Hlavní navigace

OK karta - zkušenost k nezaplacení

12. 9. 2003
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

V roce 2001 jsem si pořídil OK kartu. Tím jsem se stal klientem společnosti GE Capital Multiservis. Netušil jsem tehdy, jaká dobrodružství mohou na člověka čekat v souvislosti s tak zdánlivě triviálním životním rozhodnutím, jako je otevření si revolvingového úvěru u společnosti světového jména.

Mou profesí jsou služby v oblasti financí, a tak jsem v době, kdy na náš trh přišly úvěrové karty společností poskytujících revolvingové úvěry, neváhal a vyškolil se jako distributor u GE Capital Multiservis, poté i jako školitel prodejců.

Abych získal vlastní praktickou zkušenost, pořídil jsem si OK kartu i pro sebe, aktivoval ji nákupem a přesně podle reklamy jsem se těšil ze zakoupeného zboží a postupně splácel.

Mé nadšení pro tento produkt však postupně ochabovalo kvůli přibývajícím nevalným zkušenostem vlastním, i ostatních prodejců a klientů. Setkávali jsme se s takovými nepochopitelnými problémy, jako je neschopnost úvěrové společnosti zajistit dostatek informací u obchodníků, kteří OK kartu přijímali, dostávali jsme rozporuplné, neúplné a někdy zcela protichůdné informace týkající se často zásadních věcí, klienti byli od GE CM informováni jinak než prodejci, atd. Nakonec jsem OK kartu vyřadil ze své nabídky, protože mi u klientů přinesla víc škody než užitku.

Otevřený úvěr je ale třeba doplatit, taková jsou pravidla hry. Letos v červenci jsem se rozhodl, že využiji možnosti jednorázového doplacení úvěru a zbývající nevelkou částku uhradím jednorázově.

Telefonicky jsem úvěrovou společnost o svém úmyslu vyrozuměl, požádal jsem o zablokování účtu a o sdělení částky, kterou je třeba doplatit k úplnému splacení. Tuto informaci jsem dostal po několika týdnech formou dopisu. Sice jsem moc nechápal, proč to trvalo tak dlouho, ale co je mi konečně do toho, úroky mi nenabíhají a peníze zatím leží na mém účtu, šidí se tím pouze úvěrová společnost. Navíc, pokud bych chtěl v té době použít OK kartu k dalšímu nákupu, nemohl bych, protože účet byl celou dobu zablokován. Také škoda především pro úvěrovou společnost, asi bych si mezitím zařídil úvěr jinde. To rozhodně ale nebyl můj případ, mým úmyslem bylo kartu doplatit a uložit ji hluboko do šuplíku.

Požadovanou částku jsem v uvedeném termínu zaplatil a těšil jsem se už nejen z výhodně nakoupeného zboží, ale už i ze splaceného dluhu. Ale jen do chvíle, než mi v srpnu přišel pravidelný měsíční výpis. V něm jsem se dočetl, že jsem sice požadovanou částku uhradil, ta je mi ale evidována jako (samozřejmě neúročený) předplatek, a že aktuální stav úvěru je o 254 Kč vyšší než částka, kterou jsem měl zaplatit. Aby situace byla ještě složitější, stalo se, že jsem v bance včas nezrušil trvalý příkaz a úvěrová společnost ode mne dostala navíc jednu měsíční splátku. Ta mi byla započtena jako řádná splátka, jako by se nechumelilo, tedy jako by se již před měsícem nežádalo o předčasné splacení.

Telefonuji na zákaznickou linku. Tam se mi po několika pokusech a nějaké době čekání podařilo spojit s operátorkou. Nemyslete si, že se snad jedná o bezplatnou linku. V době, kdy tuto službu svým klientům poskytuje kdejaký autobazar, má úvěrová společnost světového jména k tomuto účelu vyčleněnu zcela běžnou linku, kde se nejprve musíte prokousat bohatým menu a poté za své peníze vyčkat na operátora. Hezky vám k tomu do sluchátka zahrají, to ano. Operátorka mi vysvětlila, že mohu být klidný, jedná se o záležitost systému, který je nějak nastaven, ale v příštím výpisu mi bude zde navíc účtovaná částka zpětně odečtena a potvrzeno splacení. Ujistila mě, že vše je, jak má být, úvěr je splacen a úroky dále nenabíhají. Prý to jinak nejde – inu, systém je systém.

