = na účtu vám musí přistát již den předem. Ten kdo si stále chodí na poštu by tam mohl jít až onoho 22.
ale to je samozřejmě ve věci jen technická drobnost, jinak rozumíte přesně jak tomu ve skutečnosti je
prosím udělejte Facebook, zkopírujte tam mé články, rozešlete odkaz na https://www.mesec.cz/autori/karel-zitek/ svým známým aby ti zas poslali svým, ... i s tím že ještě minimálně další 3 články o důchodech budou a to již o jiných 3 chybách při výpočtu důchodu
já Face nemám a mít hned tak nebudu - nestíhám. O chybě zde vím 25 let a když nepomohlo upozorňování exekutivy, MPSV, ČSSZ, poslanců, ... tak se již 9. rokem se státem soudím - nikdo si nedovede představit co je to za agendu. A samozřejmě nemohu žít jen tím, mám i jiné "záliby" a invalidní manželku. Prostě kdo chce jakkoli pomozte aby se nejen důchodci dověděli i to že se to dostane mezi lid může jen pomoci aby justice konečně prohlédla
S :-) děkuji za podporu, ale "hlas" je málo - je potřeba tisíců hlasů aby bylo slyšet že pravdu nemá česká justice a rozdíly mezi důchodci zde doopravdy jsou.
Pokud se někomu povede "naplnit Staromák" máme vyhráno :-)
K III.
Dobry den, pri cteni predchozich clanku jste me bohuzel nepresvedcil a bral jsem tuto problematiku skutecne jako prkotinu. Ale po precteni tohoto clanku, jiz rozumim o co presne jde a Vam dekuji za skvele vysvetleni. Od ted Vas plne podporuji a doufam v napravu naseho duchodoveho systemu ve spravedlivy.
s :-) - doufat je málo :-) - viz má reakce na příspěvek PetrVVV .
Ano o tom to je. Problém je "trochu" v tom že kromě znaleckého posudku mám pro českou justici dalších minimálně 5 obdobných argumentů ...
výsledek?:
justice se nevyrovná ani s jediným - nedokáže rozporovat že můj argument není pravdivý a pouze řekne "my žádné rozdíly nevidíme" - všichni jsou si rovni...
a tak člověk jen VIDÍ, jak je česká justice SLEPÁ; tedy není slepá jako socha ve smyslu "sochy" se zavázanýma očima, že spravedlnost je slepá ve smyslu "padni komu padni" - ona je zde SLEPÁ ve smyslu že nevidí pravdu a vidět ji nechce. :-(
dovolte mi můj (a tedy jistě subjektivní názor) - Vaše reakce se mi nelíbí ze dvou důvodů:
1) Váš profil není veřejný a tedy neznám Váš e-mail (můj tam je) rád bych Vám e-mailem s přílohou prokázal opak Vašeho tvrzení, ale to nemohu
2) že nemám pravdu mi tvrdí i plénum ÚS, ale Vaše argumenty pro toto tvrzení jsou kde? ÚS má argumenty nevyvrátil já jeho de facto jediný ano
OK, ale zachovám se jinak a v minimální verzi Vám zde odpovím
K III.
nejprve tedy na Vaše "BTW: Ani s výplatním termínem "ozbrojených důchodců" nemáte pravdu." - Nemám pravdu v čem a proč????
a) MV: Dobrý den,
k Vaší žádosti ze dne 22. ledna 2015 doplněné dne 26. ledna 2015 sdělujeme, že výplatním termínem orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra pro všechny vyplácené dávky je 11. den v měsíci na běžný kalendářní měsíc ......
S pozdravem za OSZ MV J. Špalková
b) MSp: Vážený pane,
k Vašemu dotazu ve věci výplatního termínu dávek důchodového pojištění sděluji, že Vězeňská služba České republiky dávky důchodového pojištění vyplácí každého 10. dne v měsíci na běžný kalendářní měsíc.
Například na měsíc leden, tedy na období od 1. ledna do 31. ledna, je výplatním dnem 10. leden.
Připadne-li výplatní termín na sobotu, neděli nebo svátek, je výplatním dnem předcházející pracovní den.
S pozdravem
Vedoucí oddělení soc. zabezpečení
Ing. Michal Hoza
c) MO: ....dávky důchodového pojištění
příslušníků ozbrojených sil se vyplácejí ve stanoveném výplatním termínu na běžný
kalendářní měsíc. Termín výplaty a způsob výplaty dávek stanoví v oborech své působnosti
ministři obrany, vnitra a spravedlnosti České republiky.
