Hlavní navigace

Slouží dnes ještě seznamky k seznamování, nebo jde spíše o byznys?

Autor: Depositphotos
Patrik Chrz

V současné době se na seznamkách můžete setkat i s chatovacími roboty, kteří mají jen jediný cíl – udržet vás u monitoru a vylákat z vás peníze. Vypadá to, že si povídáte s reálným člověkem, ale není to tak.

V počátcích českého internetu většina seznámení probíhala náhodou, například na prvních webových chatech, kde se setkávali lidé podobného smýšlení, a tak nebylo daleko od kroku se setkat osobně. Legendou v tomto případě zůstane navždy xChat. Někteří lidé, kteří se tam poznali, se setkávají dodnes, byť po změně majitele nemá dnešní komunita s tou původní již nic společného.

Pak vznikly různé inzerátové seznamky, které byly zpočátku velmi populární. Stačilo dát inzerát a odpovědi se jen hrnuly (tedy především slečnám). Nebo naopak procházet inzeráty ostatních a odpovídat na ně. Mohu-li soudit dle mého okolí, tak nejznámější byla seznamka na serveru Seznam (bohužel došlo k naprostému překopání do stylu Badoo), dodnes funguje např. Stesti.cz.

Poté přišla móda katalogů – zaregistrovali jste se, vyplnili jste více či méně dlouhý dotazník a na základě určité shody vám začaly chodit nabídky.

Bohužel se řadě provozovatelů nedařilo svůj zájem dostatečně monetizovat. Snažili se na to jít různě – spojit se s provozovateli různých akcí (např. diskoték), kterým nabídli dodat lidi. Byla to taková win-win-win strategie. Provozovatel dané akce přilákal lidi, provozovatel seznamovacího serveru dostal nějakou provizi a jednotliví účastníci měli jak možnost se seznámit, tak využít výhodnější ceny vstupu, než byla běžná. Díky Libimseti.cz jsem byl např. bezplatně na některých koncertech nebo s výraznou slevou v Aquaparku.

Bohužel to vypadalo, že si některá ze stran ukousla příliš velké sousto (možná nebyl spokojen provozovatel atrakce s výnosem, možná nedostal provozovatel serveru dostatečnou odměnu), a i tyto akce pomalu odumíraly.

Na seznamce může jít o dost…peněz. Přečtěte si o tom v článku Najděte lásku svého života a nechte si bezplatnými seznamkami vysát účet.

Příležitost nabídnout placené služby

Nezahálely však ani offline služby. Ty měly tu nevýhodu, že nemohly těžit z reklamy, a tak veškeré náklady museli nést zájemci o seznámení. To s sebou neslo zásadní závadu – nedostatek zájemců. I když by se našlo dost platících, kteří by seznamovací agenturu uživili, ta jim byla schopna nabídnout pouze omezenou databázi protějšků. A tak docházelo k různému sdílení až vykrádání databází, či dokonce k vytváření falešných profilů, zejména u vznikajících seznamek.

V této souvislosti se mohu podělit o životní zkušenost. Začalo to nenápadně, s kamarádem jsme šli na jedno z mnoha rychlých rande, které lákalo na vstup zdarma. Kvalita provedení příšerná, ale co, bylo to zadarmo.

Po nějaké době nám přišla nabídka na vyzkoušení dalších služeb bezplatně, přestože normálně mají být placené. Kamarád odolal, já jsem si řekl, že „zadarmo i žloutenku“, a šel jsem.

Samozřejmě, skutečnost byla poněkud jiná, už od začátku se mě snažili nalákat na placené služby s tím, že jsou v oboru nejlepší a brzy koupí všechny ostatní a že jsou schopni splnit nesplnitelné. Nenechal jsem se ukecat a zvolil pouze původní bezplatnou nabídku.  Provedení bylo stejně tristní jako u onoho rychlého rande.

Rychlé rande

Raketový start zažila tzv. rychlá rande. To se ukázalo jako extrémní výhoda offline seznamek, něco, čemu on-line svět nemohl konkurovat. Ze začátku to vypadalo skoro jako zlatý důl, zejména u těch seznamek, které se dostaly do médií. Stačila reportáž ve snídani s Novou nebo v nějakém lifestylovém magazínu a klienti se jen hrnuli.

