Nebude to trvat dlouho a stavební spoření ztratí svou výhodu, kterou si uchovávalo oproti jiným bezpečným vkladovým produktům. Letošní státní příspěvek (vyplacen bude příští rok) klientům stavebních spořitelen o polovinu zkrátí daň a v dalších letech přímo zákon, který upraví její maximální výši na 2000 Kč. Zároveň dojde ke zrušení daňového osvobození úroků ze stavebního spoření. Nově budou podléhat 15% dani. Čtěte více: Zachrání pohádku o stavebním spoření samotné spořitelny?
Achillova pata stavebního spoření
Kromě toho, že klesne výnosnost vkladů na stavebku má tento produkt ještě další nevýhody, které například u spořicích nebo termínovaných účtů nenajdete. Například poplatek za uzavření smlouvy, který je zpravidla ve výši 1 % z cílové částky a dále poplatky za vedení, které činí několik set korun za rok. Kvůli poplatkům se stavební spoření ve srovnání s jinými bankovními produkty již dnes nevyplatí pro spoření několika stokorun měsíčně a až dojde ke snížení státní podpory, tak se nevyplatí ani při vyšších částkách.
Ukázat si to můžeme na příkladu klasického spoření, a to s úrokovou sazbou 2,5 % ročně (2,125 % po zdanění) a 4 % ročně (3,4 % po zdanění). Pro lepší porovnání se stavebním spořením je již počítáno se zdaněním úroků a vkladem 1500 Kč na začátku roku (odpovídá 1% poplatku ze 150 000 Kč cílové částky u stavebního spoření). Ve třetím sloupečku je počítáno s úrokem 7,1 % (6,035 % po zdanění) jako příklad, jak vysoké by muselo být zhodnocení na bankovním vkladu, aby se vyrovnalo stavebnímu spoření za současných podmínek ještě bez krácení státní podpory. Čtěte více: Levné účty bez poplatků a nejvyšší úroky na vkladech. Tipy pro letošní podzim
Roky | Úrok 2,5% (2,125% po zdanění) | Úrok 4% (3,4% po zdanění) | Úrok 7,1% (6,035% po zdanění) | ||||||
Úroky | Splátky | Zůstatek | Úroky | Splátky | Zůstatek | Úroky | Splátky | Zůstatek | |
31.12.2011 | 244,42 | 21504 | 21748,42 | 391,07 | 21504 | 21895,07 | 694,15 | 21504 | 22198,15 |
31.12.2012 | 674,7 | 20004 | 42427,12 | 1084,5 | 20004 | 42983,57 | 1943,28 | 20004 | 44145,43 |
31.12.2013 | 1114,12 | 20004 | 63545,24 | 1801,51 | 20004 | 64789,08 | 3267,8 | 20004 | 67417,23 |
31.12.2014 | 1562,88 | 20004 | 85112,12 | 2542,9 | 20004 | 87335,98 | 4672,25 | 20004 | 92093,48 |
31.12.2015 | 2021,18 | 20004 | 107137,3 | 3309,49 | 20004 | 110649,47 | 6161,46 | 20004 | 118258,94 |
31.12.2016 | 2489,21 | 20004 | 129630,51 | 4102,15 | 20004 | 134755,62 | 7740,55 | 20004 | 146003,49 |
Výsledné částky jsou uváděny po zdanění.
Při výpočtu je uvažována částka 20 004 Kč, která bude vložena rovnoměrně během roku ve splátkách 1667 Kč měsíčně (skutečná výše zhodnocení bude záležet na přesných datech vložení těchto částek).
Stávající stavebko se vyplatí
Obecné srovnání se stavebním spořením není úplně jednoduché. Podmínky stavebních spořitelen nejsou úplně stejné i když jsou si velmi blízké. Úroková sazba produktů zaměřených na spoření se pohybuje ve výši 2 – 2,2 % (výsledné zhodnocení je ale díky státní podpoře a osvobození od daně na úrovni bankovního vkladu s úrokovou sazbou kolem 7 %), roční poplatek za vedení smlouvy se pohybuje 300 Kč a poplatek za uzavření smlouvy je 1 % z cílové částky (některé stavební spořitelny ho odpouštějí u speciálních produktů např. pro děti, nebo při sjednání přes internet). Přesto pro představu uvádíme jeden příklad za všechny. Čtěte také: Stát porovnání výhodnost stavebního spoření s tříměsíčním vkladem
Datum | Měsíc | Úhrada | Vklad | Mimořádný vklad | Podpora | 2,2 % | Úspory | % CČ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 12 | 1 780 | 20 004 | 1 500 | 0 | 215 | 19 939 | 13% |
2012 | 24 | 280 | 20 004 | 0 | 2 991 | 698 | 43 352 | 28% |
2013 | 36 | 280 | 20 004 | 0 | 3 000 | 1 213 | 67 289 | 44% |
2014 | 48 | 280 | 20 004 | 0 | 3 000 | 1 740 | 91 753 | 61% |
2015 | 60 | 280 | 20 004 | 0 | 3 000 | 2 278 | 116 754 | 77% |
2016 | 72 | 280 | 20 004 | 0 | 3 000 | 2 828 | 142 306 | 94% |
2017 | 73 | 280 | 0 | 0 | 142 026 | 94% |
Zůstatek začátkem roku 2017 bude 142 026 Kč. Vkladatel ale bude mít ještě nárok na státní podporu ve výši 4064 Kč. Z toho 3000 Kč za rok 2016 (klientovi bude připsána nejpozději do 30. 4. 2017) a dále 1064 Kč za rok 2017 (tato částka vznikla jako nárok z „přebytků“ v jednotlivých letech, které se vždy převáděly do dalšího roku). Ta bude klientovi poslána v září 2017 (vyplácí se státní podpory pro smlouvy, které jsou ukončeny do 30.6.) na jeho bankovní účet.