Na základě tohoto zákonného zmocnění stanovil ministr obrany výplatní termín dávek
důchodového pojištění vyplácených Odborem sociálního zabezpečení do 11. dne v měsíci.
S pozdravem
/1
Ředitel
Ing. Mifroslay VRSOVSKY (ředitel MINISTERSTVO OBRANY
[S]
CY ODBOR SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
xxxx tak mi prosím sem a nebo na e-mail napište, v čem že jsem neměl pravdu - děkuji
= tedy nadále tvrdím, že
a) všichni "ozbrojení" důchodci dostávají důchody (na rozdíl od "civilních" vyplácených ČSSZ) na měsíc kalendářní a nikoli klouzavý (= valorizační, ani narozeninový problém tak u nich není)
b) "ozbrojené" důchody se vyplácí ve dny liché i sudé a jsou vyplaceny nejpozději 11. den v měsíci
nálezy naší slepá justice? Soudím se se státem 9. rok - tak jistě uznáte že se sem ty nálezy nevejdou, ale vezmu ten poslední. V r. 2018 jsem hledal "skupinu 41 poslanců". Totiž jako občan se dostanu jen k senátu ÚS a ten by věc musel poslat k plénu ÚS, které jediné může konstatovat že něco není v souladu s Ústavou a to se mi nepovedlo. Návrh skupiny poslanců jde ale k plénu ÚS rovnou. Bez ohledu na to kdo koho volil se jistě shodneme, že většina Pirátů jsou ajťáci a "programovat" bez logického myšlení a "neodporu" k matematice nelze. Tedy Piráti (poslanci) podepsali Návrh všichni. Co vše jako Návrh k ÚS šlo, jak se vyjádřila vláda a jak poslanci k tomuto vyjádření vlády Vám mohu zaslat e-mailem až ho budu znát. Ten poslední z nálezů naší slepé justice pak naleznete zde:
na http://nalus.usoud.cz/Search/Results.aspx hledejte Pl. ÚS 47/18 a najdete
http://nalus.usoud.cz/Search/ResultDetail.aspx?id=112226&pos=1&cnt=2&typ=result
předpokládám, že jsem odpověděl na vše nač jste se tázal i vyvrátil Vaše BTW tvrzení
Nemusíte mi nic zasílat e-mailem, našel jsem si květnový nález Ústavního soudu https://www.usoud.cz/fileadmin/user_upload/Tiskova_mluvci/Publikovane_nalezy/2020/Pl._US_47_18_na_web.pdf , v němž jsou uvedena i stanoviska účastníků řízení. Lituji, ale v tom nálezu nevidím žádnou slepost, podle mého názoru je v pořádku. Doporučuji všem jeho přečtení, i když má 20 stran. Možná postačí od bodu 70 dále.
Váš argument, že většina podepsaných v senátním návrhu jsou ajťáci, je, s prominutím, úsměvný. I já jsem byl ajťákem a MFF UK jsem absolvoval v roce 1969, tak mi snad neupřete logické myšlení, s nímž nález Ústavního soudu akceptuji.
já Vám neupírám právo na Váš názor
četl jste zde nikoli můj příklad níže který jsem sem psal v čase 23:11?
jeho autor ViR
jej formuloval jako:
"Místo složitých konstrukcí a dohadů navrhuji následující "slovní" úlohu, na úrovni (za mne) páté až šesté třídy základní školy:"
co je na mém výpočtu špatně???
Ano i jsem to někde psal - pokud si někdo přečte jen rozsudek, nemusí se mu zdát špatný ...
Někde jsem psal, že pokud soud někoho odsoudí za vraždu a do rozsudku neuvede že odsouzený má na dobu vraždy nezpochybnitelné alibi, nevypadá rozsudek špatně.
Pokud Vy nechcete poznat (neb nechcete abych Vám poslal) všechny argumenty navrhovatelů se kterými se ÚS nevyrovnal a v rozsudku je vůbec neuvedl je to samozřejmě vaše právo. Rozumný čtenář ale ví, že pak si objektivní a správný názor na rozsudek udělat nemůžete.
a mj. jste také tvrdil, že "Ani s výplatním termínem "ozbrojených důchodců" nemáte pravdu."
v čem jsem ji tedy neměl ???
