Počet klientů o ničem nevypovídá. Založil jsem si u nich účet hned, kdy se tu objevili (tuším listopad 2007), ale nepoužívám ho. Nebyl jsem schopen se zorientovat v jejich "designu" a nedávným "redesignem" tomu nasadili korunu.
Zajímavější je tato informace: "Klienti mBank v Česku drží na běžných účtech 27,7 miliardy korun." Bylo by dobré, kdyby Měšec zveřejnil tabulku, kolik peněz drží klienti ostatních bank a záložen. Podle toho se pozná, jak moc klienti které banky skutečně využívají.
Technologicky mBank nenabízí nic, co by nenabízely jiné banky. Osobně mi mnohem víc vyhovuje internetbanking Fia (lepší byl ten původní, současný je horší) a špatný není internetbanking Air bank.
S tím Airbank jste se spletl ne? Razí naprosto totožný trend debilizace IB jako mBank, jen se v tom dá lépe orientovat. Jestliže jsou schopni pro hustomegakrutopřísné efekty nasadit do IB technologie typu flash (později nahradili) nebo v rámci uživatelské přívětivosti ověřovat pomocí nezávislého kanálu (SMS) pouze první pokyn, svědčí to o tom, že technologie u nich řídí pubescenti a ignoranti. Od mŽumpy se v zásadě neliší.
(Mimochodem, nyní s velkou pompo ohlásili, že SMS zruší úplně. To se asi pobavíme...)
S Air máte pravdu, ale hlavně oceňuji nekonečnou historii, což umí u nás jen několik bank. I když tuším, že zrovna mBank ji umí také.
U Fia mám účet už skoro 15 let a historii transakcí tu mám po celou dobu. Je to vynikající zejména z důvodu, když dohledávám starou platbu, protože promlčení je 3 roky u obchodních vztahů 4 roky.
Ostatní banky mažou transakce po roce.
Zajímavé, na jedné straně pán nepochopil, že se SMSky neruší, ovšem na druhé straně již ví, že nové zabezpečení bude ještě hloupější. Říká se tomu, tuším, rozpolcená osobnost.
P.S.: Kdysi jsem měl rád plzeňskou dvanáctku, teď ten eurohnus nemůžu ani cítit, další důvod pro to, aby mne nikdo nebral vážně :-p.
To je fakt legrační. Flash měla AirBank jen asi rok po svém startu a jen ve specifické části bankovnictví (grafy). Teď už tam přes tři roky není, ale to stále nebrání internetovým "odborníkům" pořád psát, jak má hrozné bankovnictví že tam má Flash...
Stejně tak to nepotvrzování dalších příkazů SMS už je zrušené.
Naučte se číst, reagujete na vymyšlenou argumentaci.
Ochota nasadit tak děravou a nebezpečnou technologii jako je flash do IB vypovídá o naprostém amatérismu v IT banky, nebo o negativním vlivu nekompetentních managorů ovlivňujících technologická rozhodnutí. To, že tu hrůzu vyřadili až poté, co mohli přejít na html5 nebo Ajax nebo kdovíco, má klienta uklidnit? Jak to asi s tímto ignorantským přístupem vypadá na backendu, zvlášť když se ještě chlubí, že si ho na rozdíl od ostatních bank z úsporných důvodů napsali sami?
S tím potvrzením každého pokynu SMS jste si jist? Ještě před půl rokem to rozhodně nefungovalo.
> Ochota nasadit tak děravou a nebezpečnou technologii jako je flash
Jak konkrétně použití Flashe v IB ohrožuje bezpečnost toho IB? Ano, ve Flashi byla (a asi i je) spousta děr, kterými se něco může dostat do počítače. Ale banka bude dost těžko hackovat klientův počítač. A jestli se tam něco dostane přes Flash z nějaké jiné stránky tak nějak nezávisí na tom, co bankovnictví nějaké banky používá nebo nepoužívá.
> S tím potvrzením každého pokynu SMS jste si jist?
