Hlavní navigace

Pojistné podvody lákají ke snadným penězům. Ale s velkým rizikem

Autor: Shutterstock

Fiktivní umrzlé kočky, fiktivní zranění, ale i chuť vydělat na nemocných příbuzných. Snaha získat naoko lehce peníze, „když se to správně podá“, láká lidi k podvodům.

Pojištění si sjednáváte proto, aby vás v krizové, či přesněji v nahodilé, tedy neočekávané a nepředvídatelné situaci, „podrželo“. Abyste případné škody nemuseli hradit ze svého, ale hradila je za vás pojišťovna. Jestli se pojištění vyplatí, či nevyplatí, je otázka k diskuzi. Když si jej platíte 40 let a nikdy k pojistné události nedojde, platili jste zbytečně. Podobnou úvahou jdou asi i podvodníci, které pojišťovny každý rok odhalí. Ti, ve snaze vydělat na pojišťovně, vymýšlení nejrůznější finty.

Umrzly mi kočky

V některých případech jsou pojistné podvody společensky relativně tolerovány. Někteří lidé na ně nahlíží jako na „kavalírské delikty“, neboli trestné činy bez oběti. Pojištění pro ně hraje roli vztahu „má dáti – dal“. A pokud objem vyplaceného pojistného nepokryje zaplacené pojistné, mohou hledat způsoby, jak si situaci vylepšit.

Někteří lidé pak v takových případech jdou škodě takříkajíc naproti a podceňují fakt, že páchají trestnou činnost. Často tvrdí, že se pojistná událost stala, ale přitom k ní vůbec nedošlo. Nebo se jim škoda stane, ale reálně jde o škodu, která není kryta pojištěním, tak zalžou ohledně její příčiny. Za třetí jde o situaci, kdy se škoda stala, ale klient nebyl v té době pojištěný. Podvodně pak uzavře pojistnou smlouvu zpravidla ve spolupráci s pojišťovacím zprostředkovatelem, kdy datum předsunou před pojistnou událost. Čtvrtý model je nejčastější – škoda se skutečně stane, například dojde k vykradení pojištěného bytu, a klient si nadsadí rozsah škody, uvedl Ludvík Bohman, ředitel právního oddělení a vyšetřování pojistných podvodů Allianz pojišťovny.

K pojistnému podvodu pak může pachatele inspirovat i počasí. Jeden muž na pojišťovnu oznámil, že mu umrzla vzácná koťata v hodnotě 200 000 Kč. Událost se měla stát tak, že šel o vánočních svátcích navštívit svého známého a tuto návštěvu spojil s prohlídkou jeho domácích mazlíčků – 6 siamských koťat. Po odchodu však zjistil, že si u kamaráda nechal své klíče, a tak se pro ně vrátil. Mezitím, co hledal klíče, nechal otevřené dveře od domu a koťata prý utekla do mrazivé noci. Našel je až ráno majitel, když byla zmrzlá a z jejich ztráty se následně zhroutil. Při vyšetřování ale vyšlo najevo, že oba aktéři si celou historku vymysleli za účelem vylepšení své finanční situace. Pod tíhou důkazů se oba přiznali.

K podvádění se však uchylují i majetní lidé. Jeden klient pojišťovny, který je zároveň obchodním zástupcem pojišťoven, nahlásil nehodu svého vozu Maserati. Údajně narazil do sloupu veřejného osvětlení. Na základě nehody si nárokoval 250 000 Kč coby pojistné plnění. K nehodě mělo dojít jeden den před koncem pojistné smlouvy. V tomto případě k nehodě doopravdy došlo, ale bohužel až pár dní poté, co vozidlu skončilo pojištění. Zmíněný klient následně přiznal, že datum záměrně změnil.