jako matfyzák jistě víte, že zde existuje "pávě jedno správné řešení" - posuňme to na nadnárodní úroveň pro Soudní dvůr EU v Lucemburku a položme mu "předběžnou otázku":
„V SR v r. 2002 přišli na to, že pro rovnost důchodců při valorizacích je potřeba všem valorizovat od společného data. Opravili tak chybu ve federálním zákoně 46/1991 Sb. a ve svém 461/2003 Z.z. tak od 01.01.2004 vyplácí všem valorizaci daného roku i na období od 1. ledna do lednového výplatního termínu toho kterého důchodce. Tedy tvrdí, že jen takto jsou si důchodci navzájem rovni mj. před čl. 2 Smlouvy o EU. Ve světle tohoto je zřejmé, že v ČR, kde tuto část valorizace za identických podmínek důchodci stále neobdrží jsou si důchodci navzájem nerovni a je zde tak článek 2 Smlouvy o EU porušován. Je tomu tak?“
Tak podle Vás legislativa SK článek 2 Smlouvy EU porušuje?
1) Promoval jste 1969 - tento expert na pojistnou matematiku https://www2.karlin.mff.cuni.cz/~cipra/ až v roce 1977 tedy jej neznáte - on se mnou souhlasí
2) na věc mám znalecký posudek spolupodepsaný pracovníkem znaleckého ústavu MSp v oborech
OBORY ZNALECKÉ ČINNOSTI
Ekonomika, Informatika
Ekonomika
- veřejná ekonomika a správa,
- ekonomika veřejného sektoru.
Informatika
- informatika ve veřejné správě.
Vy máte svůj názor a ten Vám neupírám - já mám v ruce i toto zde výše - co krom svého názoru máte v ruce Vy?
Vy: "našel jsem si květnový nález Ústavního soudu ...., v němž jsou uvedena i stanoviska účastníků řízení. "
NE - Vy ta stanoviska znát nechcete. Na vlastním návrhu a všech stanoviscích navrhovatelů jsem s advokátem navrhovatelů úzce spolupracoval a mám je tak v plném znění. V rozsudku je z nich uveden jen zlomek a ještě nepřesně. O argumentech se kterými se ÚS nedokázal vyrovnat není v tom Nálezu ani zmínka a to je ten problém ...
Howgh
25. 10. 2020, 01:00 editováno autorem komentáře
absolventům MFF UK ano - rozhodně logické myšlení neupírám
rozhodně jej všichni měli když promovali
s promocí 1969 jste jistě měli sraz 50 let po promoci a můžete se tak snadno zeptat spolužáků, kdo souhlasí se mnou a kdo s Vámi.
Pokud jde o "stanoviska" Navrhovatelů se kterými se ÚS nedokázal vyrovnat (a které nechcete abych Vám zaslal) a tak je ve svém Nálezu neuvedl (a tak dosáhl toho, že se Vám ten Nález líbí pak mj.:
1) jediným "argumentem" ÚS a exekutivy bylo "všichni ZA rok dostanou stejný počet (12) valorizovaných dávek důchodu a tak jsou si rovni". Jak je v https://www.mesec.cz/clanky/stat-kazdorocne-ochudi-duchodce-o-miliardu/ prokázáno, stejný počet valorizovaných splátek ZA rok je pravda, ale stejné finanční prostředky NA rok to nezaručí. viz v onom 1. článku demonstrace nesprávnosti tohoto argumentu při klouzavém roce. Tedy jediná ÚS "argument" jím nebyl neb se nezakládal na pravdě
2) zde v části třetí je (pro všechny kromě Vás) doloženo, že klausule "od splátky důchodu" je špatně nejen při valorizacích, ale všude, tedy i při 85. narozeninách
3) Nařízení vlády č. 260/2019 Sb. nabývá zdánlivě účinnosti pro všechny 1. ledna 2020. Ve skutečnosti ale jeho účinnost nastává pro důchodce až jejich výplatním termínem. Různá účinnost právního předpisu pro různé občany je neslučitelná s principy práva
4) pokud je u nás vše OK, pak je to již 17. rokem špatně na Slovensku. Pokud ÚS ČR předsedá Konferenci evropských ústavních soudů, proč současně se svým Nálezem nezažaloval SR u Soudního dvora EU v Lucemburku, že SR porušuje Smlouvu o EU?
