Hlavní navigace

Novela zamezí podvodům s měřením emisí i výmluvám řidičů na nevědomost

5. 6. 2017
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Novela zákona si posvítí na podvody s měřením emisí aut i na výmluvy řidičů, kteří si nechali upravit vůz, který je nyní technicky nezpůsobilý.

Od 1. června vstoupila v účinnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Řidičům usnadní život při návštěvách registru vozidel, ale zároveň si posvítí na podvody s měřením emisí a výmluvy některých řidičů.

Dokumentace přítomnosti vozu na stanici měření emisí

První změna zavádí povinnost fotodokumentace z prohlídky vozidla i na stanicích měření emisí (SME). Dosud přitom měly tuto povinnost jen stanice technické kontroly (STK).

Nejpozději do 6 měsíců (tedy do 1. prosince) budou SME dokumentovat vozidlo a výsledky měření ihned vkládat do Centrálního informačního systému. Stejně jako na STK se bude dokumentovat pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr či VIN kód vozidla, upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, podle kterého se tato praxe osvědčila na STK, a tak se počítá s tím, že zabrání podvodům na SME, kdy auto vůbec kontrolou neprojde, ale dostane ji. Zároveň se podle něj omezí prostor pro manipulace, které umožní provoz autům porušujícím emisní limity.

Povinnost informovat o provedených změnách na voze

Od června také platí, že autoservisy musí nově písemně informovat zákazníka o každém zásahu, kterým vozidlo ztrácí technickou způsobilost. Pokud tak neučiní, bude mu hrozit sankce do 500 tisíc korun.

Povinnost informovat o změnách se podle ministerstva dopravy vztahuje například na odstranění filtru pevných částic, chiptuning (optimalizace softwaru v řídící jednotce), zabarvení skel, xenonová světla, výměna brzdového systému za sportovní provedení, montáž sportovních ochranných rámů, aerodynamických křídel a obecně další úpravy vozidel za použití dílů určených výhradně pro sportovní účely.

Podle Neřolda provozovatelé vozu mnohdy argumentovali tím, že nevěděl o tom, že jimi objednaná úprava vozidla je zásah do technické způsobilosti. Už dnes nicméně dle zákona o podmínkách provozu vozidel hrozí provozovateli takto technicky nezpůsobilého vozidla sankce až 50 tisíc korun. Dále je v některých případech možné uplatnit i zákon o silničním provozu, podle kterého provozovateli, který přikáže nebo dovolí jízdu s technicky nezpůsobilým vozidlem, hrozí sankce až 100 tisíc korun, zdůraznil Neřold s tím, že obě tyto sankce zůstávají dál a připojuje se ona pokuta do 500 tisíc za neinformování o úpravě servisem.

Podle ministerstva dopravy je jakákoliv úprava vozu, která zasáhne do jeho schválených technických parametrů, nelegální. Obecně je zásah, po kterém vozidlo ztrácí způsobilost, každý, při němž byly provedeny takové změny, kdy stav vozidla je v rozporu s provedením, které bylo schváleno, uvádí zpráva ministerstva.

Stáčení tachometrů – pozor na bludy

Novela také řeší situaci, kdy by ve třicetidenní lhůtě mezi evidenční kontrolou a provedením změny vlastníka či provozovatele na úřadu došlo ke stočení tachometru. Potom úřad nemusí uznat evidenční kontrolu a vozidlo přepsat. Toto opatření se ale týká jen situace, kdy by někdo manipuloval s vozidlem právě během třicetidenního období mezi evidenční kontrolou a samotným zápisem změny vlastníka vozidla na registru vozidel.

Nejsou tedy pravdivé informace o tom, že od 1. června neprojde na STK vozidlo, které má stočený tachometr, a motoristé, kteří si v dobré víře koupili od podvodníků vozidlo se stočeným tachometrem, se ho tak už nezbaví ani nezískají „technickou“.

Co pravda je, je že do budoucna s takovou úpravou počítá evropská směrnice, ale její převedení do českého práva teprve bude ministerstvo připravovat. Není to obsahem novely platné od června a ministerstvo dopravy v tiskovém prohlášení uvádí, že ani po implementaci evropské směrnice by opatření nemělo být zaměřeno proti poctivým motoristům, kteří pořídí vůz v dobré víře.

Vývoz vozidla

Nově také platí, že pokud si cizí státní příslušník koupí na území ČR auto, které má schválenou technickou způsobilost a není v registru silničních vozidel, může si ho nechat zapsat (v této fázi se ještě nejedná o registraci), budou mu přiděleny značky na vývoz a Osvědčení o přidělení registrační značky pro vývoz. Značky jsou platné po dobu 3 měsíců.

Na základě udělení tohoto osvědčení a registračních značek může nový vlastník vozu odjet po vlastní ose. Dosud přitom musel takové vozidlo z ČR odvézt na podvalníku.

Správní poplatek za tento úkon je 50 Kč, cena za jednu tabulku registrační značky je 200 Kč.

