Hlavní navigace

Nejsou lidi. Zoufalé firmy nabízí i desetitisícové náborové příspěvky

Autor: Depositphotos

Stabilní firma s 30letou praxí hledá zaměstnance. Benefity: příjemné pracovní prostředí. Takové řeči dávno nikoho nezajímají a firmy na to konečně přišly. Do inzerátů tak začínají psát spíš to, že si do práce můžete vzít psa a kočku a součástí kanceláře je třeba i klouzačka.

Doba čtení: 5 minut

Současná situace na trhu práce představuje noční můru pro firmy a zaměstnavatele shánějící nové zaměstnance, ale naopak ráj pro ty, kteří se po nové práci koukají a rádi by své zaměstnaní změnili. V dubnové aktualitě jsme vás již informovali o tom, že počet pracovních míst již převýšil počet nezaměstnaných a na jednoho uchazeče o práci tak připadá více než 1 pracovní místo. Navíc v těchto měsících začnou sezónní práce a očekává se, že nedostatek pracovníků se ještě prohloubí.

Toho všeho jsou si zaměstnavatelé vědomi a postupem času tak přikračují k čím dál nižším požadavkům nebo nabízejí čím dál více benefitů, aby nabrali nějaké zaměstnance. Zejména ve výrobě totiž firmy musí i odmítat zakázky, protože je jednoduše nemá kdo zpracovat.

Personální agentura Grafton zpracovala rozsáhlou studii, která mapuje platové podmínky a další benefity v několika sledovaných odvětvích.

Plošný růst mezd jako standard

Česká republika se nachází v období silného ekonomického růstu, který se odráží také ve velké poptávce firem po dalších pracovnících. Stále klesající nezaměstnanost, která v březnu 2018 dosáhla úrovně 3,5 %, pak vede k zostřující se konkurenci a nutí zaměstnavatele navyšovat mzdy, benefity apod.

To se projevuje například v plošném růstu mezd. Zatímco před několika lety zvyšovalo plošně mzdy jen velmi malé procento zaměstnavatelů, v roce 2018 se to již stává zcela běžně. Zaměstnavatelé jsou ale například ochotni také upravit variabilní složky mzdy a přesunout je do základního platového výměru.

Přestávají se tajit mzdy na jednotlivých pozicích a firmy naopak hrdě prezentují, kolik na které pozici nabízejí peněz. I to je součást konkurenčního boje o každého člověka, kdy neznalost informací může uchazeče přimět reagovat na jiné inzeráty, kde je vše jasně dané.

Stále více si své místo nacházejí také benefity na míru, čímž se zaměstnavatelé snaží zaujmout určité cílové skupiny. Vymýšlejí tak různé benefity pro absolventy, pro maminky na mateřské dovolené apod.

Čím zoufalejší nedostatek pak v daném odvětví panuje, tím nižší nároky na zaměstnance jsou. Firmy jsou ochotny investovat do zaškolení nových pracovníků, přijímat i na poloviční úvazky, přijímat studenty, hendikepované, lidi s nedostatečným vzděláním a hledat cesty, jak zaměstnance do firmy zařadit.

Stabilní firma a přátelské prostředí konečně mizí z inzerátů

Dlouhodobě kritická situace panuje v IT odvětví a od roku 2017 se příliš nezměnila. Firmy tak mnohdy přistoupily i k tomu, že nabírají kontinuálně. Dříve bylo běžné, že odborníka v IT hledaly firmy až ve chvíli, kdy jim byl přidělen projekt a byl tedy odborník potřeba. Vzhledem k nedostatku mají ale firmy inzeráty vyvěšené celoročně a na danou pozici nabírají, ačkoli aktuálně nepotřebují. Co totiž kdyby.

Velký zájem je o studenty vysokých, ale i středních škol. S těmi už zaměstnavatelé mnohdy spolupracují a nabízejí studentům možnosti praxí, seminárních prací apod., aby si zajistili, že po dokončení školy půjde student k nim. Zájem je ale i o cizince, a to i bez znalosti českého jazyka. V tomto firmy cílí například na Španělsko, kde aktuálně panuje velká nezaměstnanost absolventů.

Mzdové srovnání pracovních pozic v oblasti IT v letech 2016 a 2018. (uvedena vždy nejnižší a nejvyšší mzda)
Autor: Grafton Recruitment

Mzdové srovnání pracovních pozic v oblasti IT v letech 2016 a 2018 (uvedena vždy nejnižší a nejvyšší mzda).

