Problémy s nepoctivými obchodníky na internetu patří mezi nepříjemné zkušenosti spotřebitelů a spolehlivě dokážou odradit od dalšího nakupování na internetu. I proto vznikl nový web s názvem Bezpečný nákup.cz, aby pomohl k lepší orientaci internetového obchodování.
Na vzniku tohoto nového webu se podílelo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) a Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje tuzemské internetové obchodníky. Najdete na něm informace o tom, jak se při nákupech na internetu vyhnout různým problémům. Čeká na vás desatero rad, které mají pomoci omezit riziko špatného výběru a vyhnout se tak nebezpečí, že po zaplacení nedostanete objednané zboží a ani peníze zpět,
řekl pro server Měšec.cz výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Opatrnost je na místě
Vetyškova slova potvrzují i údaje České obchodní inspekce, která při poslední kontrole letos na jaře zjistila nedostatky ve zhruba třetině kontrolovaných internetových obchodů. Nejčastěji zjištěným prohřeškem bylo špatné informování zákazníků o reklamacích či podmínkách prodeje. Než se proto pustíte do obchodování, seznamte se důkladně s aukčním řádem. Na webu licituj.cz se například dočtete, že:
Uživatel má právo uplatnit reklamaci, pokud služby uvedené v tomto aukčním řádu a poskytované společností jsou v rozporu s ustanoveními aukčního řádu. Reklamace musí být uplatněna v písemné formě/elektronickou cestou a zaslána na kontaktní adresu uvedenou v oddílu „Kontakt“ na portálu. Společnost neposkytuje záruku na předměty zakoupené uživateli během aukce a veškeré nároky z titulu záruky může uživatel uplatnit pouze vůči výrobci. Společnost je zodpovědná za to, že předmět aukce je shodný s předmětem specifikovaným ve smlouvě, ale není zodpovědná za neshodu předmětu aukce s předmětem specifikovaným ve smlouvě v případě, že kupující o této neshodě věděl nebo by na základě rozumné úvahy měl vědět. Společnost neodpovídá za poškození výrobku během přepravy. V případě, že uživatel v okamžiku doručení zjistí poškození předmětu, bude jeho reklamace zohledněna pouze v případě, že bude postupovat následujícím způsobem: odmítne zásilku převzít a sepíše protokol obsahující podrobný popis poškození a podpisy odběratele a kurýra v okamžiku doručení. Reklamace bude vyřízená v termínu 30 dnů od data jejího uplatnění.
Na aukci se reklamuje špatně
K reklamacím se pro Měšec.cz vyjádřila i tisková mluvčí AUKRO.cz Lenka Hanušová: Pokud doručené zboží nebo jeho stav neodpovídá popisu uvedenému v aukci, doporučujeme kupujícímu co nejdříve kontaktovat prodejce a informovat ho o tom. V případě, že obě strany nenaleznou řešení nebo se kupující domnívá, že vady předmětu nemohly vzniknout během přepravy, doporučujeme vše ohlásit e-mailem na naši zákaznickou podporu.
Podle obchodních podmínek AUKRO nese odpovědnost za nahodilou zkázu nebo poškození věci prodávající pouze po celou dobu přepravy. Pokud k poškození předmětu došlo během transportu, je nutné provést reklamaci u dopravce, a to co nejdříve. V případě doručení zásilky uplatňuje reklamaci adresát, v případě ztráty (pokud zásilka doručena nebyla) uplatňuje reklamaci odesílatel.
Jenže je zde důležitá poznámka: Česká pošta není povinna přijmout reklamaci ve třech případech:
- pokud není uplatněna při dodání poštovní zásilky ani ve lhůtě dvou pracovních dnů po jejím dodání,
- pokud byla reklamovaná závada patrná už při dodání,
- pokud podnik (ČP) upozornil příjemce na možnost, že došlo k poškození nebo úbytku obsahu.
A pošta není povinna přijmout reklamaci uplatněnou až po dodání, jestliže reklamující nepředloží poštovní zásilku v tom stavu, v jakém byla dodána, ani tento stav hodnověrně nedoloží jinak.
Za naivitu se platí
V aukcích se podle provozovatelů serverů sice nejvíce prodává a nakupuje oblečení, sportovní potřeby, drobný nábytek za „pár šupů“, ale výjimkou nejsou ani starožitnosti, šperky, či obrazy za značně vysoké ceny. Značně podezřelé mohou být zejména nabídky na originály obrazů a dalších uměleckých předmětů. Když už po něčem podobném zatoužíme, sjednáme si schůzku s prodávajícím a na pomoc si vezmeme odborníka. V opačném případě se může stát, že koupíme bezcenný falzifikát nebo kradené zboží. Nabídku vystavených předmětů pravidelně monitorujeme a ověřujeme. Vzhledem k vysokému počtu transakcí, které na Aukru denně probíhají, není technicky možné, abychom ručili za všechny prodávané předměty. Proto klademe velký důraz na spolupráci s našimi uživateli při monitorování aukcí i chování uživatelů v naší komunitě. Pokud má kupující podezření, že je v aukci nabízeno kradené zboží, padělek nebo například zboží ze seznamu zakázaných předmětů, určitě by měl využít možnost nechat aukci ověřit a my k tomu vyzýváme. (Přímo v aukci existuje odkaz Ověření aukce, stačí pouze kliknout.) Jestliže se podezření potvrdí, podnikáme odpovídající kroky k nápravě – odstraníme problematickou aukci, pošleme prodávajícímu varování nebo dočasně zablokujeme jeho účet. Nakupujícím radíme podle závažnosti případu udělit negativní komentář a případně věc ohlásit na Policii České republiky. S ohledem na konkrétní situaci Aukro nabízí uživatelům náhradu škody v Programu na ochranu kupujících,
dodává Hanušová.
Na eBay mají větší páky
Zatím co v českých internetových aukčních síních je nesnadné domoci se nápravy nebo reklamace od nepoctivého prodejce, pokud nakupujete na eBay, máte záruky vyšší. Podmínkou je, aby bylo za zboží nebo službu zaplaceno platebním portálem PayPal, který eBay vlastní. Poté PayPal přebírá do určité míry odpovědnost za bezproblémové dodání zboží. Tato odpovědnost funguje tak, že když selže vaše komunikace s prodejcem při řešení reklamace a předložíte důkazy o vašem právu pracovníkům PayPal, portál vám vrátí peníze za takto zakoupení zboží a sám si je strhne od prodejce. Je však potřeba splnit mimo jiné dvě podmínky: podat reklamaci do 45 dnů od transakce a rovněž je potřeba, aby prodejce měl aktivní účet u PayPal s dostatečnými finančními zdroji. Protože kde není co brát… (však to dál znáte).