Během letošního podzimu první banky spustí připravovanou službu, která jejich klientům umožní poslat platbu do banky někomu jinému jen na základě znalosti čísla mobilního telefonu. Postupně tak odpadne potřeba znát číslo účtu. Jak banky doufají, novinka také může pomoci eliminovat platby zaslané na špatné číslo účtu.
Platby na kontakt odstartují na podzim
Banky mohou spustit platby na kontakt teoreticky od letošního 30. října. Tehdy totiž začnou platit nová pravidla platebního systému Certis, která před pár dny zveřejnila na webu Česká národní banka (ČNB). Ta zároveň tohoto data zpřístupní i registr pro platby na kontakt, který bude provozovat. V něm bude evidovat, jaké telefonní číslo se vztahuje k jakému účtu.
Jeden účet, více čísel
Abyste mohli přijímat platby na kontakt, musíte být klientem banky, jež bude do projektu zapojená. Přes ni je pak nutné provázat své telefonní číslo s číslem bankovního účtu v registru, který povede ČNB.
Líbí se vám možnost poslat platbu jen s pomocí čísla mobilního telefonu?
Spárovat zatím půjde číslo jen s jedním účtem. Máte-li jich více, budete si muset vybrat. V rámci rozvoje služby plánujeme rozšířit možnosti registrace na například i e-mail, a tak není vyloučeno, že v budoucnu umožníme registrovat i více bankovních čísel účtů k jednomu telefonnímu číslu klienta,
řekl nám před časem v rozhovoru o platbách na kontakt Ivan Richter z Komerční banky, který je zároveň vedoucím pracovní skupiny pro platby na mobil při České bankovní asociaci.
Podle zprávy České národní banky má jít ale naopak připojit k jednomu bankovnímu účtu více telefonních čísel. Řada bank však v praxi půjde jinou cestou. Zaregistrují ke službě jen číslo, přes které už mají daného klienta ověřeného.
Jak budou fungovat platby na kontakt
Při zadání platby přes internetové či mobilní bankovnictví bude stačit zadat telefonní číslo nebo vybrat daný kontakt ze seznamu.
Po zadání každé platby se banka odesilatele spojí s registrem ČNB a z něj získá číslo účtu příjemce. Teprve poté platbu odešle. Pokud by byla platba adresována mobilnímu číslu, které v registru není, platba neproběhne.
Pro větší bezpečnost plateb a za účelem předcházení špatně odeslaných plateb se bude při ověření zadaného čísla ještě před samotnou platbou zobrazovat název účtu příjemce, zpravidla tedy jméno a příjmení majitele bankovního účtu, což může zabránit chybám a snahám o podvod.
Přes platby na kontakt půjde podle přílohy, jež upravuje pravidla ČNB k registru, poslat maximálně částka 5000 Kč. Banky si mohou tento limit nastavit dle uvážení i níž, žádná této možnosti ale zatím nevyužije.
Platby stejné, a přece jiné
Zpracování plateb na kontakt bude stejné, jako když klient zadá úhradu přímo s číslem účtu. Jen s tím rozdílem, že před platbou proběhne právě napojení na registr centrální banky.
Pokud banka zapojená do systému plateb na kontakt umožňuje klientům posílat okamžité platby, budou v tomto režimu fungovat i platby odeslané na telefonní číslo. V opačném případě budou platby zasílány ve standardním režimu.
Za platbu na kontakt nebudou banky vybírat žádný poplatek navíc, transakce bude klienty stát to, co podle tarifu jejich produktu stojí standardní elektronická platba (většinou tedy nic).
Spuštění plateb na kontakt
Platby na kontakt si budou moci klienti bank vyzkoušet už v průběhu listopadu. Ačkoli se do systému plateb na kontakt zatím podle České bankovní asociace přihlásilo devět bank, ne všechny stihnou ostrý start hned se spuštěním služby.
ČSOB plánuje spustit službu v souladu s platností nových pravidel Certis, tedy možná už 30. října. V listopadu službu nasadí také Air Bank, Česká spořitelna, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Banka Creditas a Moneta Money Bank zatím konkrétní datum nestanovily, Max banka se do projektu zapojí pravděpodobně až v rámci fúze s Bankou Creditas, která je zatím předpokládaná ve druhé půli příštího roku. Ostatní nyní o připojení do projektu neuvažují.
