Hlavní navigace

Menu Českých drah aneb "Nechci slevu zadarmo!"

2. 11. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Cestování na rozličné vzdálenosti patří již po několik destiletí mezi náš denní chléb, ať už se jedná o denní trmácení do práce či školy nebo odysey typu dovolená. Jedním ze subjektů nabízejících své služby na trhu dopravy jsou i mnohdy zatracované a poplivávané České dráhy. Pojďme učinit malý exkurs do jejich cenové politiky.

Obyčejné jízdné – co to vlastně je?
Jedná se (jak jinak) o obyčejné jízdné z doby zhruba před rokem, kdy ČD rozhodly o zavedení zákaznického jízdného (viz níže), které působilo v průběhu roku (alespoň z mé vlastní zkušenosti) tak trochu zmatky. Člověk mohl u přepážky na nádraží často slyšet dotazy:
„Musím už mít vyřízenou tu kartu Z, když chci jet za míň?“
„Ne.“ (mírně podrážděný hlas zpoza přepážky)

Obyčejné jízdné je částka, kterou zaplatí cestující při zakoupení jízdenky po 31. 12. 2001. Po tomto datu totiž definitivně skončí zkušební období (započaté 10. 6. 2001), kdy jsme při koupi jízdenky automaticky platili tolik, co za avizované zákaznické jízdné. Zkuste se doma podívat na nějakou jízdenku z posledního roku a zaměřte se na kolonku „sleva“. Ještě je nutné zdůraznit, že obyčejné jízdné po 31. 12. výrazně podraží. Např. za cestu na tarifní vzdálenost 1–6 km ve 2. vozové třídě (15 let věku a více) zaplatíme 10 Kč, zatímco zákaznické jízdné bude činit 7 Kč, tedy o 30 % méně. Sleva zákaznického jizdného není konstantní, podívejme se na vzdálenost 7–10 km, kde zaplatíme 16 Kč (obyčejného) a 10 Kč (zákaznického jízdného).

Zákaznické jízdné
Zákaznické jízdné je vlastně druh slevy. Nárok na ni prokáže cestující tzv. Kartou Z, která přijde na 100 Kč a jejíž platnost je 1 rok od data vystavení. Jak se chová v porovnání s obyčejným jízdným, viz. výše. Závěr z porovnání je nasnadě: jestliže o sobě víte, že alespoň 5 – 10 x do roka jezdíte někam vlakem, pak bude jistě výhodné si za „stovku“ Kartu Z pořídit.

Např.: Stačí, když pojedete za babičkou, která bydlí cca. 40 km od vás. Řekněme, že ji z různých důvodů navštívíte jednou za dva měsíce vlakem, tj. za 52 Kč na cestu. Při obyčejném jízdném roční náklady činí 312 Kč. S kartou Z to bude 6×34 Kč, tj. 204 Kč. Jedná se tedy o jakousi pomyslnou hranici výhodnosti.

Kapitola sama pro sebe – zvláštní jízdné
Nevím, jak vy, ale já mám obvykle sklon hledat zrovna v této kolonce právě ono zákaznické jízdné, které sem ovšem, jak již víme, nepatří. Zvláštní jízdné je určeno pro:

a) děti od 6 let do 15 let a důchodci (do 70 let věku, všech druhů důchodu)
Pro ně je připraven zvláštní ceník (Ceník A), a to pro 1. a 2. vozovou třídu (děti) a 2. vozovou třídu (důchodci). Pro děti platí, že od 10 let věku je nutno prokazovat nárok na zvláštní jízdné libovolným průkazem, který obsahuje fotografii, jméno, rodné číslo nebo datum narození. Pokud jej nemáte, vystaví vám je ČD (za příslušný poplatek).
Např.: 1 – 6 km tarifní vzdálenosti stojí 5 Kč (2. třída)

b) držitele průkazů ZTP, ZTP/P, rodiče navštěvující děti v ústavech
Platí Ceník B zvláštního jízdného a to pouze pro 2. vozovou třídu.
Např.: 1 – 6 km tarifní vzdálenosti stojí 2 Kč

Zvláštní jízdné lze nárokovat pouze v případě, že se cestujíc nerozhodl pro jinou slevu Českých drah (zákaznické jízdné, zpáteční sleva apod.).

