Hlavní navigace

Názory k článku Revoluce v taxislužbě. Přehledně, co se mění od 1. července 2020

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 4. 2020 13:27

    VlK

    Pár poznámek:
    "Komukoliv a kdekoliv může zastavit a za úplatu jej svézt." × "Nově mohou obce dopravcům stanovit jako podmínku pro zahájení nebo nabízení přepravy na území obce splnění zvláštních technických požadavků na vozidla taxislužby, kterými mohou být jen požadavky na

    maximální rozměry vozidla,
    maximální zdvihový objem motoru,
    stupeň plnění emisní úrovně
    nebo druh paliva."

    "Dojde k poklesu kvality služby, protože taxikáře bude moci dělat v podstatě každý, kdo umí točit volantem. Na druhé straně se ale zvýší dostupnost taxíků."
    Z pohledu zákazníka i dostupnost taxíků je kvalita služby. A i když do kvality služby nebudu zahrnovat dostupnost taxíků, dovolím si nesouhlasit, že se sníží kvalita služby. Mohl bych obšírně psát o mém subjektivním hodnocení kvality taxikářů, např. při porušování nejen dopravních předpisů - osobně je pro mě taxík úplně na konci všech mých možností dopravy a předpokládám, že možná po novele začnu taxi služby víc používat, nejen kvůli ceně. Myslím si, že stačí když zmíním, že "kvalita" pražských taxikářů se dostala téměř do každého cestovatelského průvodce.

  • 6. 4. 2020 18:00

    bez přezdívky

    Tak jsem si to jako nezúčastněný člověk celé přečetl. Zajímavý pohled do taxi byznysu z rukou zkušeného autora, děkuji za něj.

    Taxi občas používám, beru to jako volbu, když to jinak nejde, nebo tahám věci na vlak. Moje zkušenosti jsou vesměs pozitivní až na pár vykuků, které ale potkáte v každém odvětví.

    Co jsem z toho článku pochopil jako zákazník.

    Vyhrálo lobby zahraničních digitálních platforem Uber a Bolt, které daní mimo ČR a zapojují kohokoli, kdo má třeba uzbecký řidičský průkaz. Mně jako zákazníka to nezajímá, protože pro mně jsou levní. Dopravci pro ně jezdící mají asi problémy, náklady jim rostou, ale v konečném důsledku se nestane nic, protože když mě Uzbek, Ukrajinec za nějakých 60 Kč/hod odveze kam chci já a levně, vyhrává. Nějaká sankce ty firmy a lidi v systému nechává chladnými, protože jednou věcí je sankce a druhou její vymahatelnost. V právu se pohybuji pár let.

    Celý tento proces spustili prolhaní a špatní pražští taxikáři, o kterých koluje hodně příběhů. Z pohledu byť jen podnikového právníka v tom vidím hlavně tři zásadní příčiny:

    - Neschopnost pražského magistrátu sjednat pořádek. Opakovaná a prokazatelná neschopnost, několikrát zdokumentovaná na kameře. Šlo o menší skupiny problémových řidičů, ale na konci svým chováním smetli celý taxi byznys v této republice. Pikantní na tom je, že jich se to stejně nedotkne.
    - Neschopnost pražských taxikářů mít kvalitní PR, které by nebralo jako rukojmí veřejnost, ale kde by se ti taxikáři jasně vymezili proti nekalým praktikám svých kolegů a požadovali město provést nápravu.
    - Neschopnost taxikářských organizací, které nejspíš vůbec neexistují, pak veřejnosti vysvětovat nekalé praktiky v podnikání zahraničních firem, kdy český dopravce musí dodržovat destítky zákonů, zahraniční platformy také, ale ignorují je a čekají, až se schválí pro ně výhodný zákon a ovládnou trh.

    Jako daňového poplatníka mě zvedá ze židle, když se stát vlivem své neschopnosti kontrolovat byznys nějakého segmentu dobrovolně vzdá této možnosti a raději připustí naprostou liberalizaci trhu, takže v důsledku vůbec nebude schopen taxi segment kontrolovat. Bez povinných pamětí měřidla, jak píše autor, historie jízdy zaniká výstupem z vozidla. Ale je neuvěřitelné, že ty paměti tam jsou vlastně nanic, když je stát neumí kontrolovat! Fantastické.