Ano. Stalo se to s tou změnou začátkem května.
(Pardon, po prvním odeslání se odpověď zapsala k jinému příspěvku než jsem zamýšlel.)
To je fakt legrační. Flash měla AirBank jen asi rok po svém startu a jen ve specifické části bankovnictví (grafy). Teď už tam přes tři roky není, ale to stále nebrání internetovým "odborníkům" pořád psát, jak má hrozné bankovnictví že tam má Flash...
Stejně tak to nepotvrzování dalších příkazů SMS už je zrušené.
Jasne, internetove bankovnictvi ostatnich bank je pro managory mBank nudne a ta si udelali neco zabavneho - a proto jsem po letech presel od mBank k Fiu - protoze jsem na ty free cool a in omalovanky (navic zabugovane) nemel nervy.
Ocenuji, kdyz mi banka nabizi konzervativni nastroj pro praci s financemi - neni to zadny e-shop modniho butiku, aby se musela honit za poslednimi trendy a modnimi vykriky. Nechci utracet svuj cas hledanim funkci v omalovankach.
Grafika tradicnich bank je nudna? A jaka by asi mela byt? Zabavna? Proboha, kdyz chci zabavu, hledam ji jinde, nez v internetovem bankovnictvi...
Já jsem dokonce před dvěma lety kvůli tomu IB od mBank odešel. nejsem puberťák a honit barevné dlaždice na tabletu mě neláká. Bohužel jsem zase u mBank kvůli hypotéce. Ale je to spíše o lidech. Kromě nízkých sazeb u hypoték mi vyhovoval i velmi vstřícný a velmi efektivní přístup jejich hypotéčního specialisty.
Jinak mám (nebo měl jsem) konta u všech bank. FIO se taky pohoršila, jsem v tomto směru dost konzerva.
Ale ono si jeden nevybere, bylo by možná zajímavé udělat článek ohledně zabezpečení IB. To by taky bylo počteníčko.
S tím srovnáním bezpečnosti je to dost ošemetné. Jak to udělat - ryze formálně (přihlášení do IB je zabezpečené přes SMS - bod plus, vyžadovaná složitost hesla - bod plus,...), nebo nějakým "hackerským testem" (například pokus o krádež session), což už naráží na hranu zákona?
Je ohrožením bezpečnosti už získání pasivního náhledu, nebo až možnost transakce, atd.
Já za největší ohrožení bezpečnosti považuji autorizaci přes SMS zasílané na zařízení, na kterém zároveň probíhá zadávání transakce (tedy smartphony). Pak stačí nějaký infikovaný program, který odchytí autořizační SMS a není problém vykrást celý účet. V tomto případě mi i obyčejný RSA token (používá třeba Sberbank) přijde mnohem bezpečnější. Nejlepší je, samozřejmě autořizační kalkulačka - plně HW i SW nezávislá na kanálu, kterým se zadávají pokyny. (používá třeba VR Bank Zittau).
Pak jsou různé kompromisy, jako SW token (používá třeba Unicredit), ale zde už je (alespoň teoretická) možnost kompromitace zařízení, na kterém program běží (a kde se zároveň zadávají příkazy).
> Já za největší ohrožení bezpečnosti považuji autorizaci přes SMS zasílané na zařízení, na kterém zároveň probíhá zadávání transakce (tedy smartphony).
Ono hodně záleží na tom, přes co se ta transakce zadává. Pokud přes internetový prohlížeč v tom zařízení, tak ano. Pokud se zadává přes mobilní aplikaci banky, je situace o něco lepší.
> ... SW token, ale zde už je (alespoň teoretická) možnost kompromitace zařízení, na kterém program běží
Totéž ale můžete říct o SMS na "hloupý" telefon. Ta jde v otevřeném tvaru přes SMS centrum / centra a při bezdrátovém přenesu do telefonu je chráněna nepříliš silnou GSM šifrou. Takže možnost odchytit ji po cestě existuje (alespoň teoretická :) ). Naopak komunikace se SW tokenem probíhá po kanále zajištěném silným šifrováním, takže jediná šance jak se k němu dostat je nějaká chyba v mobilním OS nebo v samotné aplikaci.