5) pokud někdo 2. ledna obdržel mj. cca 22x30=660,- Kč valorizace 2020 na dny 2. - 23. ledna... Pokud si s tímto mám být roven já s výplatním termínem 24. kdy toto obdržím? Je přeci všem? jasné, že pokud si mám být s někým roven a on něco dostane, musím to dostat i já. Moje odpověď je: Rovni si nejsme, neb toto nedostanu nikdy. A tentokrát exekutiva "odpověděla" - jak?: "Vaše otázka postrádá logiku." A "odpověděl" i ÚS - jak?: "Vaše otázka je zavádějící". Ano, doopravdy neodpověděl nikdo neb odpovědět nemohl. A všichni? jistě vidí že ta otázka je plně logická (a pokud někoho někam zavádí, pak jen "do kouta", ze kterého nemá úniku neb odpovědět neumí) neb jinak si "ti dva" rovni nebudou
Nyní již se mnou jistě budete souhlasit - že?
o argumentu 5) se v nálezu doopravdy píše jak zde cituji - ano?
o argumentech - stanoviscích 1) - 4) není v Nálezu ÚS ani slovo - ano? To proto se Vám ten nález líbí. ÚS si do něj napsal jen to co chtěl, aby se Nález "líbil". Že se ale nevyrovnal s mnohými "stanovisky" Navrhovatelů to se v něm nedovíte. Pokud by Nález ÚS konstatoval, že všechna stanoviska Navrhovatelů, která byla v Návrhu uvedena!, jsou pravdivá a on nemá jak je vyvrátit, již by se Vám jistě tolik nelíbil. = a proto ÚS tato stanoviska (argumenty) Navrhovatelů do svého Nálezu neuvedl a to je tím důvodem, že se vám jeho Nález líbí a jej akceptujete ...
"napravu naseho duchodoveho systemu ve spravedlivy"
A co je spravedlive, budete urcovat vy, nebo nekdo jiny? Tady se resi par stovek, ale na duchodech stat nektere lidi obere o miliony. Podle jednoho je spravedlnost "vsem stejne", podle jineho je spravedlnost "podle vyse odvodu". Nekdo ma takovou rodinnou anamnezu, ze bude rad kdyz se dozije sedmdesatky, v jine rodine nikdo pod devadesat nejde. Zeny se dozivaji vyssiho veky, takze na duchodech dostanou v prumeru o dost vic penez..
Kdyz nekdo rika, ze chce "spravedlive" duchody, tak se vzdycky dobre bavim.
ale jo, bavte se dál, ostatně moudrost generací praví "veselá mysl půl zdraví" a pak tedy stačí se postarat o ten zbytek. Máme blbou dobu a i k ní jsem přistupoval na jaře (i nyní) s humorem (viz pod podpisem)
spravedlivé? "co to je?" více zásluhové nebo více solidární? a i to již jednou u ÚS bylo viz
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/us-rozhodl-ze-lide-s-nadprumernymi-prijmy-maji-brat-vyssi-duchody-32139
a
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/invalidni-advokat-ktery-zpusobil-revoluci-v-duchodech-sam-z-toho-nebudu-mit-nic-32232
a od těch dob se zas důchody posunuly od zásluhových k solidárním.
Jenže o to v mých článcích vůbec nejde a pokud jsem kde použil "spravedlivé" tak se omlouvám - mě jde o "správné" tedy správně (podle shodných pravidel na shodné období) pro všechny spočítané. A co je správně spočítané neurčuji já, ani legislativa ani justice. Zde jde jen o kupecké počty jako součást matematiky (co obsahuje i logiku, tedy selský rozum) a ty mají vždy jediný správný výsledek. To co je spravedlivé klidně nechám "vědeckým" úvahám politiků potažmo právníků.
K III.
Řechtačka
chceš se projít? – dcero, synku?
ústenku si na ksicht dej
a jestli chceš zpátky domů
chlastem kliku wotírej
blbá doba, fšechno v hajzlu
„soused“ že si stěžuje?
popleta je, na mou věru
úsměv vira zabije
věděli to naši předci
úsměv že je zdraví půl
kdo to neví – to je přeci
ne že malej – velkej vůl
:-)
ne, neberu covid na lehkou váhu a 2 příbuzní mi již zemřeli, ale bez :-) se žít možná dá, ale podle mne nemá
v diskusi k 2. článku Valorizace důchodů. Tak hloupí jsme jen v Česku
https://www.mesec.cz/clanky/valorizace-duchodu-tak-hloupi-jsme-jen-v-cesku/
byl i názor
ViR
Místo složitých konstrukcí a dohadů navrhuji následující "slovní" úlohu, na úrovni (za mne) páté až šesté třídy základní školy:
Důchodci pan Šťastný a pan Smutný požádali o přiznání důchodu k 15. červnu roku jedna. Každému z nich byl vyměřen stejný důchod ve výši 15000 Kč, přičemž panu Šťastnému byl určen jako den výplaty 6. v měsíci a panu Smutnému 24. den v měsíci. Oba obdrželi první splátku již v měsíci červnu, pan Šťastný ve výši 10500 Kč (za období od 15.6 do 5.7.) a pan Smutný ve výši 19500 Kč (za období od 15.6 do 23.7.) Spočítejte, kolik peněz každý z těchto důchodců obdrží od počátku pobírání důchodu k výročnímu dni přiznání důchodu (tj. 15.6.) v roce dva, pět, deset a patnáct, jestliže každoroční valorizace bude činit 5 % a od součtu bude odečtena poměrná část poslední splátky jako rezerva do další výplaty.
