Představte si, že sháníte batoh pro dítě. Na internetu najdete, objednáte, zaplatíte a čekáte, že u vás v následujících dnech zazvoní kurýr. V mezičase kontrolujete e-mail, zda nedorazilo alespoň potvrzení o provedení platby nebo info o odeslání zboží. Když se po deseti dnech neděje ani jedno, kontaktujete e-shop. Po zhruba dvouměsíčním čekání vám zákaznická podpora odpoví – batoh je na cestě, ale upozorňujeme, že na doručení má náš obchod až 360 pracovních dní. Tedy zhruba rok a čtyři měsíce. Objednávku stornovat nelze.
Taková je reálná zkušenost jedné ze zákaznic internetového obchodu UrbanTrend.cz. Naneštěstí pro daný obchod byla nespokojenou zákaznicí sestra Janka Rubeše, který spolu s Honzou Mikulkou natáčí pořad Kluci z Prahy (dále jen Kluci).
Poté, co Rubeš zjistil, že Česká obchodní inspekce vede obchod UrbanTrend.cz jakožto rizikový a narazil na několik stránek negativních recenzí ve spotřebitelské poradně dTestu, rozhodl se jej prověřit.
Prvním vodítkem byla faktura, kde je jakožto provozovatel obchodu uvedená společnost Pine Oak Ltd se sídlem na Seychelách. Stejnou firmu lze nalézt i v obchodních podmínkách. Klukům bylo jasné, že tudy cesta nevede. Na správnou stopu je přivedlo až číslo účtu, na který mají zákazníci UrbanTrend.cz posílat platby. Majitelem tohoto účtu už je firma se sídlem v Česku – Violet Stores s.r.o., IČO: 17212456. Mimochodem, firma existuje od roku 2022, ale její účetní závěrky jaksi chybí. O nich si ještě povíme.
Rubeš se tedy spojil s jednatelem a společníkem této firmy v jedné osobě, s Robertem Sládkem. Ten ovšem odmítl, že by obchod aktuálně provozoval. Tvrdil, že jej před několika lety prodal, k dalším podrobnostem se nechtěl vyjadřovat a telefonický hovor nakonec ukončil.
Rubeš s Mikulkou jej přesto – pod pohrůžkou zveřejnění jeho identity – vyzvali k vrácení peněz za nedodané zboží všem podvedeným zákazníkům, kteří se o ně přihlásí. A to včetně zákazníků, kteří nakupovali skrze další platformy pod hlavičkou firmy Pine Oak Ltd:
- Bimi.cz
- Instastyle.cz
- Lumeo.cz
- Ultrahome.cz
- UrbanTrend.cz
- Tlapka.cz
Další podmínkou Kluků bylo, aby se na všech zmíněných webech viditelně objevila informace o dlouhé době doručení.
O týden později Kluci zveřejnili video, ve kterém citovali vyjádření bývalého (dle jeho slov) jednatele zmíněných obchodů. V něm detailně popsal obchodní model internetových obchodů, znovu zopakoval, že s nimi nemá nic společného, přesto chce ale vše napravit. Společnost UrbanTrend s.r.o., kterou jsem vedl jako jednatel, vybudovala a provozovala nákupní galerie do roku 2022. Tato společnost následně galerie prodala, ukončila činnost a vstoupila do likvidace. Do celé situace jsem se osobně vložil a postarám se o její nápravu, bez ohledu na to, že nejsem jejím vlastníkem.
Následně se na hlavních stránkách zmíněných obchodů objevila informace o doručení během 360 pracovní dní a k podvedeným zákazníkům se začaly vracet jejich platby. Po roce, deseti měsících a 30 dnech mi byly vráceny peníze. Neuvěřitelné, nenapadlo by mě, že je ještě někdy uvidím. Tam, kde mi nedokázala pomoct ČOIka, tam mi pomohli Kluci z Prahy,
napsala například jedna z uživatelek v komentáři pod videem.