Odchytit SMS heslo z GSM sítě a zároveň zjistit heslo do IB z PC / mobilu mi přijde mnohem méně pravděpodobné, než ovládnout smartphone (a vše potřebné si zjistit z něj). Jasně, ideální by byl SIM Toolkit a šifrované SMS.
A chyba v mobilním OS je třeba u Androidu v podstatě standard a nějaké chyby se našly i u iOS (i když ne tolik).
Zkrátka je tolik možností, že nějak spravedlivě rozhodnout, že toto IB je méně bezpečné než tamto, je velmi komplikované (a nejvíce by záleželo na osobě hodnotitele).
Každopádně by zcela vyčnívaly všechny systémy používající nějaké HW i SW nezávislé zařízení (RSA token, autořizační kalkulačky). Vše ostatní by bylo za nimi.
Pak jsou tu další věci, které banky ani nezveřejňují - a to je například sledování klientova chování a jejich reakce na to (jak rychle například dokáží odhalit použití nesprávnou osobou a jak rychle na to dokáží reagovat)
> Odchytit SMS heslo z GSM sítě a zároveň zjistit heslo do IB z PC / mobilu
Ono to nemusí být současné - člověk si nemění heslo tak často. Ale ano, chce to buď proniknout do SMS centra, nebo vyloženě cílený útok. Spíš jsem chtěl ukázat, že tolik adorované SMS mají také svou achilovu patu.
> Každopádně by zcela vyčnívaly všechny systémy používající nějaké HW i SW nezávislé zařízení (RSA token, autořizační kalkulačky).
RSA token zas tak moc bezpečný není. Sice je to perfektní způsob prokázání vlastnictví, ale neposkytuje nezávislou kontrolu toho, co podepisujete - pokud malware v počítači pozmění vstup i výstup, tak s ním klidně v dobré víře podepíšete odeslání všech peněz do Tramtárie.
Nezávislá autentizační kalkulačka je jednoznačně nejlepší. A také uživateli nejnenáviděnější a také poměrně drahá.
Takže je otázka, jestli je lepší skoro neprůstřelná metoda (nezávislá kalkulačka), kterou nikdo krom vyložených paranoiků nechce používat, nebo o něco horší metoda (třeba SW token), kterou ale uživatelé používají spíše.
> Pak jsou tu další věci, které banky ani nezveřejňují - a to je například sledování klientova chování a jejich reakce na to...
Jsem rád, že to tu zaznělo. To je také velmi důležitá součást zabezpečení, přitom ale není viditelná a banky o ní z logických důvodů žádné konkrétní informace dávat nebudou.
Internetove bankovnictvi mBank je hruza. Pred zmenou se jeste dalo, a i kdyz jsem ucty u mBank zalozene hned v roce 2007 uz nepouzival jako primarni, tak jsem si u ni porad bezny ucet i sporak drzel. Po zmene internetoveho bankovnictvi jsem od nich odesel uplne a rozhodne bych ji dal nikomu nedoporucil. Mamka tam ucet jeste ma, ted si chtela pro eMax zmenit jeden preddefinovany ucet, kam si penize muze posilat a operace neskutecna. v IB jsme na to neprisli, jak se to dela, na mLince nebyli schopni poradit, tak sla dokonce na pobocku a tam ji pan rekl, ze musi mit mKonto (mela pouze sporak) a predefinovany musi byt to mKonto, coz je ovsem v rozporu z VOP. Ptal jsem se na to mBank na FB a rekli, ze to tak neni, ze to muze byt jakykoliv jeden ucet, ale proste jsme zatim neprisli na to, jak to zmenit :) Komedie.
