Celkový počet vozidel všech druhů a kategorií, které mají povinné ručení, se rovná 8,4 milionu. Počet osobních automobilů s povinným ručením se pohybuje kolem 5,6 milionu. Zhruba 140 tisíc aut ale pojištění odpovědnosti z provozu vozidla sjednáno vůbec nemá. Někteří motoristé mají možná pocit, že když se budou vyhýbat zákonné povinnosti platit povinné ručení, ušetří. Ovšem problém nastává ve chvíli, kdy způsobí dopravní nehodu. Podíváme-li se na statistiku, zjistíme, že nejvíce škod způsobených vozy bez povinného ručení mají na svědomí motoristé z Karlovarského a Ústeckého kraje.
Naopak relativně málo škod způsobených nepojištěnými vozidly vzniká na jihu Čech, v Pardubickém kraji a ve všech moravských krajích. Tyto nepojištěné újmy na zdraví a škody na majetku vyplácí obětem Česká kancelář pojistitelů (ČKP) z garančního fondu. Pomáhá také s úhradou škod způsobených na území ČR cizozemským vozidlem a s úhradou škod způsobených českými řidiči v zahraničí. Jen pro představu, celkově jde o částku kolem 459 milionů Kč. Své náklady pak Česká kancelář pojistitelů vymáhá po motoristech, kteří havárii způsobili. V současnosti se jedná přibližně o 72 milionů Kč. Průměrná škoda při havárii na osobním automobilu přesahuje částku 40 tisíc Kč. Což sice není tak mnoho, ale v případě, že se k této částce přidají léčebné výlohy za zranění, které nepojištěný řidič způsobil posádce druhého auta, může se celková suma vyšplhat až k několika stovkám tisíc, ne-li více. A to už s rodinným rozpočtem dokáže pořádně zahýbat.
Místo povinného ručení zaplatíte poplatek
Jestliže si myslíte, že pokud jezdíte bez nehod, máte vyhráno, jste na omylu. Od 1. ledna 2018 byl totiž opět znovu zaveden povinný příspěvek nepojištěných řidičů do garančního fondu pro ty, kteří se vyhýbají placení povinného ručení. Výši denního poplatku určuje Ministerstvo financí vyhláškou.
Nezaplatili jste povinné ručení? Tady je přehled denních sazeb u jednotlivých typů vozidel
Typ vozidla: | Denní sazba příspěvku v Kč: |
Motocykl s objemem válců motoru nad 350 cm3 do 500 cm3 včetně | 21 Kč |
Motocykl s objemem válců motoru nad 500 cm3 | 25 Kč |
Motocykl s elektrickým nebo hybridním pohonem | 4 Kč |
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru do 1000 cm3 včetně | 30 Kč |
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru od 1001 cm3 do 1350 cm3 včetně | 35 Kč |
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru od 1351 cm3 do 1850 cm3 včetně | 47 Kč |
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru od 1851 cm3 do 2500 cm3 včetně | 65 Kč |
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru nad 2500 cm3 | 93 Kč |
Obytný automobil | 61 Kč |
Nákladní automobil s nejvyšší povolenou hmotností do 3500 kg včetně | 86 Kč |
Osobní automobil s elektrickým nebo hybridním pohonem s výkonem do 40 kW včetně | 30 Kč |
Osobní automobil s elektrickým nebo hybridním pohonem s výkonem nad 40 kW do 55 kW včetně | 35 Kč |
Pokud tedy nezaplatíte povinné ručení za osobní automobil, naúčtuje vám ČKP za jeden měsíc kolem 900 Kč, takže za rok zaplatíte přes 10 000 Kč. Což se vám, když vezmeme v úvahu průměrnou cenou povinného ručení, která se pohybuje kolem 3000 Kč za rok, šeredně nevyplatí. Za rok 2018, který byl prvním rokem znovuzavedení příspěvku, se vybralo 90 milionů Kč. Za letošní rok 2019 odhadujeme, že od nepojištěných motoristů, kteří neplní svou zákonnou povinnost mít povinné ručení, budeme inkasovat cca 332 milionů Kč,
odhaduje Veronika Nová, mluvčí České kanceláře pojistitelů.
Může to skončit dluhy
Jestliže povinné ručení z nějakého důvodu nezaplatíte, důvodem může být třeba to, že na to prostě zapomenete, nebo jste třeba prodali auto a zapomněli ho v registru motorových vozidel přepsat na nového majitele, ČKP vám zašle nejprve výzvu k úhradě příspěvku nepojištěných řidičů. (V roce 2018 ČKP odeslala 104 000 výzev a v roce 2019 do dnešního data 229 300 výzev.) Když na výzvu nereagujete, zašlou vám postupně dvě upomínky. Pokud majitel vozidla ani poté poplatek nezaplatí, jsme nuceni postoupit naši pohledávku k soudnímu a následně případně i k exekučnímu řízení,
říká Veronika Nová.
Mnoho řidičů se do problémů kvůli nezaplacenému povinnému ručení dostane často právě proto, že zapomenou přepsat auto, které prodali, na nového majitele. V případě, že majitel nepřepsal své auto, ale dále s ním nedisponuje, hrozí mu velké nepříjemnosti, ať už je to případná pokuta od policie za přestupky, které spáchá nový, ale nezapsaný majitel, nebo mu chodí výzvy od ČKP k úhradě příspěvku do garančního fondu. Pokud nám původní majitel auta, na kterého je auto stále napsáno v registru vozidel, doloží kupní smlouvu, případ ukončíme a příspěvek po něm dále nevymáháme,
dodává Veronika Nová.