Michael Pupala, Wüstenrot: Naše klienty provázíme od kolébky

31. 3. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: Dalibor Z. Chvátal
Od stavebního spoření u kolébky přes překlenovací úvěr při rekonstrukci až po hypotéku na bydlení. Rozhovor o produktech a službách s českým šéfem skupiny Wüstenrot, než přejde pod křídla MONETY.

Stavební spoření zažívá renesanci. Je to skutečně tak? Vidíte zvyšující se objem smluv?

Je pravda, že trh jako takový v roce 2019 opět rostl, a to meziročně o 12,2 %. Uzavřeno bylo téměř 550 tisíc nových smluv v hodnotě 230 mld. Kč cílových částek. Češi ale mají stavebko rádi dlouhodobě. S celkovým počtem zhruba 3,2 milionu smluv je jedním z nejoblíbenějších spořicích produktů. Navíc se klienti začali vracet k modelu stavebko do každé kolébky a zakládají spoření i svým dětem, vnoučatům. Na účet jim pak přispívají jak rodiče, tak i prarodiče. A spoří nejen děti a mladí, zajímavou skupinou jsou i lidé nad 55 let, kteří si tím vytvářejí rezervy například na budoucí rekonstrukci bytu.

Můžete v procentech odhadnout, kolik úvěrových smluv mají fyzické osoby a kolik právnické?

V poslední době registrujeme stále více poptávek na financování družstevního bydlení. Účelem je především koupě bytových domů nově vzniklých družstvem. Ta poptávka je oproti minulým obdobím asi dvojnásobná a očekáváme, že bude i dále stoupat. Financování fyzických osob ale stále hraje prim a asi tomu v nejbližších letech nebude jinak.

Michael Pupala

Michael Pupala, generální ředitel a předseda představenstva finanční skupiny Wüstenrot (03/2020)
  • Generální ředitel a předseda představenstva finanční skupiny Wüstenrot.
  • Jako člen představenstva je zodpovědný především za inovace v oblasti obchodu, služeb a produktů.
  • Před příchodem do Wüstenrotu zastával pozici generálního ředitele ČEZ Prodej, kde měl mimo jiné na starosti rozvoj inovativních produktů a celkovou digitalizaci.
  • Předtím působil v představenstvu pojišťovny AXA.
  • Zkušenosti sbíral také v Raiffeisen stavební spořitelně, LBBW Bank nebo BAWAG Bank.
  • Studoval v zahraničí na University of St. Gallen, která se řadí k předním evropským ekonomickým univerzitám. Zde získal titul MBA.
  • Své vzdělání doplnil na University of Warwick ve Spojeném království, kde se zaměřil na studium změnového řízení a inovací.

Nově umíte hypotéky na 40 let. Osobně si nedokážu představit tak dlouhou dobu něco splácet.

V první řadě je třeba zdůraznit, že žadatel musí splnit podmínky a bonitu pro 30letou splatnost úvěru tak, jak to stanovuje ČNB. Pokud pak tento klient má zájem o rozložení splátek na delší dobu, jsme schopni je rozložit až na zmíněných 40 let a tím snížit měsíční zátěž rodinného rozpočtu.

Kdo je cílovou skupinou? Není to už moc dlouhý čas?

Tento produkt jsme připravili především pro mladé lidi, kteří jsou na začátku kariéry, zakládají rodiny. Je třeba si uvědomit, že hypotéka je produkt, který se během života mění. Tedy že ji lze upravovat podle aktuálních potřeb. Často se stává, že klient našetří během trvání hypotéky nějaké prostředky navíc nebo získá prostředky z dědictví a může si hypotéku zkrátit mimořádnou splátkou. A klienti toho využívají, ročně či při refixaci.

Chcete klienty, kteří si u vás budou refinancovat hypotéku, nebo se spíše soustřeďujete na nové klienty?

Podstatou našeho byznysu je poskytování stavebního spoření, úvěrů včetně hypoték a spořicích produktů. Soustředíme se na dlouhodobý vztah s našimi klienty a chceme je provázet po celý život. Jinými slovy, jsme tu pro kohokoliv, kdo potřebuje řešit své bydlení a zlepšit si jeho kvalitu. Pro tyto klienty máme ty správné produkty a nástroje.

Jak jste se vyrovnali se skončením 100% hypoték?

Předně bych rád zdůraznil, že ČNB učinila moudré rozhodnutí. Její kroky chápeme a plně podporujeme. Ano, samozřejmě omezení 100% hypoték mělo vliv na celkový trh a tato regulace omezila přístup k hypotečním úvěrům celé skupině lidí. Jistou měrou se na situaci podílelo i to, že nová pravidla jsou řekněme rozsáhlejší a potenciálním zájemcům trvalo se v nich zorientovat.

Nepřesunuli se vaši klienti jen do roviny stavebního spoření a chybějící částku řeší třeba překlenovacím úvěrem?

Stavební spoření, dle mého názoru, plní a i v budoucnu stále bude plnit roli jak v oblasti spořicího produktu, tak i v oblasti překlenovacích úvěrů. Pomocí stavebka si klienti postupně naspoří požadovanou částku k LTV a následným využitím buď zajištěného překlenovací úvěru, což může byt konkurent k hypotečnímu úvěru, nebo nezajištěného úvěru si mohou zkvalitnit své stávající bydlení.

Michael Pupala, generální ředitel a předseda představenstva finanční skupiny Wüstenrot (03/2020)
Autor: Wüstenrot

Michael Pupala, generální ředitel a předseda představenstva finanční skupiny Wüstenrot (03/2020)

Jak postupujete při problémech se splátkami? Přece jen každý asi nechce přijít o střechu nad hlavou.

Jak už jsem zmiňoval, hypotéka je dlouholetým produktem, který provází klienta většinu ekonomicky aktivního života. Je také i produktem čím dále flexibilnějším. A pokud se klient dostane např. do problémů se splácením, je v první řadě nutné nás o tom co nejdříve informovat. To platí obecně u všech úvěrů. Každý takovýto případ pak řešíme individuálně a snažíme se s klientem najít to nejvhodnější řešení. Např. odklad splátek či jejich snížení.

Váš jediný nabízený bankovní účet umí jen základní služby. Chystáte jeho vylepšení, aby mohl být univerzálním platebním nástrojem? Např. inkasa, trvalé platby, europlatby, platební karty?

Školení pro účetní - podzimní novinky

Nutno říci, že náš bankovní účet nikdy neměl ambici stát se primárním transakčním účtem. Je to čistě technický účet k vybraným depozitním produktům. V brzké době bychom se měli stát součásti finanční skupiny MONETA, co do počtu klientů čtvrté největší banky u nás. Skupiny, která má špičkové bankovní služby, samozřejmě včetně těch, na které se ptáte. Věřím, že toto spojení bude pro naše klienty velkým přínosem, stejně jako naše produkty a služby budou vítaným rozšířením nabídky pro klienty MONETA.

Děkuji Vám za rozhovor.

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).