Zcela mě pak uklidnil dopis, který jsem od úvěrové společnosti obdržel o několik dní později. V něm bylo uvedeno, že ode mne dostali požadovanou částku a došlo k předčasnému splacení. Rovněž mi bylo sděleno, že mi bude vrácen případný vzniklý přeplatek. Pod textem bylo místo podpisu toho, kdo dopis skutečně poslal, otištěno faksimile podpisu předsedy představenstva společnosti. Asi mi jako klientovi nic není po tom, kdo si se mnou píše. No co kdybych po něm pak třeba něco chtěl, že?

Na začátku září mi přišel další výpis z účtu. Místo informace, že nula se rovná nule a zaslaný přeplatek je již dávno odeslán zpět na můj účet, jsem se z něj dozvěděl, že ona před měsícem reklamovaná částka je částkou dlužnou, z mého přeplatku mi byla část stržena na pokrytí tohoto „dluhu“ a zbytek mi leží kdesi jako „předplatek“. Začal jsem chápat, že pokud je to opravdu věcí systému, jedná se o zvláště rafinovaný systém.

Další telefonát na zákaznickou linku. Operátorka si s mým případem neví rady, a tak mě nechává za mé peníze několik minut viset na telefonu a jde se zřejmě někam poradit. Poté mi sděluje, že věc prošetří a zavolá mi. To, co jsem se od ní za nějakou půlhodinu dozvěděl, mi téměř vzalo dech. Prý jsem na začátku čerpání úvěru přečerpal úvěrový rámec o oněch 254 Kč a oni si je teď na konci berou z poslední (omylem zaslané!) splátky. Trvám na tom, že podle předchozích informací od jejich společnosti, několikrát i písemně (s podpisem předsedy představenstva) potvrzených, je úvěr dávno splacen jimi spočtenou platbou a jediné, co očekávám, je, že mi pošlou zpět přeplatek v plné výši jedné měsíční splátky. To prý není možné. Trvám na svém a žádám řešení prostřednictvím nadřízeného.

V dalším telefonátu mi operátorka oznamuje, že do měsíce dostanu zpět plnou částku. Já ale chci své peníze hned, úvěrová společnost mi je zadržuje již více než měsíc, ač sama sdělila, že mi budou vráceny. Pravda, nenapsala kdy… Opět trvám na svém.

Následuje další telefonát, tentokrát s pracovnicí ve funkci senior operátor. Velmi asertivně mi vysvětluje, že to, co požaduji, není možné. Nechápu proč. Prý věc systému. Navíc jsem si prý nezažádal o vrácení přeplatku. Opakovaně cituji z dopisu jejich předsedy představenstva, kde stojí: V závislosti na způsobu úhrady splátek, který jste používal/a, Vám bude případný vzniklý přeplatek vrácen poštovní poukázkou typu „B“, nebo převodem na Váš účet. O nutnosti žádat o něco ani slovo. Znovu opakuji, že mi již měsíc zadržují mé peníze a nehodlám je tam nechávat další měsíc. Pokud je tam ale chtějí mít, chci, aby mi je alespoň úročili. Kolovrátek na druhém konci telefonní linky mi opakuje, že úročit mi mé peníze nebudou a dostanu je zpět do měsíce. Telefonát končím s tím, že žádám, aby se mým případem zabýval někdo, kdo má pravomoc rozhodnout o okamžitém vrácení přeplatku, a pokud nebude věc vyřešena během následujícího dne, podám stížnost a celou věc zveřejním. Senior operátor slibuje, že mi druhý den zavolá.

Druhý den nikdo nevolá. Ani ten následující. Zvláštní přístup ke klientům. Píšu tedy stížnost adresovanou vedení společnosti a předsedovi představenstva osobně. A čekám. Na to, zda je úvěrová společnost GE Capital Multiservis schopna dostát svým závazkům. Abych této firmě dal ještě někdy příležitost vydělávat na mých penězích, na to si dám velký pozor. Od GE už nechci ani žárovku.

Rudolf Pádivý

(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření GE Capital Multiservis

Podle informací z GE Capital Multiservisu na vyjádření stále pracují.

Grešle září 2003

Zadržování peněžních prostředků, rozporné informace a nemožnost domoci se vypořádání závazků a pohledávek – to je situace, kterou společnost splátkového prodeje připravila pro pana Pádivého, a pravděpodobně nejen pro něho. Proto GE Capital Multiservisu udělujeme Zlámanou grešli.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěveky můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce.

Využíváte úvěrovou (kreditní) kartu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).