Slevové servery krachují. Na dovolenou nemusíte odjet

16. 7. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Jeden z největších slevových serverů Zapakatel neplatí poskytovatelům služeb. Ti je následně neposkytnou ani zákazníkům, kteří si je zaplatili.

Slevové servery dnes primárně nabízejí nejrůznější pobyty, a to jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Lidé je kupují zejména proto, že se zdají být levné. Už to samo o sobě je v porovnání s nabídkou stejných či obdobných zájezdů v prodeji standardních cestovních agentur či kanceláří diskutabilní. Nákupem zájezdu na slevovém serveru se ale navíc můžete připravit o pojištění proti úpadku, a to ve fázi, kdy vaše peníze drží zprostředkovatel, tedy slevový portál. Pokud je nepředá samotnému poskytovateli služby, tedy v tomto případě cestovní kanceláři, která s vámi následně uzavře standardní cestovní smlouvu, v které už je pojištění proti úpadku obsaženo, můžete o peníze snadno přijít. 

Vztahy mezi slevovým portálem a poskytovatelem služby bývají často komplikované a pro zákazníka neprůhledné. Těžko lze zjistit, zda portál poskytovateli nedluží milionové částky, na které se tento odkáže právě tehdy, kdy od něj budete chtít čerpat slevu, kterou jste si zakoupili. Prohlášení, že na službu nemáte nárok, protože on za ni nedostal zaplaceno, se  vzdoruje jen obtížně a vůči poskytovateli vám nevzniká žádný nárok. Problémy musíte řešit se slevovým serverem. Zákazník ale komplikace zjistí až jako poslední, tedy ve chvíli, kdy je většinou pozdě. Slevový server už je většinou v takových problémech, že své závazky pravděpodobně nebude schopen vyřešit ku prospěchu všech. 

Zapakatel neplatí

V poslední době se objevily dva podobné a svým rozsahem velké případy (kromě mnoha dalších menších serverů, které skončily neslavně a zanechaly za sebou dluhy). Nejprve skončil v insolvenci server Nebeslev.cz, na který si zákazníci dlouhou dobu stěžovali, že neplní tak, jak má a nedodržuje ani následné sliby. V minulých dnech se potom dostal do problémů dlouhodobě třetí největší slevový portál Zapakatel.cz, který se před časem přejmenoval na Bránaslev.cz.

Zatímco o Nebeslev.cz se dá říct, že systematicky klamal zákazníky a hřešil na neznalost těch nových, příběh portálu Zapakatel.cz je o poznání složitější a také překvapivější, protože tento slevový server stál spolu s několika dalšími u zrodu tohoto typu podnikání v České republice a od počátku patřil k největším. Střídavě mu byla přisuzována druhá až třetí pozice na trhu. Vzhledem k velikosti trhu, který čítá několik miliard ročně, protáčel Zapakatel stovky milionů. V roce 2012 měla společnost Spojka Group s.r.o., která Zapakatel provozovala, vykázat obrat ve výši 260 milionů korun a hrubý zisk nemalých 40 milionů Kč. Podle zástupců slevových serverů včetně samotného jednatele Spojka Group Jiřího Carby přitom od té doby trh se slevovými poukazy neustále rostl. O to hůře si lze vysvětlit, jak je možné, že společnost je nyní dramatickým způsobem zadlužená a její smluvní dodavatelé nechtějí poskytovat služby klientům, kteří si slevu zakoupili? Například cestovní kanceláři Adrialand dluží Spojka Group pět milionů korun. Jednatel cestovní kanceláře Tomáš Vavřík je přesvědčen o tom, že jednatel firmy Jiří Carba zneužil prostředky získané od klientů k nákupu předraženého zboží k vlastní potřebě. Nejde přitom o ojedinělý případ, Zapakatel v určité fázi přestal platit pravděpodobně všem. Doplatek za ukončený prodej nezaplatili a ani nekomunikují. Jsme nuceni dalším 100 lidem rušit dovolenou, nebo se prakticky rozhodnout poskytovat služby zdarma, protože od nich už nikdy nic nikdo neuvidí, uvádí další z podvedených poskytovatelů služeb.

