Hlavní navigace

Nenechte se při slevovém šílenství okrást

12. 1. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Taky jste propadli nákupní horečce a utrácíte poslední zbytky úspor za povánočně a novoročně zlevněné zboží? Dejte si přitom pozor na praktiky obchodníků, které by vám zlevněný nákup mohly prodražit.

Ačkoli se česká ekonomika ještě nezotavila z finanční krize a ekonomické recese, zdá se, že naše peněženky mají už ozdravný proces za sebou. Vypadají podle toho alespoň odhady obchodníků, kteří sčítají tržby za vánoční, povánoční a novoroční nákupy. Začínají se ale také množit případy, kdy obchodníci chystají na zákazníky různé pastičky, aby v pokladně nechali více peněz, než původně zamýšleli.

daňová kalkulačka 2009 (350x100)

Obchodníci na peněženky políčili s předstihem….

Letos obchodníci vyhlásili první vlny slev již během podzimu a povánoční slevy se nakonec začaly konat už počátkem prosince. Taktické přesouvání slev má svůj původ v obavách z propadu tržeb, kterého se obchodníci obávali kvůli všeobecně nepříznivé ekonomické situaci. Ano, loni jsme dělali psí kusy, aby zákazník přišel a prodat cokoliv bylo nejnáročnější, co pamatuji. I přesto se nám to podařilo. Pomohla nám k tomu listopadová akce „velkoobchodní ceny pro všechny“ a předvánoční výprodej jsme nazvali „lednové ceny“.V této speciální kategorii jsme nabízeli zboží s masivní slevou již v prvních dvou prosincových týdnech, prozradil serveru Měšec.cz Jan Samko, z e-shopu Alza.cz a dodal, že dát zákazníkovi výprodej již před Vánoci byl klíč k úspěchu prodejů.

Časné slevy potvrdili i další obchodníci. Loňský předvánoční prodej jsme obdobně jako předloni odstartovali koncem první poloviny října, informovala server Měšec.cz Eva Karasová, tisková mluvčí společnosti Tesco Stores ČR. Například ceny parfémů byly na historických minimech již před Vánocemi, potvrdila také Hana Hutlová ze společnosti Vivantis.

….spotřebitelé své portmonky s předstihem ochotně vyprázdnili

Obavy obchodníků, kteří si dělali vrásky na čele kvůli nižším prodejům, které by mohla způsobit finanční krize a ekonomická recese, se příliš nepotvrdily a tržby se podle nich pohybovaly přibližně na stejné úrovni. Každoročně v porovnání s běžným obdobím roku prodej před Vánoci stoupá během prvních týdnů až o 30 % a poslední dny před svátky až o 50 %. Tento trend platí i pro loňský rok, potvrdila serveru Měšec.cz Karasová. Objemy jsou srovnatelné s loňským rokem, což považujeme za úspěch vzhledem k tomu, že loňské Vánoce jsme zaznamenali nečekaně velký nárůst ve výši 40 %, sdělila serveru také Hutlová. Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz, dokonce uvedla, že loňské Vánoce byly na nákupy bohatší než ty v předchozím roce. V některých případech nákupy dokonce předčily ty z předchozího roku. Před Vánoci jsme zaznamenali o 25% objednávek více než v roce minulém, potvrdila Součková. Čtěte také: Co dělat s nepovedeným nákupem?

Slevy jsou stejné nebo dokonce vyšší než minulý rok

Kromě toho, že na slevy bylo možné ke konci minulého roku narazit dříve, v některých případech se mohli zákazníci dočkat i vyššího procenta sraženého z původní ceny. Ne příliš příznivá všeobecná ekonomická situace totiž dávala tušit, že zákazníci jsou v tomto období více než jindy citliví na cenu a poohlížet se budou především po zlevněném zboží. Na rozdíl od předloňského roku jsme rozšířili na Vánoce sortiment o zboží s nižší cenou, potvrdila Karasová ze společnosti Tesco Stores ČR. Větší zlevnění potvrdil u vybraných výrobků i Jan Samko z e-shopu Alza.cz.

Lednové slevy v plném proudu

Ačkoliv si peněženky po Vánocích ještě ani nestačily odpočinout, začala na zákazníky útočit nová masáž nabízející povánoční a novoroční zlevněné zboží. Přesto, že se na tyto nákupy každoročně chystá řada spotřebitelů, novoroční nákupy už ty předvánoční asi nepředčí. Největší zájem mají zákazníci v tomto období o zlevněné oblečení a zimní vybavení. Čtěte také: Nákupy v aukcích na internetu mají svá kouzla i rizika

V každém případě zákazníci více nakupovali před Vánoci, informovala server Jana Součková. Největší podíl tržeb byl uskutečněn před Vánoci. Oproti loňskému roku však nechávali zákazníci nákupy více na poslední chvíli, potvrdila i Hana Hutlová ze společnosti Vivantis.

