Motivem k napsání tohoto článku je velká neznalost alternativ v oblasti telekomunikací v mém okolí. Cílem je naznačit, jaké v dnešní době existují možnosti telekomunikací jak cenové, tak funkční. Nicméně cílem tohoto článku není podat úplný obraz a porovnání služeb mnoha operátorů. Na to slouží mnoho různých porovnávačů, mezi kterými můžete vybírat a vychvalovat svého oblíbence oproti jiným. Protože jedno je asi jisté – každý má jiné preference a každý operátor má jinou nabídku.
Služby v době Českého Telecomu
V pradávných dobách byl člověk rád, že měl pevnou linku, na kterou se čekalo mnoho měsíců na zapojení. K tomu jste platili měsíční paušál jen za to, že vůbec můžete volat. Cena za volání byla nejdříve za spojení, tedy nezáleželo, jak dlouho člověk hovořil, později se platilo za impuls, tedy např. za každé započaté dvě minuty, tj. tarifikace 120+120. Uživatel přístroj získal od Českého Telecomu, číselníkový, později tlačítkový bez zobrazení čísla volajícího. Stojíte dnes o takové služby? Já už ne.
Osobně jsem příznivcem nulových paušálů, žádných balíčků, bez úvazků, bez podmínek, tarifikace 1+1, tj. vteřinové od první vteřiny, prostě platím přesně dle toho, jak volám. A mám doma k dispozici technicky kvalitní internet. Tímto směrem se orientuji a takové nabídky studuji.
Proč uvažovat o změně operátora? Protože cena
Proč vůbec uvažovat o změně operátora, investovat čas? Vždyť jde typicky o pár stovek korun měsíčně. Nicméně každoměsíční výdaje pár set korun se nastřádají. Jakákoliv úspora na volání je téměř trvalá.
Jaké jsou dnes možnosti, pokud máte kvalitní internet už doma? Víte např., že účtování po sekundě vám zlevní náklady na volání o 17 % oproti častému účtování 60+1?
Jinými slovy, cena za minutu 1,17 Kč při tarifikaci 1+1 se zhruba rovná ceně za minutu 1 Kč při tarifikaci 60+1. Tedy hovory na záznamník nebo když volaný v tuto chvíli nemůže volat nebo má tak špatný signál, že spojení hned spadne, jsou oceněny doslova pár haléři, a ne celou minutovou sazbou. Pokud záleží na účtování, o to víc záleží na existenci tzv. spojovacího poplatku. Osobně se mu vyhýbám, byl to důvod přestat používat placený Skype, který ho používá. Stačí nekvalitní internet a cena volání letí vysoko.
Volejte za haléře, ne za koruny
Nicméně tehdejší odkazovaný článek nepočítal s nastavením tarifikace 600+600 (některé bývalé „výhodné“ tarify pro roaming), ale už při tarifikaci 120+120 je navýšení 71 % oproti 1+1. U tarifikace 600+600 bych čekal i násobné navýšení.
Další rozdíl je ten nejvíce viditelný. Cena za minutu. Kolik platíte za (celou) minutu hovoru? Volám na jakýkoliv mobil v ČR za 59 haléřů za minutu, na pevnou volám od 7 do 19 hodin za 49 hal/minutu, od 19 do 7 hodin za 25 hal/minutu. Přesněji je to cca 1 haléř za 1 vteřinu na mobil, protože operátor mi účtuje každou sekundu zvlášť. V rámci sítě volám bez poplatků – tento benefit může být zvláště výhodný pro starší nepohyblivé lidi, co potřebují aspoň ten telefonní kontakt, nebo pro malou firmu, co často volá mezi svými provozovnami.
Psychologie operátorů: provolat balíčky služeb
Další úspora je vyloženě psychologického rázu. Paušály a balíčky. Výše uvedené ceny i tarifikaci lze získat bez nutnosti placení paušálu. Velice špatně se to bez praktického zažití vysvětluje, ale nejvíc jsem uspořil tím, že neplatím žádný paušál, kde bych měl „volné“ minuty či jiné volné služby. A také to zkresluje vaši útratu, kterou porovnáváte s nabídkou jiného operátora. Pokud jste např. měli paušál s 50 volnými minutami, zjistíte, že vaše útrata bude pravděpodobně kolem těch 50 minut. Protože ke konci měsíce voláte, abyste ty volné minuty využili. Pokud tímto nejste ovlivněni, pak v případě dovolené, nemoci voláte výrazně méně či více.
Mé zkušenosti jsou, že po osvobození z balíčků je má útrata výrazně variabilnější než s balíčky, a tedy balíčky mi zdražovaly mou skutečnou reálnou potřebu ještě víc než nesekundová tarifikace. Věřím, že za cenu nějakého měsíčního poplatku můžete volat ještě za nižší ceny, než jsem nastínil v tomto článku. Nicméně nezapomínejte, že vás balíčky nepřímo ovlivňují provolávat volné minuty, které byste jinak neprovolali, a každý měsíc tu méně, tu více volných minut vůbec nevyužijete, takže cena volné minuty stoupá.
Když odečtete volné minuty, které provoláváte, abyste paušál využili, a spočítáte si efektivní cenu volné minuty, opravdu se vám balíček vyplatí? Možná ano. Možná jako mnoho dalších část provoláte, jen abyste využili volné minuty, balíček… Např. nepoužívám tzv. roaming na den, za cenu denního paušálu bych v zahraničí volal za ceny jako v ČR.
Všechny tři vlivy, tedy sekundovou tarifikaci, bez paušálu a za výše uvedené ceny můžete získat současně. Tyto konkrétní ceny jsem našel u Odorik.cz, kterého používám aktuálně asi dva roky. Možná existuje levnější operátor, pokud ano, pochlubte se v diskuzi pro ostatní. (Pozn. red.: Nejde o inzerci, jde o popisovanou zkušenost autora.)
Potřebujete volat neomezeně? Opravdu?
Doufám, že jsem vám tímto malým shrnutím ukázal, že telefonní služby jsou v dnešní době levné. Mnozí z vás možná máte neomezené volání za cenu cca 500 Kč měsíčně. Řešení jednoduché a pohodlné. Ale zdá se mi značně přeužívané. Opravdu tolik minimálně provoláte, a to každý měsíc? Ano i já jsem měl účty přes 500 Kč za měsíc, ale nenechte se zmást předchozím účtem, když vám operátor účtoval i 6 Kč i za necelou minutu. Dívejte se, kolik minut hovoru si za to můžete pořídit jinde.
A i když nemáte k dispozici dobré internetové připojení, stále není nutné platit víc než dva haléře za sekundu. Opravdu nutně potřebujete provolat 25 000 sekund, cca 7 hodin mobilem každý měsíc? Nebo většinu hovorů stejně děláte někde, kde máte přístup na net? Tedy za tuto částku můžete volat 14 hodin na mobil nebo až 33 hodin na pevnou linku. A navíc voláte často a dlouho jen proto, že máte neomezené volání?
Pro někoho neomezené volání je skvělé řešení, pozor jen na omezenost „neomezeného volání“, např. víc než 10 000 minut je vám účtováno opět po minutě. Jenže hodně lidí má neomezené volání jen proto, že platili podobnou částku, když jim operátor účtoval 6 Kč za minutu. Pokud by volali, jak byli zvyklí, platili by méně i bez neomezeného paušálu. Ale s jiným operátorem.