koukám hošové, že jste to moc nepochopili (viz příspěvky výše). A možná jste se ani moc nesnažili. Je to přesně to, čím se zabývá mikroekonomie. Jaký budu mít z čeho prospěch. Co mi co přinese. Náklady obětované příležitosti. Zákon klesajícího mezního produktu. Maximalizace užitku. Každý z nás řeší tyto otázky každý den. Schválně si vezměte kalkulačku a sečtěte pořizovací cenu auta, gumy, benzín, olej, řidičák, pojištění, havarijko, opravy a kdo ví co ještě a podělte to počtem najetých km. A zjistíte, že taxík vyjde levněji.
Myslím, že je to myšleno trochu jinak. Jak jsem odhadl výše, stojí provoz auta cca 4.800 Kč/měsíc, pokud nemám žádné další náklady. Samozřejmě, jestli najedu stejný počet km taxíkem, zaplatím mnohem víc. Vtip je v tom, že v normálním režimu používám MHD a taxík tehdy, kdy je to výhodnější (k odvezení nákladu, v noci apod.). Za 4.800 Kč najedu taxíkem asi 160 km, a to pro takové případy bohatě dostačuje.
No, nevím jakým způsobem dopředu vyčíslíš ty opravy. Můžeš zahrnovat jen ty běžné, jako výměna řemenů, baterie, kapalin, tlumičů atd. (nejsem mechanik:-)), což se určitě bude lišit v závislosti na typu auta, protože mají různou poruchovost. Nebo tam můžeš zahrnout narovnávání plechů, výměnu světel a skel, když někde nabouráš nebo někdo nabourá do tebe. A to jsou podle mě dost nepředvídatelné události a hlavně jsou zjistitelné až když se auta zbavuješ, ne při jeho nákupu. Taky se poměrně dost liší dojezdové vzdálenosti, což si myslím, že nejde dost dobře zobecnit. A mimoto, taxikáři si účtují hodnotu služby, která je myslím větší než hodnota volného času řidiče.
Takže taxík by se vyplatil snad jedině někomu, kdo ještě v dnešní době jezdí Wartburgem do práce. :-)