Praha pustila do tramvají platební karty. Do jedné linky

2. 8. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: Shutterstock
Pilotní provoz se prozatím osvědčil, pražský dopravní podnik proto pustil karty do tramvají na další zkoušku. Regiony přitom platební karty v dopravě zvládají lépe.

Dopravní podnik hlavního města Prahy spustil 8. dubna 2016 pilotní provoz bezkontaktního placení jízdného. O tom jsme vás informovali v článku Do Prahy přišlo 21. století. V tramvaji zaplatíte kartou.

Celý projekt je spuštěn ve spolupráci s firmou Mikroelektronika, MasterCard a Československou obchodní bankou. Firma Mikroelektronika dodává do tramvajových vozů prodejní terminály a Československá obchodní banka dodává SIM karty, které jsou potřebné k validaci bankovních karet. Během zkušebního provozu bude ČSOB také hradit provoz těchto SIM karet.

Bezkontaktně jste ale mohli zaplatit pouze ve dvou vybraných vozech, a to na lince č. 22 z Bílé Hory na Nádraží Hostivař. Tramvaj, která nabízela bezkontaktní nákup jízdenek, byla speciálně označena.

Značení na dveřích tramvaje - zde je možné platit platební kartou.

Autor: Veronika Doskočilová

Podle značení na dveřích tramvaje poznáte, že je v ní možné zakoupit jízdné platební kartou.

V jedné soupravě jsou vždy 3 jízdenkové automaty s možností bezkontaktního placení, a to u prvních, třetích a pátých dveří.

Do budoucna ale Dopravní podnik plánuje nasazení soupravy vozů T3R.P, kde bude bezkontaktní validátor umístěn jen jeden v celém voze, a to u prostředních vozových dveří.

Rozšíření na linku č. 18

Pilotní provoz se osvědčil, a tak se Dopravní podnik rozhodl zavést bezkontaktní terminály pro nákup jízdenek na celou tramvajovou linku č. 18. Ta vede z Vozovny Pankrác na Petřiny a jízdenku si zde bezkontaktně koupíte od 1. srpna 2016. Během všedního dne si budete moci lístek tímto způsobem zakoupit ve dvanácti a o víkendu v devíti spojích.

Autor: Veronika Doskočilová

Bezkontaktní validátor.

Lidé platí bezkontaktně rádi

Možnost zakoupit si jízdenku prostřednictvím platební karty si lidé oblíbili. Bezkontaktní platby přímo v prostředcích MHD využívají čím dál častěji nejen Češi, ale i zahraniční turisté. Ti se na koupi jízdenek v tramvajích linky č. 22 podílejí rovnými 35 %. Nejčastěji si lidé kupují jízdenku za 24 korun, jde o 67 % všech transakcí. Sami jsme zvědaví, jak se budou statistiky vyvíjet na lince č. 18, říká Jan Kubíček, manažer Rozvoje obchodu s třetími stranami ČSOB.


Autor: Dopravní podnik Hlavního města Prahy

Podíl domácích a zahraničních cestujících.

Většinu bezkontaktních jízdenek zakoupili čeští cestující, a sice 65 % (701) z celkových 1073 jízdenek. Zbylých 372 lístků (35 %) bylo ale zakoupeno zahraničními turisty, a to z 29 zemí světa.


Autor: Dopravní podnik Hlavního města Prahy

Nejčastěji u nás jízdenky bezkontaktně nakupovali Němci. Hned za nimi následují Poláci a cestující z Velké Británie. Nákup u nás ale provedli i turisté z Norska či Taiwanu.

Které lístky si koupíte?

V rámci bezkontaktního terminálu máte možnost vybrat si ze 6 druhů jízdenek:

  • Základní jízdenka na 30 minut za 24 Kč.
  • Základní jízdenka na 90 minut za 32 Kč.
  • Zlevněná jízdenka pro děti a seniory na 30 minut za 12 Kč.
  • Zlevněná jízdenka pro děti a seniory na 90 minut za 16 Kč.
  • Celodenní zlevněná jízdenka pro děti a seniory za 55 Kč.
  • Celodenní jízdenka za 110 Kč.