Slevy pro mladé od 15 do 26 let (Junior pas) a seniory (Senior pas)

a) Junioři – Junior pas
Opravňuje k získání slevy cca 30 % a to ve 2. vozové třídě. Junior pas je jeden, zatímco způsoby, jak jej získat, jsou dva:

1) Jste držitelem karty studenta ISIC (ne IYTC)
Potom máte vyhráno, protože roční známka, která Junior pas validuje, vás přijde na pouhých 100 Kč. Návratnost prostředků je prakticky okamžitá (např. když jedete do školy třeba z Uherského Hradiště do Prahy – můj případ. Běžně bych musel platit 218 Kč, tj. zákaznické jízdné, s Junior pasem je to „pakatel“ 144 Kč). Každý rok je nutné Juinor pas obnovit, což stojí zase 100 Kč.

2) Kartu ISIC nemáte
Podmínky „provozu“ jsou totožné s bodem 1), avšak pořizovací cena Junior pasu pro vás dosáhne částky 400 Kč s platností pasu půl roku a 700 Kč s platností jeden rok.

Zpáteční jízdenka s Junior pasem přijde na dvojnásobek ceny jednostranné jízdenky, tj. žádné další slevy nás už nečekají.

Junior tour (do 26 let věku)
…je zvláštní jízdenka, jež vás opravňuje cestovat ve vámi zvolený den na všech tratích ČD zdarma. Je ji možno pořídit ve formě „tříkolonkové“ (460 Kč/410 Kč ISIC – vybíráte si nezávisle na sobě 3 dny) a „pětikolonkové“ (570 Kč/510 Kč ISIC – 5 dní). Zbylé dva nebo čtyři dny lze čerpat v intervalu 22 dní od vámi zvoleného prvního dne.

b) Senioři – Senior pas
Senior pas je určen pro cestující nad 70 let věku. Stojí 500 Kč a platí jeden rok. V osobních vlacích pak cestující jezdí zdarma, pro vlaky kategorie ‚Sp‘ a vyšší je sleva ještě o něco větší než v případě důchodcovského jízdného z kolonky „zvláštní jízdné“.

skoleni_15_4

Ve čtyřech bodech jsme prošli to zcela nejzákladnější, co souvisí s cenovou politikou Českých drah současných dní. Existuje celá řada dalších slev, jako zpáteční sleva, když jedete „na otočku“, skupionvá sleva nebo dokonce sleva pro cestování v příhraničních oblastech. ČD nabízejí i celou škálu časových a traťových jízdenek atd. Podmínky jejich nabytí a provozu jsou však již poněkud komplexnější a bylo by zbytečné se o nich na tomto místě rozepisovat. Svůj podrobnější exkurs musí učinit zájemce o cestování sám. Podrobný popis i s ceníky k nabídce Českých drah jsou vcelku přehledně zpracovány na internetové adrese ČD ( http://www.cdrail.cz) nebo v klasickém „papírovém“ jízdním řádu (nic nového pod sluncem).

Závěrem jeden můj osobní postřeh (možná zcela zřejmý): ČD se snaží přilákat co nejvíce cestujících zpět k železnici a také se pokouší o vytvoření jakési „jádrové skupiny“ – jedná se o zákazníky, kteří se formou slevových průkazů atd. drahám „upsali“, že budou jejich služby využívat víceméně pravidelně. Naproti tomu tím, že obyčejné jízdné výrazně podraží, dojde zřejmě ke krátkodobému odlivu příležitostných cestujících, z nichž někteří na dráhy definitvně zanevřou a ti další se přesunou do první skupiny „upsaných“. ČD tak získá stabilnější zákadnu a konečně i zákazníci (doufejme) nepřijdou zkrátka. Proto „Nechci slevu zadarmo.“ v titulku článku. Bude-li však tato transakce prospěšná pro obě strany, pak nevidím důvod, proč ji nerealizovat.

Jak často využíváte služeb Českých drah?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).