Úkony v registru na jakémkoli úřadu

Sluší se připomenout, že od června majitelé a provozovatelé vozidel mohou provádět úkony v registru vozidel na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností. Dosud přitom bylo nutné chodit na úřad v místě trvalého bydliště či sídla firmy.

Na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností tak nově můžete vyřídit:

  • změnu vlastníka registrovaného vozidla,
  • změnu provozovatele registrovaného vozidla,
  • registraci nového či dovezeného vozidla,
  • vyřazení vozidla z provozu (tzv. depozit),
  • nahlášení zániku vozidla,
  • žádost o registrační značku na přání či na nosič kol nebo zápis tažného zařízení či přípojného vozidla.

Některé úřady obcí s rozšířenou působností umožňují přes internet objednání na schůzku na přesný čas. Pokud se chcete vyhnout frontám, zjistěte si, zda tuto službu nenabízí i úřad, na který míříte.

Nevíte, kde úřad najít? Pomoci vám může mapa úřadů obcí s rozšířenou působností na webu ministerstva dopravy. Na stejné stránce si můžete stáhnout také adresy všech obecních úřadů s rozšířenou působností.

Zdroj: ministerstvo dopravy

Registrace vozu na jakémkoli úřadě
Do 31. května 2017 Od 1. června 2017
Registraci nového vozu nebo změnu vlastníka provedete jen na úřadu, kde bylo auto dosud registrováno, tzn. v místě trvalého bydliště dosavadního majitele. Registraci vozu, zápis změny vlastníka a všechny další změny v registru vozidel provedete na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností v ČR.
Nové auto:

Pan Novák má trvalé bydliště v Ostravě, ale pracuje a bydlí v Praze. Koupil si nové auto. Musí si vzít dovolenou a jet auto registrovat do Ostravy.

Nové auto nyní zaregistruje na jakémkoli úřadě obce s rozšířenou působností.
Tažné zařízení:

Pan Novák se rozhodl si pořídit na vozidlo tažné zařízení (závěs). Musí opět cestovat například do Ostravy, aby tuto změnu zapsal do registru.

Tažné zařízení nyní opět zaregistruje všude.
Prodej auta:

Pan Novák se rozhodl auto prodat kolegovi z práce, který je z Karlových Varů. Opět musí buď společně (nebo jeden z nich s plnou mocí druhé strany) cestovat na registr vozidel do Ostravy, kde má pan Novák trvalé bydliště.

Změnu mohou nově vyřídit spolu v Praze nebo může dát pan Novák kolegovi plnou moc a ten zápis provede doma v Karlových Varech.

Pozor na výjimky

Pamatujte ale na to, že v případě umístění vozidla do depozitu můžete auto opět uvést do provozu pouze na stejném úřadě, kde došlo k jeho vyřazení. Je to z toho důvodu, že při tom odevzdáváte úřadu registrační značky, které zde zůstávají uložené do té doby, než vozidlo opět uvedete do provozu.

Stejná situace platí v případě podání žádosti o značku na přání. Žádost můžete podat na jakémkoliv úřadě, samotné značky ale budou následně připraveny k vyzvednutí na stejném místě, kde jste o ně požádali.

Prodloužení platnosti protokolu evidenční kontroly

Od června došlo také k prodloužení platnosti evidenční kontroly, kterou potřebujete jako doklad při změně vozidla. Z původních 14 dnů se platnost prodloužila na 30 dní.

Když druhý nespolupracuje…

Novela řeší i situace, kdy musí kupující a prodávající vozu společně zapsat změnu vlastníka (nebo jeden z nich na základě ověřené plné moci toho druhého).

skoleni_15_4

Dosud se prodejci vozů mohli setkat se situací, že nový kupující už měl auto v užívání, ale přestal spolupracovat při zápisu změny vlastnictví vozu. Veškerá odpovědnost za provoz vozu tak zůstávala na původním vlastníkovi, po kterém byly vymáhány pokuty za přestupky, které spáchal nový majitel, nebo za ním šla odpovědnost za škody způsobené vozem, na které nový majitel neuzavřel povinné ručení, apod.

Nově původní vlastník – prodejce vozu – podá žádost, úřad ověří, že auto bylo skutečně prodáno (např. prostřednictvím předložené kupní smlouvy) a pak vyzve nového majitele, aby se v přiměřené době vyjádřil a dodal doklady k registraci. Když tak neučiní, úřad ho zapíše jako nového vlastníka do registru silničních vozidel i tak.

Příklad

V pátek pan Novák prodal auto panu Dvořákovi, dostal peníze od kupujícího, odevzdal mu vozidlo, klíče a doklady. Domluvili se, že se v pondělí potkají na registru vozidel a změnu zapíší. Kupující – pan Dvořák – ale nepřišel, nezvedá telefon a na žádné výzvy nereaguje.

Původně: Auto pan Novák nemá, ale je na něj stále zapsané.  

Nově: Pan Novák požádá úřad provozující registr vozidel o pomoc. Po doložení prodeje vozu úřad vyzve pana Dvořáka k vyjádření a doložení dokladů. Když se neozve, dokončí přepis na něj i bez jeho aktivity.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).