Některé banky zpřístupní službu pouze přes mobilní bankovnictví, kde má podle nich její využití největší smysl. O internetovém bankovnictví neuvažujeme, protože by se tam ztrácela výhoda jednoduchosti placení. V internetovém bankovnictví totiž klient nemá dostupný telefonní seznam, který je naopak přirozeně součástí telefonu s mobilním bankovnictvím,
vysvětlila například mluvčí Air Bank Jana Pokorná.
Banka | Předpokládané spuštění | Půjdou platby na kontakt poslat jako okamžité? | Přes co půjde platby zadat | Jaký bude limit pro výši platby | Jak se bude klient do služby registrovat pro příjem plateb | Způsob ověření majitele telefonního čísla |
---|---|---|---|---|---|---|
Air Bank | v průběhu listopadu | ano | mobilní bankovnictví | 5000 Kč | Registrace proběhne v aplikaci My Air. Bude jako jedna z možností v Menu. Zde klient najde položku pro potvrzení, že chce na svůj účet přijímat i platby zaslané prostřednictvím telefonního čísla | Registrovat se bude jen telefonní číslo vedené u banky. |
Banka Creditas | zatím nestanovila přesné datum | ano | k dispozici bude v Creditas Banking bez rozdílu platformy | pravděpodobně 5000 Kč | Přes nastavení určí mobilní číslo, které chce propojit s účtem | Identitu klienta ověří přes dvoufaktorovou autorizaci |
Česká spořitelna | v průběhu listopadu | ano | mobilní bankovnictví | 5000 Kč | V mobilní aplikaci bude mít klient uvedeno bezpečnostní telefonní číslo, jímž je registrován každý z uživatelů bankovní identity. Pro využití služby bude stačit v aplikaci elektronicky podepsat smlouvu | Banka bude párovat jen čísla, která jsou u klientů vedená u bankovní identity – takže jsou už ověřená |
Československá obchodní banka | 30. 10. 2023 | ano | mobilní bankovnictví | 5000 Kč | Registraci klient ČSOB provede prostřednictvím mobilní aplikace ČSOB Smart | Registraci klient provede v prostředí mobilní aplikace ČSOB Smart za využití silného ověření |
Fio banka | v listopadu | ano | mobilní bankovnictví (v internetovém bankovnictví bude možné primárně registrovat profil) |
5000 Kč | Klient v mobilní aplikaci vybere, že chce zřídit profil pro platby na kontakt. Vybere si účet a ze seznamu telefonů, které u něj banka vede, zvolí ten, který chce pro platby na kontakt využívat. | Na daný telefon přijde ověřovací SMS, klient kódem spárování autorizuje |
Komerční banka | od listopadu | ano | mobilní i internetové bankovnictví | 5000 Kč |
Jednorázovým kódem zaslaným na registrované telefonní číslo banka ověří, že jej má klient ve svém držení | Klient vybere číslo účtu, ke kterému chce telefonní číslo spárovat, a standardně autorizuje |
Max banka | do projektu se zapojí pravděpodobně až v rámci fúze s Bankou Creditas (druhá půle roku 2024) | |||||
mBank | momentálně se nechystá zapojit | |||||
Moneta Money Bank | termín spuštění ještě nebyl stanoven | ano | mobilní bankovnictví | 5000 Kč | Registrace přes mobilní bankovnictví a jen přes číslo, které u klienta Moneta vede jako kontaktní pro mobilní klíč | Na registrované číslo zašle banka ověřovací SMS v rámci registračního procesu, následně klient potvrdí podmínky služby |
Oberbank | nyní o účasti v projektu neuvažuje | |||||
Raiffeisenbank | v průběhu listopadu | ano | mobilní bankovnictví (registrace bude možná i přes internetové bankovnictví) |
5000 Kč |
Registrovat bude možné pouze tzv. preferovaný mobil určený pro komunikaci s bankou. Číslo bude možné svázat jen s jediným účtem | Při registraci bude klient potvrzovat toto telefonní číslo zadáním jednorázového SMS kódu |
Trinity bank | nyní o službě neuvažuje | |||||
UniCredit Bank | nyní o službě neuvažuje |
Zdroj: Mluvčí bank