Již čtvrtý ročník ankety o Nejlepší finanční reklamu, tentokráte roku 2005, je uzavřen, výsledky sečteny a výherci jednotlivých cen vylosováni. Jak již titulek článku napovídá, letošní ročník má oproti loňskému, kdy v obou kategoriích vyhrála stejná instituce, jednu změnu – vítězové ankety jsou dva. Zatímco odborná porota dala přednost reklamě České pojišťovny, čtenáři jednoznačně vyzdvihli reklamu GE Money Bank s novátorským a neotřelým nápadem supermarketu na peníze.
Pořadí | Hlasování veřejnosti | Odborná porota |
---|---|---|
1 | GE Money Bank | Česká pojišťovna |
2 | Česká pojišťovna | Česká spořitelna |
3 | Česká spořitelna | GE Money Bank |
4 | eBanka | Raiffeisenbank |
5 | Aegon Pojišťovna | Komerční banka |
Jak vidno z přehledu pěti nejúspěšnějších spotů, veřejnost se s odbornou porotou u tří nejlepších reklam shodla – byť populární peníze v PET lahvích mezi odborníky z ekonomické, mediální a žurnalistické sféry stačily GE Money Banky jen na třetí příčku. Loňský jednoznačný favorit mezi čtenáři i odbornou porotou – Česká spořitelna – pozici sice neobhájila, ale umístila se v obou kategoriích na medailových příčkách.
Komu tedy patří vítězné spoty?
GE Money Bank – libo-li 2 kg tisícikorun?
GE Money Bank zaútočila na čelní příčky ze zadních pozic, které obsadila v minulém ročníku ankety. O to byl její nástup famóznější. V hlasování veřejnosti získala dvakrát více hlasů než druhá Česká pojišťovna.
Za úspěchem stojí řada lidí, jak už to v dnešní době bývá. Kdo je tedy podepsán pod vítěznou reklamou?
Režie: Nic a Sune
Scénář: MARK/BBDO, a.s., Martin Charvát
Produkce: Stillking Films
Reklamní agentura: MARK/BBDO, a.s.
Mediální agentura: OMD Czech, a.s.
Odborní porotci u tohoto klipu vyzdvihli především srozumitelnost, jednoduchost a jasnost sdělení, ale také inovativnost a kreativitu: Neotřelý nápad představující pozoruhodný produkt. GE MB dokáže marketingově prodat inovace, které i objektivně posunují obyčejné finanční produkty do oblasti, kam si před nimi žádná jiná banka netroufla. Tato reklama je toho důkazem.
(Marek Telička, zástupce šéfredaktora, Osobní finance)
Česká pojišťovna – kdyby něco… jsem v pojišťovně
Česká pojišťovna nasadila do ankety svůj spot, který si své příznivce získal již v roce 2004… zejména svým silvestrovským vydáním – stejná scéna, stejná situace, stejné dialogy, jen poněkud vláčný a nejistý krok pana ředitele, jak dokumentuje např. hodnocení odborného porotce Petra Fejtka, šéfredaktora Finančního poradce: Aspoň pokus o vtip (beru stejně jen díky Silvestrovské verzi, kdy byl pan ředitel namazaný).
Ovšem i klasická verze utkvěla v myslích nejen odborné poroty. Ostatně to potvrzuje i Jan Suda, Online Media Director Universal McCann: Velmi kvalitní spot, který přesně komunikuje myšlenku, jde k jádru věci a má navíc ještě českou duši. Jsem si jist, že se v něm velká část cílové skupiny najde a pobaví se. Navíc se spot neokouká a výraz „kdyby něco, jsem v pojišťovně“ doprovozený patřičným gestem se vžil do běžných hovorů.
A kdo tvořil dílo, které se dostalo do povědomí široké veřejnosti i obecné mluvy? Spot vytvořila společnost Mather Communications s.r.o. (dříve BBK) v režii Milana Šteindlera podle scénáře Tomáše Belka a Tomáše Mrkvičky.
Výherci aneb Exkurs do historie
Anketa o Nejlepší finanční reklamu roku je již ve svém čtvrtém ročníku, proto je již bohatá historie vítězů. Letošní již známe a o loňském již také bylo písmo. Přehled vítězů všech ročníků shrnuje následující tabulka.
Ročník | Hlasování veřejnosti | Odborná porota |
---|---|---|
2002 | Komerční banka | Komerční banka |
2003 | ČSOB | Česká spořitelna |
2004 | Česká spořitelna | Česká spořitelna |
2005 | GE Money Bank | Česká pojišťovna |
2006 | ?* | ? |
* Záleží na vás… v únoru 2007.
Reklama… a obavy?
Reklama je zkrácené sdělení. Jeho cílem je sdělit informaci stručně, jasně, a pokud možno rychle. To s sebou ale nese i nebezpečí, že bude reklama chybně pochopena, nebo že dokonce vzbudí obavy. O své zkušenosti se zmínil finanční arbitr Otakar Schlossberger: Tato reklama [České spořitelny] se mi líbila, ale do doby, než mou kancelář Finančního arbitra kontaktovalo několik klientů, kteří ztratili občanský průkaz a měli obavu, zda je opravdu tak jednoduché dostat úvěr pouze na OP. Zde jsme museli několikrát vysvětlovat, že to tak jednoduché v podstatě není. Ale přesto… tato celkem divácky povedená reklama pak v praxi narazila na celkem dost velký věcný a potažmo právní problém…
Obecně mně vadí, že má reklamu ústav, který neexistuje [Poštovní spořitelna], který nikdy neobdržel bankovní licenci. Není z reklamy zřetelné, že se jedná o ČSOB. V podstatě to klienty uvádí v omyl, že existuje banka tohoto jména. V zásadě si mi to příčí, je to podle mého názoru na hraně zákona (a to nejen o bankách, ale možná i jiného… např. na ochranu spotřebitele apod.),
dále podotýká finanční arbitr.
Slosování čtenářů
Děkujeme všem, kteří do naší ankety přispěli svým hlasem. Vylosovali jsme patnáct z vás, kteří jste hlasovali buď prostřednictvím SMS zpráv nebo jako zaregistrovaní a přihlášení uživatelé, a rozdělili jsme mezi vás následující ceny:
1. místoMichal Rybář
- DVD přehrávač Hyundai DV-5-X312
Dušan Kosobud
Miroslav Houdek
- roční předplatné týdeníku Strategie
- tričko finančního serveru Měšec.cz
Blanka Hlavničková
- roční předplatné týdeníku Strategie
Iva Hloušková
Marie Patíková
Lukáš Benka
Zdeňka Novotná
František Zelina
- roční předplatné měsíčníku Marketing Magazine
10. – 14. místo
Petr Bohuš
Petr Kubovec
Josef Kubelka
Jaroslav Postupa
Radim Drápela
- předplatné měsíčníku Osobní finance
Jan Indrych
- tričko finančního serveru Měšec.cz