Náklady minimální (pronájem sálu a někdy ani to ne, restaurace často poskytla sál bezplatně, protože nějakých 20–40 lidí přece jen něco zkonzumuje) a za jedno místo si účtovaly kolem 700 Kč. Některé seznamky takto fungují úspěšně dodnes a dokáží vyprodávat termíny dlouho dopředu, jiné realizovaly několik kol a brzy zanikly.

Velká slabina je totiž neschopnost zajistit rovnováhu mezi počtem zájemců v rámci pohlaví a věkových kategorií. Zatímco u mladších ročníků výrazně převažují muži, přibližně kolem 30. roku se to láme a začínají převažovat plonkové ženy. Některé seznamky to řeší cenovou politikou, kdy podle pohlaví a věku má určitá kategorie nižší cenu, nebo se může dokonce zúčastnit bezplatně. Bohužel jsem se ale dozvěděl i o neférových praktikách, kdy byly chybějící účastníci nahrazeni zaměstnanci dané agentury nebo najatými brigádníky.

Jak může vypadat seriózní zaplacený doprovod, jsme si vyzkoušeli v rámci testu MůjZnámý.cz. Smíšené pocity ze seriozního doprovodu (test).

Galerie: Služba MůjZnámý.cz

Katalogy opět v módě

Tak jako jiné veličiny a způsoby seznamování přicházejí ve vlnách, nyní jsou i v on-line světě opět v módě různé katalogy. Vyplníte údaje o sobě, míru, váhu, barvu očí, vlasů, své záliby a čekáte na shodu, kterou vám systém nabídne. Bohužel i zde se zdá, že tyto systémy obsahují značnou část buď přímo falešných, nebo okopírovaných profilů z jiných seznamek či přímo z Facebooku.

Provozovatelé se to ještě snaží okořenit tím, že v základní registrací není možné téměř nic. Dostanete zprávu, ale přečíst bez zaplacení si ji nemůžete. Když zaplatíte, zjistíte, že jste skočili na špek, že to nejspíše byla jen zpráva od nějakého chatovacího robota typu ahoj. A ještě navíc si zapamatují vaši platební kartu a budou vám pravidelně strhávat měsíční, čtvrtletní nebo pololetní předplatné. A zbavit se platby bude obtíž, firmy většinou sídlí v zahraničí a jejich strategií je nekomunikace. Nakonec si řeknete, že za ty nervy to nestojí a platební kartu zablokujete a požádáte banku o novou. Provozovatel seznamky z vás ale mezitím vydojí pěkných pár tisíc korun. Pokud už chcete jít touto, dle mého názoru ztracenou, cestou, využívejte raději předplacené karty, kam dobijete pouze to, co chcete utratit. O těch jsme psali v článku Předplacené platební karty čeká konec anonymity.

Chatovací roboti

Přes společnou kamarádku jsem se setkal s člověkem, který vyvíjel chatovacího robota pro jednu ze seznamek. Brzy se s nimi nesetkáme jen na Facebooku a zákaznicích centrech bank, ale i na seznamkách. Budou mít sice zásadní výhodu – vždy se s vámi budou chtít bavit, dokonce udělají maximum pro to, abyste se s nimi bavili co nejvíce a nejdéle, ale nikdy se s nimi nepotkáte, stejně jako se nepotkáte se žhavými dívkami z SMS seznamek z čísel 900 xx xx.

Nejlepší je jít mezi lidi

Pokud mohu doporučit, vykašlete se na seznamky. Nejlepší je vyrazit mezi lidi. Pokud nechcete zrovna lovit na diskotékách a barech, tak je spoustu různých zájmových skupin, kde můžete potkat lidi, ze kterých se když ne životní partneři mohou stát třeba jen prima kamarádi. Z těch pražských bych doporučil třeba prijdapotkej.cz, spolecneaktivity.cz, fungujemeaktivne.cz, enjoyteam.cz. Na Facebooku je řada skupin sdružujících lidi podle společných zálib, můžete tak najít někoho, kdo se s vámi projede na kole nebo třeba půjde společně venčit psa. Kamarád zase nedá dopustit na různé demonstrace se zaměřením na ochranu zvířat. Vždycky si libuje, kolik je tam nezadaných dívek.

Jak to funguje na internetových seznamkách, se můžete podívat v naší fotogalerii.

Našli jste v článku chybu?