Štěstí v neštěstí

Přinejmenším ti zákazníci, kteří si koupili na slevovém portálu Zapakatel.cz, respektive Bránaslev.cz, zájezd s cestovní kanceláří Adrialand, mají štěstí. Její jednatel Tomáš Vavřík tvrdí, že zájezdy uhradí ze svého a lidé tak na dovolenou zaplacenou slevovému serveru odjedou. Cestovní kancelář zároveň podá trestní oznámení. Je přesvědčena, že došlo ke zpronevěře prostředků ve výši 20 milionů korun. Společnost Spojka Group a její jednatel Jiří Carba, kteří za celou šlamastykou stojí, se zatím omezují na skoupá vyjádření. Bohužel ne naší vinou jsme se dostali do situace, že nejsme momentálně likvidní a nemůžeme dostát svým závazkům vůči Vaší společnosti, uvedl Carba v dopise, který rozeslal desítkám obchodních partnerů. 

Nevyjádřil se ani k osudu 12,5 milionů korun, které společnosti Spojka Group do této chvíle poslala společnost ePojištění s.r.o., která od ní koupila doménu Zapakatel.cz, aby na ní následně nasadila vlastní slevový agregátor. Podle zástupců ePojištění obě strany obchodu ujednaly, že poskytnuté prostředky půjdou na uhrazení závazků Spojka Group. Chtěli jsme, aby peníze byly poskytnuty na splacení dluhů a aby případný krach nepoškodil značku, co kupujeme, řekl majitel ePojištění Jan Barta. V současné době skutečně velká část naštvanosti klientů z nesplněných závazků míří na server Zapakatel.cz, který už ale pod novým majitelem s původním prodejcem nemá nic společného. Kromě dosud zcela nevypořádaného obchodu. Nový majitel domény zvažuje zablokování milionů korun, které do vypořádání obchodu ještě zbývají pro založení fondu, který by odškodňoval poškozené klienty.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Vyplatí se dovolená ze slevových serverů?

Vedle výše uvedených rizik, které na sebe berete koupí zájezdu na slevovém serveru, je zde ještě otázka samotné cenové výhodnosti. Pokud jde o delší zájezdy u moře, které v sezóně slevové portály nabízejí, je třeba si uvědomit, že slevy nejsou výrazné, pokud vůbec nějaké jsou. Cestovní agentury vám obdobné zájezdy nabídnou za stejné, ne-li nižší peníze a navíc poskytnou větší výběr. Stačí nesednout na lep atraktivně vypadající nabídce a ponořit se do hlubin internetu, kde v různých srovnávačích najdete pravděpodobně lepší nabídky. Stačí se přesvědčit. Je třeba si dát také pozor na skryté náklady, které jsou u slevových serverů častější než u osvědčených cestovních kanceláří a agentur. Například se tak můžete dočkat naúčtování pobytové taxy, což u organizovaných zájezdů nebývá zvykem, případně budete nuceni účastnit se nátlakových předváděcích akcí a v případě odmítnutí účasti uhradíte pokutu. Čtěte více: Tipy: ušetřete za dovolenou

Jsou slevové servery solventní?

V minulých letech jsme byli zvyklí slýchat, jaký má slevový trh potenciál a jak neustále roste. Majitelé největších slevových portálů se chlubili obřími obraty a zajímavými zisky. Jenže ve chvíli, kdy si podobné informace chcete ověřit, narazíte. Provozovatel slevového serveru Zapakatel, společnost Spojka Group, sice v roce 2012 deklarovala zisk ve výši 40 milionů korun, do sbírky listin ale navzdory zákonné povinnosti neposlala svou účetní závěrku za tento ani jiné roky. V případě největšího slevového serveru v České republice, kterým je Slevomat, je situace podobná. Poslední dohledatelná účetní závěrka je z roku 2011, kdy hospodaření společnosti skončilo několikamilionovou ztrátou. Mnozí odborníci ostatně poukazují na to, že dosáhnout ziskovosti na tomto trhu není zase tak snadné, jak se může z prohlášení samotných provozovatelů zdát. Ostatně ji za roky svého působení nedosáhl ani jejich americký vzor Groupon, který je veřejně obchodovanou společností a musí zveřejňovat výsledky hospodaření.

Autor článku

Spotřebitelské finance i politicko-ekonomická témata jsou vodou na můj mlýn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).