Samými úspěchy a kladnými čísly se pochlubila polská mBank na setkání s novináři ve Varšavě. Bance jako celku se daří hlavně na polském trhu, její slovenská a česká odnož je v porovnání s „matkou“ jen chvostem na konci zářivé komety. Ale stydět se nemusí.
4. místo na trhu v Polsku
Z pohledu bilanční sumy je mBank v Polsku 4. největší bankou na trhu.
30 let bankování – milníky mBank
- 1986 – vzniká akciová společnost Bank Rozwoju Eksportu.
- 1992 – vstup na varšavskou burzu.
- 1994 – dohoda o strategickém partnerství s Commerzbank.
- 1995 – startuje privátní bankovnictví.
- 2000 – banka spouští retailové bankovnictví v prvních 100 dnech, vzniká mBank – první internetová banka v Polsku.
- 2001 – vzniká druhá část retailové divize s názvem Multibank. Cílí hlavně na hypotéky a afluentní klientelu.
- 2007 – přichází expanze do zahraničí, první outlety mBank vznikají v Česku a Slovensku.
- 2012 – banka vyhlašuje strategický program „Jedna banka“ a vytváří program EMTN (Euro Medium Term Note Programme).
- 2013 – je spuštěna nová transakční platforma mBank a přichází přejmenování. Obchodní značky bankovní skupiny dostávají krátké jméno mBank.
- 2014 – v únoru je spuštěna nová mobilní aplikace.
- 2015 – migrace klientů původní Multibank do transakční platformy mBank.
- 2016 – mBank slaví 30 let od založení.
Téměř 5 milionů
mBank má v Polsku 4,1 milionu drobných klientů a 19 562 klientů korporátních. V Česku a Slovensku má souhrnně přes 800 tisíc klientů.
Skoro 70 %
69,5 % akcií mBank vlastní německá Commerzbank, jde tak o strategického akcionáře.
3,4 miliardy eur
mBank je od roku 1992 kotovaná na burze cenných papírů ve Varšavě a její tržní hodnota se odhaduje okolo 3,4 miliardy eur. To je v přepočtu necelých 92 miliard korun.
Číslo 2 na polském internetu
mBank se v Polsku může pochlubit místem dvojky ve dvou kategoriích.
- 3,66 milionu klientů s internetovým bankovnictvím
- 1,09 milionu klientů s mobilním bankovnictvím
18 rozpůjčovaných miliard
V České republice mBank půjčila 15,5 miliardy korun na hypotéky a 2,7 miliardy korun na spotřebitelské úvěry (včetně kontokorentů a kreditních karet). Meziročně si připsala 25% nárůst poskytnutých úvěrů. Pro srovnání, bankovní trh v Česku obecně meziročně rostl na půjčkách o 8 % (2014/2015).
28 miliard na účtech
Klienti mBank v Česku drží na běžných účtech 27,7 miliardy korun. Na spořicích účtech a termínovaných vkladech naopak jen 800 milionů korun. Meziročně se objem peněz na běžných účtech v mBank zvýšil o 15 %, trh přitom rostl jen 8 %.
57 % drobní klienti
Skupina drobných klientů v přepočtu na celou skupinu mBank tvoří 57 %, z toho 40 % tvoří běžné účty. Naproti tomu korporátní úvěry tvoří 41 % ze všech poskytnutých půjček, ale dalších 57 % jsou úvěry drobným klientům.
4 % zisku z Česko-Slovenska
Česká a slovenská pobočka mBank do polské centrály odeslala 7 % všech tržeb a z nich vygenerovala 4% zisk.
Digitální pionýr
Když v roce 2000 vznikla značka mBank, bankovní trh byl rozdělen mezi silné hráče. mBank nebyla ani na konci.
6,5 miliardy zisku před zdaněním
mBank se daří i v konsolidovaných číslech. Její skupinový hrubý zisk před zdaněním za rok 2015 činil 1,06 miliardy zlotých, tj. cca 6,5 miliardy korun.
56 % klientů by mBank doporučilo dál
56 % klientů je aktivních v dalším doporučování a jen 10 % klientů má k mBank záporné připomínky. Ve srovnání s dalšími porovnávanými polskými bankami si tak mBank zapsala slušivý výsledek.
66 % prodeje přes internet
Následující graf ukazuje zásadní rozdíly při akvizici klientů bank i formu prodeje nových produktů a služeb. Tradiční banky stále sázejí na akvizici přes pobočkovou síť (75 % v Polsku, 89 % ve střední Evropě), zatímco mBank vede v akvizicích na internetu (46 %).