Stačí batoh a jede se vydělávat (třeba na spotřebitelích)
Nemajitel a nevlastník e-shopu, který je podle jeho vyjádření prodaný (a nemajitel tak peníze lidem tedy vrací asi jen tak z radosti ze své vlastní peněženky), je ostříleným profesionálem v oblasti zřizovaní offshore společností. Jeho společnost Alpha Citizen s.r.o. se na zakládání offshore společností specializuje, třeba těch, které pak provozují rizikové e-shopy. Ale aby to bylo fér, ta společnost už jeho není a už se také jmenuje jinak. Jen na vlastním webu to ještě po 15 měsících nestačili změnit.
Nemajitel je rovněž dlouholetým tzv. digitálním nomádem. K tomuto typu podnikání potřebujete primárně počítač a internet.
Současná generace mladých lidí si čím dál tím víc uvědomuje, že hodnoty, jako je možnost pracovat kdykoliv a odkudkoliv, jsou mnohem důležitější než samotné finanční ohodnocení. Proto hledají možnosti, jak takovou práci najít, a to je přirozeně přivede k digitálnímu nomádství,
sdělil před 10 lety pro server Podnikatel.cz Robert Sládek, tehdy jeden z českých digitálních nomádů a autor blogu Digitalnimnomadem.
Ve třinácti kšeftoval s taháky, od šestnácti má firmu na design webových stránek. Podnikání Roberta Sládka začalo bavit brzy,
píše o stejné osobě ČT24 ve článku z roku 2013.
Svoji mediální slávu si užil už v roce 2009, kdy jeho tehdejší firma SCARABEO s. r. o. v Plzni úspěšně realizovala interaktivní výlohu. Mimochodem, tato firma již pod novým majitelem a pod názvem V.R.T. SW products s. r. o. byla 20. 5. 2023 Krajským soudem v Plzni zrušena pro neplnění zákonných povinností zveřejňovat účetní závěrky. Tady se vracíme opět k účetním závěrkám aktuální firmy Violet Stores s.r.o., která vlastně jeho „není“ a ani ty závěrky tam nejsou.
Co tím chtějí autoři textu sdělit? Provozovatelé rizikových e-shopů jsou ostřílení a chytří lidé, kteří mají několik zřetelných úmyslů:
- Nachytat spotřebitele na jejich nevědomost, nebo přehlédnutí podmínek.
- Získat jejich peníze.
- Ztížit, či zcela znemožnit právní vymahatelnost.
- Znepřehlednit příjmy tak, aby český stát dostal co nejméně na daních, pokud je vůbec dostane.
Zatímco daňová optimalizace legální je, uvádět spotřebitele v omyl hraničí s podvodným jednáním, a to legální není. (Ale ani tu daňovou optimalizaci si nepleťte s obcházením zákona.)
Majitelé různých rizikových „českých“ e-shopů se zcela záměrně schovávají za anonymní či nejasnou vlastnickou strukturu v očekávání, že s nimi do právního sporu nepůjdete, ostatně, prokažte, že to byli oni, kdo vám způsobil nějakou škodu. Přitom tito lidé v Česku nadále žijí, pracují, působí, přednášejí, prezentují… Ale na sociálních sítích je už nenajdete, protože si následně raději ruší své profily.
Nenechte se nachytat a nedávejte jim své peníze.
Nákupní galerie není e-shop
Dění kolem citovaného obchodu přitom ukazuje na dvě pasti, do kterých se můžete při online nakupování chytit. Zaprvé jde o obchodní model, na kterém je tento byznys postavený. UrbanTrend.cz a další totiž nevystupují jako klasický e-shop, ale jako nákupní či virtuální galerie. Tyto galerie zboží neprodávají, jeho prodej pouze zprostředkovávají.