Měl jsem mBank jako hlavní banku téměř pět let. Ovšem poté co zavedli ty zabugované omalovánky a odmítli nechat běžet staré přehledné IB, tak jsem zašel do Fia a do AirBank, zřídil si u nich účty a postupně všechno přemigroval k nim... mBank zůstala nevyužívaná. A když Bolek a Lolek zavedli pokuty za nepoužívání platebních karet, tak jsem zašel na kiosek a prostě to zrušil - trvalo jim to skoro dva měsíce :-(
Celé ty roky mBank fungovala style od-zdi-ke-zdi. Něco s velkou pompou vyhlásili, potom to zase zrušili nebo výrazně změnili podmínky... typický příklad bylo mSpoření. Super úrok, za měsíc bylo všechno jinak. Ono to za čas omrzí a trpělivost přeteče.
Nechtěl bych mít u nich hypotéku na řadu let, když nevím, jestli mi zítra nezmění podmínky u čehokoliv.
S Fio jsem spokojený jako s konzervativní a konzistentní bankou, mám tam hlavní účet a všechny trvalé platby. Na platby kartou a na solidněji úrokovaný účet mám AirBank.
Popsal jste presne mou historii s mBank i to, kam jsem presel.
V mem pripade to bylo vylepseno jen o to, ze jsem mBank kdysi davno doporucil dvema lidem, kteri od ni odesli k FIO se mnou...
Docela by me zajimalo, jak se jim v roce okolo nasazeni omalovanek vyvijel pocet aktivnich klientu a pak pocet klientu pri zavedeni pokuty za nepouzivani platebni karty.
Počty klientů budou velmi zkreslené prakticky kontinuálně trvajícími naborovými akcemi, kdy jeden takový nový klient vyjde banku na 1000 - 1200 Kč (odměny v rámci akcí MGM), v případě úvěrů ještě více. A přesto je v počtu klientů předstihla Fio, která žádné takové akce nemá.
Pak jde o to, koho budeme považovat za aktivního klienta. Jsem já aktivní klient? Nemám debetku, nenechávám si do mBank posílat výplatu, ale mám dvě "vracecí" kreditky, které "točím" a získávám tak od mBank 500 Kč měsíčně (od tohoto měsíce by to mělo být 1000 Kč). Na účtu mám i drobné pohyby, když si posílám peníze s lidmi, kteří mají také mBank a chci je mít ihned na účtu.
Pro využití jako hlavní banku je pro mne překážkou zejména to IB, které mi výsostně vadí a dále povinnost obratu na debetce (a bez debetky je účet nepoužitelný, když nemají pokladny). Ano, vím, obrat není nutné plnit v případě, že mám kreditky, ale je jen otázkou času, kdy mBank vracecí kreditky nějak omezí, jako to udělal nyní Home Credit (hromadně vypověděl stovky, možná i tisíce kreditek s vysokými vratkami), nebo jako to za 2 měsíce udělá Spořitelna.
Já jsem teď docela zvědavý co udělá FIO s kreditkama, které se chystá uvést. Vzhledem k celkovému utahování šroubů u kreditek a celkové penetraci to bude podle mě sakra těžké přijít s kreditkou, která má smysl pro zákazníky nebo s kreditkou, která bude inovativní. Ale možná se jim to povede, třeba teď znovuuvedené hypo od FIA jsou bomba.
Můj tip - kreditka zdarma s trochu lepší úrokovou sazbou než je na trhu běžné (můj odhad je 19 %), bez poplatků za vedení a bez dalších podmínek, ale bez vratek (maximálně vratky poskytované karetní společností jako je Mastercard priceless specials).
Produkt, který má šanci v nezeměněné podobě vydržet roky, jak je typické pro produkty Fio.
Nic pro honiče odměn a vyzobávače rozinek, ale dobrý produkt pro BFU, který kreditkou utrácí svůj průměrný příjem z příštího měsíce.
Děkuji.
Překvapuje mě ale, že jako zkušený škudlil (v dobrém) nemáš kartu bývalé Citi, která (ještě stále) vrací 2% všude.