Zneužijí i nemocné členy rodiny

Česká pojišťovna evidovala nejvíce pokusů o podvod v oblasti autopojištění. V poslední době se pak podvodníci zaměřují také na oblast úrazového pojištění. Dělají to s nadějí, že je pro pojišťovnu složité takový pojistný podvod prokázat, popisuje situaci Michael Maierl, ředitel Útvaru vyšetřování a interní bezpečnosti České pojišťovny. V úrazovém pojištění se lidé nejčastěji pokouší o podvod tím, že se snaží co nejvíce prodloužit dobu léčení a získat tím od pojišťovny vyšší pojistné plnění.

Se smutným případem se pojišťovna setkala v Západních Čechách. Žena tu zneužila nesvéprávnosti svého těžce nemocného invalidního bratra. Uzavřela na něj několik životních pojistek s vědomím, že bratrovi zbývá pouze pár měsíců života. Při sjednávání zamlčela vážné choroby, kterými bratr dlouhodobě trpěl. Po mužově smrti byl však podvod odhalen a pojistné plnění zamítnuto.

Zatajil alkohol

Česká podnikatelská pojišťovna zaznamenala nárůst pokusů o podvod v oblasti životního pojištění a majetkového pojištění. Naopak v autopojištění pokusů klesá. Stále častěji se setkáváme s podvodným jednáním při uzavírání životního pojištění s úrazovým připojištěním. V mnoha případech klienti uvedli záměrně nepravdivé údaje o svém zdravotním stavu, například zatajili předchozí úrazy, říká Aleš Haisl, vedoucí oddělení vyšetřování Bezpečnostního odboru České podnikatelské pojišťovny.

Jeden z klientů se pokusil z pojišťovny dostat peníze tak, že zatajil, že úraz se mu stal po požití alkoholu. Nahlásil pouze, že upadl na schodech a utrpěl zlomeninu zápěstí a žeber. Lékařské zprávy cíleně upravil tak, aby v nich zmínka o alkoholu chyběla. Když ale specialisté prověřili jím předloženou dokumentaci a záznamy z nemocnice, vyšel podvod najevo.

Zraněný nezraněný

Generali Pojišťovně došlo k výraznému nárůstu podvodů v oblasti pojištění osob, a to čtyřnásobný oproti roku 2016. Například jeden muž nahlásil pojišťovně, že má zraněnou krční páteř v důsledku pádu na kolečkových bruslích. V průběhu šetření však pojišťovna přišla na to, že zmíněný nemocný pán již 3 hodiny po návštěvě lékaře posiloval a nemocný krk nijak fixovaný neměl. 

V jiném případě zase druh a družka vymysleli, že by mohli dostat peníze za fiktivní opravu notebooku. Muž nahlásil škodu, která měla vzniknout tím, že do jedné ženy vrazil na ulici a té z ruky vypadl značkový notebook, který se pádem rozbil. Během šetření se ale přišlo na to, že doklady o koupi i opravě notebooku jsou padělané. Oba aktéři navíc podepsali, že mezi nimi není žádný vztah, ačkoli spolu žili coby druh a družka.

Muž z Chomutova zase nahlásil, že mu byl odcizen vůz Škoda Octavia. Zmíněnou krádež nahlásil Policii i pojišťovně. Následným šetřením se ale zjistilo, že pán svůj vůz prodal na náhradní díly a následně chtěl krádež fingovat, aby získal peníze.

Velice časté jsou také tzv. oportunistické podvody. Spouštěčem bývá zpravidla reálná škoda, kterou se pachatelé snaží uměle navýšit tak, aby se obohatili, říká Jiří Cívka z Generali Pojišťovny. I toto je však vnímáno jako pokus o podvod.

Továrna na razítka

Kooperativa pojišťovně evidují nárůst podvodů v oblasti životního pojištění. V roce 2016 byla polovina podvodů právě v životním pojištění.