Lístek vám z automatu vypadne již otištěný a není nutné jej nikde označovat. Zároveň si jej ale nesmíte koupit dopředu do zásoby, jelikož jízdenka se vytiskne s tím, že začíná platit okamžitě časem nákupu.

Lístek, který obdržíte po zaplacení. Označení již není nutné, platí od okamžiku vydání.
Autor: Veronika Doskočilová

Lístek, který obdržíte po zaplacení. Označení již není nutné, platí od okamžiku vydání.

Nejčastěji za 24 Kč

Suverénně nejoblíbenější jízdenkou, kterou lidé kupovali bezkontaktně, je jízdenka za 24 Kč, která platí 30 minut. Následuje jízdenka za 32 Kč a za 12 Kč.


Autor: Dopravní podnik Hlavního města Prahy

Poměr prodejů jízdenek dle ceny.

Praha není první

Praha ale není první, kdo bezkontaktní placení jízdenek provozuje. Už rok si tímto způsobem můžete zakoupit jízdenku i v Plzni, o čemž jste se mohli dočíst v naší aktualitě. Kromě toho už přes rok provozuje tento způsob nákupu jízdenek i Liberec a Brno, o čemž jsme vás již také informovali v aktualitě.

Automat, který umožňuje bezkontaktní platby za jízdenky
Autor: MasterCard

Automat, který umožňuje bezkontaktní platby za jízdenky v Liberci.

30. června 2016 spustil možnost bezkontaktního placení jízdného i Dopravní podnik města Ostravy. V Ostravě ale systém funguje na jiném principu.

Lístky si nevolíte. Odbavovací systém za vás sám hlídá, jaká jízdenka pro vás bude nejvýhodnější. Zároveň nemůžete projezdit více než 80 Kč za 24 hodin, což je cena celodenního jízdného pro dospělou osobu.

Systém funguje následovně: Nastoupíte do vozu a ke snímači přiložíte platební kartu. Pokud se displej rozsvítí zeleně, je vše v pořádku. Když stihnete do 10 minut vystoupit a dále nepřestupujete, přiložíte platební kartu znovu k terminálu a naúčtuje se vám 14 Kč, nejnižší možné jízdné.

Pokud na to zapomenete, kartu nepřiložíte, nebo přestupujete a do 30 minut od nástupu do prvního vozu ji přiložíte ve druhém voze, zaplatíte 20 Kč. Jakkoli budete cestovat po Ostravě v rámci jednoho dne, nikdy nezaplatíte více než zmíněných 80 Kč.

Více se dočtete v článku Do ostravské MHD bez jízdenky. Stačí bezkontaktní karta.

S novinkou od ČSOB v podobě NFC karty v aplikaci NaNákupy se nám zaplatit nepodařilo.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

S novinkou od ČSOB v podobě NFC karty v aplikaci NaNákupy se nám zaplatit nepodařilo.

Zelená je dobrá. Zaplatili jste kartou, račte dál do vozu.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Zelená je dobrá. Zaplatili jste kartou, račte dál do vozu.

Tak daleko zatím Praha není. Zde si lístky volíte jednotlivě, a pokud si dopředu nerozmyslíte své cesty, můžete projezdit i vyšší částku, než je celodenní jízdné.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Praha v této oblasti spíše dohání jiná města, proto věřím, že srovnáme krok co nejdříve a možnost bezkontaktní platby se brzy stane standardem, řekl Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky pro dopravu a sport.

Zkušební provoz až do dubna 2017

Zkušební provoz bude dle slov Dopravního podniku trvat jeden rok. Poté bude Dopravní podnik vyhodnocovat a následně rozhodovat o tom, zda dojde k rozšíření na všechny tramvaje.

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).