Porovnejte si na serveru Měšec.cz spořicí účty s aktuálními parametry.
Celkem vyplacená částka tak bude 146 091 Kč. Pokud by chtěl klient plnou státní podporu ve výši 3000 Kč, tak stačí, když pošle před ukončením smlouvy na účet svého stavebního spoření ještě 12 694 Kč.
Pokud bychom stejné zhodnocení chtěli dosáhnout na spořícím účtu, musel by mít úrokovou sazbu přibližně 6 %. Ovšem po zdanění, hrubá úroková sazba by musela být ještě o 1,1 % vyšší, tedy asi 7,1 % a to u nás žádná bezriziková investice (která by se tak dala srovnat se stavebním spořením) nenabízí.
Co uděláte (nebo jste již udělali) s končící smlouvou stavebního spoření?
Nové změny všechno změní
Snížení státní podpory a zrušení osvobození od daně ovšem s výhodností stavebního spoření řádně zamíchá. Rázem se mu vyrovná řada termínovaných vkladů a vkladů s výpovědní lhůtou kratší než je 6letá vázací doba u stavebního spoření a s rizikem nižší sankce za předčasné zrušení než hrozí u stavebního spoření. Čtěte více: Změny ve stavebním spoření očima klienta
Po snížení podpory a zrušení osvobození od daně vychází celkové zhodnocení (se započítáním snížené státní podpory) stavebního spoření asi 4 % (úrok na stavebním spoření 2 %, roční poplatek 310 Kč) až 4,3 % (úrok na stavebním spoření 2,2 %, roční poplatek 280 Kč) po zdanění, tedy asi 4,7 % až 5 % před zdaněním. Tomu již mohou termínované vklady a účty s výpovědní lhůtou v záložnách konkurovat a to s kratší vázací lhůtou a menšími sankcemi při předčasném zrušení.
Porovnejte si na serveru Měšec.cz termínované účty.
V následujícím příkladu počítáme s aplikací nových podmínek u stavebního spoření, tedy zdaněním úroků 15 % a podporou ve výši 2000 Kč.
Stavební spoření (2,2 %p.a., poplatek 280 Kč ročně | Vklad 5 % p.a. (4,25 % po zdanění) | Stavební spoření (2 % p.a., poplatek 310 Kč ročně) | Vklad 4,7 % (3,995 % po zdanění) | |||||||||
Roky | Úroky | Splátky | Zůstatek | Úroky | Splátky | Zůstatek | Úroky | Splátky | Zůstatek | Úroky | Splátky | Zůstatek |
31.12.2011 | 181,8 | 20004 | 19905,8 | 488,84 | 21504 | 21992,84 | 164,76 | 20004 | 19858,76 | 459,5 | 21504 | 21963,5 |
31.12.2012 | 584,21 | 20004 | 42214,01 | 1359,78 | 20004 | 43356,62 | 530,3 | 20004 | 42083,06 | 1277,02 | 20004 | 43244,52 |
31.12.2013 | 1001,37 | 20004 | 64939,38 | 2267,74 | 20004 | 65628,36 | 908,11 | 20004 | 64685,17 | 2127,2 | 20004 | 65375,72 |
31.12.2014 | 1426,34 | 20004 | 88089,72 | 3214,29 | 20004 | 88846,65 | 1292,35 | 20004 | 87671,52 | 3011,34 | 20004 | 88391,06 |
31.12.2015 | 1859,25 | 20004 | 111672,97 | 4201,07 | 20004 | 113051,72 | 1683,12 | 20004 | 111048,64 | 3930,8 | 20004 | 112325,86 |
31.12.2016 | 2300,26 | 20004 | 135697,23 | 5229,78 | 20004 | 138285,5 | 2080,53 | 20004 | 134823,17 | 4887 | 20004 | 137216,86 |
2017 | 567,32 | 138260 | 500,92 | 137320 |
U stavebního spoření je počítáno s připisováním (a tedy i úročením) státní podpory vždy k 30. 4. daného roku. V celkové (tučně vyznačené) částce je u stavebního spoření počítáno i s připsáním státní podpory za rok 2016 (2000 Kč) a poměrné části za rok 2017 i když obě podpory budou připsány později. Nárok na státní podporu za rok 2017 vznikne z úroků (po odečtení poplatků), které v daných letech spolu s vklady přesahují částku 20 000 Kč (maximální částka ze které může být v každém roce poskytnuta státní podpora), protože nárok na státní podporu se převádí do dalších let. Čtěte také: Peníze ze stavebka nedostanete hned. Spořitelna je předtím ještě využije pro sebe
Z daného příkladu je vidět, že po snížení státní podpory a zdanění úroků, je výhodnost stavebního spoření rázem ta tam. Lze sice počítat s marketingovou podporou stavebních spořitelen a vysoce účinným přímým prodejem, kde místo faktů hraje roli zejména psychologie prodeje, ale přesto zcela jistě dojde k prudkému poklesu vkladů, zejména vzhledem k faktu, že 75 % smluv je již po vázací době (doba, po které je možné smlouvu bez sankcí v podobě ztráty nároku na státní podporu, zrušit). Částečně by mohlo pomoci snížení nebo odpuštění poplatků. To některé stavební spořitelny uplatňují v rámci akčních nabídek již dnes pro určité věkové skupiny nebo při sjednání přes internet. Možnosti v této oblasti nejsou ještě zcela vyčerpány.