Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Revoluce v taxislužbě. Přehledně, co se mění od 1. července 2020 od anonym - Zdravím, rád bych se zeptal jak tedy je to...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 4. 2020 23:32

    bez přezdívky

    Zdravím,
    rád bych se zeptal jak tedy je to s taxametrem. Mám v tom trošku zmatek, taxametr je jediným kalibrovaným přípustným měřidlem s povinností kontroly každé 2 roky ale uvádí se, že od 1.7.2020 lze používat jen aplikaci což chápu jako možnost stáhnout si například z google play aplikaci Taxameter s českým jazykem která měří vše podle mnou nastaveních tarifů a je i schopná tisku účtenky. Dokonce v paměti uchovává i jízdy. Čili pokud budu chtít fungovat tak bude ok používat jen měření "mobilem"?

    Jinak myslím, že možnost aby obce diktovali jaká auta na jaký palivo atd. můžou na jejich území fungovat jako taxi, může některým řidičům způsobit celkem těžkosti. Odmítat zákazníka jen proto že ho nemůžu v dané obci naložit z výše uvedených důvodů je celkem naprd. Ale snad toho nebudou obce využívat.

    Každopádně pokud melu blbosti tak se omlouvám a samozřejmě ještě článek přečtu několikrát pro jistotu.
    V mých 43letech totiž chci jezdit Taxi, koncesi mám atd atd ale než se dorozhodnu definitivně tak chci mít jasno jsem jednodušší člověk takže raději víckrát se ptát nežli později litovat.

    Díky,
    Dan

  • 8. 4. 2020 1:36

    Dalibor Z. Chvátal

    Zákon nepřipouští jezdit na aplikaci, která (přes GPS) bude ukazovat či účtovat ujetou vzdálenost. Nic takového není možné, resp. je to protizákonné. Aplikace musí ukazovat přesnou, tedy pevnou a konečnou cenu za jízdu. Tím to nekončí.
    Pokud jde o aplikaci místo taxametru, cituji:

    ....
    a) objednateli přepravy byla před objednáním přepravy sdělena konečná cena za tuto přepravu a, je-li přeprava zprostředkována zprostředkovatelem taxislužby, jeho jméno, popřípadě jména, a příjmení, obchodní firma nebo název, adresa sídla a identifikační číslo, bylo-li přiděleno,
    ....

    Takže konečná cena, žádná cena za kilometr a čekání. A dále:

    ......
    b) objednateli přepravy byly před zahájením přepravy sděleny údaje o
    1. dopravci, který přepravu poskytne, kterými jsou jeho jméno, popřípadě jména, a příjmení, obchodní firma nebo název, adresa sídla a identifikační číslo,
    2. řidiči taxislužby, který přepravu provede, kterými jsou jeho jméno, popřípadě jména, a příjmení, a
    3. vozidle taxislužby, kterým bude přeprava poskytnuta, kterými jsou jeho státní poznávací značka, tovární značka a obchodní označení.
    ......

    Informovat před zahájením. Což ale může řešit třeba SMS zaslaná zákazníkovi (např. Dekujeme vam za objednavku taxi Adam Novak, ICO 123456780. Ridic: Petr, Vuz: Skoda Octavia, RZ1A1111). Dá se nastavit třeba v mobilu jako předdefinovaná.

    Pokračujeme:

    ......
    c) objednateli přepravy bylo bezprostředně po ukončení přepravy na jím uvedenou adresu elektronické pošty zasláno potvrzení o přepravě
    ......

    Takže aplikace musí umět vygenerovat záznam o jízdě a umět jej odeslat e-mailem.

    Pokud někdo bude chtít legálně jezdit bez taxametru mimo aplikace typu Bolt, Liftago, Uber či aplikace taxi dispečinků (také to umí), musí používat appku, která umí to, co vyžaduje zákon = pevná cena a zaslat doklad. Takto lze plus minus fungovat při objednávce předem (alespoň přes telefon), ale ne na ulici.

    Kdo chce mít klid a nechce nic řešit, nechá si taxametr, protože mu umožní legálně poskytovat služby jakéhokoli rozsahu. Bez taxametru to jde taky, ale jen s jasně danou konečnou cenou a elekronickým dokladem.

