Hlavní navigace

S nabídkami po telefonu už vás nesmí obtěžovat. Jak se bránit „volačům“, kteří ještě nepřestali?

6. 6. 2024
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Zákaz telemarketingu platí už téměř 2 roky, přesto nevyžádané nabídky po telefonu úplně neustaly. Jak se jim můžete efektivně bránit a žádat pro otravné „volače“ postih?

Před dvěma lety, 1. července 2022, začal platit zákaz telefonických nabídek zboží či služeb. Tehdy vešel v platnost zákon č. 374/2021 Sb., o elektronických komunikacích, který telemarketing zcela zakázal pod hrozbou vysokých pokut. Do tohoto zákazu také patří nejen telefonické hovory, ale také SMS zprávy a e-maily.

Za uplynulé 2 roky obdržel Český telekomunikační úřad (ČTÚ), do jehož kompetence spadá kontrola a případné udílení pokut, celkem 1927 stížností na 3568 útoků. Jak potvrdila pro Měšec.cz mluvčí ČTÚ Eva Meravá, úřad za tu dobu rozdal 7 pravomocných pokut v celkové výši 2 325 000 Kč. Nejvyšší pokutu ve výši 2,2 mil. Kč dostala polská společnost Asmanta Call Center Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za telefonické nabídky na fotovoltaiku. Podle příkazu, který ČTÚ vydal, společnost tyto hovory uskutečnila prostřednictvím automatického systému volání bez lidské účasti, čímž porušila ustanovení § 96 odst. 2 zákona o elektronických komunikacích. Volaným lidem robot tvrdil, že volá z firmy DFC Consulting, a nedokázal souvisle reagovat na jejich dotazy. Více než 100 lidí, kterým automat volal i opakovaně, si telefonát buď nahrálo, nebo alespoň pořídilo fotografii displeje a poslalo ČTÚ stížnost.

Zákaz telefonování se vztahuje pouze na marketingové nabídky od firem či osob, se kterými jste doposud neměli nic společného a nikdy předtím jste s nimi o ničem nejednali. Pokud se vám tedy ozve váš bankéř, finanční poradce nebo firma, která vám v minulosti prodala zboží nebo poskytla službu, není to porušení zákona, ale běžný servis, který každá společnost klientům poskytuje v rámci vztahu mezi firmou a klientem.

Vlastního zákazníka tedy lze oslovit i přesto, že tento zákazník nedal souhlas ke zveřejnění jeho kontaktů v rámci veřejného seznamu nebo k marketingovým účelům.

Jak často vás obtěžují různé nabídky služeb nebo zboží po telefonu?

Zákon se také nevztahuje na telefonické průzkumy. I nadále vám tedy může zavolat firma zabývající se například sociologickým průzkumem nebo průzkumem trhu. Průzkum se však v průběhu hovoru nesmí stočit na nabízení služeb nebo zboží. Tedy například člověk, který se vás bude ptát na zkušenosti se spotřebitelskými úvěry, vám nesmí zčistajasna začít nabízet výhodný úvěr na pořízení nového auta.

Kdo nesmí použít vaše telefonní číslo?

Po telefonu už se vám nesmí ozvat žádná firma ani fyzická osoba, která získala vaše telefonní číslo z veřejného telefonního seznamu, tedy seznamu, který je veřejně přístupný. Tyto seznamy může vytvářet prakticky kdokoli, kdo je pak umístí do veřejného prostoru, například na webové stránky a podobně.

Kdo mi volal aneb jak zjistit, odkud pochází neznámé číslo? Přečtěte si také:

Kdo mi volal aneb jak zjistit, odkud pochází neznámé číslo?

Do veřejného seznamu se dostanete prostřednictvím svého telefonního operátora, který dále předává telefonní čísla subjektu, jenž vytváří veřejný seznam. Tato čísla předává vždy na žádost a za peníze. Operátor však smí předat jen ta čísla, u kterých účastníci vyjádřili souhlas se zveřejněním a také souhlas s marketingem. Jak už bylo výše řečeno, tyto seznamy může vytvářet prakticky každý, kdo si je chce koupit, a stát nijak tyto tvůrce seznamů nekoriguje.

Co je veřejný (účastnický) seznam?

Podle definice zákona o elektronických komunikacích a článku 12 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES se jedná se o „seznam, jehož účelem je vyhledání podrobného kontaktu o osobě na základě jejího jména nebo případně nezbytně minimálního množství dalších identifikačních prvků“. Tento seznam musí být uveřejněn, tedy dostupný každému, kdo by měl o kontaktní údaje zájem. 