Což ostatně ve svém prohlášení detailněji popisuje i sám jednatel firmy Violet Stores. Obchody nemají žádné sklady ani nevlastní žádné zboží. Jsou napojené na velká asijská tržiště jako AliExpress a v momentě, kdy si zákazník objedná zboží na jedné z nákupních galerií, zboží se automaticky objedná u jednoho z prodejců v Číně, který zboží zašle zákazníkovi. Od tohoto momentu nemá zprostředkovatel nad pohybem zásilky kontrolu. Díky tomuto obchodnímu modelu mají zákazníci možnost si vybírat ze stovek tisíc produktů za výhodnou cenu přímo od výrobce, ale doručení zboží bohužel trvá několik týdnů a ve výjimečných případech i několik měsíců.
Na podobné nákupní galerie či online tržiště v posledních letech upozorňuje také Česká obchodní inspekce. Z pohledu spotřebitelských práv vadí hlavně to, že informaci o způsobu fungování platforem se zákazník většinou dozví pouze z nejasně psaných obchodních podmínek. Ve svých obchodních podmínkách se snaží přesvědčit spotřebitele, že jsou pouze spojkou mezi českým spotřebitelem a například čínským dodavatelem. To s sebou nese problémy v momentě, kdy chce zákazník dodané zboží reklamovat. Bez problému nelze vymáhat ani odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní,
uvedla k problematice Česká obchodní inspekce.
Podle spotřebitelské poradny dTestu lze však informaci o tom, že je provozovatel pouze zprostředkovatelem, a nikoli prodávajícím, schovanou v obchodních podmínkách, považovat za překvapivou. Podle § 1753 občanského zákoníku by taková informace měla být neúčinná, což oklamanému zákazníkovi dává možnost domáhat se svých práv. A tady nastává druhý kámen úrazu.
Zahraniční firmy kontrolovat nelze
Když se jakožto spotřebitel dostanete do sporu s tuzemským podnikatelem, můžete se obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů (ADR) při České obchodní inspekci. Jste-li v křížku s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, mělo by vám bezplatně pomoci také Evropské spotřebitelské centrum (ESC ČR).
Jenže na firmu se sídlem na Seychelách či v Dubaji si ČOIka ani Evropské spotřebitelské centrum došlápnout nemůže. Podle pravidel by se tak měl oklamaný spotřebitel obrátit na dozorový orgán v zemi sídla společnosti.
Nabízí se proto domněnka, že to je také jeden z důvodů, proč bývají provozovatelem těchto nákupních galerií právě zahraniční firmy. Ostatně právě anonymitu vlastnictví (hned vedle daňové optimalizace) zmiňuje jeho web iOffshore.cz jako hlavní benefit firem se sídlem v zahraničních daňových rájích.
Samozřejmě ale nejde o ojedinělý případ podnikání v šedé zóně. Česká obchodní inspekce v minulosti varovala například před nákupními galeriemi Balando.cz, Booho.cz či Rivalenti.cz. Jako poskytovatel a provozovatel těchto platforem je v obchodních podmínkách uvedená firma SUNRISE IT AND SOFTWARE SOLUTIONS se sídlem v Dubaji.
Vedle toho ale v obchodních podmínkách těchto galerií najdeme ještě lokálního administrátora, kterým už je firma se sídlem v Česku. To je o něco lepší varianta, protože pokud je informace o lokálním administrátorovi uvedená pouze v obchodních podmínkách, lze ji považovat za překvapivou, a zákazník se tak může domáhat svých práv právě i u tohoto administrátora. Třeba za pomoci řešení mimosoudních sporů vedených Českou obchodní inspekcí.
Neznámý obchod si musíte prověřit
Stále tedy platí, že při nákupech na internetu musíte být obezřetní. Pokud nakupujete na nevyzkoušeném e-shopu, zkuste nejdříve zapátrat na internetu. Pomoci může již zmíněná databáze rizikových e-shopů, kterou spravuje Česká obchodní inspekce.
Dost napoví také spotřebitelská poradna dTestu VašeStížnosti.cz. Sem se můžete obrátit také v momentě, když už spor s některým z obchodníků máte.