Možná to leccos napoví :-)
a reakce na něj
petrp
Někteří z nás školu dokončily už velice dávno. Mohla byste nám tedy napovědět?
Já myslím, že dostanou stejnou částku.
a odpověď již nebyla – tak si to tedy spočtěme, resp. si to lehce upravme aby se to dobře počítalo. Tedy dosaďme, že valorizace 2020 byla 900,- Kč. Rok jedna je 2019 a počítejme první výročí.
– tedy zadání toto:
Důchodci pan Šťastný a pan Smutný požádali o přiznání důchodu k 15. červnu roku 2019. Každému z nich byl vyměřen stejný důchod ve výši 15.000 Kč, přičemž panu Šťastnému byl určen jako den výplaty 6. v měsíci a panu Smutnému 24. den v měsíci.
Oba obdrželi první splátku již v měsíci červnu, pan Šťastný ve výši 10.500 Kč (za období od 15.6 do 5.7. tedy (15.000/30)x(16+5)) a pan Smutný ve výši 19.500 Kč (za období od 15.6 do 23.7. tedy (15.000/30)x(16+23))
Spočítejte, kolik peněz každý z těchto důchodců obdrží od počátku pobírání důchodu k 1. výročnímu dni přiznání důchodu tj. 15.6. v roce 2020, jestliže valorizace 2020 činila 900,- Kč a od součtu bude samozřejmě odečtena poměrná část poslední splátky jako rezerva (finanční prostředky na dny zbývající) do další výplaty.
a počítejme
pan Šťastný:
15.06.2019 10.500
06.07., 08., 09., 10., 11., 12. = 6x15.000 = 90.000
a v r. 2020:
06.01., 02., 03., 03., 04., 05. = 6x15.900 = 95.400
06.06. na 06. - 15.06. (15.900/30)x10 = 5.300
tedy celkem 201.200
pan Smutný:
15.06.2019 19.500
24.07., 08., 09., 10., 11., 12. = 6x15.000 = 90.000
24.01., 02., 03., 03., 04., = 5x15.900 = 79.500
24.05. na 24.05-15.06. (15.900/30)x(7+15) = 11.660
tedy celkem 200.660
Snadno tedy nyní spočteme, proč je pan Smutný tak smutný
201.200 – 200.660 = 540,- Kč
a kde se tento rozdíl vzal? Pan Smutný totiž na rozdíl od pana Šťastného nedostal a nikdy nedostane valorizaci roku 2020 na 06. – 23.01. roku 2020 což je 18 dnů po 30,- Kč tedy oněch zde 18x30= 540,- Kč
(samozřejmě že víme, že leden má 31 dnů, ale v Starším seniorům stát sice přidá, ale něco si pro sebe nechá
https://www.mesec.cz/clanky/starsim-seniorum-stat-sice-prida-ale-neco-si-pro-sebe-necha/
i víme že s tím počtem dnů v měsíci to u výpočtu důchodu také není jednoduché)
a k tomu již přidejme, že pokud by tito šli do důchodu již 2018 bylo by to za 2 roky již 1.080 neb valorizace 2019 byla také 900 a tak dále a tak dále a kolik to může činit od r. 1990 již je v Stát každoročně ochudí důchodce o miliardu
https://www.mesec.cz/clanky/stat-kazdorocne-ochudi-duchodce-o-miliardu/
spočteno také …
a mě nezbývá, než ViR
za tento příklad poděkovat neb pro českou justici není takových příkladů nikdy dost … :-(
K III.