POZOR! Za veřejný seznam se považuje i shromažďování náhodně vygenerovaných telefonních čísel bez jakýchkoli dalších identifikačních údajů, nebo i jen samotné identifikační údaje. Podmínkou však je, že majitelé telefonních čísel či identifikačních údajů nedali souhlas pro kontaktování pro marketingové účely.

Zákaz kontaktování s marketingovými nabídkami se vztahuje na naprosto všechny účastníky veřejného seznamu, tedy fyzické i právnické osoby, podnikající i nepodnikající, kteří uzavřeli se svým operátorem smlouvu na poskytování těchto služeb.

Jak poznáte marketingový hovor, na který se vztahuje zákaz

Pokud si nejste jisti, zda jde o neoprávněné volání, zkuste se řídit následující nápovědou:

  • Nevyjádřili jste aktivně souhlas s marketingovými hovory ve veřejném účastnickém seznamu, ale přesto jste příjemcem telefonátu, který vám nabízí zboží nebo služby.
  • Volá společnost, se kterou nemáte nic společného a určitě jste s ní neuzavírali žádnou smlouvu, nenakupovali jste u ní a neúčastnili jste se žádné soutěže.
  • Když se volajícího zeptáte, odkud má vaše telefonní číslo, označí jako zdroj kontaktu veřejný seznam nebo jen obecně internet, případně náhodně generované číslo.

Co dělat, když máte číslo na webu a nabídkové telefonáty nechcete?

Bránit se nevyžádaným nabídkám, pokud je vaše telefonní číslo nebo e-mailová adresa dohledatelná na internetu, je poměrně jednoduché. Postačí, když k telefonnímu kontaktu na webu zřetelně uvedete, že si nepřejete být kontaktováni za účelem telemarketingu. Nebo také můžete napsat, že telefonní číslo je určeno pouze pro vaše zákazníky, stálé dodavatele a podobně.

Totéž můžete udělat i u zveřejněných e-mailových adres. Telemarketéři nesmí použít z veřejných seznamů nejen vaše telefonní čísla, ale ani ostatní, v seznamu uvedené kontakty, tedy například e-mailovou adresu. A pokud je vaše e-mailová adresa na vašich webových stránkách, kde jsou rovněž i e-mailové adresy vašich zaměstnanců, platí to samé, co u telefonních čísel. Viditelně na web umístěte sdělení, že vás smí kontaktovat jen zákazníci nebo jiný okruh osob.

Máte už nevyžádaných volání dost a chcete to řešit?

Říkáte si, že po 2 letech platnosti zákazu telemarketingu vám stejně pořád někdo volá, a už to nechcete jen přecházet ukončením hovoru a mávnutím ruky? Pak pro vás má ČTÚ rady, jak postupovat v případě, že si chcete na obtěžujícího došlápnout.

  • Pokud máte tu možnost, zapněte nahrávání, pokud ne, nevadí. 
  • Pořiďte si fotografii obrazovky hovoru. 
  • Zeptejte se, kdo volá, proč volá a odkud má vaše číslo.
  • Neodpovídejte na dotazy volajícího. 
  • Zdůrazněte, že nemáte zájem o nabídku a ani s hovorem nesouhlasíte. Sdělte, že jste nevyjádřili souhlas s marketingovými voláními ve veřejném seznamu a nejste si ani vědomi toho, že by daná společnost mohla nakládat s vašimi osobními údaji.
  • Pokud volající tvrdí, že disponuje individuálním souhlasem, sdělte, že jej odvoláváte, můžete to stvrdit i písemně.
  • Hovor poté bez průtahů ukončete, zaznamenejte si čas hovoru, číslo volajícího, případně uložte nahrávku nebo snímek obrazovky. 
  • Většina telefonů umí zablokovat hovory z konkrétního čísla, můžete to využít. 
  • Následně se obraťte na ČTÚ se stížností.

Jak si stěžovat na ČTÚ

Na Český telekomunikační úřad se můžete obrátit osobně, písemně poštou nebo např. e-mailem, datovou schránkou nebo pomocí kontaktního formuláře či telefonicky.

  • Popište událost,
  • uveďte své jméno a příjmení, datum a čas hovoru, 
  • účel hovoru, název společnosti, pokud jej víte, 
  • telefonní číslo volajícího, své telefonní číslo, 
  • název svého operátora, 
  • kontakt na sebe a případně i další související informace,
  • můžete připojit nahrávku hovoru nebo snímek obrazovky.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).