I v zahraničí bují slevy

Pokud máte cestovatelského ducha, je možné za slevami vyjet také do zahraničí, kde také startují povánoční výprodeje. Velké slevy textilu se dají pořídit například ve Velké Británii, kde se v ČR draze prodávané značkové oblečení dá pořídit za čtvrtinu ceny. Pokud byste uvítali raději bližší dojížďku, zaměřte se na sousední země. Jako častý cíl nákupních výletů jsou se svými obřími shopping centry známy například Drážďany nebo Berlín. V Rakousku se zase nejčastěji jezdí nakupovat do Vídně nebo do Lince. Na Slovensku můžete zamířit například do Bratislavy a chystáte-li se spíše do Polska, vyzkoušet můžete Katovice.  

Fígle obchodníků

Mezi nejjednodušší a nejbezpečnější praktiky obchodníků patří zdražování zboží před Vánoci. Ceny se zvýší dříve, než do obchodu začnou proudit davy chtivých zákazníků a následně je možné začít ohlašovat například až 75% slevy, které v porovnání s původní cenou zas tak vysoké nejsou. Zdražovat zboží zvýšením své marže je svaté právo obchodníka. Vy se tomuto triku můžete vyhnout tak, že budete nakupovat na Vánoce se značným předstihem nebo si počkáte až na povánoční období. Podobné téma: Na co si dát pozor při sjednávání spotřebitelské­ho úvěru?

Další oblíbenou metodou, jak zákazníky nalákat do obchodu, jsou výrazné poutače ve výloze, které samozřejmě zdůrazňují tu nejvyšší slevu, kterou lze v krámě vůbec najít. Vysoká sleva pak může být uplatněna pouze na pár kousků vybraného zboží a to ostatní tak výrazně zlevněno být vůbec nemusí. Účel je však splněn. Zákazník vešel do obchodu a často si nějaké zboží koupí i přes fakt, že reálné zlevnění neodpovídá tomu, co slibuje výloha.

Za nekalé jednání už se dá považovat případ, kdy je zboží označeno jako zlevněné, ale na pokladně se naúčtuje cena původní. Špatný úmysl je v tomto případě obtížné dokázat a pokud se skládá nákup z více položek, nemusí si okradený zákazník špatně naúčtované ceny vůbec všimnout. Někteří obchodníci mohou sázet také na psychiku zákazníka. Stojí-li u kasy dlouhá fronta a pokladní musí běžet pro odpovědnou osobu, která by provedla storno, někteří zákazníci si raději vezmou zboží i s původní cenou.

Už jste někdy využili služeb ČOI nebo SOS?

  • Ano a pomohlo mi to záležitost vyřešit,
    9 %
  • Ano, ale problém se ani potom nevyřešil,
    18 %
  • Ne.
    74 %

Poznejte pravidla

Účinnou obranou proti trikům obchodníků je znalost jejich povinností a pravidel, která musí při nákupu dodržovat. Informace o ceně nesmí vzbuzovat zdání, že cena je nižší než ve skutečnosti nebo že byla snížena, i když tomu tak není, prozradil serveru Měšec.cz Tomáš VozábČeské obchodní inspekce (ČOI). Dodal také, že cena musí být vyjádřena jako konečná částka. Procentní výše slevy spolu s původní cenou tedy není dostačující, povinností obchodníka je uvést i konečnou cenu po slevě.

Pravidelným nešvarem bývá to, že některé e-shopy inzerují slevy a přitom zboží ve slevě ve skutečnosti nenabízejí. Spotřebitelé by si měli dát pozor, aby kupovali opravdu zlevněné zboží, upozornil Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Uvedl také, že zlevněné zboží musí být prodáváno odděleně od nezlevněného. Čtěte také: Na Vánoce s úvěrem a beze strachu

Pokud obchodník nabízí také zboží zlevněné kvůli nějaké vadě, musíte na to být vždy upozorněn. Záruka se pak na uvedenou vadu nevztahuje, zdůraznil Mišurec. Pokud se vám ale na zlevněném zboží projeví později jiná vada, která nesouvisí s nedostatkem kvůli kterému byla cena snížena, máte na reklamaci nárok. Dvouletá záruční lhůta platí i na nové zlevněné zboží, což někdy nevědí ani samotné prodavačky, dodal ještě Mišurec.

dan_z_prijmu

Co dělat pokud vzniknou nesrovnalosti a obchodník nespolupracuje?

Ideální je pečlivě zkontrolovat kupované zboží i účtovanou cenu přímo při nákupu. Pokud však zjistíte nedostatek později a obchodník nechce o nápravě slyšet, je možné požádat o radu Sdružení obrany spotřebitelů, které může prodejce vyzvat k nápravě. Dalším řešením je také vznést podnět k České obchodní inspekci prostřednictvím e-podatelny, která je také oprávněna vyvozovat pro obchodníka právní následky.    

Od 23.12. 2009 do 4.1. 2010 je zatím zaevidováno 33 kontrol, z toho 11 se zjištěním, uvedl pro server Měšec.cz Tomáš Vozáb z ČOI s tím, že nejčastěji se jednalo o klamání spotřebitele a špatné informace o ceně.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).