    V praxi však z toho zákaznici budou stejně zmatení a 99 % to řešit nebude, protože přece "v novinách psali, že nemusí mít taxametry".

    Takže když někdo bude jezdit bez taxametru s nějakou free aplikací, která bude (nelegálně) účtovat podle GPS a ujetých km, lidé to řešit nebudou, protože tomu nerozumí a může to spolehlivě fungovat velmi dlouho.

    Do doby, než se najde první uvědomělý zákazník a "hodí šoféra i dopravce do správka". Pak přijde citelná sankce a riziko zákazu činnosti.

    Ale mohu Vás uklidnit, že není moc lidí, kteří by se ve svém volném čase dobrovolně dostavili na své náklady svědčit na místě příslušný odbor dopravy (podle toho, kde k přestupku došlo) a pravidelně se účastnili všech správních řízení a následných odvolacích řízení, často za účasti právního zástupce obviněného, a to jen proto, aby dosáhli (u jediné jízdy) spravedlnosti :-) I když by následně mohli žádat svědečné a náhradu mzdy/příjmu po vypsání řady formulářů - kdo by to dělal kvůli pár stovkám? Ten ztracený čas by byl k nezaplacení. Jen kvůli spravedlnosti? "V Česku se přece prošustrují miliardy na předražených zakázkách." Každý nad tím mávne rukou, zanadává si na taxikáře a příště pojede jinak. Na tom to stojí a padá. Takže je to sice nelegální, ale bude to fungovat.

  • 8. 4. 2020 8:47

    bez přezdívky

    Moc děkuji. Tak musím s tím závěrem souhlasit. Každopádně investice do taxametru bude rozumná pro klid, přece jen ona česká nátura by při mé smůle mohla fungovat čímž myslím například záškodnictví z nějakého důvodu apod. Vždy se může najít někdo kdo by si tu práci s udáním dal ale též musím souhlasit, že je ale většina těch co opravdu detaili nebudou řešit.

    Ještě jednou moc děkuji za reakci a pomoc.

  • 27. 5. 2020 20:19

    bez přezdívky

    Takže když si udělám trochu sofistikovanejší aplikaci, která bude umět posílat emaily tak by to mohlo vypadat následovně:

    naberu klienta na ulici, ukážu mu moje údaje v aplikaci (není psáno, že telefon musí být jeho).
    Zeptám se na destinaci.
    Na základe toho mu řeknu že to bude řekneme za 500 on odsouhlasí.
    Zeptám se na jméno a telefonní číslo nebo email
    Zadám do aplikace -> ta mu hnedka pošle fakturu na email/telefonní číslo

    ((tady je ta zákerná část.. tím že je aplikace na zakázku, ten doklad mu teoreticky dojít ani nemusí a taxikář jízdu nemusí přiznat, resp. budu mít v aplikaci tlačítko bez označení, které fakturu nepošle a obrovské tlačítko "potvrdit" v případe že by ho kontrolovali))

    Tadá! Všechno je legální...

  • 27. 5. 2020 20:30

    Dalibor Z. Chvátal

    Takové appky už existují, zákon splní a FÚ z jízdy neuvidí ani korunu. Auto může vypadat jako auto civilní.

    A je to ještě pikantnější. Pokud auto nebude označeno taxi nálepkou, Policie ČR nezjistí, že jde o taxi, resp. že by auto mělo být taxíkem. PČR totiž nemá přístup do databáze dopravních úřadů, a tedy ani do databáze evidence vozidel taxislužby. Takže kdo bude chtít být poctivý, bude ho to stát moc peněz (dodržování pravidel, jednoletá STK+emise, pojistka na taxi, silniční daň apod.), kdo to bude nadále chít odrbat stát a úřady a držet nízkou cenu, půjde to :-) (Jen se nesmí nic stát.)

    Jedinou možností je tlak z druhé strany, tj. edukovaná veřejnost, která bude vědět, že každé taxi musí mít nálepku, a pokud ji nemá, je to nelegální. Ale to je utopie :-)

  • 27. 5. 2020 21:42

    bez přezdívky

    Dalibore, mohu poprosit o info které appky se dají použít?

    Moc děkuji.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).