    Naprogramovat si, či si stáhnout nějakou aplikaci, je otázka šikovnosti a stát nebude mít moc možností to kontrolovat a ovlivnit. Což povede k absolutnímu přesunu taxi byznysu do šedé ekonomiky, která bude spolehlivě fungovat, ale jen pro toho, kdo z ní co nejvíce vydoluje. Kdo bude podnikat poctivě, nebude schopen přežít.

    Na závěr z toho vnímám dvě příchutě.

    Těší mě, že místo MHD budu moci jezdit levně taxíkem. Uznávám, že někdy před pár lety jsem s nějakou touto aplikací jel přes celou Prahu více jak hodinu ani ne za 200 Kč. Fantastická cena, nejspíš reálné náklady platil někdo jiný, já to nebyl.

    Netěší mě ale, že v době zpřísňujících se požadavků na podnikatele a firmy si stát dobrovolně nechá utíkat peníze v šedé ekonomice. V taxících se generují vysoké tržby, ze kterých si nyní odkrojí hlavně mezinárodní společnosti a různí pronajímatelé. Stát z nich uvidí jen minimum. Pokud to takto bude fungovat, nějaký malý venkovský taxikář by byl bláznem, kdyby vše poctivě přiznával. Přejde také do šedé ekonomiky. Nainstaluje si aplikaci a nikdo mu nedokáže, že někoho převáží za peníze.

    Když jsem byl v únoru ve Vídni, rakouský taxikář mi stvrzenku vydal automaticky bez požádání, protože sankce je citelná. Jiný kraj, jiný mrav. Myslím, že v ČR jsme pořád 100 let za opicemi, i když máme chytré mobily.

    A ještě zpětná vazba autorovi. Minulý týden jsem byl služebně v Ostravě a taxík jsem nesehnal, neměl jsem žádnou aplikaci a snad deset hovorů mi odmítli s tím, že nikdo nejezdí. Domnívám se, že tento zákon je poslední hřebíček do rakve tradičních taxikářů, celou paletu hřebíků do jejich rakve už nasypal koronavirus. Taxikáři se dlouho neudrží už teď i bez nového zákona.

    Osobně si myslím, že jich moc nepřežije, ale tento segment velmi potřeboval pročistit, a proto to nakonec vnímám jako pozitivum - koronu i zákon. Nakonec toto krizové období naučí lidi správně přehodnocovat, zda je nutné jezdit taxíkem, nebo zda se nelze přesunout levněji a bezpečněji.

  • 7. 4. 2020 23:32

    bez přezdívky

    Zdravím,
    rád bych se zeptal jak tedy je to s taxametrem. Mám v tom trošku zmatek, taxametr je jediným kalibrovaným přípustným měřidlem s povinností kontroly každé 2 roky ale uvádí se, že od 1.7.2020 lze používat jen aplikaci což chápu jako možnost stáhnout si například z google play aplikaci Taxameter s českým jazykem která měří vše podle mnou nastaveních tarifů a je i schopná tisku účtenky. Dokonce v paměti uchovává i jízdy. Čili pokud budu chtít fungovat tak bude ok používat jen měření "mobilem"?

    Jinak myslím, že možnost aby obce diktovali jaká auta na jaký palivo atd. můžou na jejich území fungovat jako taxi, může některým řidičům způsobit celkem těžkosti. Odmítat zákazníka jen proto že ho nemůžu v dané obci naložit z výše uvedených důvodů je celkem naprd. Ale snad toho nebudou obce využívat.

    Každopádně pokud melu blbosti tak se omlouvám a samozřejmě ještě článek přečtu několikrát pro jistotu.
    V mých 43letech totiž chci jezdit Taxi, koncesi mám atd atd ale než se dorozhodnu definitivně tak chci mít jasno jsem jednodušší člověk takže raději víckrát se ptát nežli později litovat.