Nic proti zjednodušení valorizace na konkrétní částku 900 Kč (klidně i pro další roky) a počítání s třicetidenními měsíci, to pro ilustraci není problém, je-li to pro oba důchodce stejné, a lépe se to počítá. Ale vidím tam nějaké chybky (pokud zjišťujeme součet příjmů k 15.6.2020, tak je zahrnutí 6 splátek důchodu za leden až červen 2020 sice OK, ale od té poslední výplaty by se měla částka na období 16.6. až 5.7. odečíst :-)). Nicméně jeden rok nemá tak úplně vypovídací schopnost, takže je vhodné, aby si to zájemci skutečně spočetli za delší období :-D. A aby to nebylo tak jednoduché, co takhle "srovnávací výpočet" situace třeba k 23.6. ? A má-li někdo zálibu v grafech. Je velmi demonstrativní, namalovat si důchodové "schody", kdy na jedné ose bude suma vyplacených důchodů a na druhé čas.
Jinak "spravedlnost" je u důchodů strašně ošemetná věc. Vždyť už jen první redukční hranice u vyměřovacích základů nad 44 % průměrné mzdy, tj. letos nad 15 328 Kč (do výpočtového základu se uzná jen 26 %, čili fakticky jde o skryté 74% zdanění důchodů, vyměřených z větších příjmů) a z toho odvozené důchody jsou docela masakr.
Jen pro ilustraci, pan Bohorovný, s osobním vyměřovacím základem (= průměrný měsíční výdělek od r. 1986, přepočtený na současnou hodnotu peněz, OVZ) na úrovni minimální mzdy, tedy 14600 Kč, má výpočtový základ (VZ) 14600 Kč. Pan Snaživý, který měl dvojnásobné výdělky a odvedl tedy i dvojnésobné sociální pojištění má OVZ 29600 Kč (což je blízko mediánové mzdě). Vzhledem k redukční hranici má však pan Snaživý uznaný VZ jen 18935 Kč. Za předpokladu, že oběma byla uznána stejná doba pojištění, řekněme 44 roků, tak důchod pana Bohorovného, pracujícího patrně celý život "za minimálku" bude činit 13125 Kč, a pana Snaživého s dvojnásobnými příjmy a odvody 15988 Kč. To je sice o 2863 Kč více, respektive o 21,81 %, ale na těch 21,81 % důchodu byla odvedena práce (a důchodové pojištění) s cenou o 100 % vyšší. A jen na okraj panu Bohorovnému se odchodem do důchodu jeho čistý příjem patrně příjemně zvýší, jelikož čistá mzda ze 14600 Kč je 12124 Kč, tedy o 1001 Kč nižšší, než vyměřený důchod. (Pan Snaživý zažije "příjmový šok" a pokud netušil jak se důchody počítají, bude mít nějaký čas problém, jak vyjít s penězi, neboť jeho čistý příjem bude cca o více než 6000 Kč měsíčně nižší.)
ještě jednou děkuji ViR za tento příklad co věc názorně demonstruje. Pokud jde o "Ale vidím tam nějaké chybky", pak ty tam nejsou. Totiž poslední věta zadání příkladu může mít dvě varianty a sice:
Tedy od poslední splátky důchodu musíme odečíst peníze co přísluší na období od 16.06.2020 do příštího výplatního termínu. No a nebo je možná varianta druhá (jako zde ve výpočtu níže použijeme), že z poslední splátky v květnu či červnu budeme počítat (přičítat) jen tu část co náleží na dny do 15.06.2020.= ke stejnému výsledku se dopracujeme pokud poslední splátku přičteme celou a pak něco odečteme a nebo když z poslední částky rovnou přičteme jen to co náleží na dny do prvního výročí od vstupu do důchodu.
Pokud jde o víceleté období a grafy pak ve svém profilu mám e-mail. Kdo si napíše, tomu oboje pošlu.
Ano problém zásluhovost versus solidárnost je "věčný" a nechalo by se o tom psát mnohé a i zde platí že kdo chce k tomu se vyjádřím e-mailem. Mj. není to zase až tak dlouho co se o větší zásluhovost zasloužil invalidní důchodce JUDr. Sochor.
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/us-rozhodl-ze-lide-s-nadprumernymi-prijmy-maji-brat-vyssi-duchody-32139
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/invalidni-advokat-ktery-zpusobil-revoluci-v-duchodech-sam-z-toho-nebudu-mit-nic-32232
Od té doby se ale zas důchody posunuly směrem k solidárnosti a jestli to dopadne tak jak má dnes v plánu Komise pro spravedlivé důchody tak důchody budou ještě solidárnější a tedy i (podle mne, resp. nás zde obou) méně spravedlivé :-(