Oproti ostatním odvětvím je však IT oblast s náborem pracovníků o několik let napřed. Podle studie už například před 5 lety přestávaly IT firmy psát do svých inzerátů věty typu: Stabilní firma s 30letou zkušeností hledá zaměstnance na pozici vývojáře. Benefity: přátelský kolektiv, příjemné prostředí.

Firmy zjistily, že tyto řeči nikoho nezajímají, a místo toho začaly do inzerátů psát praktické informace. Že si například zaměstnanec může do práce vzít kočku nebo psa, že má celá firma kávu zdarma nebo že je součástí pracovních benefitů klouzačka na pracovišti, možnost zajít si na masáže atd. Kupodivu na to lidé slyší více než na to, že má firma desítky let zkušeností a budou pracovat v přátelském kolektivu.

Náborový příspěvek i 50 000 Kč. Pro dělníky

V odvětví inženýringu a výroby je nedostatek zaměstnanců tak kritický, že část firem přiznala odmítání zakázek, jelikož nemá pracovníky, které by na projekt vyčlenila. Studie odhaduje, že ve výrobě schází v České republice 200 000 lidí. Firmy řeší situaci částečně investicemi do automatizace, kdy část chybějících zaměstnanců nahradí stroje, ale i náborem ze zahraničí.

Výjimkou nejsou i vysoké náborové příspěvky pro nové zaměstnance. Jedna z výrobních firem na Vysočině začala v březnu 2018 nabízet případným novým zaměstnancům náborový příspěvek ve výši 50 000 Kč, a to na dělnické pozice.

Mzdové srovnání pracovních pozic v oblasti Inženýringu a výroby v letech 2016 a 2018. (uvedena vždy nejnižší a nejvyšší mzda)
Autor: Grafton Recruitment

Mzdové srovnání pracovních pozic v oblasti inženýringu a výroby v letech 2016 a 2018 (uvedena vždy nejnižší a nejvyšší mzda).

Další firmy v tomto oboru řeší nedostatek velkou nabídkou benefitů. Výjimkou tak nejsou například 24hodinové školky pro všechny zaměstnance fabriky. Nebo tzv. svozová babička, kdy firma zaměstnancům rozváží děti například na kroužky, k příbuzným či ze školy domů.

Lidé příliš dojíždět nechtějí

Neochota Čechů dojíždět velké vzdálenosti, či se dokonce stěhovat za prací, je pověstná. Zatímco v zahraničí je několikahodinové dojíždění do práce přijatelné, v České republice by nikdo z Prahy do Brna denně nedojížděl.

S tímto problémem se nejčastěji perou zaměstnavatelé v nákupu a logistice. Menší potíže mají u manažerských pozic, kde manažeři s vlastním autem dojíždějí rádi a ti, kteří dostanou služební auto, s dojížděním rovněž nemají problémy. Řadoví zaměstnanci ale dojíždět nechtějí. Velkým důvodem je špatná doprava do logistických oblastí, která je často nepravidelná a komplikovaná. To se firmy částečně snaží kompenzovat i příspěvky na dojíždění, ale nedostatek pracovníků je konstantní.

Mzdové srovnání pracovních pozic v oblasti nákupu a logistiky v letech 2016 a 2018. (uvedena vždy nejnižší a nejvyšší mzda)
Autor: Grafton Recruitment

Mzdové srovnání pracovních pozic v oblasti nákupu a logistiky v letech 2016 a 2018 (uvedena vždy nejnižší a nejvyšší mzda).

Špatná dopravní obsluha je ale dalším problémem právě logistiky. Některé dopravní podniky na menších městech hlásí potíže s nedostatky řidičů, kdy některé linky jednoduše nemá kdo obsluhovat. Zaměstnavatelé jsou v tomto dokonce ochotni přijímat i ty, kteří nemají profesní řidičské oprávnění, nemluví ani českým jazykem, ale jsou ochotni práci dělat. Pak firmy zaplatí jazykové kurzy, řidičské průkazy atd. a svého zaměstnance si prostě vyškolí.

FIN18_tip_v_clanku_obecny

Od platu a benefitům k firemní kultuře

Pokud se situace na trhu práce neuklidní, zákonitě po čase dojde k situaci, kdy bude stále nedostatek pracovníků, ale lidé už nebudou slyšet na další zvyšování platu, nebudou je zajímat další benefity, nebo už firmy nebudou ochotné nabízet další benefity a víc peněz na dané pozice.

Podle studie se pak pozornost firem a uchazečů přesune právě k firemní kultuře. Tu už mnohé firmy upravují nyní. Podle mnohých firem je firemní kultura, prostředí, chování zaměstnanců to, co budou lidé v budoucnu více hodnotit a podle čeho se budou rozhodovat, v jaké firmě chtějí pracovat.

Našli jste v článku chybu?