    Díky,
    Dan

  • 8. 4. 2020 1:36

    Dalibor Z. Chvátal

    Zákon nepřipouští jezdit na aplikaci, která (přes GPS) bude ukazovat či účtovat ujetou vzdálenost. Nic takového není možné, resp. je to protizákonné. Aplikace musí ukazovat přesnou, tedy pevnou a konečnou cenu za jízdu. Tím to nekončí.
    Pokud jde o aplikaci místo taxametru, cituji:

    ....
    a) objednateli přepravy byla před objednáním přepravy sdělena konečná cena za tuto přepravu a, je-li přeprava zprostředkována zprostředkovatelem taxislužby, jeho jméno, popřípadě jména, a příjmení, obchodní firma nebo název, adresa sídla a identifikační číslo, bylo-li přiděleno,
    ....

    Takže konečná cena, žádná cena za kilometr a čekání. A dále:

    ......
    b) objednateli přepravy byly před zahájením přepravy sděleny údaje o
    1. dopravci, který přepravu poskytne, kterými jsou jeho jméno, popřípadě jména, a příjmení, obchodní firma nebo název, adresa sídla a identifikační číslo,
    2. řidiči taxislužby, který přepravu provede, kterými jsou jeho jméno, popřípadě jména, a příjmení, a
    3. vozidle taxislužby, kterým bude přeprava poskytnuta, kterými jsou jeho státní poznávací značka, tovární značka a obchodní označení.
    ......

    Informovat před zahájením. Což ale může řešit třeba SMS zaslaná zákazníkovi (např. Dekujeme vam za objednavku taxi Adam Novak, ICO 123456780. Ridic: Petr, Vuz: Skoda Octavia, RZ1A1111). Dá se nastavit třeba v mobilu jako předdefinovaná.

    Pokračujeme:

    ......
    c) objednateli přepravy bylo bezprostředně po ukončení přepravy na jím uvedenou adresu elektronické pošty zasláno potvrzení o přepravě
    ......

    Takže aplikace musí umět vygenerovat záznam o jízdě a umět jej odeslat e-mailem.

    Pokud někdo bude chtít legálně jezdit bez taxametru mimo aplikace typu Bolt, Liftago, Uber či aplikace taxi dispečinků (také to umí), musí používat appku, která umí to, co vyžaduje zákon = pevná cena a zaslat doklad. Takto lze plus minus fungovat při objednávce předem (alespoň přes telefon), ale ne na ulici.

    Kdo chce mít klid a nechce nic řešit, nechá si taxametr, protože mu umožní legálně poskytovat služby jakéhokoli rozsahu. Bez taxametru to jde taky, ale jen s jasně danou konečnou cenou a elekronickým dokladem.

    V praxi však z toho zákaznici budou stejně zmatení a 99 % to řešit nebude, protože přece "v novinách psali, že nemusí mít taxametry".

    Takže když někdo bude jezdit bez taxametru s nějakou free aplikací, která bude (nelegálně) účtovat podle GPS a ujetých km, lidé to řešit nebudou, protože tomu nerozumí a může to spolehlivě fungovat velmi dlouho.

    Do doby, než se najde první uvědomělý zákazník a "hodí šoféra i dopravce do správka". Pak přijde citelná sankce a riziko zákazu činnosti.

    Ale mohu Vás uklidnit, že není moc lidí, kteří by se ve svém volném čase dobrovolně dostavili na své náklady svědčit na místě příslušný odbor dopravy (podle toho, kde k přestupku došlo) a pravidelně se účastnili všech správních řízení a následných odvolacích řízení, často za účasti právního zástupce obviněného, a to jen proto, aby dosáhli (u jediné jízdy) spravedlnosti :-) I když by následně mohli žádat svědečné a náhradu mzdy/příjmu po vypsání řady formulářů - kdo by to dělal kvůli pár stovkám? Ten ztracený čas by byl k nezaplacení. Jen kvůli spravedlnosti? "V Česku se přece prošustrují miliardy na předražených zakázkách." Každý nad tím mávne rukou, zanadává si na taxikáře a příště pojede jinak. Na tom to stojí a padá. Takže je to sice nelegální, ale bude to fungovat.

  • 8. 4. 2020 8:47

    bez přezdívky

    Moc děkuji. Tak musím s tím závěrem souhlasit. Každopádně investice do taxametru bude rozumná pro klid, přece jen ona česká nátura by při mé smůle mohla fungovat čímž myslím například záškodnictví z nějakého důvodu apod. Vždy se může najít někdo kdo by si tu práci s udáním dal ale též musím souhlasit, že je ale většina těch co opravdu detaili nebudou řešit.