Jestli to tedy chápu správně, program Priceless jde použít k jakékoli kartě, takže například při nákupu u MOL člověk dostane vratku z programu kreditky (1%, 2% dle karty) + navíc ještě na účet z Priceless 1,5% (konkrétně u MOL)?
Jo, to vnímám jako největší slabinu, ty obchodníky, kteří by byli zajímaví. Kamarád hodně jezdí pro firmu a u domu má levnou MOL, a platí tam obyč debetkou od FIO. To mu funguje.
Z toho jejich výčtu připadají v úvahu právě jen pouze 3 firmy, kde něco utratím, ale tak jednou za několik let.
Jestli to chápu správně, tak mBanka spouští (u nás) už třetí verzi IB?
Ona mBanka, když člověk v jednu chvíli porovná nabídky, vychází docela dobře. Jenže, ač jsem tam měl jeden z provních účet, před lety jsem ho už zrušil. Ty neustále nesplněné sliby, poté výrazné zhoršení podmínek, aby je vzápětí vrátili na předchozí úroveň, k tomu zbytečné změny IB.... No ono to sice aktuálně nevychází nijak zle, ale důvěru v ně už nemám. To člověk neví, co zase vyvedou příště. A jestliže je zde fio, které si podmínky drží už v podstatě skoro 20 let*, tak proč riskovat a bát se, co zase vyvedou.
Za tu zcela zbytečnou změnu IB před asi dvěma lety by manažírek co to nařídil zasloužil ruce zlámat a kopnout do zadnice. Ale na druhou stranu je to zatím jediná věc.
Je na tom vidět, co řídí manažírky z bank: strach. Strach že budou out a ne kchůl, když něco co funguje, co banku živí, nechají být.
K mB jsem zkusmo přešel ihned po jejím rozjezdu v ČR v roce 2007 dodnes ji požívám jako hlavní účet, protože za ty roky jsem nenarazil na žádný problém. Jde mi o funkčnost, nějaké barvičky a podoba IB jsou mi naprosto ukradené, protože zde při standardních platbách používám pár dnes už pomalu automatických postupů. Co se týká běžných financí, za tu dobu jsem pobočku nepotřeboval, vše pořešila online komunikace, žádosti a tuším 1x pošta.
Dnes už v konkurenci bank mB tak nevyčnívá, ale před těmi 9 lety to bylo jak z úplně jiného světa, kdy přechod od banky s běžnými měsíčními poplatky 150 - 200 Kč k bance s možná občasnou platbou pár desetikorun byl v úplně jiné rovině, než když dnes je i na poli nízkonákladových účtů drtivá konkurence.
A kde třeba u mne mB historicky vede, tak je oblast hypoték. Byl jsem možná jeden z prvních, který ji v tomto ústavu řešil, a úspora, v závislosti na optice pohledu (měsíční Hypoindex nebo v dané době preferované délky fixů) je někde mezi 30 - 50% nákladů, které bych dodnes dal u jiné banky (úrok + poplatky).
Barvičky? Čert vem barvičky, my ostatní hovoříme o něčem jiném. Způsobech a postupech ovládání, ty barvičko. Právě o tom, že ty "automatické způsoby" občas, už podruhé, přestaly fungovat.
Také není pravda, že to bylo zjevení. Dávno před mBankou tu bylo FIO, ale třeba i WSPK s náklady cca 30 Kč/měsíc.
Vlastně asi jediné, v čem byla mBanka nová a jediná, byla možnost nastavování si limitů na kartě online. Chvíli.
Hypotéky měla mBanka, když s nimi začínala, skvělé. Tedy podmínky, spolehlivost a znalost, tam naopak pod psa. Ale to vzala voda a čas, dnes Dnes nění v hypotékách zajímavá ničím, ale nevýhody přetrvaly.
> Dávno před mBankou tu bylo FIO, ale třeba i WSPK s náklady cca 30 Kč/měsíc.
Fio sice bylo, ale... Byla to kampelička, nemělo vlastní karty a nejsem si jistý, kdy se zapojili do clearingu (= zrušili nutnost přijímat platby přes sběrný účet). WSPK je taky specifická.
