České dráhy již počátkem dubna informovaly o přípravě slev jízdného a nyní přicházejí s konkrétními změnami. Důvodem je úbytek cestujících, kterých dráhy přepravily za první čtvrtletí tohoto roku o přibližně 5,5 miliónu méně než ve stejném období loňského roku.
První sleva se týká jízdného na trase Praha – Brno, na níž je zavedena od 1. června 2003 jednotná cena pro druhou vozovou třídu ve výši 140 Kč. To představuje slevu oproti současnému zákaznickému jízdnému ve výši 42 Kč.
Největším konkurentem drah mezi největšími městy republiky je ale autobusová doprava. Přeprava autobusem trvá průměrně 2 hodiny 30 minut, čemuž vlak může konkurovat jen vlak EC (od 1. 6. na této trati bez příplatku), zaostávající za autobusy o 20 minut.
Relační sleva na trati Praha – Brno může konkurovat autobusové dopravě i cenově. Za mezinárodní autobus zaplatí cestující sice 200 Kč, ale standardní cena se pohybuje mezi 130 a 150 Kč.
O měsíc později, 1. července 2003, dojde po červnovém experimentu k podstatně významnějším změnám.
Zřejmě největší změnou procházejí skupinové slevy. Je zrušena podmínka minimálního počtu šesti cestujících ve skupině a dokládání věku dětí průkazem s fotografií. Na skupinovou slevu budou mít nárok již dva cestující. První člen skupiny zaplatí celé zákaznické jízdné, každý další bez ohledu na věk pak poloviční. Jedinou podmínkou je společná cesta, tedy nástupní a výstupní stanice. Maximální počet cestujících v jedné skupině zůstává 15.
Příklad změny skupinových slev
Tarifní pásmo | Kilometrická vzdálenost (km) | Současná cena pro skupiny (Kč/osoba) | Zákaznické jízdné (Kč/osoba) | ||||
od | do | více než 26 let | 15 – 26 let | do 15 let | celé | polovina | |
1 | 1 | 6 | 6 | 4 | 3 | 7 | 3,5 |
10 | 51 | 60 | 38 | 29 | 19 | 48 | 24 |
20 | 181 | 200 | 110 | 83 | 55 | 138 | 69 |
30 | 551 | 600 | 317 | 238 | 158 | 396 | 198 |
Změna přinese zjednodušení administrativy a slevy pro cestující ve skupinách menších než šest osob (jedete-li ve dvojici, již jste skupina a nepotřebujete Kartu Z, abyste zaplatili jen 1,5 násobek zákaznického jízdného). Významně se sleva dotkne též osob starších 26 let a menšího zlevnění se dočkají osoby ve věku 15 – 26 let.
Dokonce negativně se sleva dotkne cestujících do patnácti let. Zatímco ještě do konce měsíce zaplatí za cestu z Hranic na Moravě do Ostravy při cestě ve skupině 19 Kč na osobu, od příštího měsíce to bude již 24 Kč za děcko. Na delších vzdálenostech bude rozdíl ještě větší. České dráhy zdražení hájí zjednodušením administrativy a skutečností, že rodiče nebudou muset dětem pořizovat průkaz s fotografií, což přináší naopak úsporu. Posuďte sami.
Součástí rozšíření skupinových slev na dvě osoby je zrušení slevy ČD TIP. Jednalo se o zpáteční jízdenku pro 2 až 5 osob, platnou do 24:00 hod. třetího dne. Kromě letních měsíců ji bylo možné zakoupit pouze s prvním dnem platnosti v pátek nebo v několik dalších vyjmenovaných dnech. Cena této jízdenky byla nižší než skupinová, ale omezení na ni kladená ji činila použitelnou jen výjimečně.
Rozšíření skupin na dvě osoby se dotkne zejména držitelů Karty Z. Pokud ji pořizovali pro cesty v malých skupinách, například v rodině, je pro ně bezcenným kusem drážního lejstra. Protože se ale nezměnily podmínky platnosti karty (stále je použitelná pro samostatného cestujícího), nemají její držitelé dle Českých drah nárok na kompenzaci či vrácení karty. Rozšíření skupin je nejen „kompenzací“ za zrušení ČD TIP, ale „bude zároveň cenově konkurovat i individuální přepravě“ (citováno z tiskové zprávy ČD). Tím ovšem také Kartě Z.
Ovšem i pro současné držitele Karty Z mají dráhy drobnou náplast – platnost karty, která bude platit po 1. červenci, bude prodloužena o 6 měsíců. Nové karty pak přijdou na polovinu (tj. na 100 Kč).
Změnami projde i kilometrická banka. Bude zrušena kilometrická banka s omezenou použitelností a neomezená kilometrická banka na 2000 km zlevní o 150 Kč na 1200 Kč. Zákazníci, kterým omezená kilometrická banka vyhovovala, budou biti – budou si muset za banku připlatit 150 Kč.
Jako třešinka na dortu: nejrychlejší spojení z Ostravy do Prahy a zpět, rychlík Manager, nebude stát současných 800 Kč, ale 390 Kč (jízdné 1. třídy). K ceně se připočítává servisní poplatek za občerstvení a další služby 200 Kč, v červenci a srpnu 150 Kč. Zákaznické jízdné rychlíkových spojů však zůstává na 260 Kč (obyčejné je dražší – 424 Kč).
Další cenové změny zatím České dráhy připravují. Chtějí však zatím vyčkat na tříměsíční provoz s prvními úpravami a vyhodnocení účinku slev na zákaznících.