Podvodníci jsou však stále vynalézavější i v jiných oblastech pojištění. Klienti pojišťovny jí předložili doklady o falešném ošetření a chtěli čerpat plnění z cestovního pojištění.  Klienti nám předložili falešné doklady za neprovedené ošetření, nebo dokonce operace. Šlo o případy zejména z Egypta, kde skupina podnikavců „vytvořila“ imaginární zdravotní zařízení, které vydávalo falešná potvrzení o zdravotních potížích klientů. Ti se pak snažili získat pojistné plnění. Šetřením jsme zjistili, že žádné takové zařízení v Egyptě neexistuje, říká Vojtěch Stavný, vedoucí Bezpečnostního odboru v Kooperativa pojišťovně.

Jiný klient zase neměl uzavřené havarijní pojištění a způsobil malou dopravní nehodu. Škodu, kterou způsobil jinému účastníkovi, za něj pojišťovna uhradila z povinného ručení. Zbývalo však vyřešit, jak si nechat opravit vlastní auto, a to co nejlevněji. Po dohodě s kamarádem nahlásili, že toto vozidlo bylo poškozeno tažným zařízením druhého parkujícího vozu. Druhý vůz nebyl poškozen. Teoreticky by to bylo možné, pokud by tažné zařízení bylo podstatně větší, asi tak jako bowlingová koule, popisuje jeden z pokusů Vojtěch Stavný.

Zraněné dítě

Ze zkušeností Pojišťovny České spořitelny se na podvodech stále častěji podílejí i lékaři. Mnohdy se tak jedná o celé organizované skupiny, jejichž členové si pojistnými podvody vylepšují své příjmy, uvádí František Mareš, náměstek generálního ředitele Pojišťovny České spořitelny. Nejčastěji se setkává s pojistnými podvody v oblasti životního pojištění a úrazového pojištění. Klienti často uvádějí nepravdivé údaje o tom, kdy a jak k úrazu došlo, prodlužují si délku léčení a požadují tak vyšší pojistné plnění.

Podobný případ zaznamenali detektivové pojišťovny u klienta, který si sjednal navýšení pojistné částky u pojištění úrazu svého dítěte a téměř vzápětí nahlásil pojistnou událost. Tou měl být úraz, při kterém si dítě zlomilo levou ruku. Během šetření však vyšlo najevo, že k úrazu došlo již před půl rokem. Klient ale změnil datum vzniku úrazu a data ošetření na lékařských zprávách.

Jiný klient zase nahlásil pojistnou událost, při které mu na ruku spadlo poleno a zlomilo mu ji. Následně však vyšlo najevo, že ruku mu úmyslně zlomil kamarád, který ho zmíněným polenem přes ruku přetáhl. Pojistným plněným si chtěl klient splatit své dluhy.

Organizované skupiny

UNIQA pojišťovna zaznamenala největší počet podvodů v úrazovém pojištění a v pojištění pracovní neschopnosti. Nejčastěji chtěli klienti čerpat náhrady za nahlášenou dobu léčení, ale zároveň v té samé době chodili do práce. Novým trendem je také podvod v oblasti cestovního pojištění.

Výjimkou nejsou ani organizované skupiny, ke kterým patří i nepoctiví zprostředkovatelé pojištění a lékařští specialisté. Podvod pak vypadá následovně. Zákazník si sjedná vícenásobné úrazové pojištění na vysokou pojistnou částku. Následně předloží falešnou léčebnou dokumentaci a výkazy pracovní neschopnosti a nárokují si dávky a odškodné u řady pojišťoven zároveň.

Co vám hrozí?

Zatajování informací, nebo dokonce cílená manipulace s informacemi za účelem získání peněz z pojistky, není nevinný žertík. Tím, že se na pokus o podvod přijde, celá situace nekončí. Svým jednáním se vystavujete riziku trestního stíhání. Pokud by vám pokus o podvod prokázali, hrozí vám nepodmíněné odnětí svobody až na 10 let.

Našli jste v článku chybu?