Pokud jste se někdy stali účastníky dopravní nehody, ať už jako viníci nebo jako poškození, víte, že nehodou vše teprve začíná. Řidič, který byl v tom nejlepším případě v šoku, se musel plně zapojit do vyřizování nehody. Díky povinnému ručení byl viník zbaven finanční odpovědnosti, žádné další služby mu ale povinné ručení nenabízelo. A poškozený? Ten, i když vtom byl zcela nevině, musel absolvovat mnohdy zdlouhavé jednání s pojišťovnou viníka, aby získal náhradu škody.
Pokud byste se tak zeptali řidičů, podle čeho si dosud vybírali svoji pojišťovnu, nejspíš by vám odpověděli, že hlavním kritériem byla cena povinného ručení. Pojišťovací trh reagoval cenovou válkou,
uvádí Jan Žalčík ze specializovaného pojišťovacího portálu Srovnávač.cz. Současné dění na trhu povinného ručení přináší zásadní změnu v přístupu ke klientům, kterým se tak už vyplatí přemýšlet, u které pojišťovny se pojistí. Povinné ručení není už jen zákonnou povinností, ale službou klientovi, stává se jeho „airbagem“, ať je viníkem nebo poškozeným. Klienti pojišťoven získávají spolu s povinným ručením řadu dalších služeb a zejména pomoc s vyřízením nehody. Více: Pojišťovny vám zaplatí škodu, za kterou nemůžete
Likvidace nehody v novém hávu
Jak vypadalo vyřizování nehody dosud? Viník a poškozený, pokud se shodli, že není třeba volat policii, vyplnili záznam o nehodě, který bylo třeba neprodleně předat pojišťovnám. Řidiči dále museli nehodu zdokumentovat a zajistit svědecké výpovědi. Viníkovi neposkytla pojišťovna v rámci povinného ručení žádné služby a poškozený si musel sám vyřešit s pojišťovnou viníka uhrazení škody, kterou viník způsobil na jeho voze.
Zákonná povinnost sepsat záznam o dopravní nehodě zůstává stále platnou, stejně jako jiné povinnosti plynoucí ze zákona, ale nově se o klienta postará pojišťovna, u které má řidič uzavřeno povinné ručení, ať už je viník nebo poškozený. Tento systém vychází vstříc všem řidičům a umožní významně zkrátit délku likvidace pojistných událostí.
Někde si budete muset připlatit
„Nové“ povinné ručení má ve své nabídce zatím několik pojišťoven. Ne všude vám ho ale poskytnou bezplatně. Někde ho získává klient automaticky a je poskytováno zdarma již v rámci základní varianty povinného ručení, jinde je to doplňkové pojištění, za které je třeba si připlatit. Automaticky jako součást základní varianty povinného ručení získají stávající i noví klienti toto pojištění pouze u České pojišťovny. Pojišťovna Direct nabízí stávajícím klientům jeho aktivaci při obnově smlouvy, automaticky jej pak získá každý nový klient. Jako tzv. dodatkové pojištění ho nabízejí například Kooperativa nebo Uniqa a musíte si za něj připlatit. Pojišťovna Allianz ho nabízí až v rámci nejširší a také nejdražší varianty povinného ručení, v rámci nižších variant toto pojištění získat nelze.
Pojišťovna | Název pojištění | Cena |
---|---|---|
Česká pojišťovna | 1. Povinné ručení bez povinností | v ceně pojistění |
Kooperativa, pojišťovna | Povinné ručení NA100PRO | 1 200 Kč |
Asistence Pomoc při nehodě | 576 Kč | |
DIRECT pojišťovna | Služba AutoHELP | v ceně pojistění |
Allianz pojišťovna | Povinné ručení Exkluziv | v ceně pojištění jen v rámci nejvyšší varianty povinného ručení |
UNIQA pojišťovna | Rozšířená asistence | 550 (první rok v ceně) |
Co znamená systém přímé likvidace pro viníka
Účastník nehody zavolá na místo asistenční službu. Nezáleží přitom na zavinění nehody, podmínkou poskytnutí asistence je u většiny pojišťoven pouze konkrétní situace, tedy např. dopravní nehoda. Takže i viníkovi nehody asistenční služba, v případě, že je to třeba, zajistí odtah vozu do nejbližšího autorizovaného servisu a náhradní vůz. Odtah vozu je limitován buď kilometry, nebo maximální cenou a u jednotlivých pojišťoven se liší. Náhradní vůz poskytují bezplatně všechny pojišťovny nabízející systém přímé likvidace kromě Direct pojišťovny.