    Ještě jednou moc děkuji za reakci a pomoc.

  • 27. 5. 2020 20:19

    bez přezdívky

    Takže když si udělám trochu sofistikovanejší aplikaci, která bude umět posílat emaily tak by to mohlo vypadat následovně:

    naberu klienta na ulici, ukážu mu moje údaje v aplikaci (není psáno, že telefon musí být jeho).
    Zeptám se na destinaci.
    Na základe toho mu řeknu že to bude řekneme za 500 on odsouhlasí.
    Zeptám se na jméno a telefonní číslo nebo email
    Zadám do aplikace -> ta mu hnedka pošle fakturu na email/telefonní číslo

    ((tady je ta zákerná část.. tím že je aplikace na zakázku, ten doklad mu teoreticky dojít ani nemusí a taxikář jízdu nemusí přiznat, resp. budu mít v aplikaci tlačítko bez označení, které fakturu nepošle a obrovské tlačítko "potvrdit" v případe že by ho kontrolovali))

    Tadá! Všechno je legální...

  • 27. 5. 2020 20:30

    Dalibor Z. Chvátal

    Takové appky už existují, zákon splní a FÚ z jízdy neuvidí ani korunu. Auto může vypadat jako auto civilní.

    A je to ještě pikantnější. Pokud auto nebude označeno taxi nálepkou, Policie ČR nezjistí, že jde o taxi, resp. že by auto mělo být taxíkem. PČR totiž nemá přístup do databáze dopravních úřadů, a tedy ani do databáze evidence vozidel taxislužby. Takže kdo bude chtít být poctivý, bude ho to stát moc peněz (dodržování pravidel, jednoletá STK+emise, pojistka na taxi, silniční daň apod.), kdo to bude nadále chít odrbat stát a úřady a držet nízkou cenu, půjde to :-) (Jen se nesmí nic stát.)

    Jedinou možností je tlak z druhé strany, tj. edukovaná veřejnost, která bude vědět, že každé taxi musí mít nálepku, a pokud ji nemá, je to nelegální. Ale to je utopie :-)

  • 22. 5. 2020 16:11

    bez přezdívky

    Dobrý den,

    rada bych se zeptala, zda uvedené nálepky budou povinné také pro vozidla smluvní přepravy osob?

    Předem moc děkuji za odpověď.

    S pozdravem,

    LB

  • 22. 5. 2020 20:57

    Dalibor Z. Chvátal

    Nálepky jsou povinné pro všechna vozidla, které jsou registrovány jako vozidla taxislužby a jimiž je prováděna činnost komerční přepravy osob = za úplatu. Zda jsou nebo nejsou vybavena taxametrem, je jedno. Spadá do toho třeba i hotelové taxi, "senior" taxi apod. Vědět by to měli na dopravním úřadu. Taxi je mimochodem také "smluvní přeprava osob", pod tímto pojmem je takřka jakákoli komerční přeprava.

    Ale opakuji, jednou věcí je zákon, druhou jeho dodržování. Když někdo bude načerno vozit lidi za peníze, které ani nebude danit, v 99% případů se na to nikdy nepřijde. Jen se nesmí nic stát, pak se to "sečte" a přijde účet.

    Vlastně se toho moc nemění až na to, že teď i auta bez taxametru, které jezdily jako "smluvní přeprava osob" (za předem stanovenou cenu na smlouvu) budou mít nálepku taxi (předtím musely být v evidenci vozidel taxislužby, ale když to nikdo neudělal, nic se nestalo, kde není žalobce... znáte to).

    Rozdíl je hlavně v penězích.

    Nálepka taxi = jasně je vidět, že jde o taxi.
    1. Roční STK - kontroluje PČR při každé kontrole.
    2. Zdražení povinného ručení o více jak 100%.

    Takže očekávám, že do nálepky se mnoho dopravců nepožene a prostě to risknou, protože by jinak museli zdražit své služby, kdežto zákaznický trend je přesně opačný - tlak na co nejnižší cenu.

  • 19. 6. 2020 0:02

    Dalibor Z. Chvátal

    Nově? To muselo být vždy. Nelze podnikat v dopravě na rodné číslo. Že to úřady neřešily je věc druhá.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).