Nové služby a produkty však mBank prodává hlavně přes online rozhraní (66 %), zatímco tradiční banky sází opět na pobočky (16 %, resp. 8 %).

Akvizici nových klientů a prodej produktů a služeb vede mBank hlavně na internetu. Konkurence spíše na pobočkách.
Kdo zaspí, nepojede. Klíčem jsou chytré mobily
Uber, Facebook, Alibaba, Airbnb, Google, Amazon… Všechny tyto názvy mají společného jmenovatele: internet. Na internetu postavili svůj byznys a dnes jsou úspěšní. Podobně to vnímá i mBank, která říká, že pokud banky nebudou inovovat své služby, nestačí nasednout do digitálního vlaku a ten se rozjede bez nich. mBank v něm už jede a svoje pozice hodlá udržet.
Podle mBank je trend daný: mobily a zákazníci s mobily jako první priorita. Tradiční banky velmi riskují, když rozdělují svět na digitální a fyzický, protože s mobilem v ruce je internet a služby s ním spojené přímo u zákazníka. Alespoň tak to vidí mBank.
S mobily je spojeno i přenášení dat o nás. Sdílíme fotky, informace o zdraví, chlubíme se cvičením či místy na dovolené. Internet je zavalen daty, kdo je zvládne správně využít, má vyhráno. Bank se to týká také.
Nuda kam se podíváš
Internetová bankovnictví tradičních bank nereflektují, že je rok 2016. Jsou jako z doby dinosaurů. Jejich grafika je nudná jako v devadesátých letech, když vznikala. Tak to vnímají manažeři mBank. I to byl jeden z důvodů, proč mBank sáhla k zásadními redesignu svého internetového a mobilního bankovnictví.
Gamifikace, P2P platby, integrace plateb přes Facebook, videobankovnictví, správce osobních financí 2. generace, vylepšené mobilní aplikace 2. generace s vylepšeným UI/UX rozhraním, mobilní platby, půjčky do 30 vteřin… To je jen malý výčet kroků, které mBank již spustila, nebo chystá, aby šla s dobou.
Budoucnost už tady je
Dokázali byste si před 10 lety představit, že budete denně používat mapy? Nesmysl, viďte? A přece mnoho řidičů denně používá navigaci v mobilu, přestože cestu zná. Nepotřebuje cestu najít, ale potřebuje čerstvé informace, co se na cestě děje a zda je průjezdná. Přemýšlejte jinak. Přemýšlejte o nových scénářích, vyzývá sebe i klienty mBank na příkladu aplikace Waze, která není jen pouhou aplikací pro navigaci, ale integruje i sociální rozměr a zpětnou vazbu přímo od uživatelů. Ve finančním světě to může fungovat podobně.
Spojíme fyzický a digitální svět
Mobilní telefon může sloužit jako identifikátor. Kdo si má všechna čísla pamatovat? Zapomeňte na zadávání klientských čísel a hesel, ověření za vás udělá mobilní aplikace banky a s operátorem už mluvíte jako ověřený klient. Také půjčku lze získat na jedno kliknutí. I takto vidí integraci obou světů mBank.
Moderní mobilní aplikace musí jít s dobou, mBank svoji výzvu pojmenovala jako Mobilní bankovnictví 3.0. Podle banky musí uživatele bavit aplikaci používat, protože je s ní i několikrát denně v kontaktu. Dokládá to svými průměrnými čísly využívání mobilní aplikace uživateli:
40× měsíčně
- kontrola zůstatku na účtu
- historie účtu
- převody
20× měsíčně
- adresy poboček
- volání na zákaznické centrum
- hledání bankomatů a obchodníků
- sledování úrokových sazeb
- kontrola splátek úvěru
- zjištění poplatků
- kontrola příchozích plateb a odchozích inkas
10× měsíčně
- kolik jsem ušetřil?
- kolik ještě mohu utratit?
- kolik mi (ne)vydělaly investice?
Moderní banka 3.0
Využívání geolokačních údajů z mobilu přes mobilní aplikaci může přinést konkrétní výhody pro klienta. Velký výdaj v obchodě? Píp! Co tak si jej rozložit na splátky? Klikněte a máte je. Jste na letišti? Píp! A máte cestovní pojištění? Klikněte a sjednejte si jej. Jste v obchodním centru? Píp! Víte, že můžete využít nabídky na slevu pro naše klienty? A šup seznam.
Propojení finančních služeb s osobními nabídkami klientovi banky dělá z bankovní aplikace dobrý nástroj a z banky partnera. Mobil je cesta i prostředek. Tomu mBank věří a na této cestě si chce v následujících letech upevnit svoji pozici.