Pojišťovna | Název pojištění | Odtah | Zapůjčení náhradního vozu |
---|---|---|---|
Česká pojišťovna | 1. Povinné ručení bez povinností | ANO (bezplatně do 500 km) | ANO (bezplatně až 3 dny) |
Kooperativa, pojišťovna | Povinné ručení NA100PRO | ANO (bezplatně do 50 km) | ANO (bezplatně po dobu opravy) |
Asistence Pomoc při nehodě | 25 km navíc oproti standardní asist. službě | ANO (bezplatně až 3 dny) | |
DIRECT pojišťovna | Služba AutoHELP | ANO (bezplatně do 50 km) | NE |
Allianz pojišťovna | Povinné ručení Exkluziv | ANO (do 2 500 Kč) | ANO (bezplatně až 5 dní) |
UNIQA pojišťovna | Rozšířená asistence | ANO (do 5 000 Kč) | ANO (bezplatně až 5 dní) |
Poškozený nedoplácí na nehodu, kterou nezavinil
Řidiči, který je v roli poškozeného, nabízí „nové“ povinné ručení zastupování při komunikaci s pojišťovnou viníka. Jeho pojišťovna mu také proplatí škodu, která mu vznikla a následně si ji sama s druhou pojišťovnou vypořádá. Poškozený má nárok na odtah vozu do nejbližšího smluvního servisu a náhradní vůz. Zde se zajímejte, jestli vám pojišťovna nabízí kompletní zástup při vyřizování nehody tak, abyste se nemuseli starat opravdu o nic. Některé pojišťovny nabízí v tomto směru pouze telefonické poradenství. Kromě zastupování nabízejí některé pojišťovny také právní poradenství do určité finanční výše. Tuto službu můžete najít u Kooperativy nebo České pojišťovny.
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Nový nebo stávající klient?
Kdo může nové služby spojené s povinným ručením využívat? I tady udělaly pojišťovny vstřícný krok vůči svým klientům. Pomoc v rámci nově koncipovaného povinného ručení tak mohou očekávat stávající i noví klienti. Každá pojišťovna má však jiné podmínky. Česká pojišťovna je poskytuje všem, okamžitě a automaticky, klienti jiných pojišťoven musí o aktivaci služby sami požádat, přičemž u Directu tuto příležitost mají až při obnově smlouvy.
Pojišťovna | Název pojištění | Noví klienti | Stávající klienti |
---|---|---|---|
Česká pojišťovna | 1. Povinné ručení bez povinností | Ano | Ano |
Kooperativa, pojišťovna | Povinné ručení NA100PRO | Ano | Na vyžádání kdykoliv |
Asistence Pomoc při nehodě | Ano | Na vyžádání kdykoliv | |
DIRECT pojišťovna | Služba AutoHELP | Ano | Na vyžádání k obnově |
Allianz pojišťovna | Povinné ručení Exkluziv | Ano | Na vyžádání kdykoliv |
UNIQA pojišťovna | Rozšířená asistence | Ano | Ano/Na vyžádání kdykoliv |
Pojišťovny inovací povinného ručení tento produkt povýšily na kvalitní pojistku s kompletní asistencí. To znamená, že chcete-li mít jistotu, že se vaše pojišťovna postará o vás nejen v případě, že něco provedete, ale i v situaci, kdy jste nevinní a sami poškození, poohlédněte se po jednom z nových typů povinného ručení. Je faktem, že takovéto pojištění nebude stát jen 1500 Kč ročně (tolik stojí roční pojistné pro dobré řidiče u pojišťovny Slavia, která se tímto může chlubit nejlevnějším pojistným na trhu), ale když budete v nouzi, za kterou nemůžete, pojišťovna se o vás postará. Bez běhání a vyřizování mnoha papírů místo viníka nehody.
Tento produkt je však přece jen novinkou na trhu, takže až čas a zkušenosti klientů pojišťoven ukážou, zda „nové“ povinné ručení s asistencí likvidace je jen službou na papíře s mnohými ale, nebo zda jde skutečně o kvalitní službu, za kterou se vyplatí třeba připlatit.
Jak funguje asistence likvidace pro poškozeného u „nového“ povinného ručení?

Odpovídá Radim Nekov, vrchní ředitel úseku likvidace České pojišťovny
Prakticky zastupování našeho klienta funguje ve stručnosti asi takhle: Klient zavolá na linku 841 114 114 a Česká pojišťovna vyřídí veškerou komunikaci s pojišťovnou viníka nehody za něj, pokud to bude chtít. Do 24 hodin od nahlášení se klientovi ozve likvidátor České pojišťovny, který mu vysvětlí, jaké dokumenty jsou pro vyřízení škody potřeba – je to v první řadě záznam o dopravní nehodě, který lze poslat e-mailem, na jeho základě se pak ozve mobilní technik a domluví s klientem termín prohlídky poškozeného vozidla. Během prohlídky dá majiteli vozu k podpisu plnou moc o zastupování u pojišťovny viníka.
Jakmile má likvidátor všechny dokumenty včetně faktury za opravu od smluvního servisu, dokončí likvidaci standardním způsobem. To znamená, že se klientovi uhradí vzniklá škoda, aniž bys musel čekat na výplatu od druhé pojišťovny.
Obě pojišťovny se potom vyrovnají mezi sebou již bez účasti klienta. Kromě toho může motorista pojištěný u ČP využít dalších služeb zdarma – půjčení vozu až na tři dny a odtahu až do vzdálenosti 500 km.
Zdroj: Poradna serveru Měšec.cz