Takže mBank byla opravdu první BFU-frienfly low cost banka.
V clearingu bylo Fio od ledna 2006. Neměli sice vlastní karty, používali ČSOB, karta ale byla zdarma a výběry z bankomatů ČSOB za 5 Kč (později za 6 Kč). Ale ano, byla to záložna, což pro většinu klientů představovalo určitý psychický blok.
Čím byla ale mBank unikátní tak byly limity na kartách. Nejen možnost je on-line nastavit, ale i jejich absolutní výše (bez koruny miliarda).
neoháněl, tedy rozhodně ne v Čechách (v Polsku je to evidentně jinak). Po pěkném, dobře marketingově zmáknutém rozjezdu se nějak zpomalila a dnes bych řekl skoro zastavila. Musím souhlasit s tím, že na začátku byla opravdu zjevením. K mBANK účtu jsem přišel v souvislosti s refinancováním hypo z ČSAS někdy v roce 2011 a jen na hypotéce jsem ušetřil ranec (-150 Kč za poplatek každý měsíc + snížení úrokové sazby z 4,79 na 2,49 %) a to i přesto, že jsem refinancoval relativně pozdě a už zrušili hypospořící konto. K hypo jsem dostal i běžný účet jako disponent. Musím ocenit v té době pěkné bankovnictví, možnost vše řešit online včetně pohybů na hypoúčet, mimořádných splátek apod., což je věc o které se ani dnes některým bankám (např. Hypotéční banka) nezdá. Co se týká sjednání hypo, poradenství apod. vše běželo jak má, měli plně profesionální přístup. Snad jen ten jejich smluvní poradce hrubě podhodnocující nemovitost (cca tak o 30-40 procent), ale to mi nevadilo, to jsem pořešil jinak. Za mě tedy super a jednička s hvězdičkou. To samé doplacení hypo, žádný problém. Co se týká nového IB tak musím dát za pravdu oboum zde se vyskytujícím názorům, pokud jedu 2-3 najeté transakce furt dokola tak se to dá, pokud ale chci s IB aktivně pracovat tak je to tragédie a nekonečné hledání s FIO neporovnatelné. Co se mi aktuálně vysloveně u mBANK líbí je kategorizace příjmů a výdajů, co mi vysloveně vadí je výpis v HTML a ne v PDF (značka udělej si sám) - těch nesplněných mSlibů mají docela dost. Co se týká toho FIA a jeho použitelnosti jak tu někdo zmiňoval, tak třeba FIO nebylo od 2007 do 2012 absolutně použitelné pro platbu kartou, platby z ČSOB karet se běžně strhávaly až s 5 denním zpožděním a člověk nikdy nevěděl kolik peněz má na účtu. Už při 20-30 transakcích kartou měsíčně to bylo peklo. Nebýt těch vlastních karet, tak bych pravděpodobně z FIA odešel neboť nemožnost získat reálný disponibilní zůstatek byla zkrátka šílená a nevyvážily to ani ty ostatní služby zdarma. Dnes je to ovšem s vlastními kartami, API a bankovnictvím (byť nové nemá některé funkcionality starého) zcela jiná písnička a FIO je dle mě asi aktuálně nejlepší banka u nás (samozřejmě záleží na individuálních potřebách).
Ano, platby kartou, vcetne zahranici, funguji ve Fio dobre a objevuji se rychle. Nepostradam uz ani nic v nove verzi bankovnictvi, otravne veci jde nastavit a Nastenka je rozhodne pohodlna.
Stejne tak je videt ze sleduji bezpecnost internetovych plateb. Kdyz jsem mel novou kartu a provedl po sobe dve male platby PayPalem, okamzite (za minutu) prisel email, ze na karte detekovali podezrele transakce a pozadali o jejich potvrzeni (karta byla docasne zablokovana). Potvrdit slo opet odpovedi emailem, zadne otravovani telefony a podobne.