Vlákno názorů k článku Na vrácení zboží máte nárok! od Mathy - V posledni době se začíná objevovat v internetových...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 12. 2005 13:50

    Mathy (neregistrovaný)
    V posledni době se začíná objevovat v internetových obchodech pojem min. doba životnosti. Jestli jsem to dobře pochopil tak se jedná o dobu po jejimž uplinutí nelze výrobek reklamovat. 2 roky zakonná lhůta záruky se vstahuje jen na výrobí vady a né na vady způsobené užíváním. Tzn., že se tu opět mohou vyskytnout výrobky, ktere vám vydrží rekněme 6 měsíců a pak se rozpadnou? Neni to jen trik jak obejít zakon o 2 lete záruce a tim i nutnosti dovozu a prodeje kvalitních výrobků?
  • 5. 1. 2006 13:23

    Petr Zámečník (neregistrovaný)
    Odpověď Mgr. Ivany Pickové, Sdružení obrany spotřebitelů ČR, www.spotrebitele.info

    Pojem životnost zná občanský zákoník pouze obecně, aniž by samozřejmě specifikoval životnost u některých druhů zboží. Pokud z povahy věci vyplývá, že životnost věci je kratší než záruční doba, a proto při obvyklém užívání dojde k celkovému opotřebení věci ještě před uplynutím záruční doby, nejde o vadu. Ale jsou situace, kdy i po uplynutí této lhůty je možné úspěšně reklamovat.

    Obecně je možné výrobek reklamovat v průběhu celé záruční doby, ani u zboží, jehož životnost je kratší, toto právo nelze omezit. Pokud tedy prodejce uvádí informaci o minimální životnosti, stejně se bude muset reklamací zabývat, protože pojem minimální životnost bez bližší specifikace (např. při užívání výrobku 10 hodin každý den), je prázdný.

    V jiném případě, když si spotřebitel výrobek koupí a pak ho z různých důvodů (nemoc, zahraniční cesta) nepoužívá, jedná se o stejný výrobek, ale jeho užívání ještě nezačalo. Jaká je tedy jeho životnost? Stejná, ale jistě každý chápe, že ani v těchto případech není možné omezit spotřebitelova práva na reklamaci.

    Bohužel se setkáváme s podobnými pokusy neseriozních prodejců omezit spotřebitelská práva pojmem životnost. Dva výrobky stejného druhu mohou být opotřebeny různě, protože každý bude používán jinak. Ale vždycky je třeba při reklamaci zjistit, zda se jedná o vadu nebo o důsledek opotřebení. Pokud se s něčím takovým na internetu setkáte, běžte raději tam, kde prodejce nebude spotřebitele mást.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).